Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/1/415-99/11/RM
z 22 kwietnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/1/415-99/11/RM
Data
2011.04.22



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania


Słowa kluczowe
dotacja
działalność gospodarcza
księga przychodów i rozchodów


Istota interpretacji
Dot. skutków podatkowych otrzymania dotacji w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 oraz sposobu ujęcia ww. dotacji w prowadzonej podatkowej księdze przychodów i rozchodów.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 25 stycznia 2011 r. (data wpływu do tut. Biura 27 stycznia 2011 r.), uzupełnionym w dniu 28 marca 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie skutków podatkowych otrzymania dotacji w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 oraz sposobu jej ujęcia w prowadzonej podatkowej księdze przychodów i rozchodów – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 stycznia 2011 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania dotacji w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 oraz sposobu jej ujęcia w prowadzonej podatkowej księdze przychodów i rozchodów.

Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 18 marca 2011 r. Znak: IBPBI/1/415-99/11/RM wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło w dniu 28 marca 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Dnia 06 sierpnia 2010 r. Wnioskodawczyni rozpoczęła działalność gospodarczą. 27 sierpnia 2010 r. na konto, zgodnie z podpisaną 16 sierpnia 2010 r. umową, wpłynęło 40.000zł brutto, które otrzymała jako beneficjent dotacji, realizowanej w ramach programu operacyjnego kapitał ludzki 6.2, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Otrzymane środki Wnioskodawczyni rozdysponowała zgodnie z harmonogramem z biznes planu. Kwotę dotacji, zgodnie z sugestią urzędu skarbowego zaksięgowała w kolumnie 15 w księdze przychodów i rozchodów.

Przychód rejestrowany za pomocą kasy fiskalnej, jest kwotą sprzedaży towarów z dotacji i spoza dotacji łącznie. To od przychodów wyłącza przychody ze sprzedaży towarów z dotacji, co stanowi neutralną wartość do obliczenia podstawy opodatkowania. Wynika z tego iż wyłącza wszystkie zarówno przychody jak i koszty związane z dotacją z podstawy obliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych. Gdyż zgodnie z art. 23 § 1 pkt 56 (winno być art. 23 ust. 1 pkt 56) ustawy z dnia 26 lipca 1991 o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów) o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 137. Stosownie do art. 21 § 1 pkt 137 (winno być art. 21 ust. 1 pkt 137) wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 oraz z 2010 r. Nr 28, poz. 146).

W uzupełnieniu wniosku, Wnioskodawczyni wskazała, iż z otrzymanej dotacji zakupiła, bądź przeznaczyła ją na (kwoty brutto):

  • wyposażenie – 5.000,00 zł
  • towary handlowe – 32.000,00 zł
  • drukarkę fiskalną – 1.230,00 zł
  • monitor komputera – 500,00 zł
  • oprogramowanie – 600,00 zł
  • reklamę (szyld, wizytówki, ulotki, banery reklamowe, folia magnetyczna) – 670,00 zł

Łącznie: 40.000,00 zł.

Poszczególne elementy wyposażenia nie są środkami trwałymi, gdyż wartość żadnego składnika majątku nie przekroczyła kwoty 3.500,00 zł i są ujęte w ewidencji wyposażenia, wydatki z tego tytułu nie stanowią kosztu uzyskania przychodu i zostały ujęte w księdze przychodów i rozchodów w rubryce 15. W rubryce tej zostały również ujęte wydatki z tytułu zakupu towarów handlowych, drukarki fiskalnej, monitora komputera, oprogramowania, reklamy – wszystkie pozycje w kwotach netto.

Nie występują środki trwałe, dlatego też nie występuje amortyzacja jako koszt.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy Wnioskodawczyni jako beneficjent dotacji 40.000 zł brutto, otrzymanej w ramach programu operacyjnego Kapitał Ludzki, Działania 6.2, współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, powinna traktować kwotę tej dotacji, jako wyłączenie z kosztów i przychodów w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...
  2. Jeżeli tak, to jak powinna ona być księgowana w księdze przychodów i rozchodów...

Zdaniem Wnioskodawczyni, jeżeli w księdze przychodów i rozchodów w kolumnie 15 wyspecyfikuje szczegółowo wydatki na zakup towaru, wyposażenia, drukarki fiskalnej, monitora itp., zgodnie z rozliczeniem dotacji z Fundacją na Rzecz Rozwoju Polskiego Rolnictwa oraz biorąc pod uwagę, że przychód rejestrowany za pomocą kasy fiskalnej, jest kwotą sprzedaży towarów z dotacji i spoza dotacji łącznie, to od przychodów wyłącza przychody ze sprzedaży towarów z dotacji. Będzie to stanowiło neutralną wartość do obliczenia podstawy opodatkowania w rozumieniu ustawy o podatku od osób fizycznych.

W świetle powyższego Wnioskodawczyni uważa, że wyłączenie wszystkich i przychodów jak i kosztów związanych z dotacją, realizowaną w ramach programu operacyjnego Kapitał Ludzki, współfinansowaną ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, z podstawy obliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych jest prawidłowe.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Zatem wszelkie dochody podatnika nie wymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych lub co do których nie zaniechano poboru podatku podlegają opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, tj. pozarolniczej działalności gospodarczej, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

W myśl art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów, albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Mając na uwadze brzmienie powyższego przepisu należy stwierdzić, iż ustawodawca różnicuje skutki podatkowe otrzymanych dotacji i innych nieodpłatnych świadczeń w zależności od celu, na jaki zostały one przeznaczone, tj.:

  • dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na cele inne niż nabycie lub wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych – zaliczane są do przychodów z działalności gospodarczej,
  • ww. świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków poniesionych przez podatnika na zakup lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych – nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawczyni korzysta ze wsparcia finansowego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Działania 6.2 „Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. W dniu 06 sierpnia 2010 r. Wnioskodawczyni rozpoczęła działalność gospodarczą. Natomiast dnia 16 sierpnia 2010 r. podpisała umowę, w ramach której, jako beneficjent w dniu 27 sierpnia 2010 r. otrzymała dotację w kwocie 40.000 zł. Otrzymane środki Wnioskodawczyni przeznaczyła na nabycie towarów handlowych, drukarki fiskalnej, monitora komputerowego, oprogramowania i innego wyposażenia oraz poniosła koszty reklamy. Z ww. dotacji nie zostały zakupione środki trwałe.

Zauważyć należy, iż Program Operacyjny Kapitał Ludzki jest jednym z programów operacyjnych służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007 – 2013, który został przyjęty decyzją Komisji Europejskiej nr K (2007) 4547 z dnia 28 września 2007 r. Program ten jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 137 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240).

W związku z powyższym, środki otrzymane przez Wnioskodawczynię w 2010 r. pochodzące z Unii Europejskiej, podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych, na mocy ww. przepisu ustawy regulującej ten podatek.

Natomiast środki, otrzymane w roku 2010r. w ramach ww. działania, w formie dotacji z budżetu państwa, podlegają zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na mocy art. 21 ust. 1 pkt 129 cyt. ustawy. W myśl bowiem tego przepisu wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Przy czym, jak wskazano zwolnienia powyższe dotyczą wyłącznie tej części środków, która nie została przeznaczona na cele inwestycyjne (zakup lub wytworzenie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych). Środki przeznaczone na cele inwestycyjne nie stanowią bowiem przychodu, zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zatem ww. środki otrzymane przez Wnioskodawczynię, zwolnione z opodatkowania na podstawie ww. art. 21 ust. 1 pkt 129 i 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizcyznych, jako nie mające wpływu na podstawę opodatkowania i wysokość należnego podatku, nie mogą być ujmowane w prowadzonej przez Nią podatkowej księdze przychodów i rozchodów.

W myśl art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

W myśl art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowy od osób fizycznych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122, 129, 136 i 137. Zatem do wydatków pokrytych otrzymanym wsparciem finansowym, zwolnionym od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 i 137 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zastosowanie znajdzie ww. przepis art. 21 ust. 1 pkt 56. W konsekwencji wydatki poniesione przez Wnioskodawczynię, które zostały sfinansowane z otrzymanego wsparcia finansowego nie mogą w świetle art. 23 ust. 1 pkt 56 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowić kosztów podatkowych. W konsekwencji wydatki te nie podlegają ujęciu w prowadzonej podatkowej księdze przychodów i rozchodów.

Zgodnie z art. 24a ust. 1 ww. ustawy, osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie, wykonujące działalność gospodarczą, są obowiązane prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów, zwaną dalej "księgą", z zastrzeżeniem ust. 3 i 5, albo księgi rachunkowe, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający ustalenie dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, w tym za okres sprawozdawczy, a także uwzględniać w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacje niezbędne do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 22a-22o.

Z wyżej przytoczonego przepisu wynika obowiązek prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów lub ksiąg rachunkowych. Jak wskazano we wniosku, Wnioskodawczyni prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów, w której obowiązana jest ewidencjonować przychody i koszty mające wpływ na ustalenie podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku. Sposób prowadzenia księgi określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. z 2003, Nr 152, poz. 1475 ze zm.). Zawarte w załączniku Nr 1 do ww. rozporządzenia „Objaśnienia do podatkowej księgi przychodów i rozchodów” określają w jakich kolumnach wpisywać określone przychody i koszty.

Mając na względzie powyższe, stwierdzić należy, iż przychody i koszty, których wysokość nie ma wpływu na podstawę opodatkowania i wysokość należnego podatku, a więc w części objętej zwolnieniem przedmiotowym, nie mogą być w księdze ujmowane. Wynika to m.in. także z treści pkt 13 „Objaśnień do podatkowej księgi przychodów i rozchodów” w myśl którego „Kolumna 13 jest przeznaczona do wpisywania pozostałych kosztów (poza wymienionymi w kolumnach 10-12) z wyjątkiem kosztów, których zgodnie z art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uznaje się za koszty uzyskania przychodów.”

Jednocześnie z treści pkt 16 ww. objaśnień księgi przychodów i rozchodów wynika, iż „Kolumna 15 jest wolna. W kolumnie tej można wpisywać inne zaszłości gospodarcze poza wymienionymi w kolumnach 1-13. W kolumnie tej można również wpisywać wydatki odnoszące się do przychodów miesiąca lub roku następnego (lat następnych).” Zatem kolumna ta nie jest przewidziana do wpisywania przychodów i kosztów nie mających wpływu na ustalenie dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku.

Zgodnie z objaśnieniami do księgi jedynym miejscem, gdzie fakultatywnie można księgować otrzymane środki stanowiące zwolniony z opodatkowania przychód z prowadzonej działalności gospodarczej oraz wydatki, które nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów, jest kolumna 16 (uwagi), gdzie mogą być ujęte faktycznie otrzymane przez podatnika przychody, a także dotyczące tych przychodów wydatki. Poza tą kolumną ww. przychody oraz wydatki niestanowiące kosztów uzyskania przychodów nie powinny być w księdze ewidencjonowane jako nie mające wpływu na ustalenie dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy.

Alternatywnym rozwiązaniem może być prowadzenie odrębnej ewidencji otrzymanej dotacji oraz udokumentowanych wydatków sfinansowanych z tej dotacji.

Reasumując, dotacja otrzymana przez Wnioskodawczynię w kwocie 40.000 zł, stanowi przychód Wnioskodawczyni z prowadzonej przez Nią działalności gospodarczej zwolniony jednak z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 i pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast wydatki pokryte tym wsparciem, zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 56 ww. ustawy, nie stanowią kosztów uzyskania przychodów prowadzonej przez Wnioskodawczynię działalności gospodarczej. Zatem jak już wskazano, otrzymane środki finansowe i pokryte nimi wydatki, jako nie mające wpływu na podstawę opodatkowania i wysokość należnego podatku (a więc w części objętej zwolnieniem przedmiotowym), nie mogą być ujmowane w prowadzonej przez Wnioskodawczynię księdze przychodów i rozchodów.

Natomiast odnosząc się do przedstawionego we wniosku stwierdzenia Wnioskodawczyni, że dopiero od przychodu rejestrowanego za pomocą kasy fiskalnej, ze sprzedaży towarów zakupionych ze środków pochodzących z dotacji i spoza dotacji, wyłącza przychody ze sprzedaży towarów sfinansowanych ze środków z dotacji, stwierdzić należy, iż przychód ten jest przychodem Wnioskodawczyni z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym w ramach tego przychodu.

W świetle powyższego przedstawione we wniosku stanowisko Wnioskodawczyni jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj