Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-1930/10/AŚ
z 18 marca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-1930/10/AŚ
Data
2011.03.18



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług


Słowa kluczowe
dotacja
dotacja przedmiotowa
obrót
podstawa opodatkowania
powiat


Istota interpretacji
Dotacja - środki otrzymane przez powiat z NFOŚ, SPPW, WFOŚ celem pokrycia kosztów poniesionych w związku z realizacją projektu polegającego na montażu instalacji solarnej nie stanową obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT



Wniosek ORD-IN 5 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15 grudnia 2010r. (data wpływu 20 grudnia 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 3 lutego 2011r. (data wpływu 4 lutego 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanej przez Wnioskodawcę dotacji z NFOŚ, SPPW, WFOŚ - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE



W dniu 20 grudnia 2010r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 3 lutego 2011r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanej przez Wnioskodawcę dotacji z NFOŚ, SPPW, WFOŚ.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

  1. Wnioskodawca przygotował „...” w ramach którego:
    1. zamontowane będzie 2349 instalacji solarnych na budynkach mieszkalnych osób fizycznych które będą wykorzystywane jedynie na potrzeby własne gospodarstwa domowego w zakresie przygotowania ciepłej wody użytkowej. Nie mogą być wykorzystane do działalności gospodarczej
    2. zamontowany będzie jeden zestaw solarny dla budynku użyteczności publicznej - szpital, który będzie wykorzystywany dla potrzeb świadczenia usług zdrowotnych. Szpital jest jednostką organizacyjna Powiatu. Budynki szpitala oraz grunty w jego obrębie są własnością Powiatu. Organem właściwym w sprawach związanych z funkcjonowaniem szpitala jest Rada Powiatu
    3. przeprowadzony zostanie nadzór inwestorski
    4. przeprowadzone zostaną działania promujące projekt (w ramach tego zakupione będą gadżety reklamowe, wydana zostanie książka dotycząca realizacji projektu, zlecone zostanie wykonane będą tablice informacyjne oraz strona internetowa)
    Konieczność przeprowadzenia działań promocyjnych i przeprowadzenia nadzoru inwestorskiego przez osobę z odpowiednimi uprawnieniami budowlanymi wynika z warunków stawianych przez NFOŚ, WFOŚ i SPPW.
  2. Realizacja projektu finansowana będzie z czterech źródeł:
    1. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska- podpisano umowę,
    2. Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska - udzielono promesy, umowa zostanie zawarta po przetargu
    3. Szwajcarsko Polski Program Współpracy będącej formą bezzwrotnej pomocy zagranicznej przyznanej przez Szwajcarie na mocy umów międzynarodowych zawartych w grudniu 2007r. w Bernie - Kompletna propozycja projektu w trakcie oceny. Po zakończeniu oceny podpisywana będzie umowa w sprawie projektu pomiędzy Szwajcarią a Rzeczypospolitą Polską, a następnie na jej podstawie Umowa w sprawie realizacji projektu pomiędzy Władzą Wdrażającą Programy Europejskie i Powiatem. W umowie określony zostanie udział procentowy pomocy zagranicznej, która przekazywana będzie na wyodrębniony rachunek bankowy.
    4. z wpłat mieszkańców Powiatu - zaliczki zdeponowane zostały na wyodrębnionym rachunku Powiatu.
  3. Program o których mowa w pkt 1. finansowany będzie w następujących proporcjach:
    1. na budynkach mieszkalnych - 40 % - NFOŚ, 45% -SPPW, 15 % - mieszkańcy
    2. na budynku szpitala - 33% - WFOŚ , 77 % - SPPW
    3. promocja - 100% SPPW
    4. nadzór inwestorski -100% SPPW


  1. W ramach realizacji programu zgodnie z zaleceniem funduszy zawarto:
  1. umowy z mieszkańcami oraz sporządzono aneksy wynikające z konieczności dostosowania do zapisów art. 11 umowy ramowej zawieranej pomiędzy Szwajcarią a Rzeczpospolitą Polską, który dotyczy własności i wykorzystania rzeczy zakupionych w ramach projektu gdyż rzeczy zakupione w ramach projektu będą konieczne do osiągnięcia celów projektu którym jest zwiększenie wydajności energii i redukcji emisji w szczególności gazów cieplarnianych i niebezpiecznych substancji. W zależności od decyzji SPPW która ma zapaść najpóźniej do dnia zakończenia realizacji projektu możliwe są następujące rozwiązania:
    • w pierwszym przypadku urządzenia będą w dyspozycji Powiatu, w ewidencji środków trwałych Powiatu, a prawo własności nie będzie przeniesione, lub
    • w drugim przypadku urządzenia będą w dyspozycji Powiatu, w ewidencji środków trwałych Powiatu, a prawo własności będzie przeniesione po upływie 5 lat od daty zakończenia projektu. W ciągu 10 lat od zakończenia projektu dodatkowo użytkownik Instalacji będzie związany zapisami aneksu, o którym mowa w pkt 6.
    Stan instalacji będzie musiał być sprawdzany i potwierdzany przez inspektora nadzoru inwestorskiego protokołem który należy przekazać NFOŚ.Powyższe opcje wynikają z zapisów umowy ramowej zawieranej pomiędzy Szwajcarią, a Rzeczpospolitą Polską. Powiat nie dysponuje w chwili obecnej ostateczną decyzją w tej sprawie.
  2. porozumienie z Zespołem Opieki Zdrowotnej oraz sporządzono aneks wynikający z powyższych zapisów. Rzeczy zakupione w ramach projektu konieczne są do osiągnięcia celów projektu którym jest zwiększenie wydajności energii i redukcji emisji w szczególności gazów cieplarnianych i niebezpiecznych substancji. Instalacja solarna zamontowana na budynku szpitala będącego jednostką organizacyjną powiatu będą w nieodpłatnym użytkowaniu szpitala. Urządzenia będą w dyspozycji Powiatu, w ewidencji środków trwałych Powiatu, a prawo własności nie będzie przeniesione. W ciągu 10 lat od zakończenia projektu dodatkowo użytkownik instalacji będzie związany zapisami aneksu do porozumienia o którym mowa w pkt 6.

  1. W ramach powyższych umów zawartych z mieszkańcami oraz porozumienia zawartego z szpitalem:
  1. pobrano zaliczkę w wysokości 300 zł od mieszkańców na poczet wykonania niezbędnej dokumentacji przetargowej
  2. pobrano od mieszkańców zaliczkę odpowiadającą 15% wartości kosztorysowej montowanych instalacji solarnych w obrębie ich nieruchomości
  3. nie pobrano żadnej zaliczki od ZOZ, porozumienie nie przewiduje pobierania zaliczki

W przypadku szpitala będącego jednostka organizacyjną Powiatu, który nie jest zobowiązany do uiszczenia jakiejkolwiek kwoty, nie można wskazać żadnej kwoty należnej od tego podmiotu, a więc świadczenie w całości jest nieodpłatne. Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terenie kraju. Zatem nie powinna być opodatkowana nieodpłatna realizacja programu w części dotyczącej szpitala. Jednocześnie nadmienia się, że Powiat nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur wykonawców zestawów solarnych.

  1. Instalacje solarne przez okres trwałości inwestycji będą wykorzystywane w ramach realizacji celu publicznego jakim jest ochrona środowiska.

  2. Korzystający będą mieć prawo wykorzystania instalacji do przygotowania ciepłej wody użytkowej, ale także obowiązek utrzymania urządzeń (pompy pobierają dodatkowy prąd, anoda magnezowa, płyn solarny może wymagać okresowej wymiany) w należytym stanie gwarantującym uzyskanie zakładanego efektu ekologicznego w zakresie redukcji zanieczyszczeń oraz ponoszenia kosztów ich eksploatacji, ubezpieczenia zestawu solarnego, napraw.
    Na użytkownikach nałożone są konkretne ograniczenia. Użytkownicy nie mogą swobodnie dysponować zestawami solarnymi, w tym zbyć ich w sposób odrębny. Jak stanowi § 16 wzoru umowy z osobami fizycznymi w razie przeniesienia własności nieruchomości uczestnik programu w ciągu 14 dni od zawarcia umowy przenoszącej własność po uzyskaniu pisemnej zgody Powiatu przeniesie prawa i obowiązki wynikające z niniejszej umowy na rzecz nabywcy nieruchomości. Prawa i obowiązki użytkowników podsumowane są zaś w proponowanym (w aneksie do wskazanych umów):

    Uczestnik programu zobowiązuje się że:
    1. będzie użytkował instalacje zgodnie z przeznaczeniem wymienionym w umowie mając w szczególności na uwadze osiągniecie efektu ekologicznego
    2. utrzyma instalacje w stanie nie pogorszonym
    3. nie dokona modyfikacji zestawu solarnego wpływającej na zmniejszenie osiągnięcia efektu ekologicznego
    4. dokona uzgodnienia z Powiatem ewentualnych zmian przyjętych rozwiązań projektowych na podstawie dokumentów sporządzonych przez osoby z odpowiednimi uprawnieniami budowlanymi
    5. pokryje koszty eksploatacji i naprawy zestawu solarnego
    6. nie dokona zbycia zestawu solarnego. W przypadku zbycia nieruchomości obowiązują zapisy § 16 umowy
    7. do niezwłocznego przekazania Powiatowi informacji o wszelkich okolicznościach faktycznych i prawnych dotyczących uczestnika programu, realizacji przedsięwzięcia których następstwem jest lub może być naruszenie zapisów umowy
    8. zestaw solarny nie będzie przedmiotem innych niż określone w umowie praw rzeczowych i stosunków zobowiązaniowych
    9. umożliwi przeprowadzenie kontroli wykonania zapisów umowy przez przedstawicieli Powiatu oraz Szwajcarsko - Polskiego Programu Współpracy, Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
    10. Naruszenie zasad o których mowa wyżej skutkować będzie wezwaniem do zwrotu dotacji w części dotyczącej nieruchomości Uczestnika


  1. W umowie z NFOŚ zapisano „W przypadku odpłatnego zbycia nabytych przez Dotowanego kolektorów słonecznych, instalacji solarnych cena zbycia winna być pomniejszona o wartość udzielonego dofinansowania z środków NFOŚIGW....
  2. Umowy, aneksy do umów zawarte z mieszkańcami nie dają możliwości uczestnikom programu wyzbycia się instalacji, obciążania instalacji, użytkownicy nie mają władztwa ekonomicznego nad przedmiotowymi rzeczami, gdyż poza korzystaniem z zestawów solarnych, nie mogą nimi dysponować jak właściciel, a dodatkowo obciążeni są - ze strony Powiatu wyraźnie oznaczonego właściciela licznymi konsekwencjami za nienależyte wykonanie umowy i korzystanie z użyczonej rzeczy.


W związku z tym, w przypadku przekazania zestawu solarnego po 5 latach na rzecz użytkownika mamy do czynienia z posiadaniem, ale zależnym, a brak władztwa ekonomicznego na przedmiotowym zespołem rzeczy, powoduje iż nie można świadczenia tego uznać za dostawę towarów.

Natomiast, w przypadku, w którym właścicielem przez cały okres trwałości zestawów solarnych będzie powiat nie możemy mówić w ogóle o dostawie towaru, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, gdyż umowa zawierana byłaby na czas nie określony, a w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych umową własność nie zostanie przeniesiona.

  1. Powiat opracował i prowadzi program przede wszystkim mając na uwadze realizacje zadania publicznego związanego z ochroną środowiska oraz realizacje dyrektyw Unii Europejskiej.

W dniu 23 kwietnia 2009r. uchwalona została dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/28/WE w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych. Dyrektywa wpisuje się w realizację Pakietu 3x20, który w horyzoncie czasowym do 2020 roku zakłada trzy cele określone w wymiarze 20%, mianowicie: redukcję emisji dwutlenku węgla, oszczędność energii oraz udział energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych. Dyrektywa 2009/28/WE związana jest z trzecim spośród celów. Ustanawia ona wspólne ramy dla promowania energii ze źródeł odnawialnych oraz określa obowiązkowe krajowe cele ogólne w odniesieniu do całkowitego udziału energii ze źródeł odnawialnych w końcowym zużyciu energii brutto.

Celem działań przewidzianych w dyrektywie jest osiągniecie 20% udziału energii ze źródeł odnawialnych w końcowym zużyciu energii brutto w Unii Europejskie) w 2020r. (art. 3 ust. 1), przy czym cel ten został przełożony na indywidualne cele dla poszczególnych państw członkowskich i w przypadku Polski wynosi on 15% (a ścieżka do osiągnięcia tego celu jest określona w załączniku I dyrektywy).

Powiat nie uzyskuję z tego tytułu żadnego zysku ekonomicznego działając na rzecz polepszenia warunków bytowania mieszkańców Powiatu, poprawy jakości powietrza w obrębie obszarów cennych przyrodniczo ustawionych na podstawie umów międzynarodowych w ramach ustalenia sieci NATURA 2000. Program ma przyczynić się do spełnienia przez Polskę zobowiązań dotyczących odpowiedniego udziału energii pochodzącej z źródeł odnawialnych w ogólnej ilości energii wytworzonej oraz realizacji programów ochrony środowiska na szczeblu regionalnym, krajowym i lokalnym.

  1. Instalacje solarne na budynkach mieszkalnych nie będą wykorzystane do celów związanych z działalnością gospodarczą, sprzedażą.Instalacje wykorzystywane będą jedynie na potrzeby przygotowania ciepłej wody użytkowej w okresie dobrego usłonecznienia tj. kwiecień - październik, a efekt działania jest zależny przede wszystkim od warunków pogodowych (usłonecznienia).
  2. Zawarte umowy pomiędzy Powiatem, a mieszkańcami oraz porozumienie zawarte z szpitalem nie przewidują otrzymania korzyści finansowych z tytułu realizacji programu.
  3. Powiat jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym z tytułu świadczenia usług najmu i dzierżawy pomieszczeń i mediów, składa deklaracje VAT -7.

Wnioskodawca uwzględnia dwa poniższe przypadki :

  1. zestawy solarne zostaną przekazane na rzecz mieszkańców po 5 latach od daty zakończenia projektu. W ciągu 10 lat od daty zakończenia projektu obowiązywały będą warunki wynikające z zapisów aneksu przedstawionego w pkt 6. opisu stanu faktycznego.
  2. zestawy solarne nie zostaną przekazane na rzecz mieszkańców. Przez cały okres trwałości inwestycji zestawy solarne będą własnością Powiatu oraz obowiązywały będą warunki wynikające z aneksu przedstawionego w pkt 6 opisu stanu faktycznego. W przypadku szpitala zestaw solarny będzie przez cały okres własnością Powiatu, w nieodpłatnym użytkowaniu szpitala, będącego jednostką organizacyjną Powiatu.

O tym, który z powyższych przypadków zostanie przyjęty będzie zależeć od decyzji SPPW która zostanie podjęta nie później niż do dnia zakończenia projektu. SPPW nie dopuszcza, żadnego przeniesienia własności przed upływem 5 lat od daty zakończenia programu. Planowany termin zakończenia montażu zestawów solarnych - wrzesień 2012r. natomiast min. przez następne 5 lat badany będzie wpływ inwestycji na środowisko celem weryfikowania osiągnięcia efektu ekologicznego w postaci redukcji emisji zanieczyszczeń w tym gazów cieplarnianych. Przewidywana redukcja zanieczyszczeń w wyniku realizacji programu - około 3500 ton/rok.

Wytyczne SPPW dotyczące możliwości odzyskania, kwalifikowalności podatku VAT przedstawiono poniżej:

  1. Zasada ogólna
    Podatek od towarów i usług VAT jest wydatkiem kwalifikowalnym tylko wówczas, gdy jest on faktycznie i ostatecznie ponoszony przez Instytucję Realizującą.
    Podatek VAT, który można odzyskać, nie może być uznany za kwalifikowalny nawet jeżeli nie został faktycznie odzyskany przez Instytucję Realizującą. Oznacza to, że w przypadkach gdy Instytucja Realizująca może odzyskać podatek VAT ale rezygnuje z tej możliwości, podatek VAT jest niekwalifikowalny.
    Za „odzyskanie" podatku VAT należy rozumieć odliczenie go od podatku VAT należnego lub zwrot w określonych przypadkach, według warunków ściśle określonych przepisami Ustawy o podatku od towarów i usług z 11 marca 2004 roku (Dz. U. z 2004r. Nr 54 poz. 535 z późniejszymi zmianami).
  2. Zakres podmiotowy
    Wyżej określona zasada oraz jej rozwinięcia przedstawione w dalszych punktach dotyczą wszystkich Instytucji Realizujących.
    W przypadku, gdy w Umowie ws. Realizacji Projektu wskazane są inne niż Instytucja Realizująca podmioty upoważnione do ponoszenia wydatków kwalifikowalnych lub gdy instytucja Realizująca ubiega się o uznanie za kwalifikowalne podatku VAT poniesionego przez podmiot upoważniony do ponoszenia wydatków kwalifikowalnych, zasady dotyczące kwalifikowainości podatku VAT należy stosować odpowiednio także do takiego podmiotu upoważnionego do ponoszenia wydatków kwalifikowalnych.
  3. Oświadczenie o kwalifikowalności podatku VAT
    Instytucja Realizująca, która wykaże podatek VAT jako kwalifikowalny jest zobowiązana do przedstawienia w Zarysie Projektu albo od razu w Kompletnej Propozycji Projektu szczegółowego uzasadnienia zawierającego podstawę prawną (konkretny artykuł/ustęp/punkt Ustawy o podatku od towarów i usług z 11 marca 2004 roku (Dz. U. z 2004 Nr 54 poz. 535 z późniejszymi zmianami) wskazującą na brak możliwości odzyskania podatku VAT naliczonego zarówno na dzień sporządzania Zarysu Projektu/Kompletnej Propozycji Projektu, jak również mając na uwadze planowany sposób wykorzystania w przyszłości majątku wytworzonego w związku z realizacją projektu.
    Brak szczegółowych informacji w ww. zakresie będzie mógł stanowić podstawę dla Instytucji Pośredniczącej oraz Krajowej Instytucji Koordynującej do zakwestionowania Zarysu Projektu/Kompletnej Propozycji Projektu pod kątem kwalifikowainości podatku VAT.
    Ww. oświadczenie podpisane przez Instytucję Realizującą powinno stanowić załącznik do Umowy ws. Realizacji Projektu, a samo podpisanie umowy z Instytucją Realizującą, która zaliczyła podatek VAT do wydatków kwalifikowanych powinno być uwarunkowane podpisaniem ww. oświadczenia. Instytucja Realizująca składając oświadczenie winna być świadoma odpowiedzialności karnej wynikającej z art. 271 kodeksu karnego, dotyczącej poświadczania nieprawdy co do okoliczności mającej znaczenie prawne.
  4. Wytyczne szczegółowe
    W niniejszym punkcie prezentowane są wytyczne szczegółowe co do kwalifikowalności podatku VAT. Wytyczne te są zarysem prawnym regulacji, jakie mają zastosowanie przy ocenie kwalifikowalności podatku VAT. Nie stanowią one w żadnym wypadku wiążącej interpretacji prawa podatkowego - zarówno dla Instytucji Realizujących, jak i innych instytucji zaangażowanych w realizację projektów w ramach Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy.
    W przypadku gdy Instytucja Realizująca ma wątpliwości co do możliwości odzyskania podatku VAT, zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej może ona zwrócić się do właściwych organów z prośbą o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego.
    Zgodnie z zasadą ogólną podatek VAT może zostać uznany za kwalifikowalny jeśli Instytucja Realizująca nie ma prawnych możliwości odzyskania podatku VAT. Za „odzyskanie" podatku VAT rozumie się odliczenie go od podatku VAT należnego lub zwrot w określonych przypadkach, według warunków ściśle określonych przepisami Ustawy o podatku od towarów i usług z 11 marca 2004 roku (Dz. U. z 2004r. Nr 54 poz. 535 z późniejszymi zmianami).

Rozpatrując krajowe przepisy odnoszące się do kwalifikowalności podatku VAT należy w szczególności zwrócić uwagę na:

  • art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług zawierającego w ust 1 katalog przypadków, kiedy odzyskanie podatku VAT przez podatników jest prawnie niemożliwe w żadnym wypadku,
  • art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym podatnikom VAT przysługuje prawo do obniżenia podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony w zakresie w jakim nabywane towary lub usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych.

Rozpatrując ww. artykuły należy w szczególności zwrócić uwagę na:

  1. status podatnika VAT
    Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnikami są podmioty wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel i rezultat tej działalności. Za podatników nie uznaje się organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizacji zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych (art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług). Warunkiem prawa obniżenia przez Instytucję Realizującą podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony zgodnie z art. 86 ustawy jest to, aby Instytucja Realizująca posiadała status podatnika VAT (jest to jeden z dwóch warunków jakie trzeba łącznie spełnić).
    Jeśli zatem Instytucja Realizująca nie spełnia ww. warunku, nie ma prawnej możliwości odzyskania podatku VAT i koszt ten może zostać uznany za kwalifikowalny.
  2. związek zakupów z czynnościami opodatkowanymi
    Na mocy art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług odliczenie podatku VAT naliczonego od podatku VAT należnego jest możliwe wówczas, gdy nabywane przez Instytucję Realizująca towary lub usługi będą służyły czynnościom opodatkowanym. Jeśli nabywane towary lub usługi związane są z czynnościami zwolnionymi z podatku VAT lub z czynnościami nie podlegającymi opodatkowaniu, wówczas prawo do odliczenia podatku VAT nie przysługuje.
    Związek nabywanych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi winien mieć bezpośredni charakter.
    Kwestią bardziej złożoną jest tzw. odliczenie częściowe podatku VAT możliwe na podstawie art. 90 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W przypadku, gdy Instytucja Realizująca dokonuje zarówno transakcji zwolnionych, jak i transakcji opodatkowanych podatkiem VAT, powinna ona przyporządkować podatek VAT naliczony od nabywanych przez siebie towarów lub usług do trzech grup:

  1. alokowanego bezpośrednio:
  2. i podatku VAT naliczonego wynikającego z zakupów związanych wyłącznie z wykonywaniem czynności opodatkowanych - w takim przypadku podatek VAT naliczony w całości podlega odliczeniu a co z tym idzie nie może zostać uznany za kwalifikowalny,
    ii podatku VAT naliczonego wynikającego z zakupów związanych wyłącznie z wykonywaniem czynności zwolnionymi lub nie podlegającymi opodatkowaniu - w takim przypadku podatek VAT naliczony w całości nie podlega odliczeniu a co z tym idzie może zostać uznany za kwalifikowalny,
  3. alokowanego pośrednio:

  4. iii podatku VAT naliczonego wynikającego z zakupów związanych zarówno z czynnościami, w związku z którymi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT, jak również z czynnościami, w związku z którymi prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT nie przysługuje - w takim przypadku podmiot może określać kwotę podatku naliczonego VAT podlegającego odliczeniu wyliczając tzw. strukturę sprzedaży (tzw. alokacja pośrednia), o której mowa w art. 90 ustawy - w takim przypadku podatek VAT nie może zostać uznany za kwalifikowany, gdyż istnieje prawna konieczność korygowania struktury przyjętej w danym roku obrotowym po jego zakończeniu zgodnie z art. 91 ustawy. Okres, w którym istnieje konieczność korekty podatku VAT naliczonego może sięgać nawet 10 lat, podczas gdy okres realizacji projektu oraz poświadczania wydatków jest dużo krótszy i brak jest możliwości dokonania całości korekt wymaganych prawem w tym okresie.

W przypadku projektów realizowanych w ramach Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy, jeżeli Instytucja Realizująca będzie w stanie w jednoznaczny sposób przyporządkować naliczony VAT do grupy wskazanej w ppkt ii, podatek VAT będzie mógł być uznany za kwalifikowalny.

Podatek VAT przyporządkowany do grupy ppkt i oraz iii nie będzie mógł zostać uznany za kwalifikowalny.

W piśmie z dnia 3 lutego 2011r. uzupełniono wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej z dnia 15 grudnia 2010r. o następujące informacje:

  1. Powiat jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym (potwierdzenie zgłoszenia rejestracyjnego z dnia 10 grudnia 2002r.) z tytułu świadczenia usług najmu i dzierżawy pomieszczeń i mediów; składa deklarację VAT-7.
  2. Powiat realizuje wymienione przedsięwzięcie w oparciu o art. 403 w związku z art. 400 a ust. 1 pkt 21 o 22 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001r. Prawo ochrony środowiska (tj. z 2008r. Dz. U. Nr 25, poz. 150 ze zm.) - do zadań powiatów należy finansowanie ochrony środowiska m. in. poprzez wspomaganie wykorzystania lokalnych źródeł energii odnawialnej oraz przedsięwzięć związanych z ochroną powietrza oraz art. 4 ust. 1 pkt 13 ustawy z dnia 5 marca 1998r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1592) - Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie m. in. ochrony środowiska.
  3. Jako nabywca na fakturach dotyczących realizacji projektu figurował będzie Powiat. Umowy z wykonawcami prac zawierał będzie Powiat.
  4. Wnioskodawca udokumentował przyjęte od osób fizycznych wpłaty w wysokości 15% fakturami VAT.
  5. Osoba fizyczna dokonująca wpłaty na rzecz Wnioskodawcy partycypuje w kosztach wykonania instalacji solarnych jako całości inwestycji prowadzonej przez Wnioskodawcę,
  6. Osoby fizyczne dysponować będą instalacjami solarnymi na podstawie nieodpłatnych umów użyczenia. Po stronie Wnioskodawcy jego zdaniem nie wystąpi podatek należny.
  7. Warunki przekazania instalacji po upływie 5 lat zależeć będą przede wszystkim od wymagań, jakie określi Szwajcarsko - Polski Program Współpracy, jednak można założyć, że przekazanie będzie nieodpłatne.
  8. Uczestnictwo w programie uzależnione jest od dokonania wpłaty w wysokości 15 %.
  9. Otrzymana przez Wnioskodawcę dotacja związana jest z realizacją projektu pn. „..." w ramach którego zawarto: wykonanie instalacji solarnych, nadzór inwestorski, zarządzanie projektem, promocję projektu. Dofinansowanie związane jest z realizacje zadania związanego z wykonaniem instalacji solarnych o łącznej powierzchni kolektorów słonecznych ponad 12000 m2 powodującej łączne ograniczenie emisji o około 3300 ton/rok zanieczyszczeń. Wysokość dofinansowania ustalona jest procentowo do wielkości całkowitych kosztów kwalifikowanych przedsięwzięcia.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy środki otrzymane z NFOŚ, SPPW, WFOŚ podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT przez Wnioskodawcę... - pytanie czwarte we wniosku z dnia 15 grudnia 2010r. o wydanie interpretacji indywidualnej.

Zdaniem Wnioskodawcy, środki te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT gdyż nie mają bezpośredniego wpływu na cenę (kwotę należną) towarów lub usług o czym mowa w art. 29 ust. 1. ustawy o podatku od towarów i usług. Środki te zostaną przekazane na zainstalowanie zestawów solarnych, które będą użytkowane nieodpłatnie przez osoby fizyczne, szpital.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w prawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie niniejszej interpretacji organ podatkowy zauważa, iż rozstrzygnięcie w zakresie pozostałych pytań zawartych we wniosku o wydanie interpretacji z dnia 15 grudnia 2010r. zostało zawarte w odrębnych interpretacjach indywidualnych.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W świetle art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Zgodnie z art. 29 ust. 2 ustawy o VAT w przypadku gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

Dla określenia, czy dane dotacje są, czy też nie są opodatkowane istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, iż w sytuacji gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia.

Kryterium uznania dotacji za zwiększającą obrót stanowi zatem stwierdzenie, iż dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, czyli nie zwiększają podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca przygotował „...” w ramach którego:

  1. zamontowane będzie 2349 instalacji solarnych na budynkach mieszkalnych osób fizycznych które będą wykorzystywane jedynie na potrzeby własne gospodarstwa domowego w zakresie przygotowania ciepłej wody użytkowej. Nie mogą być wykorzystane do działalności gospodarczej
  2. zamontowany będzie jeden zestaw solarny dla budynku użyteczności publicznej - szpital, który będzie wykorzystywany dla potrzeb świadczenia usług zdrowotnych. Szpital jest jednostką organizacyjna Powiatu. Budynki szpitala oraz grunty w jego obrębie są własnością Powiatu. Organem właściwym w sprawach związanych z funkcjonowaniem szpitala jest Rada Powiatu
  3. przeprowadzony zostanie nadzór inwestorski
  4. przeprowadzone zostaną działania promujące projekt (w ramach tego zakupione będą gadżety reklamowe, wydana zostanie książka dotycząca realizacji projektu, zlecone zostanie wykonane będą tablice informacyjne oraz strona internetowa)
  5. Konieczność przeprowadzenia działań promocyjnych i przeprowadzenia nadzoru inwestorskiego przez osobę z odpowiednimi uprawnieniami budowlanymi wynika z warunków stawianych przez NFOŚ, WFOŚ i SPPW.

Wnioskodawca wskazał, że realizacja projektu finansowana będzie ze środków otrzymanych z trzech źródeł:

  1. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska - podpisano umowę,
  2. Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska - udzielono promesy, umowa zostanie zawarta po przetargu
  3. Szwajcarsko Polski Program Współpracy będącej formą bezzwrotnej pomocy zagranicznej przyznanej przez Szwajcarie na mocy umów międzynarodowych zawartych w grudniu 2007r. w Bernie - Kompletna propozycja projektu w trakcie oceny. Po zakończeniu oceny podpisywana będzie umowa w sprawie projektu pomiędzy Szwajcarią a Rzeczypospolitą Polską, a następnie na jej podstawie Umowa w sprawie realizacji projektu pomiędzy Władzą Wdrażającą Programy Europejskie i Powiatem. W umowie określony zostanie udział procentowy pomocy zagranicznej, która przekazywana będzie na wyodrębniony rachunek bankowy.


Otrzymana przez Wnioskodawcę dotacja związana jest z realizacją projektu pn. „..." w ramach którego zawarto: wykonanie instalacji solarnych, nadzór inwestorski, zarządzanie projektem, promocję projektu. Dofinansowanie związane jest z realizacją zadania związanego z wykonaniem instalacji solarnych o łącznej powierzchni kolektorów słonecznych ponad 12000 m2 powodującej łączne ograniczenie emisji o około 3300 ton/rok zanieczyszczeń. Wysokość dofinansowania ustalona jest procentowo do wielkości całkowitych kosztów kwalifikowanych przedsięwzięcia.

Z powyższego wynika, iż otrzymana przez Wnioskodawcę dotacja na którą składają się środki z funduszy ochrony środowiska oraz Szwajcarsko - Polskiego Programu Współpracy nie jest przyznawana jako dopłata do ceny usługi, a przeznaczona jest na pokrycie poniesionych kosztów. Oznacza to, że przedmiotowa dotacja ma charakter zakupowy, nie ma na celu sfinansowania ceny sprzedaży. W konsekwencji w związku z realizacją projektu Wnioskodawca nie otrzymuje sfinansowanego otrzymaną dotacją wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy o VAT, a jedynie zwrot poniesionych przez Wnioskodawcę wszystkich kosztów związanych z realizacją projektu.

Tym samym dotacja (środki uzyskane z NFOŚ, SPPW, WFOŚ) czyli otrzymany zwrot poniesionych kosztów nie stanowi czynności opodatkowanej VAT, ponieważ czynność ta nie została wymieniona w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu, zawartych w art. 5 ust. 1 ustawy. W świetle powyższego otrzymana dotacja, niemająca wpływu na cenę świadczonych usług, nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Podsumowując środki otrzymane z NFOŚ, SPWW, WFOŚ celem pokrycia kosztów poniesionych w związku z realizacją ww. projektu nie stanową obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy podkreślić, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj