Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB4/415-87/11-4/JK
z 4 maja 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB4/415-87/11-4/JK
Data
2011.05.04



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
granica państwowa
nagroda pieniężna
nagrody
opodatkowanie
zapomoga
zwolnienia przedmiotowe
żołnierze


Istota interpretacji
zwolnienie z opodatkowania podatkiem dochodowym nagród uznaniowych, nagród pieniężnych oraz nagród rzeczowych wypłacanych żołnierzom zawodowym w związku z użyciem w konflikcie zbrojnym poza granicami państwa



Wniosek ORD-IN 587 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Państwa przedstawione we wniosku z dnia 17.01.2011 r. (data wpływu 31.01.2011 r.) uzupełnione pismem z dnia 12.04.2011 r. (data nadania 12.04.2011 r., data wpływu 14.04.2011 r.) stanowiące odpowiedź na wezwanie Nr IPPB4/415-87/11-2/JK z dnia 04.04.2011 r. (data nadania 04.04.2011 r., data doręczenia 06.04.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym nagród uznaniowych, nagród pieniężnych oraz nagród rzeczowych wypłacanych żołnierzom zawodowym w związku z użyciem w konflikcie zbrojnym poza granicami państwa – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31.01.2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym nagród uznaniowych, nagród pieniężnych oraz nagród rzeczowych wypłacanych żołnierzom zawodowym w związku z użyciem w konflikcie zbrojnym poza granicami państwa.

Z uwagi na braki formalne, pismem z dnia 04.04.2011 r. Nr IPPB4/415-87/11-2/JK (data nadania 04.04.2011 r., data doręczenia 06.04.2011 r.) tut. Organ wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia przedmiotowego wniosku poprzez przedstawienie aktualnego ciągu dokumentów (oryginały lub kopie urzędowo poświadczone za zgodność z oryginałem) prowadzących do mocodawcy, z których wynika prawo do występowania w imieniu Wnioskodawcy z wnioskiem o interpretację przepisów prawa podatkowego przez osobę, którą przedmiotowy wniosek podpisała.

Pismem z dnia 12.04.2011 r. (data nadania 12.04.2011 r., data wpływu 14.04.2011 r.) Wnioskodawca uzupełnił przedmiotowy wniosek w terminie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Rozstrzygając przedmiotową sprawę D. zauważa co następuje.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 83 lit. a) Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.): świadczenia przyznane na podstawie odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw, żołnierzom oraz pracownikom wojska wykonującym zadania poza granicami państwa: w składzie jednostki wojskowej użytej w celu udziału w konflikcie zbrojnym lub dla wzmocnienia sił państwa albo państw sojuszniczych, misji pokojowej, akcji zapobiegania aktom terroryzmu lub ich skutkom”, są wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Na podstawie art. 73 ust. 1 pkt 3 Ustawy z dnia z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (t. j. Dz. U. z 2008 r. Nr 141, poz. 892 ze zm.) żołnierze zawodowi otrzymują inne należności pieniężne – nagrody uznaniowe.

Z kolei w § 2 Rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 23 grudnia 2010 r. w sprawie warunków i trybu przyznawania nagród uznaniowych i zapomóg żołnierzom zawodowym (Dz. U. Nr 9 z dnia 12 stycznia 2011 r. – wchodzi w życie z dniem 27.01.2011 r.) określono, iż nagrody te mogą być przyznane żołnierzom zawodowym:

  • za uzyskiwanie wysokich wyników w wykonywaniu zadań służbowych;
  • za wykonywanie zadań służbowych o wysokiej odpowiedzialności albo zadań wykraczających poza zwykłe obowiązki służbowe.

Jednocześnie na podstawie art. 10 ust. 1 Ustawy z dnia 9 października 2009 r. o dyscyplinie wojskowej (Dz. U. Nr 190, poz. 1474 r.) żołnierzowi zawodowemu może być udzielone wyróżnienie za czyny świadczące o ofiarności i odwadze lub za szczególne osiągnięcia w wykonywaniu zadań służbowych.

W art. 11 ust. 1 pkt 6 i 7 ww. ustawy zdefiniowano, że wyróżnieniami tymi mogą być m.in. nagrody pieniężne i nagrody rzeczowe.

W § 10 pkt 1 ppkt 6) i 7) Rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 23 czerwca 2010 r. w sprawie wyróżniania żołnierzy byłych żołnierzy oraz pododdziałów oddziałowi instytucji wojskowych (Dz. U. Nr 124, poz. 841) sprecyzowano, że żołnierzom mogą być udzielane wyróżnienia w szczególności po spełnieniu następujących warunków:

„6) nagroda rzeczowa – za dokonanie czynu świadczącego o męstwie albo o odwadze lub szczególne osiągnięcia w wykonywaniu zadań służbowych,
7) nagroda pieniężna – za dokonanie bohaterskiego czynu lub za znaczące osiągnięcia w służbie wojskowej albo za wykonanie zadania wymagającego szczególnej wiedzy i umiejętności lub przynoszącego oszczędności lub inne korzyści na rzez resortu obrony narodowej”.

Wszystkie ww. świadczenia, tj.: nagrody uznaniowe, nagrody pieniężne, nagrody rzeczowe są przyznawane żołnierzom zawodowym, którzy na podstawie § 4 ust. 1 lit. a) Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 16 września 2010 r. w sprawie pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa (Dz. U. Nr 184, poz. 1237) zostali skierowani do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa w składzie jednostki wojskowej użytej zgodnie z przepisami ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o zasadach użycia lub pobytu Sił Zbrojnych Rzeczpospolitej Polskiej poza granicami państwa (Dz. U. Nr 162, poz. 1117, z 2004 r. Nr 210, poz. 2135 oraz z 2009 r. Nr 79, poz. 669 i Nr 161, poz. 1278).

Z kolei art. 2 pkt 1 ww. ustawy mówi:

„W rozumieniu ustawy

  1. użycie sił Zbrojnych Rzeczpospolitej Polskiej poza granicami państwa oznacza obecność jednostek wojskowych poza granicami państwa w celu udziału w:
    1. konflikcie zbrojnym lub dla wzmocnienia sił państwa albo państw sojuszniczych,
    2. misji pokojowej,
    3. akcji zapobieżenia aktom terroryzmu lub ich skutkom”.


Charakter użycia Sił Zbrojnych Rzeczpospolitej Polskiej (polskiego kontyngentu wojskowego) poza granicami państwa określa każdorazowo Postanowienie Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej.

Aktualnie obowiązują następujące Postanowienia Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej z dnia:

  1. 13 października 2010 r. o przedłużeniu okresu użycia Polskiego Kontyngentu Wojskowego w Islamskiej Republice Afganistanu (MP Nr 72, poz. 913);
  2. 23 grudnia 2010 r. o przedłużeniu okresu użycia Polskiego Kontyngentu Wojskowego w Misji Szkoleniowej Organizacji Traktatu Pólnocnoatlantyckiego w Republice Iraku (MP Nr 100, poz. 1176);
  3. 19 listopada 2010 r. o przedłużeniu okresu użycia Polskiego Kontyngentu Wojskowego w operacji wojskowej Unii Europejskiej w Bośni i Hercegowinie oraz Republice Kosowo i Byłej Jugosłowiańskiej Republice Macedonii (MP Nr 87, poz. 1016);
  4. 23 grudnia 2010 r. o przedłużeniu okresu użycia Polskiego Kontyngentu Wojskowego w Siłach Międzynarodowych w Republice Kosowo i Byłej Jugosłowiańskiej Republice Macedonii oraz w Bośni i Hercegowinie (MP Nr 100, poz. 1175);
  5. 27 października 2010 r. o użyciu Polskiego Kontyngentu Wojskowego w składzie Sił Zadaniowych Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego w operacji ACTIVE ENDEAVOUR na Morzu Śródziemnym (MP Nr 77, poz. 961).

Wszystkie ww. świadczenia, tj.: nagrody uznaniowe, nagrody pieniężne, nagrody rzeczowe, na podstawie § 4 ust. 1 pkt 3 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 kwietnia 2008 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu finansowania przygotowania i działania jednostek wojskowych poza granicami państwa (Dz. U. Nr 68, poz. 389), wypłaca D w W. Jednocześnie należy zauważyć, że przyznanie i wypłata ww. świadczeń ma ścisły i bezpośredni związek z pełnieniem przez żołnierzy zawodowych służby w polskich kontyngentach wojskowych poza granicami państwa.

Wnioskodawca poinformował, że Urzęd Skarbowy ustosunkował się do podobnej sprawy w swojej decyzji – znak sprawy US.1431.DF/415/91-63/AD/2007.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy:

  1. nagrody uznaniowe przyznawane na podstawie Rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 23 grudnia 2010 r. w sprawie warunków i trybu przyznawania nagród uznaniowych i zapomóg żołnierzom zawodowym (Dz. U. Nr 9 z dnia 12 stycznia 2011 r. wchodzi w życie z dniem 27.01.2011 r.);
  2. nagrody rzeczowe przyznawane na podstawie Rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 23 czerwca 2010 r. w sprawie wyróżniania żołnierzy byłych żołnierzy oraz pododdziałów, oddziałów i instytucji wojskowych (Dz. U. Nr 124, poz. 841);
  3. nagrody pieniężne przyznawane na podstawie Rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 23 czerwca 2010 r. w sprawie wyróżniania żołnierzy byłych żołnierzy oraz pododdziałów, oddziałów i instytucji wojskowych (Dz. U. Nr 124, poz. 841);

- przyznawane i wypłacane żołnierzom zawodowym skierowanym do pełnienia służby w polskich kontyngentach wojskowych poza granicami państwa są wolne na mocy art. 21 ust. 1 pkt 83 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. – Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) od podatku dochodowego od osób fizycznych...

Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowym jest uznanie, że:

  1. nagrody uznaniowe przyznawane na podstawie Rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 23 grudnia 2010 r. w sprawie warunków i trybu przyznawania nagród uznaniowych i zapomóg żołnierzom zawodowym (Dz. U. Nr 9 z dnia 12 stycznia 2011 r. – wchodzi w życie z dniem 27.01.2011 r.);
  2. nagrody rzeczowe przyznawane na podstawie Rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 23 czerwca 2010 r. w sprawie wyróżniania żołnierzy, byłych żołnierzy oraz pododdziałów, oddziałów i instytucji wojskowych (Dz. U. Nr 124, poz. 841);
  3. nagrody pieniężne przyznawane na podstawie Rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 23 czerwca 2010 r. w sprawie wyróżniania żołnierzy, byłych żołnierzy oraz pododdziałów, oddziałów i instytucji wojskowych (Dz. U. Nr 124, poz. 841);

- przyznawane i wypłacane żołnierzom zawodowym skierowanym do pełnienia służby w polskich kontyngentach wojskowych poza granicami państwa są wolne, na mocy art. 21 ust. 1 pkt 83 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. – Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), od podatku dochodowego od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 83 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2011 r., wolne od podatku dochodowego są świadczenia przyznane na podstawie odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw żołnierzom oraz pracownikom wojska wykonującym zadania poza granicami państwa:

  1. w składzie jednostki wojskowej użytej w celu udziału w konflikcie zbrojnym lub dla wzmocnienia sił państwa albo państw sojuszniczych, misji pokojowej, akcji zapobieżenia aktom terroryzmu lub ich skutkom,
  2. jako obserwator wojskowy lub osoba posiadająca status obserwatora wojskowego w misjach pokojowych organizacji międzynarodowej i sił wielonarodowych,

- z wyjątkiem wynagrodzenia za pracę oraz uposażeń innych należności pieniężnych przysługujących z tytuły pełnienia służby.

Zatem zwolnienie wynikające z art. 21 ust. 1 pkt 83 ww. ustawy, ma zastosowanie do świadczeń przyznanych na podstawie odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych żołnierzom oraz pracownikom wojska wykonującym zadania poza granicami państwa w składzie jednostki wojskowej użytej w celach określonych w tym przepisie.

Podkreślenia wymaga, iż przepisy dotyczące zwolnień przedmiotowych są odstępstwem od generalnej zasady powszechnego opodatkowania. Wszelkie zwolnienia bowiem w prawie podatkowym są wyjątkiem od konstytucyjnej zasady powszechności opodatkowania, dlatego też wykładnia przepisów ustanawiających te zwolnienia musi być wykładnią ścisłą.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż D. w W. wypłaca na podstawie § 4 ust. 1 pkt 3 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 kwietnia 2008 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu finansowania przygotowania i działania jednostek wojskowych poza granicami państwa (Dz. U. Nr 68, poz. 389) nagrody uznaniowe, nagrody pieniężne, nagrody rzeczowe żołnierzom zawodowym w związku z pełnieniem przez nich służby w polskich kontyngentach wojskowych poza granicami państwa. Świadczenia te, tj.: nagrody uznaniowe, nagrody pieniężne, nagrody rzeczowe są przyznawane również żołnierzom zawodowym którzy na podstawie § 4 ust. 1 lit. a) Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 16 września 2010 r. w sprawie pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa (Dz. U. Nr 184, poz. 1237) zostali skierowani do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa w składzie jednostki wojskowej użytej zgodnie z przepisami ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o zasadach użycia lub pobytu Sił Zbrojnych Rzeczpospolitej Polskiej poza granicami państwa (Dz. U. Nr 162, poz. 1117, z 2004 r. Nr 210, poz. 2135 oraz z 2009 r. Nr 79, poz. 669 i Nr 161, poz. 1278).

Zgodnie z art. 73 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 11.09.2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 90, poz. 593), żołnierze zawodowi otrzymują jako inne należności pieniężne – nagrody uznaniowe i zapomogi.

W myśl natomiast § 2 Rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 23.12.2010 r. w sprawie warunków i trybu przyznawania nagród uznaniowych i zapomóg żołnierzom zawodowym (Dz. U. z 2011 r. Nr 9, poz. 46), warunkiem przyznania żołnierzowi zawodowemu nagrody uznaniowej jest uzyskiwanie wysokich wyników w wykonywaniu zadań służbowych. Żołnierzowi zawodowemu można również przyznać nagrodę uznaniową za wykonywanie zadań służbowych o wysokiej odpowiedzialności albo zadań wykraczających poza zwykłe obowiązki służbowe.

Jednocześnie, stosownie do art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 9.10.2009 r. o dyscyplinie wojskowej (Dz. U. z 2009 r. Nr 190, poz. 1474), żołnierzowi może być udzielone wyróżnienie za czyny świadczące o ofiarności i odwadze lub za szczególne osiągnięcia w wykonywaniu zadań służbowych. Art. 11 ust. 1 pkt 6 i 7 ww. rozporządzenia stanowi, iż wyróżnieniami tymi są nagroda rzeczowa i nagroda pieniężna.

Jak wynika z § 10 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 23.06.2010 r. w sprawie wyróżniania żołnierzy, byłych żołnierzy oraz pododdziałów, oddziałów i instytucji wojskowych (Dz. U. z 2010 r. Nr 124, poz. 841) wynika, iż żołnierzom mogą być udzielone wyróżnienia, w szczególności po spełnieniu następujących warunków:

pkt 6) – nagroda rzeczowa – za dokonanie czynu świadczącego o męstwie albo o odwadze lub szczególne osiągnięcie w wykonywaniu zadań służbowych;

pkt 7) – nagroda pieniężna – za dokonanie bohaterskiego czynu lub znaczące osiągnięcie w służbie wojskowej albo za wykonanie zadania wymagającego szczególnej wiedzy i umiejętności lub przynoszącego oszczędności lub inne korzyści na rzecz resortu obrony narodowej.

W świetle powyższego należy stwierdzić, iż otrzymywane przez żołnierzy zawodowych w związku z pełnieniem przez nich służby w polskich kontyngentach wojskowych poza granicami państwa nagrody uznaniowe, nagrody pieniężne oraz nagrody rzeczowe przyznane na podstawie odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych, korzystają ze zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 83 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

W odniesieniu do powołanej przez Wnioskodawcę interpretacji Urzędu skarbowego należy stwierdzić, iż została ona wydana w indywidualnej sprawie i nie jest wiążąca dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul.1-ego Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj