Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB5/423-700/10-4/AS
z 4 stycznia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB5/423-700/10-4/AS
Data
2011.01.04



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody --> Przychody

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dochód
dotacja unijna
opodatkowanie
przychód
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy dochody otrzymane przez Spółkę w formie dotacji będą korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust.1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?



Wniosek ORD-IN 459 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 12.10.2010 r. (data wpływu 20.10.2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 22.12.2010 r. znak DR/1061/2010 (data nadania 23.12.2010 r., data wpływu 29.12.2010 r.) na wezwanie Nr IPPB5/423-700/10-2/AS z dnia 17.12.2010 r. (data nadania 20.12.2010 r., data odbioru ... 12.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego od opodatkowania przychodów Spółki z tytułu otrzymania dotacji unijnej – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20.10.2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego od opodatkowania przychodów Spółki z tytułu otrzymania dotacji unijnej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

P S.A. (dalej: „Spółka”) jako Projektodawca, złożyła w Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości wniosek o dofinansowanie projektu szkoleniowego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (dalej: PO KL), Priorytet lI Rozwój zasobów ludzkich i potencjału adaptacyjnego przedsiębiorstw oraz poprawa stanu zdrowia osób pracujących, Działanie 2.1 Rozwój kadr nowoczesnej gospodarki do konkursu zamkniętego. Projektem, oprócz Spółki, ma zostać objętych 25 kluczowych spółek z Grupy Kapitałowej P. (dalej: „GK P.”). Celem projektu jest poprawienie efektywności pracowników spółek objętych projektem poprzez rozwój umiejętności i podnoszenie ich kwalifikacji. Dzięki szkoleniom w ramach projektu GK P. zapewni swoim klientom najwyższy poziom świadczonych przez pracowników usług, którzy poznają najnowsze metody pracy oraz posiądą umiejętności z obszaru negocjacji, finansów oraz zarządzania. Wysokość dofinansowania projektu w ramach PO KL, może wynieść do 60% kosztów kwalifikowanych szkoleń ogólnych, oraz 100% kosztów doradztwa dla pracowników w wieku 45+.

Pozostała część kosztów jest tzw. wkładem prywatnym przedsiębiorcy. Wkład prywatny przedsiębiorcy może być pokryty między innymi środkami pieniężnymi, kosztami wynagrodzeń za czas pracy pracowników biorących udział w szkoleniu, Rozliczenia w ramach dofinansowania szkoleń będą się odbywały według następującego schematu: Spółka jako wnioskodawca, a następnie lider projektu będzie stroną umowy z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości (dalej: „A.”) o dofinansowanie Szkoleń i zgodnie z postanowieniami umowy z będzie otrzymywała zaliczki na poczet finansowania kosztów kwalifikowanych szkoleń dla pracowników Spółki i spółek z GK P., które będą podlegały rozliczeniu w momencie wydatkowania co najmniej 70% zaliczki, w okresach co najmniej 3-miesięcznych. Należy zaznaczyć, że środki unijne na dofinansowanie szkoleń będą przekazywane z A. jedynie na rachunek Spółki i nie będą one dalej przekazywane na rachunki spółek z GK P., lecz środki te będą służył do zapłaty za usługi podmiotów trzecich związanych z przeprowadzeniem i organizacją szkoleń, ewaluacją, lub refinansowaniu tychże wydatków poniesionych przez Spółkę. Spółka będzie realizowała w całości projekt szkoleniowy, tj. zawierała umowy z wykonawcami zewnętrznymi na przeprowadzenie szkoleń lub świadczenie usług doradczych związanych z wdrożeniem wiedzy ze szkoleń dla pracowników w wieku 45+, dokonywała zapłaty za wykonane usługi, dokonywała rozliczeń z A., rozliczała wkład własny w formie kosztów wynagrodzeń uczestników szkoleń lub w formie gotówkowej, koordynowała prace związane z prowadzeniem szkoleń i przygotowaniem sprawozdawczości z postępu finansowego i rzeczowego projektu, etc...

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że:

  1. Nazwa projektu, który realizowany będzie w ramach PO Kapitał Ludzki: Akademia P. - Zintegrowany rozwój strategicznych kompetencji pracowników GK P., Nr wniosku …
  2. Planowane uruchomienie / wypłacenie po raz pierwszy środków pomocowych: II kwartał 2011 r.
  3. Beneficjentem projektu zgodnie z zawartą umową będzie P. SA
  4. Podmioty zaangażowane w projekt i określenie ich roli przy realizacji — zgodnie z umową o dofinansowanie, jaka będzie zawarta z Instytucją Wdrażającą:
    1. Instytucja Zarządzająca: Ministerstwo Rozwoju Regionalnego - Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym
    2. Instytucja Pośrednicząca: Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej — Departament Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego
    3. Płatnik: Bank Gospodarstwa Krajowego
    4. Dysponent części budżetowej: Instytucja Wdrażająca - Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości S.A.
  5. Źródła i sposób finansowania Projektu zgodnie z umową o dofinansowanie, jaka będzie zawarta:
    1. nie więcej niż 85% kwoty wsparcia w formie płatności ze środków europejskich,
    2. nie mniej niż 15% kwoty wsparcia w formie dotacji celowej z budżetu krajowego.


W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy dochody otrzymane przez Spółkę w formie dotacji będą korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust.1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych...
  2. Czy dochody otrzymane przez spółki z GK P. pochodzące z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach partycypowania w dofinansowaniu podlegają również zwolnieniu zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych...


Przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej stanowi odpowiedź na pytanie Nr 1 w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego od opodatkowania przychodów Spółki z tytułu otrzymania dotacji unijnej.

Wniosek odnośnie pytania Nr 2 w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego od opodatkowania przychodów spółek z Grupy Kapitałowej jako uczestników Projektu z tytułu otrzymania dotacji unijnej zostanie rozstrzygnięty w odrębnym postanowieniu.

Zdaniem Wnioskodawcy na oba powyższe pytania odpowiedź jest twierdząca.

Na mocy art. 1 pkt 18 lit. a tiret czwarte ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dodany został art. 17 ust. 1 pkt 47, który wszedł w życie 1 stycznia 2007r. Zgodnie z nim wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach. W myśl art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, środkami publicznymi są między innymi środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA). Zgodnie z art. 5 ust. 3 tej ustawy do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2 zalicza się:

  1. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c i d.
  2. niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c i d:
    1. Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014,
    2. Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014,
    3. Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;
  3. środki przeznaczone na realizację programów przedakcesyjnych oraz Programu Środki Przejściowe;
  4. środki na realizację Wspólnej Polityki Rolnej:
    1. Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej „Sekcja Gwarancji”,
    2. Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,
    3. Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich;
  5. środki przeznaczone na realizację:
    1. programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna, o których mowa w rozdziale III rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady CNE) nr 1080/2006 z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i uchylającego rozporządzenie (WE) Nr 1783/1999 (Dz. Urz. UE L 210 z 31.07.2006, str. 1),
    2. programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) Nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006 r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz. Urz. UE L 310 z 09.11.2006, str. 1),
    3. Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2004-2009,
    4. Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2004-2009;
  6. inne środki.

Stosownie do treści art. 186 ustawy o finansach publicznych środki, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, mogą być przeznaczone na:

28. Stanowisko wnioskodawcy przyporządkowane do pytania (pytań) przedstawionego w poz.55 wniosku ORD-IN

  1. realizację projektów przez jednostki budżetowe;
  2. płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich;
  3. dotacje celowe dla beneficjentów;
  4. realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe;
  5. realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.


W związku z powyższym włączenie środków unijnych do budżetu państwa w ustawie o finansach publicznych powoduje, że programy operacyjne są finansowane według zasad określonych w ustawie o finansach publicznych. Co za tym idzie; środki pomocowe pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej będą traktowane jako wydatki budżetu państwa. Natomiast by określić krąg beneficjentów dofinansowania z budżetu państwa, należy wziąć pod uwagę definicję beneficjenta zawartą w ustawie z 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju. Zgodnie z art. 5 pkt 1 i 9 tej ustawy, beneficjent oznacza osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, której ustawa przyznaje zdolność prawną, realizującą projekty finansowane z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych na podstawie decyzji lub umowy o dofinansowanie projektu. Natomiast projektem jest przedsięwzięcie realizowane w ramach programu operacyjnego na podstawie decyzji lub umowy o dofinansowanie, zawieranej między beneficjentem a instytucją zarządzającą, instytucją pośredniczącą lub instytucją wdrażającą. Biorąc pod uwagę powyższe, beneficjentem będzie nie tylko Projektodawca, czyli Spółka, ale również spółki z GK P., które faktycznie uzyskają dofinansowanie szkoleń swoich własnych pracowników.

W świetle powyższego, należy stwierdzić, iż dochody otrzymane przez beneficjenta projektu, tj. Spółkę jak i pozostałe 25 spółek z GK P. biorących udział w Projekcie Program Operacyjny Kapitał Ludzki, w formie dotacji rozwojowej z budżetu państwa, będą wolne od podatku dochodowego od osób prawnych, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z opisanym we wniosku zdarzeniem przyszłym Spółka jako Projektodawca, złożyła w Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości wniosek o dofinansowanie projektu szkoleniowego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (dalej: „PO KL”), Priorytet lI: Rozwój zasobów ludzkich i potencjału adaptacyjnego przedsiębiorstw oraz poprawa stanu zdrowia osób pracujących, Działanie 2.1 Rozwój kadr nowoczesnej gospodarki do konkursu zamkniętego nr POKL/2.1.1/2010/Z pt.: „Akademia P. - Zintegrowany rozwój strategicznych kompetencji pracowników GK P.”, Nr wniosku …. Beneficjentem projektu zgodnie z zawartą umową będzie P. S.A. Projektem, oprócz Spółki, ma zostać objętych 25 kluczowych spółek z Grupy Kapitałowej P. (dalej: GK P.). Zgodnie z umową o dofinansowanie, jaka będzie zawarta z Instytucją Wdrażającą w projekt zaangażowane będą następujące podmioty:

  1. Instytucja Zarządzająca: Ministerstwo Rozwoju Regionalnego - Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym
  2. Instytucja Pośrednicząca: Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej — Departament Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego
  3. Płatnik: Bank Gospodarstwa Krajowego
  4. Dysponent części budżetowej: Instytucja Wdrażająca - Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości S.A.


Celem projektu jest poprawienie efektywności pracowników spółek objętych projektem poprzez rozwój umiejętności i podnoszenie ich kwalifikacji. Dzięki szkoleniom w ramach projektu GK P. zapewni swoim klientom najwyższy poziom świadczonych przez pracowników usług, którzy poznają najnowsze metody pracy oraz posiądą umiejętności z obszaru negocjacji, finansów oraz zarządzania. Wysokość dofinansowania projektu w ramach PO KL, może wynieść do 60% kosztów kwalifikowanych szkoleń ogólnych, oraz 100% kosztów doradztwa dla pracowników w wieku 45+. Źródła i sposób finansowania Projektu zgodnie z umową o dofinansowanie, jaka będzie zawarta:

  1. nie więcej niż 85% kwoty wsparcia w formie płatności ze środków europejskich,
  2. nie mniej niż 15% kwoty wsparcia w formie dotacji celowej z budżetu krajowego.


Pozostała część kosztów jest tzw. wkładem prywatnym przedsiębiorcy. Wkład prywatny przedsiębiorcy może być pokryty między innymi środkami pieniężnymi, kosztami wynagrodzeń za czas pracy pracowników biorących udział w szkoleniu, Rozliczenia w ramach dofinansowania szkoleń będą się odbywały według następującego schematu: Spółka jako wnioskodawca, a następnie lider projektu będzie stroną umowy z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości (dalej: „A.”) o dofinansowanie Szkoleń i zgodnie z postanowieniami umowy z będzie otrzymywała zaliczki na poczet finansowania kosztów kwalifikowanych szkoleń dla pracowników Spółki i spółek z GK P., które będą podlegały rozliczeniu w momencie wydatkowania co najmniej 70% zaliczki, w okresach co najmniej 3-miesięcznych. Należy zaznaczyć, że środki unijne na dofinansowanie szkoleń będą przekazywane z A. jedynie na rachunek Spółki i nie będą one dalej przekazywane na rachunki spółek z GK P., lecz środki te będą służył do zapłaty za usługi podmiotów trzecich związanych z przeprowadzeniem i organizacją szkoleń, ewaluacją, lub refinansowaniu tychże wydatków poniesionych przez Spółkę. Spółka będzie realizowała w całości projekt szkoleniowy, tj. zawierała umowy z wykonawcami zewnętrznymi na przeprowadzenie szkoleń lub świadczenie usług doradczych związanych z wdrożeniem wiedzy ze szkoleń dla pracowników w wieku 45+, dokonywała zapłaty za wykonane usługi, dokonywała rozliczeń z A., rozliczała wkład własny w formie kosztów wynagrodzeń uczestników szkoleń lub w formie gotówkowej, koordynowała prace związane z prowadzeniem szkoleń i przygotowaniem sprawozdawczości z postępu finansowego i rzeczowego projektu, etc... Planowane uruchomienie / wypłacenie po raz pierwszy środków pomocowych: II kwartał 2011 r.

Należy wskazać, iż Program Operacyjny „Kapitał Ludzki”, zgodnie ze wstępnym projektem Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia (NSRO), przyjętym w dniu 14 lutego 2006 r. przez Radę Ministrów, stanowi jeden z programów operacyjnych będących podstawowym narzędziem do osiągnięcia założonych w niej celów przy wykorzystaniu środków Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), przychodami są m.in. otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. Rozważając charakter środków finansowych, które Spółka pozyska z Funduszu Spójności Unii Europejskiej w formie bezzwrotnej dotacji z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na współfinansowanie programu szkoleniowego w ramach realizowanego projektu „Akademia P. - Zintegrowany rozwój strategicznych kompetencji pracowników GK P.”, należy odnieść się do regulacji art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 roku o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (t.j. Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712), zgodnie z którą sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

Podkreślenia w niniejszej sprawie wymaga fakt, iż w związku z tym, że planowane uruchomienie przedmiotowych środków pomocowych aktywowane ma być w II kwartale 2011 r., to w niniejszej sprawie zastosowanie znajdzie ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.), która weszła w życie z dniem 1 stycznia 2010 r.

Zauważyć należy, iż z dniem 1 stycznia 2010 r. w związku z wprowadzeniem nowej ustawy o finansach publicznych, zmianie uległy także przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych m. in. w zakresie opodatkowania dotacji. Przepis art. 5 ust. 1 pkt 2 przywołanej ustawy o finansach publicznych określa, że środkami publicznymi są m.in. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA). Istotną zmianą wprowadzoną nową ustawa o finansach publicznych jest wprowadzenie w art. 2 pkt 5 przywołanej ustawy definicji „środków europejskich”, do których zalicza się środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4, czyli:

  • środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b;
  • niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c i d:
    1. Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014,
    2. Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014,
    3. Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;
  • środki na realizację Wspólnej Polityki Rolnej:
    1. Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej „Sekcja Gwarancji”,
    2. Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,
    3. Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich;


Do 31 grudnia 2009 r. obowiązywał art. 200 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249 poz. 2104 ze zm.), zgodnie z którym unijne środki pomocowe zostały włączone do budżetu państwa. Nowa ustawa o finansach publicznych wprowadziła zmianę charakteru środków przeznaczonych na realizację programów operacyjnych i w obecnie obowiązującym stanie prawnym środki europejskie, co do zasady nie zostały włączone do budżetu państwa, ale stanowić mają jego odrębną część w formie budżetu środków europejskich. Reguluje to art. 111 pkt 16, zgodnie z którym: „dochodami podatkowymi i niepodatkowymi budżetu państwa są środki europejskie i środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. a i b, na realizację projektów pomocy technicznej oraz środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. c i d oraz pkt 6, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa”. Na mocy art. 117 ust. 1 nowej ustawy o finansach publicznych przyjęto, że budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej. W ustępie 2 tegoż artykułu skonkretyzowano, że w budżecie środków europejskich ujmuje się:

  1. dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich;
  2. wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji.


Co istotne, zgodnie z art. 121 ust. 1 nowej ustawy o finansach publicznych, programy finansowane z udziałem środków europejskich są ujmowane w załączniku do ustawy budżetowej jako jej element.

Od 1 stycznia 2010 r. dofinansowanie dokonywane jest w dwóch formach:

  1. płatności,
  2. dotacji celowej

i w związku z powyższym beneficjenci otrzymują kolejne transze dofinansowania w dwóch przelewach:

  1. płatność w części dotyczącej środków europejskich przekazywanej przez BGK na podstawie zlecenia płatności wystawionego przez A.;
  2. dotację celową w części dotyczącej współfinansowania krajowego przekazywanej przez A..


Należy zatem stwierdzić, że środki finansowe, które Spółka pozyska z Funduszu Spójności Unii Europejskiej w formie bezzwrotnej dotacji z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na współfinansowanie programu szkoleniowego w ramach realizowanego projektu „Akademia P. - Zintegrowany rozwój strategicznych kompetencji pracowników GK P.” będą miały charakter dofinansowania na realizację programu finansowanego z udziałem środków europejskich.

Zgodnie z art. 188 ust. 1 nowej ustawy o finansach publicznych, podstawą dokonania płatności na rzecz beneficjenta jest zlecenie płatności wystawione przez instytucję, z którą beneficjent zawarł umowę o dofinansowanie projektu, oraz pisemna zgoda dysponenta części budżetowej na dokonanie płatności, z zastrzeżeniem, że w przypadku gdy projekt realizuje instytucja zarządzająca lub instytucja pośrednicząca będąca zarządem województwa lub przez zarząd województwa upoważniona, zlecenia płatności są wystawiane przez zarząd województwa.

W myśl art. 126 nowej ustawy o finansach publicznych dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych. Co ważne, w myśl art. 127 ust. 1 pkt 5 ustawy o finansach publicznych dotacje celowe są to środki przeznaczone na współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Należy wskazać, że zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), przychodami są m.in. otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

W świetle ww. przepisu, środki finansowe, które Spółka jako Beneficjent projektu pozyska z Funduszu Spójności Unii Europejskiej w formie bezzwrotnej dotacji z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na współfinansowanie programu szkoleniowego w ramach realizowanego projektu „Akademia P. - Zintegrowany rozwój strategicznych kompetencji pracowników GK P.” - co do zasady - będą stanowiły przychód Spółki dla celów podatku dochodowego od osób prawnych.

Jednakże na mocy dodanego z dniem 1 stycznia 2010 r. przez art. 17 pkt 4 lit. a) tiret trzecie ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz.U.09.157.1241) art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Ponadto, zgodnie ze znowelizowanym od dnia 1 stycznia 2010 r. art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są kwoty otrzymane od agencji rządowych lub agencji wykonawczych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Podsumowując, w oparciu o przywołane przepisy prawa należy zatem stwierdzić, iż środki pomocowe, które Spółka pozyska z Funduszu Spójności Unii Europejskiej w formie bezzwrotnej dotacji z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na współfinansowanie programu będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania:

  • w części dotyczącej środków europejskich („płatności”) - na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,
  • w części dotyczącej współfinansowania krajowego („dotacja celowa”) - na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


Z uwagi na powyższe, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego od opodatkowania przychodów Spółki z tytułu otrzymania dotacji unijnej należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj