Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1/415-198/11-2/AO
z 10 maja 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB1/415-198/11-2/AO
Data
2011.05.10



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
Europejski Fundusz Społeczny
fundusz strukturalny
programy
stypendia
uczestnicy
zwolnienia przedmiotowe
zwolnienie


Istota interpretacji
Czy wypłacane uczestnikom umowy stażowej oraz umowy o staż wynagrodzenie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 lub art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?



Wniosek ORD-IN 323 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 9 lutego 2011 r. (data wpływu 18 lutego 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 lutego 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca poprzez Biuro Karier na podstawie umów zawartych z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego, realizuje projekty współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Kapitał Ludzki, Priorytet IV Szkolnictwo wyższe i nauka, poddziałanie 4.1.1 Wzmocnienie potencjału dydaktycznego uczelni: „x” oraz „y”. Projekty te będą realizowane przez Wnioskodawcę do 2013 roku.

Projekty te zakładają m.in. organizację płatnych staży dla studentów i absolwentów Zainteresowanego.

Wskazać należy także na zapisy szczegółowego opisu priorytetów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 z dnia 1 czerwca 2010 r., w którym w części dotyczącej Priorytetu IV Szkolnictwo wyższe i nauka czytamy: „Jednocześnie jednak istnieje wiele problemów strukturalnych w obszarze szkolnictwa wyższego wśród których należy wymienić: zróżnicowanie jakości kształcenia, małą popularność kierunków ścisłych oraz zbyt niskie tempo wzrostu liczebności kadry akademickiej w stosunku do gwałtownego przyrostu liczby studentów (...) konieczność powiązania sektora nauki z sektorem gospodarki wymaga więc podniesienia kwalifikacji kadr sektora badawczo-rozwojowego, zwłaszcza w zakresie umiejętności zarządzania projektami badawczymi i w zakresie komercjalizacji wyników prac badawczych. Priorytet IV koncentruje się na podwyższaniu jakości funkcjonowania instytucji szkolnictwa wyższego, zarówno poprzez stworzenie korzystnych warunków systemowo-organizacyjnych dla efektywnego zarządzania szkolnictwem wyższym, jak też poprzez wywołanie impulsów rozwojowych wpływających na dostępność i rozwój tych kierunków kształcenia, których znaczenie dla gospodarki opartej na wiedzy jest największe (…) Do realizacji celu Priorytetu przyczyniać się będę zwłaszcza programy rozwojowe uczelni. Programy te będą mogły obejmować szereg wybranych przez daną uczelnię zagadnień (m.in. rozwój oferty kształcenia w tym e-learningu, doskonalenie kadry, organizację praktyk i staży dla studentów, współpracę z pracodawcami i jednostkami naukowymi w zakresie realizacji procesu kształcenia oraz współpracę międzynarodową)”.

Ponadto w dalszej części szczegółowego opisu priorytetów czytamy: „odpowiednie projekty realizowane w ramach działań Priorytetu IV powinny przyczyniać się do realizacji odpowiednich celów szczegółowych określonych dla Priorytetu IV poprzez między innymi 7% wzrost liczby studentów uczestniczących w stażach lub praktykach (w tym uczestniczących w stażach i praktykach trwających co najmniej 3 miesiące)”.

Tak jak wskazano powyżej, projekty są współfinansowane ze środków europejskich w ramach bezzwrotnej pomocy finansowej (85% wartości projektów), a w pozostałym zakresie ze środków budżetu państwa (15% wartości projektów).

Dla potrzeb obu projektów sporządzono umowę o staż (jeśli chodzi o projekt „x”) oraz umowę stażową (jeśli chodzi o projekt „y”), które są zawierane pomiędzy trzema stronami:

  • Pracodawcą, u którego realizowany jest staż,
  • Uczestnikiem Projektu/Stażystą - studentem lub absolwentem Wnioskodawcy, osobą nieaktywną zawodowo i niezarejestrowaną w Powiatowym Urzędzie Pracy jako bezrobotna - podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych,
  • Zainteresowanym, będącym beneficjentem pomocy bezzwrotnej w ramach POKL, organizatorem projektu i płatnikiem wynagrodzenia stażowego oraz obowiązkowych składek na ubezpieczenie społeczne i zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Zgodnie z zawartymi umowami, uczestnicy projektów otrzymują wynagrodzenie (stypendium), które otrzymują z tytułu odbywanego stażu. Warunki odbywania stażu oraz obowiązki poszczególnych stron zawarte zostały w umowie o staż oraz umowie stażowej.

Wnioskodawca od wynagrodzenia Uczestników obu Projektów odprowadza aktualnie zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz składki na ubezpieczenie społeczne.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wypłacane uczestnikom umowy stażowej oraz umowy o staż wynagrodzenie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 lub art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...

Zdaniem Wnioskodawcy, z dniem 1 stycznia 2010 roku w ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych wprowadzono zapis, że wolne od podatku dochodowego są:

  1. dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy (art. 21 ust. 1 pkt 46, Dz. U. 1991 Nr 80, poz. 350), a także
  2. środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (art. 21 pkt 137, Dz. U. 1991 Nr 80, poz. 350).

Zdaniem Wnioskodawcy, w analizowanym stanie faktycznym zastosowania znajdzie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ponadto, zdaniem Zainteresowanego:

  1. zwolnione z opodatkowania są dochody uzyskane przez osoby, które zawarty umową z bezpośrednim beneficjentem pomocy, tj. podmiotem, który pierwszy otrzymał środki bezzwrotnej pomocy (Wnioskodawca) również w przypadku, gdy otrzymał je za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielenia tych środków (podmiotem tym jest Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego), a przedmiot tej umowy służy bezpośredniej realizacji celu programu pomocowego;
  2. środki finansowe wypłacane Uczestnikom Projektów są wolne od opodatkowania podatkiem dochodowych od osób fizycznych, ponieważ są wypłacane z pomocy bezzwrotnej przyznanej Beneficjentowi pomocy, czyli Wnioskodawcy.

Program Operacyjny Kapitał Ludzki, zgodnie z ustawą z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U Nr 227, poz. 1658), wpisuje się w cel główny Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007-2013 (dokument zatwierdzony przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego w maju 2007 r. i zaakceptowany przez Komisję Europejską), realizując przede wszystkim drugi cel horyzontalny, tj. poprawę jakości kapitału ludzkiego i zwiększenie spójności społecznej. PO Kapitał Ludzki realizuje ten cel za pośrednictwem celu głównego programu, który został sformułowany jako wzrost poziomu zatrudnienia i spójności społecznej. Celem strategicznym PO Kapitał Ludzki jest m.in.: podniesienie poziomu aktywności zawodowej oraz zdolności do zatrudnienia osób bezrobotnych i biernych zawodowo. Cel ten ma być realizowany poprzez wsparcie skupione w ramach Priorytetu IV: Szkolnictwo wyższe i nauka.

W Szczegółowym Opisie Priorytetów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 przygotowanym przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego na podstawie ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. 2006 Nr 227, poz. 1658), w uzasadnieniu realizacji Priorytetu IV podaje się jako cel szczegółowy 1: Dostosowanie kształcenia na poziomie wyższym do potrzeb gospodarki i rynku pracy. Cel ten będzie realizowany w szczególności przez wzmocnienie zdolności do zatrudnienia przyszłych absolwentów uczelni przez staże i praktyki studenckie. Oczekiwany efekt realizacji celu to 7% wzrost liczby studentów uczestniczących w stażach lub praktykach (w tym uczestniczących w stażach i praktykach trwających co najmniej 3 miesiące).

Bezpośrednim celem projektów jest zdobycie przez studentów i absolwentów Wnioskodawcy pierwszego doświadczenia zawodowego.

Zatem, biorąc pod uwagę cele wynikające z realizowanego projektu oraz fakt, że podatnik poprzez wykonywane czynności bezpośrednio realizuje cel programu sfinansowanego z bezzwrotnej pomocy, zdaniem Wnioskodawcy, dochody uzyskiwane przez Uczestników Projektu są wolne od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych i Wnioskodawca jako podmiot wypłacający wynagrodzenie (stypendium) za odbyte staże nie jest obowiązany do pobierania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Tym samym należy stwierdzić, że wynagrodzenia (stypendia) otrzymywane przez uczestników projektów, współfinansowane ze środków europejskich w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, jako pomoc udzielona w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych - będą korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, iż Wnioskodawca realizuje projekty współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Kapitał Ludzki, Priorytet IV Szkolnictwo wyższe i nauka, poddziałanie 4.1.1 Wzmocnienie potencjału dydaktycznego uczelni. Projekty te zakładają m.in. organizację płatnych staży dla studentów i absolwentów Zainteresowanego. Zgodnie z zawartymi umowami, z tytułu odbywanego stażu, uczestnicy projektów otrzymują wynagrodzenie (stypendium). Warunki odbywania stażu oraz obowiązki poszczególnych stron zawarte zostały w umowie o staż oraz umowie stażowej.

Dnia 28 września 2007 r. Komisja Europejska wydała decyzję w sprawie przyjęcia do realizacji Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, który jest jednym z programów operacyjnych służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007-2013 (Narodowej Strategii Spójności) i obejmuje całość interwencji Europejskiego Funduszu Społecznego w Polsce.

Z dniem 1 stycznia 2010 r. do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wprowadzono przepis art. 21 ust. 1 pkt 137, w myśl którego, zwalnia się od podatku dochodowego od osób fizycznych środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 oraz z 2010 r. Nr 28, poz. 146).

Zgodnie z art. 2 pkt 5 ww. ustawy o finansach publicznych, przez środki europejskie rozumie się środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4. Uwzględniając powyższe, do środków europejskich zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych (m. in. Europejskiego Funduszu Społecznego) - wymienione w ww. art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych.

Zauważyć należy, iż zwolnieniem określonym w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych objęci są uczestnicy projektu. Przez uczestników projektu, o których mowa w przywołanym wyżej przepisie, należy rozumieć osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu. W rozpatrywanej sprawie uczestnikami projektu są studenci i absolwenci, do nich bowiem skierowana jest pomoc w postaci stypendiów. Z kolei, użyte w powyższym przepisie pojęcie „z udziałem środków europejskich” należy rozumieć, jako współfinansowanie pomocy z tych środków.

Reasumując, wypłacane od 1 stycznia 2010 r. uczestnikom umowy stażowej oraz umowy o staż wynagrodzenie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj