Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-40/11-4/IG
z 6 maja 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-40/11-4/IG
Data
2011.05.06



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
bilety
instytucja publiczne
kultura
stawka preferencyjna
usługi kulturalne


Istota interpretacji
Jakie stawki podatku VAT Wnioskodawca ma zastosować do wymienionych usług:1. prowadzenie kółek-klubów zainteresowań z upowszechniania kultury dla dzieci, młodzieży i dorosłych (zajęcia z filozofii, malarstwa, indywidualne zajęcia gry na instrumentach, indywidualne zajęcia nauki śpiewu, itp.) z odpłatnością miesięczną lub bez odpłatności. 2.organizowanie koncertów własnych i obcych zespołów, muzycznych, tanecznych, kabaretowych, teatralnych. 3.organizowanie imprez na zlecenie takich jak: happeningi uliczne promujące zdrowy styl życia, niebiletowane koncerty plenerowe, konkursy poetyckie.



Wniosek ORD-IN 282 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Instytucji przedstawione we wniosku z dnia 27.12.2010r. (data wpływu 17.01.2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 18.03.2011r. (data wpływu 21.03.2011r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 28.02.2011r. Nr IPPP2/443-40/11-2/IG do uzupełnienia wniosku otrzymane przez Stronę w dniu 14.03.2011r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla świadczonych usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17.01.2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla świadczonych usług, uzupełniony pismem z dnia 18.03.2011r. (data wpływu 21.03.2011r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 28.02.2011r. Nr IPPP2/443-40/11-2/IG do uzupełnienia wniosku otrzymane przez Stronę w dniu 14.03.2011r.

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest instytucją sektora finansów publicznych. Zarejestrowany jest w rejestrze instytucji kultury Biura Kultury Urzędu Miasta. Działalność Wnioskodawcy jako działalność domu kultury jest bardzo szeroka i do jej głównych zadań należy:

  1. edukacja kulturalna młodzieży i wychowywanie jej przez sztukę,
  2. tworzenie, dokumentowanie i udostępnianie dóbr kultury,
  3. tworzenie warunków do rozwoju amatorskiego ruchu artystycznego wśród młodzieży,
  4. wzbudzanie zainteresowań młodzieży wiedzą i sztuką, 5.promocja młodych twórców.

Powyższa działalność jest realizowana poprzez:

  • prowadzenie systematycznej działalności w różnych dziedzinach edukacji kulturalnej poprzez prowadzenie kółek-klubów zainteresowań,
  • prezentowanie dokonań kulturalnych przez organizowanie występów teatralnych, koncertów, seansów filmowych, wystaw, pokazów, aukcji, działalność wydawnicza, fonograficzna, itp.

W związku z wątpliwościami Wnioskodawca zwraca się o wydanie postanowienia w sprawie prawidłowego stosowania stawek VAT w 2011r.

Wnioskodawca przedstawił jak klasyfikuje niektóre usługi dla potrzeb podatku VAT.

  1. prowadzenie kółek-klubów zainteresowań z upowszechniania kultury dla dzieci, młodzieży i dorosłych (zajęcia z filozofii, malarstwa, indywidualne zajęcia gry na instrumentach, indywidualne zajęcia nauki śpiewu, itp.) z odpłatnością miesięczną lub bez odpłatności.
  2. organizowanie koncertów własnych i obcych zespołów, muzycznych, tanecznych, kabaretowych, teatralnych.
  3. organizowanie imprez na zlecenie. Różne firmy zamawiają u Wnioskodawcy imprezy które on organizuje. Organizowane imprezy to heppeningi uliczne promujące zdrowy styl życia, niebiletowane koncerty plenerowe, konkursy poetyckie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jakie stawki podatku VAT Wnioskodawca ma zastosować do wymienionych usług:

  1. prowadzenie kółek-klubów zainteresowań z upowszechniania kultury dla dzieci, młodzieży i dorosłych (zajęcia z filozofii, malarstwa, indywidualne zajęcia gry na instrumentach, indywidualne zajęcia nauki śpiewu, itp.) z odpłatnością miesięczną lub bez odpłatności.
  2. organizowanie koncertów własnych i obcych zespołów, muzycznych, tanecznych, kabaretowych, teatralnych.
  3. organizowanie imprez na zlecenie takich jak: happeningi uliczne promujące zdrowy styl życia, niebiletowane koncerty plenerowe, konkursy poetyckie.

Zdaniem Wnioskodawcy

Ad 1. Ewentualnie pobierane odpłatności za zajęcia klubowe wg Wnioskodawcy będą zwolnione z podatku od towarów i usług gdyż zostały wymienione w art. 43 ust 1 pkt 33 ustawy. Opłaty za zajęcia wg Wnioskodawcy nie są ani wstępem na spektakl, koncert, przedstawienie, imprezę. Wg „Słownika języka polskiego” impreza to widowisko, spektakl, zabawa, loteria fantowa organizowane w celach rozrywkowych lub dochodowych. Działalność klubowa nie jest imprezą. Jest to działalność statutowa domów kultury w zakresie upowszechniania kultury poprzez edukację kulturalną i wychowanie przez kulturę (ustawa o organizowaniu działalności kulturalnej z dnia 25 października 1991r. art. 32. ust. 1, ust. 2).

  1. Jeżeli występy są biletowane, to do ceny biletu Wnioskodawca będzie doliczał podatek VAT w wysokości 8%.
  2. W przypadku sprzedaży imprez posiłkuje się interpretacją, jaką znalazł w książce „PKWiU a stawki VAT” autor J. Zubrzycki wydanie 1; strona 261 „ że opodatkowaniu podlega tylko wstęp na imprezy. Wg Wnioskodawcy sprzedaż imprezy nie jest wstępem na nią. Faktury jakie będzie wystawiał za tego rodzaju usługi chce wystawiać ze stawką zwolnioną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych uznaje się za prawidłowe.

Ad. 1. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają:

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Natomiast zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 33a ustawy, - zwalnia się od podatku usługi kulturalne świadczone przez:

podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną.

W związku z tym w zakresie organizacji imprez kulturalnych ze zwolnienia od podatku od towarów i usług mogą korzystać podmioty wpisane do rejestru, o którym mowa w art. 14 ustawy z dnia 25 października 1991r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2001r. Nr 13, poz. 123 ze zm.) zgodnie z którym to przepisem instytucje kultury uzyskują osobowość prawną i mogą rozpocząć działalność z chwilą wpisu do rejestru prowadzonego przez organizatora. Wpisem do rejestru mogą być objęte jedynie instytucje kultury utworzone przez urzędy centralne lub jednostki samorządu terytorialnego.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca prowadzi kółka-kluby zainteresowań z upowszechniania kultury dla dzieci, młodzieży i dorosłych (zajęcia z filozofii, malarstwa, indywidualne zajęcia gry na instrumentach, indywidualne zajęcia nauki śpiewu, itp.) z odpłatnością miesięczną lub bez odpłatności. Jest to działalność statutowa domów kultury w zakresie upowszechniania kultury poprzez edukację kulturalną i wychowanie przez kulturę (ww. ustawa o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej).

Biorąc pod uwagę, że Wnioskodawca jest instytucją o charakterze kulturalnym wpisaną do rejestru instytucji kultury, to świadczone przez nią odpłatnie usługi wymienione powyżej będą korzystały ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Ad. 2. Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy stawka podatku wynosi 22 %, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Zgodnie z treścią art. 146a ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8 %.

W pozycji 182 załącznika nr 3 do ustawy stanowiącego wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8% wymieniono (bez względu na symbol PKWiU) usługi kulturalne i rozrywkowe – wyłącznie w zakresie wstępu:

  1. na widowiska artystyczne, włączając przedstawienia cyrkowe,
  2. do obiektów kulturalnych.

Z powyższego wynika, że wstęp na widowiska artystyczne jest w latach 2011-2013 opodatkowany stawką VAT w wysokości 8%.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zajmuje się organizowaniem koncertów własnych i obcych zespołów muzycznych, tanecznych, kabaretowych, teatralnych, które są biletowane.

Biorąc pod uwagę powyższe wstęp na biletowane widowiska artystyczne organizowane przez Wnioskodawcę będzie opodatkowany stawką podatku w wysokości 8%.

Ad. 3. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 33a ustawy, - zwalnia się od podatku usługi kulturalne świadczone przez:

  1. podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną.

W związku z tym w zakresie organizacji imprez kulturalnych ze zwolnienia od podatku od towarów i usług mogą korzystać podmioty wpisane do rejestru, o którym mowa w art. 14 ustawy z dnia 25 października 1991r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2001r. Nr 13, poz. 123 ze zm.) zgodnie z którym to przepisem instytucje kultury uzyskują osobowość prawną i mogą rozpocząć działalność z chwilą wpisu do rejestru prowadzonego przez organizatora. Wpisem do rejestru mogą być objęte jedynie instytucje kultury utworzone przez urzędy centralne lub jednostki samorządu terytorialnego.

Natomiast w pozycji 182 załącznika nr 3 do ustawy stanowiącego wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8% wymieniono (bez względu na symbol PKWiU) usługi kulturalne i rozrywkowe – wyłącznie w zakresie wstępu:

  1. na widowiska artystyczne, włączając przedstawienia cyrkowe,
  2. do obiektów kulturalnych.

Z powyższego wynika, że wstęp na widowiska artystyczne jest w latach 2011-2013 opodatkowany stawką VAT w wysokości 8%.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca organizuje na zlecenie różnych firm takie imprezy jak: heppeningi uliczne promujące zdrowy styl życia, niebiletowane koncerty plenerowe, konkursy poetyckie. Wnioskodawca jest zarejestrowany w rejestrze instytucji kultury Biura Kultury Urzędu Miasta st. Warszawy.

Wnioskodawca jako instytucja kultury wpisana do odpowiedniego rejestru będzie dokonywała sprzedaży imprezy, nie będącej sprzedażą biletów wstępu na tą imprezę.

W związku z tym stanowisko Wnioskodawcy, iż w opisanej sytuacji będzie wystawiał za tego rodzaju usługi faktury ze stawką zwolnioną należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj