Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-127/11/BK
z 28 kwietnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-127/11/BK
Data
2011.04.28



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów

Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Szczególne procedury dotyczące drobnych przedsiębiorstw --> Drobni przedsiębiorcy


Słowa kluczowe
usługi prawnicze
zwolnienia podmiotowe


Istota interpretacji
Zakres możliwości skorzystania ze zwolnienia podmiotowego.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 26 stycznia 2011 r. (data wpływu 31 stycznia 2011 r.). o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia podmiotowego – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 31 stycznia 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia podmiotowego.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


W dniu 10 stycznia 2011 r. w oparciu o przepisy ustawy z dnia 19 listopada 1999 r. prawo działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 101 poz. 1178 ze zm.), ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 173 poz. 1807 ze zm.), a także art. 1 pkt 1 oraz art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o zmianie ustawy prawo o adwokaturze i niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 163 poz. 1361), który stanowi, iż „pomoc prawną mogą świadczyć także osoby posiadające wyższe wykształcenie prawnicze, z wyjątkiem zastępstwa procesowego, chyba że osoby te działają na podstawie art. 87 1 K.P.C. (..)” zarejestrował Pan w organie ewidencyjnym działalność gospodarczą, której przedmiotem jest świadczenie usług określonych w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług dla celów fiskalnych „usługi prawne w zakresie dokumentów, pozostałe, z wyjątkiem usług notarialnych”. Natomiast w Polskiej Klasyfikacji Działalności, zgodnie z odpowiadającym kodem (69.10.Z – działalność prawnicza), podklasa ta obejmuje - przygotowanie innych dokumentów prawnych (…). Powyższy rodzaj usług będzie Pan świadczył od dnia 2 lutego 2011r. Powziął Pan wątpliwość czy charakter prowadzonej działalności gospodarczej będzie uprawniał do skorzystania ze zwolnienia podmiotowego, jakie przewiduje art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o podatku od towarów i usług. Jednocześnie art. 113 ust. 13 pkt 2 tejże ustawy wskazuje, że zwolnienie od podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 113 ust. 1 nie dotyczy podatników świadczących usługi prawnicze. Jednakże w załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. (Dz. U. Nr 21, poz. 1137) zamieszczono listę towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku określone w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy. Dokonano tam swoistej wykładni znaczenia zwrotu „usługi prawnicze” gdyż, pozycja 38 tejże załączonej listy podaje precyzyjnie, iż zwolnieniu podmiotowemu nie podlegają „usługi prawnicze świadczone przez notariuszy, adwokatów i radców prawnych”. Nie przewiduje Pan, aby wartość sprzedanych usług z tytułu prowadzonej działalności wyniosła w bieżącym roku podatkowym równowartości 10.0000 euro, ze względu na to, iż jest ona wykonywana indywidualnie i na małą skalę (pisanie pism, podań, odwołań itp.).


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy może Pan skorzystać ze zwolnienia podmiotowego jakie przewiduje art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o podatku od towarów i usług, jako osoba która ukończyła studia prawnicze, ale nie świadczy usług prawniczych jako adwokat, radca prawny czy notariusz, które to profesje umieścił na liście Minister Finansów, a usługi te będą świadczone indywidualnie w zakresie przygotowania dokumentów prawnych i innych pozostałych dokumentów...


Pana zdaniem, w świetle przedstawionego stanu faktycznego, a także przepisów prawa podatkowego i innych, ma prawo skorzystać ze zwolnienia podmiotowego, jakie przewiduje art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o podatku od towarów i usług. Art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług wymienia „usługi prawnicze’ jako nie podlegające zwolnieniu podmiotowemu z art. 113 ust. 1 i 9, jednakże zwrot ten jest nieostry, a pozycja nr 38 listy towarów i usług do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku będąca załącznikiem do rozporządzenia Ministra Finansów, jednoznacznie wskazuje jako niepodlegające zwolnieniu od podatku, usługi prawnicze świadczone przez notariuszy, adwokatów i radców prawnych. Stanowisko to zgodne jest z zasada prawdy obiektywnej art. 122 ustawy Ordynacja podatkowa, w myśl której wątpliwości rozstrzyga się na korzyść strony i nie dopuszcza się wykładni rozszerzającej albowiem obowiązek podatkowy może zostać nałożony jedynie w drodze jasno brzmiącego przepisu prawa powszechnie obowiązującego, Nie ulega wątpliwości także fakt, iż osoba posiadająca wyższe wykształcenie prawnicze nie jest notariuszem, adwokatem, czy też radcą prawnym.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


W myśl postanowień art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z brzmieniem art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy - w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. – zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

W myśl art. 113 ust. 9 ww. ustawy podatnik rozpoczynający w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5 jest zwolniony od podatku, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.


Stosownie zaś do art. 113 ust. 13 cyt. ustawy, zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do importu towarów i usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz podatników:


  1. dokonujących dostaw:


    1. wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali,
    2. towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, z wyjątkiem energii elektrycznej (PKWiU 35.11.10.0) i wyrobów tytoniowych w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym,
    3. nowych środków transportu,
    4. terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę;

  2. świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, a także usługi jubilerskie;
  3. niemających siedziby lub miejsca zamieszkania na terytorium kraju.


Ponadto Minister Finansów w § 26 rozporządzenia z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 ze zm.), określił listę towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku, określone w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy, stanowiącą załącznik do rozporządzenia.

W pozycji 38 tego załącznika wymieniono, jako wyłączone ze zwolnienia od podatku, usługi prawnicze.

Wskazać również należy, iż treść ww. załącznika wynika ze zmiany, która została dokonana mocą rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 18 grudnia 2009 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 222, poz. 1760). Pierwotna treść poz. 38 załącznika brzmiała „usługi prawnicze świadczone przez notariuszy, adwokatów i radców prawnych”. Przedmiotową modyfikacją rozszerzono zakres wyłączeń od zwolnienia do szeroko rozumianych usług prawniczych.

Od dnia 1 kwietnia 2011 r. obowiązuje nowe rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68 poz. 360). Regulacja dot. usług prawniczych została w identycznym brzmieniu zawarta w poz.13 załącznika do tego rozporządzenia.

Podkreślić należy, iż ani ustawa o podatku od towarów i usług ani przepisy wykonawcze do tej ustawy nie definiują pojęcia usług prawniczych. Pomocne w tym wypadku jest odwołanie do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, w której w kategorii „usługi prawne” znalazły się usługi w zakresie doradztwa prawnego i reprezentacji w dziedzinie prawa karnego, handlowego, pracy i cywilnego, usługi prawne dotyczące patentów i praw autorskich, usługi notarialne, usługi arbitrażowe i pojednawcze oraz usługi prawne związane z przetargami i aukcjami. Analiza tej kategorii statystycznej wskazuje zatem, że pod pojęciem usług prawniczych PKWiU rozumie rozmaite czynności związane z doradztwem prawnym.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, wynika iż zamierza Pan prowadzić od dnia 1 lutego 2011 r. działalność gospodarczą w zakresie przygotowywania dokumentów prawnych i innych pozostałych dokumentów. Działalność ta – jak wskazano – mieści się w PKWiU w grupowaniu „usługi prawne w zakresie dokumentów, pozostałe, z wyjątkiem usług notarialnych”.

Zamierza Pan zatem jako magister prawa świadczyć usługi polegające na przygotowywaniu dokumentów prawnych tak jak m.in.: pisanie pism, podań, odwołań itp., wykorzystując przy tym wiedzę z zakresu prawa, nabytą podczas studiów prawniczych.

Mając na uwadze klasyfikację działalności prawniczej wynikającą z rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) o symbolu 69 stwierdzić należy, iż świadczenie tych usług, w rozbiciu na grupowania dalszego poziomu, polega w każdym przypadku na doradztwie. Zatem skoro zamierza Pan świadczyć usługi w tak określonym zakresie t.j. usługi prawne, to w momencie rozpoczęcia ww. działalności gospodarczej będzie miało zastosowanie wyłączenie, o którym mowa w art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Oznacza to, że w tak przedstawionym zdarzeniu przyszłym, nie ma Pan możliwości korzystania ze zwolnienia podmiotowego.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj