Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-1185/10/AP
z 4 marca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-1185/10/AP
Data
2011.03.04



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
catering
odliczanie podatku naliczonego
podatek od towarów i usług
posiłek profilaktyczny
przekazanie towarów


Istota interpretacji
Zakres opodatkowania świadczeń przekazywanych pracownikom oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupu usług stołówkowych oraz cateringowych.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 1 grudnia 2010 r. (data wpływu 3 grudnia 2010 r.), uzupełnionym w dniu 18 lutego 2011 r. udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczeń przekazywanych pracownikom oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupu usług stołówkowych oraz cateringowych - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 3 grudnia 2010 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczeń przekazywanych pracownikom oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupu usług stołówkowych oraz cateringowych.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Jest Pan właścicielem firmy rodzinnej. Przedmiotem prowadzonej działalności jest świadczenie usług w zakresie:


  • sprzedaży hurtowej i detalicznej materiałów grzewczych i sanitarnych,
  • wykonywania usług budowlanych, polegających na :


  1. robotach związanych z montażem instalacji centralnego ogrzewania (PKWiU 45.33.11),
  2. robotach związanych z montażem instalacji wentylacyjnych i klimatyzacyjnych (PKWiU, 45.33.12)
  3. robotach związanych z montażem instalacji wodno - kanalizacyjnej (PKWiU 45.33.20),
  4. robotach związanych z instalacją centralnego odkurzania (PKWiU 45.34),
  5. robotach związanych z instalacją kolektorów słonecznych wspomagających centralne ogrzewanie (PKWiU 45.33),
  6. robotach związanych z budową przydomowych oczyszczalni ścieków (PKWiU 45.34),


  • usługi serwisowe gwarancyjne i pogwarancyjne na wykonane usługi instalacyjne,
  • doradztwo techniczne w zakresie prowadzonej działalności,
  • usługi projektowe w zakresie prowadzonej działalności.


Usługi wykonywane są dla wszystkich kontrahentów funkcjonujących na rynku, w tym także osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Roboty budowlano - instalacyjne wykonywane są z materiałów własnych firmy (pochodzących z własnych magazynów służących do sprzedaży hurtowej i detalicznej) oraz w niektórych przypadkach z materiałów inwestora (zleceniodawcy).

Wyżej wymienione roboty instalacyjne Pana firma wykonuje na terenie całego kraju, u różnych inwestorów i na różnych obiektach budowlanych. Pracownicy w swoich umowach o pracę mają wskazane miejsce pracy – teren całego kraju.

W związku z wykonywaniem usług w innych miejscowościach, niż siedziba firmy wyraził Pan zgodę, aby pracownicy nabywali posiłki gotowe lub produkty spożywcze, z których samodzielnie przygotowują sobie posiłki. Zdarza się również, że w okresach szczytu handlowego nabywa Pan dla swoich pracowników w formie usługi cateringowej posiłki, lub kupuje produkty spożywcze, z których samodzielnie pracownicy przygotowują sobie posiłki. Są to świadczenia dobrowolne niewynikające z przepisów prawa pracy. Posiłki te mają na celu wsparcie pracowników w okresie wzmożonego wysiłku i zakup tych posiłków lub produktów spożywczych jest finansowany ze środków obrotowych firmy i nie jest uzależniony od sytuacji życiowej, czy materialnej danego pracownika. Zaznaczył Pan, że przedmiotowe świadczenia nie wynikają ani z Kodeksu Pracy ani z innych przepisów.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy od faktur dokumentujących zakup posiłków i produktów spożywczych może Pan odliczyć podatek od towarów i usług...

Czy od świadczeń przekazywanych pracownikom należy odprowadzić podatek od towarów i usług...


Pana zdaniem przepisy ustawy o podatku od towarów i usług umożliwiają odliczenie podatku naliczonego wykazanego w fakturach zakupu, z wyjątkiem usług gastronomicznych. Ustawodawca zastrzegł, że prawo do odliczania podatku naliczonego nie przysługuje, w związku z zakupem usług noclegowych i gastronomicznych. Wynika to z art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług. Jednak prawo do odliczenia podatku naliczonego będzie przysługiwało zarówno przy zakupie usług sklasyfikowanych w PKWiU 55.5, t.j. usług stołówkowych i cateringowych, jak i zakupu napojów i towarów, z których pracownicy samodzielnie przygotowują posiłki. Ponieważ świadczenia pracodawcy, polegające na zapewnieniu posiłków i napojów podlegają ewentualnemu rozliczeniu w ramach wynagrodzenia ze stosunku pracy, zatem są one neutralne na gruncie podatku od towarów i usług. Wynika to z przepisów ustawy wskazujących, że czynności z tytułu, których przychody zostały wymienione w art. 12 ust. 1-6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. 14, poz. 176, z późn. zm.) nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 - w świetle art. 7 ust. 1 powołanej ustawy - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Do czynności traktowanych na równi z dostawą towarów, w myśl art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, ustawodawca zaliczył przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:


  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny


  • jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.


Natomiast pojęcie świadczenia usług zostało określone w art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z tym przepisem przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Natomiast zgodnie z uregulowaniami art. 86 ust. 2 pkt 1 cyt. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:


  1. z tytułu nabycia towarów i usług,
  2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
  3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu


  • z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.


Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje zatem wówczas, gdy zostaną spełnione jednocześnie warunki: odliczenia dokonuje podatnik VAT oraz towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Powołany wyżej przepis wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych (czynności zwolnione od podatku, czynności niepodlegające opodatkowaniu).

Jednocześnie podkreślić należy, iż realizacja prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego jest obostrzona ograniczeniami zawartymi w dziale IX powołanej ustawy. Ustawodawca umożliwił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem jednakże spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, np. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że w ramach prowadzonej przez Pana działalności, pracownicy zatrudnieni w Pana firmie wykonują roboty instalacyjne na terenie całego kraju, w różnych obiektach budowlanych. W związku z tym wyraził Pan zgodę na to, aby pracownicy we własnym zakresie nabywali posiłki gotowe lub produkty spożywcze, z których samodzielnie przygotowują sobie posiłki. W okresach szczytu handlowego nabywa Pan również dla swoich pracowników w formie usługi cateringowej posiłki. Są to świadczenia dobrowolne, niewynikające z przepisów Kodeksu pracy ani innych przepisów. Posiłki te mają na celu wsparcie pracowników w okresie wzmożonego wysiłku i zakup ich lub produktów spożywczych jest finansowany ze środków obrotowych firmy i nie jest uzależniony od sytuacji życiowej czy materialnej danego pracownika.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego na tle powołanych wyżej przepisów prowadzi zatem do wniosku, iż skoro zakup posiłków gotowych lub produktów spożywczych, z których pracownicy samodzielnie przygotowują posiłki oraz nabywanie dla nich w okresach wzmożonego szczytu handlowego usług stołówkowych i cateringowych, jak Pan wskazał nie wynika z przepisów Kodeksu Pracy ani innych przepisów i związane jest z realizacją korzyści osobistych pracowników, to z uwagi na brak związku ww. czynności z działalnością opodatkowaną i nie wypełnieniu przesłanek wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy, nie będzie Panu przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, związanego z zakupem tych towarów i usług. Dlatego też, w tym zakresie tutejszy organ nie podziela Pana stanowiska.

Natomiast przekazanie ww. towarów i świadczenie usług na rzecz pracowników z uwagi na fakt, iż nie będzie Panu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z ich nabyciem, w świetle art. 7 ust. 2 oraz 8 ust. 2 ustawy należy uznać za czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Dokonując zatem całościowej oceny, stanowisko Wnioskodawcy uznano za nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj