Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-306/11-2/MP
z 20 maja 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP1/443-306/11-2/MP
Data
2011.05.20



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
dostawa
energia cieplna
jednostka budżetowa
opodatkowanie
podatek od towarów i usług
stawki podatku
świadczenie usług
zakład budżetowy


Istota interpretacji
Podatek od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy energii cieplnej i usług świadczonych przez zakład budżetowy na rzecz jednostek budżetowych.



Wniosek ORD-IN 279 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Zakładu Gospodarki Komunalnej przedstawione we wniosku z dnia 21 lutego 2011 r. (data wpływu 21 lutego 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy energii cieplnej i usług świadczonych przez zakład budżetowy na rzecz jednostek budżetowych – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 lutego 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy energii cieplnej i usług świadczonych przez zakład budżetowy na rzecz jednostek budżetowych .

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Zakład Gospodarki Komunalnej jest jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej - samorządowym zakładem budżetowym. Zakład wykonuje swoje zadania statutowe odpłatnie pokrywając koszty swojej działalności z przychodów. Terenem działania Zakładu jest gmina. Podstawowym celem działalności Zakładu jest zaspokajanie potrzeb mieszkańców gminy w zakresie szeroko pojętych usług komunalnych. W szczególności wykonuje on zadania o charakterze użyteczności publicznej w zakresie zbiorowego dostarczania wody i zbiorowego odprowadzania ścieków. Do zadań statutowych zakładu należy utrzymanie i eksploatacja stacji uzdatniania wody na terenie gminy, utrzymywanie w stałej sprawności i należytym stanie technicznym sieci wodociągowej oraz usuwanie awarii sieci wodociągowej i urządzeń w niej zainstalowanych, prowadzenie spraw związanych ze sprzedażą wody, eksploatacja i utrzymanie oczyszczalni ścieków, zarządzanie cmentarzami komunalnymi, gospodarowanie zasobami mieszkaniowymi i lokalami użytkowymi stanowiącymi własność gminy, świadczenie usług zaopatrzenia w energię cieplną oraz utrzymanie urządzeń elektrycznych w obiektach stanowiących własność gminy, zarządzanie i utrzymanie gminnych dróg, ulic, mostów, placów i pozostałej infrastruktury drogowej oraz organizacja ruchu drogowego, prowadzenie zadań inwestycyjnych i remontowych zleconych przez gminę, świadczenie usług jednostkom i zakładom budżetowym gminy, utrzymanie i zarządzanie targowiskami w gminie, utrzymanie i pielęgnacja zieleni gminnej i zadrzewień, utrzymywanie i pielęgnacja terenów rekreacyjnych, sportowych i znajdujących się tam urządzeń, realizacja innych zadań gospodarczych powierzonych przez gminę.

Zakład gospodaruje wydzielonym mieniem komunalnym gminy. Nadzór nad realizacją celów i zadań Zakładu sprawuje Wójt Gminy. Zakład zarządza powierzonym mu majątkiem stanowiącym mienie komunalne zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami. Zakład prowadzi gospodarkę finansową zgodnie z obowiązującymi przepisami w ramach środków własnych uzyskanych z prowadzonej działalności statutowej.

Zakład Gospodarki Komunalnej jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług i jednostką organizacyjną gminy działającą w formie samorządowego zakładu budżetowego obsługującego mieszkańców i instytucje na terenie gminy. W ramach swej działalności Zakład realizuje zadania określone w Statucie Zakładu, do realizacji których został powołany. Świadczy usługi m.in.: w zakresie zaopatrzenia w energię cieplną instytucji na terenie gminy, takich jak Szkoła Podstawowa, Publiczne Gimnazjum oraz Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej. Szkoła Podstawowa, Publiczne Gimnazjum oraz Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej są jednostkami budżetowymi. Zakład za wykonane usługi wystawia fakturę zwolnioną z podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Zakład Gospodarki Komunalnej, na określone Statutem usługi (w tym w szczególności usługi dostarczania energii cieplnej), świadczone na rzecz jednostek budżetowych (m. in.: na rzecz Szkoły Podstawowej, Publicznego Gimnazjum, Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej), może wystawiać fakturę ze stawką zwolnioną z podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, w myśl przepisu § 13, ust. 1 pkt 13 Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz . U. z 2010 r, Nr 246, poz. 1649) usługi świadczone pomiędzy zakładem budżetowym i jednostkami budżetowymi są zwolnione z podatku VAT. Zakład stosuje stawkę zwolnioną z podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz.535 ze zm.) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu tym podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Z uwagi na art. 2 pkt 6 ustawy pod pojęciem towar rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przez świadczenie usług – według art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy – o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy (…).

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2 - 12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W tym miejscu należy zauważyć, iż z dniem 1 stycznia 2011 r. zmianie uległy stawki podatku od towarów i usług. Stosownie do art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.


Należy zaznaczyć, że zarówno w przepisach ustawy, jak i w rozporządzeniach wykonawczych do niej przewidziano możliwość zastosowania obniżonych stawek podatku lub zwolnienie w stosunku do niektórych czynności.

W myśl § 13 ust. 1 pkt 13 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649), zwalnia się od podatku usługi świadczone pomiędzy:

  1. jednostkami budżetowymi,
  2. samorządowymi zakładami budżetowymi,
  3. jednostkami budżetowymi i samorządowymi zakładami budżetowymi,
    • z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 140-153, (usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody za pośrednictwem sieci wodociągowych, usługi związane z handlem wodą dostarczaną za pośrednictwem sieci wodociągowych ,usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków, usługi związane ze zbieraniem odpadów innych niż niebezpieczne nadających się do recyklingu, usługi związane ze zbieraniem odpadów innych niż niebezpieczne nienadających się do recyklingu , usługi związane z infrastrukturą przeznaczoną do przemieszczania odpadów innych niż niebezpieczne, usługi związane z obróbką odpadów innych niż niebezpieczne w celu ich ostatecznego usunięcia, usługi związane z usuwaniem odpadów innych niż niebezpieczne, usługi związane z przetwarzaniem pozostałych odpadów niebezpiecznych , usługi związane z unieszkodliwianiem odpadów promieniotwórczych i pozostałych odpadów niebezpiecznych, z wyłączeniem usług zagospodarowania odpadów promieniotwórczych (ponownego przetwarzania paliw i odpadów) (PKWiU ex 38.22.21.0), usługi związane z odkażaniem i czyszczeniem, pozostałe usługi związane z rekultywacją oraz specjalistyczne usługi w zakresie kontroli zanieczyszczeń,
    • 174 i 175 załącznika nr 3 do ustawy (usługi zamiatania śmieci i usuwania śniegu pozostałe usługi sanitarne, ) oraz usług komunikacji miejskiej.

Zarówno ustawa o podatku od towarów i usług, jak również przepisy wykonawcze do niej nie definiują terminów: „jednostka budżetowa”, „samorządowy zakład budżetowy”, wobec czego należy posiłkować się definicjami legalnymi zawartymi w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.).

Należy zauważyć, iż zgodnie z art. 9 ustawy o finansach publicznych, sektor finansów publicznych tworzą:

  1. organy władzy publicznej, w tym organy administracji rządowej, organy kontroli państwowej i ochrony
  2. prawa oraz sądy i trybunały;
  3. jednostki samorządu terytorialnego oraz ich związki;
  4. jednostki budżetowe;
  5. samorządowe zakłady budżetowe;
  6. agencje wykonawcze;
  7. instytucje gospodarki budżetowej;
  8. państwowe fundusze celowe;
  9. Zakład Ubezpieczeń Społecznych i zarządzane przez niego fundusze oraz Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego i fundusze zarządzane przez Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego;
  10. Narodowy Fundusz Zdrowia;
  11. samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej;
  12. uczelnie publiczne;
  13. Polska Akademia Nauk i tworzone przez nią jednostki organizacyjne;
  14. państwowe i samorządowe instytucje kultury oraz państwowe instytucje filmowe;
  15. inne państwowe lub samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych, z wyłączeniem przedsiębiorstw, jednostek badawczo - rozwojowych, banków i spółek prawa handlowego.

Jednostkami budżetowymi – stosownie do art. 11 ust. 1 ww. ustawy – są jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych nieposiadające osobowości prawnej, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek odpowiednio dochodów budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

Stosownie do zapisów art. 15 ust. 1 ww. ustawy, samorządowy zakład budżetowy odpłatnie wykonuje zadania, pokrywając koszty swojej działalności z przychodów własnych, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4.

Na podstawie art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Zakład Gospodarki Komunalnej jest nieposiadającą osobowości prawnej jednostką organizacyjną Gminy działającą w formie samorządowego zakładu budżetowego. Wnioskodawca wykonuje swoje zadania statutowe odpłatnie pokrywając koszty swojej działalności z przychodów. Podstawowym celem działalności Zakładu jest zaspokajanie potrzeb mieszkańców Gminy w zakresie szeroko pojętych usług komunalnych. W szczególności wykonuje on zadania o charakterze użyteczności publicznej w zakresie zbiorowego dostarczania wody i zbiorowego odprowadzania ścieków.

Wnioskodawca gospodaruje wydzielonym mieniem komunalnym Gminy. Zakład zarządza powierzonym mu majątkiem stanowiącym mienie komunalne zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami. W ramach swojej działalności Zakład realizuje zadania określone w Statucie, do realizacji których został powołany. Świadczy usługi m.in.: w zakresie zaopatrzenia w energię cieplną instytucji na terenie gminy, takich jak Szkoła Podstawowa, Publiczne Gimnazjum oraz Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej. Szkoła Podstawowa, Publiczne Gimnazjum oraz Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej są jednostkami budżetowymi.

Uwzględniając powołane przepisy należy zauważyć, że istotą zwolnienia przewidzianego przez ustawodawcę w § 13 ust. 1 pkt 13 powołanego rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649), jest świadczenie usług pomiędzy jednostkami budżetowymi, zakładami budżetowymi i gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 140 - 153, 174 i 175 załącznika do ustawy oraz usług komunikacji miejskiej.

Wobec powyższego w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca będący samorządowym zakładem budżetowym, świadcząc usługi określone Statutem na rzecz jednostek budżetowych (szkół oraz gminnego ośrodka pomocy społecznej) korzysta ze zwolnienia przedmiotowego od podatku od towarów i usług, o ile nie są to usługi wymienione w poz. 140 -153, 174 i 175 załącznika nr 3 do ustawy o VAT oraz usługi komunikacji miejskiej.

Jednakże, w sytuacji gdy usługi wykonywane w ramach zadań statutowych mieszczą się w załączniku nr 3 do ustawy, czyli są to m. in. usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody za pośrednictwem sieci wodociągowej, usługi związane ze zbieraniem i odprowadzaniem ścieków, wówczas Zainteresowany zobowiązany jest zastosować 8% stawkę podatku, zgodnie z art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca wykonuje na rzecz jednostek budżetowych szereg czynności, m. in. dostarcza energię cieplną.

Mając na uwadze powołany wyżej art. 2 pkt 6 ustawy, zgodnie z którym wszelkie postacie energii są towarami, należy stwierdzić, iż czynność dostarczania energii cieplnej nie jest usługą – jak wskazał Zainteresowany – lecz stanowi dostawę towarów.

Dostawa energii cieplnej nie została wymieniona w ustawie o podatku od towarów i usług, ani w przepisach wykonawczych do ustawy, jako podlegająca opodatkowaniu według stawki obniżonej, w efekcie podlega ona opodatkowaniu 23% stawką VAT.

Mając zatem na uwadze przedstawiony stan faktyczny w świetle powołanych przepisów stwierdzić należy, że Wnioskodawca będący samorządowym zakładem budżetowym, świadcząc usługi na rzecz jednostek budżetowych (szkół oraz gminnego ośrodka pomocy społecznej) stosuje stawkę zwolnioną przewidzianą przez ustawodawcę w § 13 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia, jednak korzystając z tego zwolnienia musi uwzględniać fakt, że zwolnienie to nie dotyczy usług wymienionych w poz. 140 - 153, 174 i 175 załącznika nr 3 do ustawy oraz usług komunikacji miejskiej. Natomiast dokonując dostawy energii cieplnej (która w myśl ustawy jest traktowana jako dostawa towarów) stawką właściwą, będzie stawka podstawowa, to jest 23%.

Tut. Organ informuje, że od dnia 6 kwietnia 2011 r. odpowiednikiem powołanego § 13 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, jest § 13 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392).

Nadmienić należy, iż od dnia 1 kwietnia 2011 r. ustawą z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo o miarach (Dz. U. Nr 64, poz. 332) art. 106 ust. 1 ustawy otrzymał brzmienie: „Podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16”.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj