Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-2075/10-3/TW
z 17 marca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-2075/10-3/TW
Data
2011.03.17



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
dotacja
działalność zwolniona od opodatkowania
odliczenie podatku od towarów i usług
odzyskanie podatku
opodatkowanie
prawo do odliczenia


Istota interpretacji
Czy w ramach realizacji ww. projektu Stowarzyszenie może odzyskać zapłacony podatek VAT?



Wniosek ORD-IN 393 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 16 grudnia 2010 r. (data wpływu 24 grudnia 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 17 lutego 2011 r. (data wpływu 18 lutego 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawnej możliwości odzyskania zapłaconego podatku VAT w związku z realizacją projektu Ochrona zagrożonych gatunków chwastów dotyczący czynnej ochrony in situ i ex situ zagrożonych chwastów, ze szczególnym uwzględnieniem siedlisk nawapiennych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 grudnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawnej możliwości odzyskania zapłaconego podatku VAT w związku z realizacją projektu Ochrona zagrożonych gatunków chwastów dotyczący czynnej ochrony in situ i ex situ zagrożonych chwastów, ze szczególnym uwzględnieniem siedlisk nawapiennych.

Pismem z dnia 17 lutego 2011 r. (data wpływu 18 lutego 2011 r.) uzupełniono przedmiotowy wniosek w zakresie opisanego zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej również Stowarzyszenie) zamierza realizować projekt Ochrona zagrożonych gatunków chwastów dotyczący czynnej ochrony in situ i ex situ zagrożonych chwastów, ze szczególnym uwzględnieniem siedlisk nawapiennych. Gatunki te giną w zastraszającym tempie w wyniku zaniku tradycyjnych form uprawy roli i chemizacji rolnictwa. Okolice X są jedną z kilku ostatnich ostoi tych gatunków w Polsce. Projekt jest planowany do realizacji w latach 2011-2013, z perspektywą kontynuacji w latach późniejszych. Działania zaplanowane w projekcie obejmą około 15-20 gatunków spośród ponad 30 zagrożonych bądź silnie (krytycznie) zagrożonych z 2 grup siedliskowych chwastów rędzin i pozostałych utworów (typów gleb), które jeszcze tam występują lub niedawno występowały.

W większości są to gatunki zagrożone w skali X oraz kraju (z czerwonych list gatunków zagrożonych) objęte strategią ochrony zasobów przyrody. W trakcie realizacji projektu nie będzie realizowana przez Wnioskodawcę sprzedaż opodatkowana, dla której zgodnie z art. 86 ustawy o podatku VAT, można odliczyć i odzyskać podatek VAT. Planowane działania w ramach projektu służą realizacji celów statutowych Stowarzyszenia i nie są związane z działalnością gospodarczą. Zatem Wnioskodawca nie będzie mógł, ze względu na wskazane powyżej przesłanki, odzyskać zapłaconego podatku VAT.

Indywidualna interpretacja jest niezbędna do prawidłowego złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach działania 4.4 Ochrona bioróżnorodności w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 oraz do prawidłowego rozliczenia podatku VAT jako kosztu kwalifikowanego, z uwagi na brak prawnej możliwości odzyskania podatku VAT na podstawie art. 86 ustawy o podatku VAT.

Ze złożonego uzupełnienia do wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest podatnikiem podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w ramach realizacji ww. projektu Stowarzyszenie może odzyskać zapłacony podatek VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, w trakcie realizacji projektu nie będzie realizowana przez niego sprzedaż opodatkowana, dla której zgodnie z art. 86 ustawy o podatku VAT, można odliczyć i odzyskać podatek VAT. Planowane działania w ramach projektu służą realizacji celów statutowych Stowarzyszenia i nie są związane z działalnością gospodarczą. Zainteresowany nie będzie mógł, ze względu na wskazane powyżej przesłanki, odzyskać zapłaconego podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. – Prawo o stowarzyszeniach (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 ze zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i ust. 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r.), kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Z opisanego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca jest podatnikiem podatku VAT. Zamierza on realizować projekt Ochrona zagrożonych gatunków chwastów dotyczący czynnej ochrony in situ i ex situ zagrożonych chwastów, ze szczególnym uwzględnieniem siedlisk nawapiennych.

W trakcie realizacji projektu nie będzie realizowana przez Zainteresowanego sprzedaż opodatkowana, dla której zgodnie z art. 86 ustawy – jak wskazało Stowarzyszenie – można odliczyć i odzyskać podatek VAT. Planowane działania w ramach projektu służą bowiem realizacji celów statutowych Stowarzyszenia i nie są związane z działalnością gospodarczą.

Wyjaśnić zatem należy, iż w świetle powołanych wyżej przepisów, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż planowane przez Wnioskodawcę działania w ramach projektu będą służyły realizacji celów statutowych Stowarzyszenia i nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zatem, Zainteresowany nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od ww. wydatków.

W zakresie przedmiotowych wydatków Stowarzyszenie nie będzie miało również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 ze zm.).

Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Zainteresowany nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości ani odliczenia, ani odzyskania naliczonego podatku VAT w związku z realizacją projektu Ochrona zagrożonych gatunków chwastów dotyczący czynnej ochrony in situ i ex situ zagrożonych chwastów, ze szczególnym uwzględnieniem siedlisk nawapiennych, gdyż poniesione wydatki nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Dodatkowo zaznaczyć należy, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Należy zauważyć, iż stosownie do przepisu art. 14b § 3 ww. ustawy, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisanego w zdarzeniu przyszłym, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Nadmienia się, że do dnia 31 grudnia 2010 r. zdanie wstępne przepisu art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy obowiązywało w brzmieniu: „Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7:”.

Treść art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy została zmieniona na mocy art. 1 pkt 11 lit. a obowiązującej od dnia 1 stycznia 2011 r. ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym (Dz. U. Nr 247, poz. 1652).

Ponadto informuje się, iż do dnia 31 grudnia 2010 r. obowiązywało rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 ze zm.).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj