Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/2/415-1520/12/JG
z 21 lutego 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 19 listopada 2012 r. (data wpływu do tut. Biura 22 listopada 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie wystąpienia po stronie Spółki obowiązków płatnika w związku ze zbywaniem na rzecz Spółki przez pracowników akcji pracowniczych (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 listopada 2012 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie wystąpienia po stronie Spółki obowiązków płatnika w związku ze zbywaniem na rzecz Spółki przez pracowników akcji pracowniczych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka (wnioskodawca) jest producentem energii elektrycznej. W dniu 29 września 2011 r. Spółka zawarła ze Skarbem Państwa Rzeczypospolitej Polskiej umowę sprzedaży akcji spółki S.A (dalej: „Umowa”). Na podstawie Umowy Spółka nabyła 85% akcji S.A. istniejących w dniu zawarcia Umowy.

Pozostałe 15% akcji zostało natomiast zaoferowane do nieodpłatnego nabycia uprawnionym pracownikom zgodnie z odpowiednimi postanowieniami ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji (Dz. U. z 2002 r. Nr 171 poz. 1397 z późn. zm., dalej: „Ustawa Prywatyzacyjna”).

Nieodpłatnie nabyte akcje na podstawie Ustawy Prywatyzacyjnej nie mogą być przez pracowników sprzedane, darowane ani w inny sposób rozdysponowane w okresie 2 lat od dnia zbycia przez Skarb Państwa pierwszych akcji na zasadach ogólnych (na giełdzie). W przypadku, gdy nabywającym jest pracownik pełniący funkcję członka zarządu spółki okres ten ulega wydłużeniu do lat 3. Zakaz ten nie dotyczy jednak zawarcia umowy przedwstępnej.

W dniu 16 września 2011 r. Spółka zawarła Pakiet gwarancji socjalnych dotyczący zabezpieczenia interesów pracowników (dalej: „Pakiet”).

Zgodnie z postanowieniami Pakietu, Spółka nabywała będzie akcje pracownicze od pracowników , które zostały zaoferowane im do nieodpłatnego nabycia zgodnie z odpowiednimi postanowieniami Ustawy Prywatyzacyjnej (dalej: „Akcje Pracownicze”). Cena za jedną akcję pracowniczą wynosić będzie 70% ceny za jedną akcję zapłaconą przez Spółkę Skarbowi Państwa (nie mniej jednak niż 1,15 PLN). Spółka zapłaci sprzedającym Akcje Pracownicze zaliczkę w wysokości 70% tej ceny na podstawie umowy przedwstępnej w ciągu 30 dni od zawarcia umowy przedwstępnej. Umowa przedwstępna zawarta zostanie w ciągu 30 dni licząc od dnia złożenia Spółce oferty sprzedaży Akcji Pracowniczych. Pozostała część ceny (30%) zostanie zapłacona sprzedającym przez Spółkę na podstawie umowy przyrzeczonej zawartej w ciągu 90 dni licząc od dnia upływu określonego w Ustawie Prywatyzacyjnej zakazu zbywania Akcji Pracowniczych.

Sprzedaż Akcji Pracowniczych będzie odbywała się na podstawie zawieranych przez Spółkę z pracownikami umów cywilnoprawnych (bez pośrednictwa domu maklerskiego).

W świetle powyższego, Spółka powzięła wątpliwości, czy w związku z nabywaniem Akcji Pracowniczych od pracowników zobowiązana będzie jako płatnik do pobierania i odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz kiedy po strome pracowników powstanie obowiązek podatkowy z tego tytułu.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy Spółka, w związku z nabywaniem Akcji Pracowniczych od pracowników , zobowiązana będzie jako płatnik do pobierania i odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych?

Zdaniem wnioskodawcy, w związku z nabywaniem Akcji Pracowniczych od pracowników , nie będzie on zobowiązany jako płatnik do pobierania i odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 8 Ordynacji podatkowej płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

W myśl przepisu art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej (zakłady pracy) są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają, co do zasady, wszelkiego rodzaju dochody. Dochodem ze źródła przychodów, co do zasady, jest natomiast nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym (art. 9 ust. 2 tej ustawy).

Stosownie do art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródłami przychodów są w szczególności:

  • stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta (art. 10 ust. 1 pkt 1ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych),
  • kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż nieruchomości lub ich części oraz udział w nieruchomości, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej, prawo wieczystego użytkowania gruntów (art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, przychody z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz papierów wartościowych.

Według art. 5a pkt 11ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć w ustawie jest mowa o papierach wartościowych - oznacza to papiery wartościowe, o których mowa w art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2010 r. Nr 211, poz. 1384 oraz z 2011 r. Nr 106, poz. 622, Nr 131, poz. 763 i Nr 234, poz. 1391).

Z treści art. 3 pkt 1 lit. a) powołanej ustawy o obrocie instrumentami finansowymi wynika, że przez pojęcie papiery wartościowe, rozumie się: akcje, prawa poboru w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.), prawa do akcji, warranty subskrypcyjne, kwity depozytowe, obligacje, listy zastawne, certyfikaty inwestycyjne i inne zbywalne papiery wartościowe, w tym inkorporujące prawa majątkowe odpowiadające prawom wynikającym z akcji lub z zaciągnięcia długu, wyemitowane na podstawie właściwych przepisów prawa polskiego lub obcego.

Mając na uwadze powyższe uregulowania, należy stwierdzić, że przychody ze zbycia Akcji Pracowniczych na rzecz wnioskodawcy przez pracowników należy zakwalifikować, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do przychodów z kapitałów pieniężnych. Stanowisko, zgodnie z którym zbycie akcji, należy zakwalifikować zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do przychodów z kapitałów pieniężnych zostało potwierdzone przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy w wydanej 25 stycznia 2012 r. interpretacji indywidualnej o sygn. ITPB2/415-972f/11/AB.

W przypadku źródła przychodów z kapitałów pieniężnych podmiotem zobowiązanym do rozliczenia podatku jest podmiot uzyskujący taki przychód. W zdarzeniu przyszłym przedstawionym przez wnioskodawcę podmiotami tymi będą pracownicy .

Konsekwencją takiej kwalifikacji źródła przychodu i tym samym dochodu uzyskanego przez pracowników z tytułu sprzedaży na rzecz Spółki Akcji Pracowniczych jest brak jakichkolwiek obowiązków podatkowych Spółki w związku z osiągnięciem przez pracowników takiego dochodu. W szczególności, Spółka nie będzie płatnikiem i nie będzie miała obowiązku pobrania ani wpłacenia do urzędu skarbowego podatku dochodowego od osób fizycznych od takiego dochodu.

Podsumowując, wnioskodawca jest zdania, że sprzedaż na rzecz Spółki przez pracowników Akcji Pracowniczych nie będzie skutkowała powstaniem po stronie wnioskodawcy obowiązku do pobrania i odprowadzenia zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych z tytułu tej sprzedaży. W szczególności taki obowiązek nie powstanie na podstawie art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do art. 30b ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, rozliczenie dochodów z tytułu sprzedaży przez pracowników Akcji Pracowniczych nastąpi na zasadzie samoopodatkowania. Oznacza to, że po zakończeniu roku podatkowego, w terminie do 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym podatnik (pracownik ) zobowiązany będzie do wykazania dochodów uzyskanych w roku podatkowym z tytułu odpłatnego zbycia papierów wartościowych (Akcji Pracowniczych) i obliczenia należnego podatku dochodowego w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. la pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. PIT-38).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Niniejsza interpretacja zawiera ocenę stanowiska Spółki wyłącznie w zakresie wystąpienia po stronie Spółki obowiązków płatnika w związku ze zbywaniem na rzecz Spółki przez pracowników akcji pracowniczych. W zakresie dotyczącym momentu powstania obowiązku podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych po stronie pracowników dokonujących odpłatnego zbycia akcji na rzecz Spółki wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.). opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy źródłem przychodów jest stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta.

W myśl art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, zwane dalej „zakładami pracy”, są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Stosownie natomiast do art. 10 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c).

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, przychody z:

  1. odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz papierów wartościowych,
  2. realizacji praw wynikających z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b) ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi.

Zgodnie z art. 5a pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ilekroć w ustawie jest mowa o papierach wartościowych - oznacza to papiery wartościowe, o których mowa w art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. Dz. U. z 2010 r. Nr 211, poz. 1384 oraz z 2011 r. Nr 106, poz. 622, Nr 131, poz. 763 i Nr 234, poz. 1391), czyli m.in. akcje.

W przedmiotowej sprawie wnioskodawca na podstawie umowy nabył 85% akcji . Pozostałe 15% akcji zostało zaoferowane do nieodpłatnego nabycia uprawnionym pracownikom zgodnie z odpowiednimi postanowieniami ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji (t.j. Dz. U. z 2002 r. Nr 171 poz. 1397 z późn. zm.). Wnioskodawca zamierza nabyć Akcje Pracownicze od pracowników . Sprzedaż Akcji Pracowniczych będzie odbywała się na podstawie zawieranych przez wnioskodawcę z pracownikami umów cywilnoprawnych (bez pośrednictwa domu maklerskiego). Wątpliwość wnioskodawcy budzi kwestia czy w związku z nabywaniem Akcji Pracowniczych od pracowników zobowiązany będzie jako płatnik do pobierania i odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Wskazać zatem należy, iż przychody ze zbycia papierów wartościowych (akcji) należy zakwalifikować zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do przychodów z kapitałów pieniężnych. Regulacją ww. przepisu objęte są również przychody z odpłatnego zbycia akcji nabytych nieodpłatnie zgodnie z przepisami ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji, jeżeli zgodnie z definicją papierów wartościowych zawartą we wspomnianej ustawie o obrocie instrumentami finansowymi mieszczą się w zakresie pojęcia papierów wartościowych. Tym samym przychody ze zbycia akcji nie stanowią dla pracowników przychodów, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych czyli przychodów ze stosunku pracy.

Dochody z uzyskane z odpłatnego zbycia papierów wartościowych podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych zgodnie z art. 30b ust. 1 ww. ustawy. W myśl tego przepisu, od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, i z realizacji praw z nich wynikających oraz z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółkach mających osobowość prawną albo wkładów w spółdzielniach w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.

Dochodów, o których mowa w ust. 1, nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27 oraz art. 30c (art. 30b ust. 5 ww. ustawy).

Na podatniku, który uzyskał dochód (poniósł stratę) ze sprzedaży akcji ciąży obowiązek jego wykazania po zakończeniu roku podatkowego w odrębnym zeznaniu (PIT-38) do 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, w którym podatnik dokonał zbycia akcji i w tym samym terminie należy wpłacić wynikający z tego zeznania podatek dochodowy. Zgodnie bowiem z art. 45 ust. 1 ww. ustawy, podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 7 i 8. W terminie określonym w ust. 1 podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym odrębne zeznania, według ustalonych wzorów, o wysokości osiągniętego w roku podatkowym dochodu (poniesionej straty) z kapitałów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30b (art. 45 ust. 1a pkt 1 ww. ustawy).

W terminie określonym w ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 7, podatnicy są obowiązani wpłacić należny podatek wynikający z zeznania, o którym mowa w ust. 1a pkt 1 (art. 45 ust. 4 pkt 2 ww. ustawy).

Przenosząc zatem powyższe uregulowania prawne na grunt przedmiotowej sprawy stwierdzić należy, iż u osób dokonujących odpłatnego zbycia akcji powstanie dochód (strata), o którym mowa w art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem to na podatniku, który uzyskał tego rodzaju dochód (poniósł stratę) ciąży obowiązek jego wykazania w zeznaniu podatkowym PIT-38 i wpłaty należnego podatku. Stąd też sprzedaż na rzecz wnioskodawcy przez pracowników akcji pracowniczych nie będzie skutkowała powstaniem po stronie wnioskodawcy obowiązków płatnika. Tym samym na wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek pobrania i odprowadzenia zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych z tytułu nabywania akcji od pracowników .

Mając powyższe na uwadze stanowisko wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj