Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP3/443-5/11/ZG
z 8 marca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP3/443-5/11/ZG
Data
2011.03.08



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
czynności opodatkowane
odliczenie podatku
odpłatność
odzyskanie podatku


Istota interpretacji
Wnioskodawca w związku z realizacją projektu nie ma możliwości odzyskania podatku VAT, gdyż projekt nie będzie miał związku ze sprzedażą opodatkowaną.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (t.j. z 2005 roku Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 12 stycznia 2011 roku (data wpływu 18.01.2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 7 marca 2011 roku, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku w związku z realizacją projektu pod nazwą „Przebudowa (modernizacja) ulicy…” - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 18 stycznia 2011 roku został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku w związku z realizacją projektu pod nazwą „Przebudowa (modernizacja) ulicy…”.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca realizuje projekt pn. „Przebudowa (modernizacja) ulicy…” w ramach Osi Priorytetowej 5 - Infrastruktura transportowa regionalna i lokalna: Działanie 5.2 - Infrastruktura transportowa służąca rozwojowi lokalnemu: Poddziałanie 5.2.1 - Infrastruktura drogowa warunkująca rozwój lokalny Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 zgodnie z umową z dnia 6 listopada 2009r. z późniejszymi aneksami, którego celem jest poprawa dostępności komunikacyjnej obszarów aktywności gospodarczej w części miasta, a także przyległych terenów o funkcji usługowej i mieszkaniowej poprzez uruchomienie do 2011r. dodatkowej drogi dojazdu.

W związku ze zrealizowaną inwestycją i powstałą w jej wyniku infrastrukturą nie będą zwierane umowy cywilnoprawne, o których mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2011 roku.

Zatem zdaniem Wnioskodawcy, w zakresie przebudowy drogi Urząd Miejski nie jest podatnikiem w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004r. (art. 15 ust. 6) gdyż Urząd Miejski podlega odrębnym przepisom prawa. Faktury VAT wystawiane są na Urząd Miejski i opłacane z rachunku bankowego Urzędu. Urząd Miejski nie odlicza podatku VAT naliczonego z faktur dotyczących przebudowy ulicy w składanych deklaracjach VAT-7.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy opisane okoliczności nie pozwalają Wnioskodawcy na odliczenie podatku VAT naliczonego z faktur dotyczących towarów i usług związanych z realizacją inwestycji „Przebudowa ulicy…”, a tym samym prawo do uznania podatek VAT naliczony z ww. faktur za wydatek kwalifikowany...


Zdaniem Wnioskodawcy, zrealizowana inwestycja będzie służyła wyłącznie mieszkańcom Gminy i nie będzie wykorzystywana do działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Tym samym Gmina nie odliczy podatku VAT z faktur dotyczących zakupionych towarowi usług związanych z przebudową ulicy. W trakcie realizacji projektu jak i po jego zakończeniu Urząd Miejski nie będzie uzyskiwał żadnych przychodów.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W myśl ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom VAT oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy zwolnieni podmiotowo od podatku lub realizujący jedynie czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Ponadto zgodnie z art. 15 ust. 6 ww. ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Natomiast, zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w tym zapewnieniu właściwej dostępności komunikacyjnej, stanu infrastruktury publicznej, estetyki miejskiej.

Z treści wniosku wynika, iż inwestycja realizowana jest w ramach zadań własnych Gminy nałożonych odrębnymi przepisami, nie będą w jej oparciu zawierane umowy cywilnoprawne oraz będzie służyła wyłącznie mieszkańcom Gminy. Wnioskodawca wskazał, iż w trakcie realizacji inwestycji oraz po jej zakończeniu, Urząd Miejski nie będzie uzyskiwał żadnych przychodów wynikających z jej realizacji.

Zatem w związku z faktem, iż inwestycja realizowana jest w ramach zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których Gmina została powołana oraz nie będą w jej oparciu zawierane umowy cywilnoprawne, projekt nie będzie służył czynnościom opodatkowanym. Więc zgodnie z art. 86 ust. 1 o podatku od towarów i usług Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację przedmiotowego projektu.

Końcowo wskazuje się, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 roku Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj