Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-249/11/KW
z 17 maja 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-249/11/KW
Data
2011.05.17



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
finanse publiczne
finansowanie
podatek od towarów i usług
usługi szkoleniowe
zwolnienie


Istota interpretacji
Zwolnienie od podatku VAT usług polegających na prowadzeniu praktyki zawodowej i szkoleń finansowanych ze środków publicznych



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 2 lutego 2011r. (data wpływu 7 lutego 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 kwietnia 2011r. (data wpływu 29 kwietnia 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT świadczonych przez Wnioskodawcę usług polegających na prowadzeniu praktyki zawodowej pt. „Glazurnik” oraz szkolenia pt. „Monter stolarki budowlanej z obsługą maszyn sterowanych numerycznie”, finansowanych ze środków publicznych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 lutego 2011r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT świadczonych przez Wnioskodawcę usług polegających na prowadzeniu praktyki zawodowej pt. „Glazurnik” oraz szkolenia pt. „Monter stolarki budowlanej z obsługą maszyn sterowanych numerycznie”, finansowanych ze środków publicznych.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 27 kwietnia 2011r. (data wpływu 29 kwietnia 2011r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 18 kwietnia 2011r. znak: IBPP1/443-249/11/KW.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca od kilku lat prowadzi działalność, której przedmiotem wg Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD 2007) jest - 85.59 B Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Działalność nie jest objęta systemem oświaty. Zakresem działalności jest prowadzenie usług kształcenia zawodowego (szkoleń). Uczestnikami kursów są osoby bezrobotne zarejestrowane w Powiatowym Urzędzie Pracy. Osoby te są kierowane przez PUP do uczestnictwa w kursach. Przykładowe szkolenia to: "Brukarz z uprawnieniami specjalistycznymi", "Kierowca wózka jezdniowego z napędem silnikowym", "Nowoczesny handlowiec", "Glazurnik", "Monter stolarki PCV", "Serwisant kotłów gazowych", "Stolarz budowlany" czy "Murarz – tynkarz".

Środki pochodzą z Funduszu Pracy, jak również z funduszy unijnych.

Kursy są prowadzone zgodnie z § 6 rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz. U. Nr. 31, poz. 216).

W uzupełnieniu wniosku z dnia 27 kwietnia 2011r. Wnioskodawca wyjaśnił, iż od kliku lat prowadzi działalność, której przedmiotem jest zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności (PKD 2007) - Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Prowadzona działalność realizowana jest zgodnie z warunkami określonymi przepisami ustawy o systemie oświaty oraz rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz. U. z 2006r. Nr 31, poz. 216).

Wnioskodawca jest organizatorem kursów, szkoleń i innych form świadczenia usług kształcenia zawodowego, podnoszenia kwalifikacji oraz przekwalifikowania zawodowego. Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Aktualnie realizuje umowy z Powiatowym Urzędem Pracy na przeprowadzenie szkoleń oraz praktyk zawodowych. Praktyki zawodowe są przeprowadzane na podstawie umowy, której przedmiotem jest wykonanie usługi polegającej na przeprowadzeniu praktyki zawodowej pt. "Glazurnik" dla uczniów Zespołu Szkół. Praktyki zawodowe organizowane są w celach kształcenia zawodowego uczniów. Umowa jest zawarta z Powiatem X - Powiatowym Urzędem Pracy i jest w całości finansowana przez Urząd - środki publiczne oraz współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

W ramach działalności aktualnie realizuje również umowę zawartą także z Powiatem X - Powiatowym Urzędem Pracy, której przedmiotem jest zorganizowanie szkolenia pt. "Monter stolarki budowlanej z obsługą maszyn sterowanych numerycznie”. Szkoleniem jest objęta osoba bezrobotna skierowana na szkolenie przez Powiatowy Urząd Pracy. Przeprowadzone szkolenie pozwala uczestnikom na uzyskanie kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych. Przedmiotowa umowa jest w całości finansowana przez Powiatowy Urząd Pracy - środki publiczne.

Wszystkie realizowane przez Wnioskodawcę szkolenia, kursy, warsztaty, praktyki zawodowe organizowane są według zasad określonych w § 3 Rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych, to jest, jako organizator zapewnia:

  • program nauczania,
  • kadrę dydaktyczną posiadającą kwalifikacje zawodowe odpowiednie do prowadzonego kształcenia,
  • odpowiednie pomieszczenia wyposażone w sprzęt i pomoce dydaktyczne umożliwiające prawidłową realizację kształcenia, zapewniające bezpieczne i higieniczne warunki pracy i nauki,
  • nadzór wewnętrzny służący podnoszeniu jakości prowadzonego kształcenia,
  • warunki organizacyjne i techniczne umożliwiające udział w kształceniu osób niepełnosprawnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (pytanie ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu z dnia 27 kwietnia 2011r.):

Czy zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54, poz. 535 ze zm.) Wnioskodawca ma prawo do zwolnienia w podatku od towarów i usług w związku z organizowanymi przez Wnioskodawcę zgodnie z § 3 Rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006r. w sprawie uzyskiwania uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych; szkoleniami i praktykami zawodowymi wskazanymi w opisie stanu faktycznego...

Zdaniem Wnioskodawcy, ma on nadal prawo stosować zwolnienie w podatku VAT w stosunku do kursów i szkoleń organizowanych przez firmę Wnioskodawcy, ponieważ są to szkolenia i kursy związane z podnoszeniem kwalifikacji zawodowej pracowników wynikające z Kodeksu pracy, są to usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego a także dlatego, iż są one finansowane w całości ze środków publicznych.

W uzupełnieniu z dnia 2 maja 2011r. Wnioskodawca wskazał, iż zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

-oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Przy spełnieniu warunków wskazanych w powyższym przepisie ustawowym osoba fizyczna prowadząca działalność kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego jest zwolniona z podatku od towarów i usług. Wnioskodawca uważa, że prowadzona przez niego działalność mieści się w zakresie objętym tym przepisem. Jak Wnioskodawca wskazał w opisie stanu faktycznego jest on organizatorem szkoleń i praktyk zawodowych prowadzonych dla osób bezrobotnych oraz uczniów szkół zawodowych.

Organizując tego typu szkolenia Wnioskodawca działa w ramach i na podstawie przepisów Rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych. Zgodnie z § 3 rozporządzenia podczas kursu zapewnia jako organizator program nauczania; kadrę dydaktyczną posiadającą kwalifikacje zawodowe odpowiednie do prowadzonego kształcenia; odpowiednie pomieszczenia wyposażone w sprzęt i pomoce dydaktyczne umożliwiające prawidłową realizację kształcenia, zapewniające bezpieczne i higieniczne warunki pracy i nauki; nadzór wewnętrzny służący podnoszeniu jakości prowadzonego kształcenia; warunki organizacyjne i techniczne umożliwiające udział w kształceniu osób niepełnosprawnych.

Wnioskodawca spełnia także wymóg stawiany organizatorom wskazany w § 4 rozporządzenia, a zatem prowadzi pełną dokumentację przebiegu kształcenia dla każdej prowadzonej formy kształcenia, która zawiera:

  1. program nauczania;
  2. dziennik zajęć edukacyjnych, zawierający:
    1. listę obecności,
    2. wymiar godzin zajęć edukacyjnych,
    3. tematy zajęć edukacyjnych;
  3. protokół z egzaminu, jeżeli taki został przeprowadzony;
  4. rejestr wydanych zaświadczeń.

Osobom, które ukończyły określoną formę kształcenia Wnioskodawca wydaje zaświadczenia o ukończeniu kształcenia (§ 6 rozporządzenia).

Środki na przeprowadzenie szkoleń oraz praktyk zawodowych są środkami publicznymi. Wnioskodawca umowy podpisał z Powiatem X - Powiatowym Urzędem Pracy. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi kształcenia zawodowego są w całości finansowane ze środków publicznych. Zatem spełniona jest bezpośrednio jedna z przesłanek wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług, a mianowicie w lit. c tego przepisu.

W związku z powyższym zdaniem Wnioskodawcy spełnia on wszelkie wymagania stawiane przez ustawodawcę w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług aby uzyskać zwolnienie w podatku od towarów i usług z tytułu prowadzonej działalności.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT – dodanego do tej ustawy od dnia 1 stycznia 2011r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Z dniem 1 stycznia 2011r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 7 wymieniał jako zwolnione usługi w zakresie edukacji (ex 80) i przenoszą uregulowania w tym zakresie do treści ustawy. Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ustawy punktów 26-29, regulujących zwolnienia od podatku działalności edukacyjnej.

Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów.

Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, s. 1 ze zm.)

Zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. i ww. Dyrektywy, państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo – rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

-oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

-oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Na podstawie przepisów obowiązującego do dnia 5 kwietnia 2011r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 ze zm.), tj. § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 zwalnia się od podatku:

  • usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,
  • usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Ponadto zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011r., zwalnia się od podatku:

  • usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,
  • usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, iż Wnioskodawca nie może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT. Wnioskodawca stwierdził bowiem, że nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.), a ponadto z opisu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku nie wynika, żeby Wnioskodawca był podmiotem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b) ustawy o VAT.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 288 s. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych – Wspólny system podatku wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG ze zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Powołane wyżej przepisy prawa podatkowego przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowane w całości ze środków publicznych. Co więcej, przepisy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane. Dla zastosowania przedmiotowych zwolnień istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia ze środków publicznych lub tez finansowanie danego szkolenia w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Z wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest organizatorem kursów, szkoleń i innych form świadczenia usług kształcenia zawodowego, podnoszenia kwalifikacji oraz przekwalifikowania zawodowego. Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Aktualnie Wnioskodawca realizuje umowy z Powiatowym Urzędem Pracy na przeprowadzenie szkoleń oraz praktyk zawodowych. Praktyki zawodowe są przeprowadzane na podstawie umowy, której przedmiotem jest wykonanie usługi polegającej na przeprowadzeniu praktyki zawodowej pt. „Glazurnik” dla uczniów Zespołu Szkół. Praktyki zawodowe organizowane są w celach kształcenia zawodowego uczniów. Umowa jest zawarta z Powiatem X - Powiatowym Urzędem Pracy i jest w całości finansowana przez Urząd - środki publiczne oraz współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

W ramach działalności aktualnie realizuje również umowę zawartą także z Powiatem X - Powiatowym Urzędem Pracy, której przedmiotem jest zorganizowanie szkolenia pt. „Monter stolarki budowlanej z obsługą maszyn sterowanych numerycznie”. Szkoleniem jest objęta osoba bezrobotna skierowana na szkolenie przez Powiatowy Urząd Pracy. Przeprowadzone szkolenie pozwala uczestnikom na uzyskanie kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych. Przedmiotowa umowa jest w całości finansowana przez Powiatowy Urząd Pracy - środki publiczne.

Wszystkie realizowane przez Wnioskodawcę szkolenia, kursy, warsztaty, praktyki zawodowe organizowane są według zasad określonych w § 3 Rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz.U. Nr 31, poz. 216), to jest, jako organizator zapewnia:

  • program nauczania,
  • kadrę dydaktyczną posiadającą kwalifikacje zawodowe odpowiednie do prowadzonego kształcenia,
  • odpowiednie pomieszczenia wyposażone w sprzęt i pomoce dydaktyczne umożliwiające prawidłową realizację kształcenia, zapewniające bezpieczne i higieniczne warunki pracy i nauki,
  • nadzór wewnętrzny służący podnoszeniu jakości prowadzonego kształcenia,
  • warunki organizacyjne i techniczne umożliwiające udział w kształceniu osób niepełnosprawnych.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa wskazać należy, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi polegającej na przeprowadzeniu praktyki zawodowej pt. „Glazurnik” dla uczniów Zespołu Szkół oraz szkolenia pt. „Monter stolarki budowlanej z obsługą maszyn sterowanych numerycznie”, nie wypełniają dyspozycji przepisu art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, natomiast spełniają definicję usług kształcenia zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług. Praktyki te i szkolenia mają bowiem na celu odpowiednio: kształcenie zawodowe uczniów oraz uzyskanie kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych.

Ponadto Wnioskodawca wskazał we wniosku, iż praktyka zawodowa pt. „Glazurnik” jak i szkolenie pt. „Monter stolarki budowlanej z obsługą maszyn sterowanych numerycznie” realizowane są na podstawie umowy zawartej z Powiatem X – Powiatowym Urzędem Pracy i w całości finansowane są przez ten Urząd ze środków publicznych. Oznacza to zatem, że spełniona jest przesłanka umożliwiająca korzystanie ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT, ponieważ praktyki i szkolenia finansowane są w całości ze środków publicznych.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż od dnia 1 stycznia 2011r., świadczone przez Wnioskodawcę ww. usługi kształcenia zawodowego tj. praktyka zawodowa pt. „Glazurnik” oraz szkolenie pt. „Monter stolarki budowlanej z obsługą maszyn sterowanych numerycznie”, jako finansowane w całości ze środków publicznych, korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja dotyczy wyczerpująco przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego w zakresie świadczonych przez Wnioskodawcę usług polegających na przeprowadzeniu praktyki zawodowej pt. „Glazurnik” dla uczniów Zespołu Szkół oraz szkolenia pt. „Monter stolarki budowlanej z obsługą maszyn sterowanych numerycznie”, nie dotyczy natomiast innych świadczonych przez Wnioskodawcę usług szkoleniowych, odnośnie których Wnioskodawca nie przedstawił wyczerpująco stanu faktycznego.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj