Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB4/415-142/11-4/JK
z 18 maja 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB4/415-142/11-4/JK
Data
2011.05.18



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
pomoc bezzwrotna
środki pomocowe
umowa o dzieło
umowa zlecenia
Unia Europejska (Wspólnota Europejska)
wynagrodzenia
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Zwolnienia z opodatkowania dochodu uzyskanego przez osoby fizyczne zatrudnione do realizacji celów i zadań merytorycznych projektów w ramach programu ,,Uczenie się przez całe życie”.



Wniosek ORD-IN 355 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10.02.2011 r. (data wpływu 15.02.2011 r.) uzupełnione pismem z dnia 10.05.2011 r. (data nadania 12.05.2011 r., data wpływu 13.05.2011 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie Nr IPPB4/415-142/11-2/JK z dnia 29.04.2011 r. (data nadania 29.04.2011 r., data doręczenia 05.05.2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dochodu uzyskanego przez osoby fizyczne zatrudnione do realizacji celów i zadań merytorycznych projektów w ramach programu „Uczenie się przez całe życie” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15.02.2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dochodu uzyskanego w ramach programu „Uczenie się przez całe życie” przez osoby fizyczne realizujące zadania merytoryczne oraz zadania pomocnicze projektu.

Z uwagi na braki formalne, pismem Nr IPPB4/415-142/11-2/JK z dnia 29.04.2011 r. (data nadania 29.04.2011 r., data doręczenia 05.05.2011 r.) tut. Organ wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia przedmiotowego wniosku poprzez dokładne opisanie zdarzenia przyszłego oraz przedstawienie aktualnego ciągu dokumentów (oryginały lub kopie urzędowo poświadczone za zgodność z oryginałem) prowadzących do mocodawcy , z których wynika prawo do występowania w imieniu Wnioskodawcy z wniosek o interpretację przepisów prawa podatkowego przez osoby, które przedmiotowy wniosek podpisały.

Pismem z dnia 10.05.2011 r. (data nadania 12.05.2011 r., data wpływu 13.05.2011 r.) Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest partnerem dwóch międzynarodowych projektów edukacyjnych finansowanych ze środków Unii Europejskiej. W przypadku pierwszego z projektów: Wnioskodawca pełni rolę Partnera Wiodącego, tj. Promotora Projektu i wspólnie z pozostałymi partnerami projektu bezpośrednio realizuje cele i zadania projektu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy. Beneficjentami końcowymi są lekarze rodzinni z krajów biorących udział w projekcie tj. z Portugalii, Grecji, Słowenii, Danii, Turcji i Polski. Osobami bezpośrednio realizującymi zadania merytoryczne projektu po stronie Wnioskodawcy są osoby zatrudnione na podstawie umowy o dzieło/umowy zlecenie.

W przypadku drugiego projektu: podmiotem, który podpisał umowę na realizację projektu z przedstawicielami Unii Europejskiej jest Z. z siedzibą w K. (Partner Wiodący – Promotor Projektu). Instytucja ta zgodnie z procedurą projektów podpisała umowy z pięcioma pozostałymi instytucjami partnerskimi (w tym z Wnioskodawcą w Polsce) i przekazała środki finansowe jako podmiot upoważniony do rozdzielenia bezzwrotnej pomocy związanej z realizacją wyżej wymienionego projektu.

Wnioskodawca, podobnie jak pozostali partnerzy w projekcie, bezpośrednio realizuje cele i zadania projektu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy. Beneficjentami końcowymi projektu są lekarze z krajów biorących udział w projekcie tj.: Słowenii, Holandii, Czech, Danii i Polski. Miejsce zamieszkania lekarzy biorących udział w realizowanych projektach to:

A) Polska

Wszyscy lekarze zatrudnieni w ww. projektach posiadają obywatelstwo polskie i stałe miejsce zamieszkania na terenie Polski. Wnioskodawca do realizacji zadań ww. projektów nie będzie zatrudniać osób z innych krajów. Praca wykonywana przez polskich lekarzy w ww. projektach ma charakter naukowo – edukacyjny. Każda z osób zatrudniona w projekcie jest stałym pracownikiem i wykładowcą akademii medycznej (np. C.). Praca w projekcie nie dotyczy udzielania i realizacji świadczeń medycznych, ma charakter pracy koncepcyjnej. Głównymi celami i zadaniami projektu są:

A) opracowanie, implementacja i upowszechnienie matrycy rozwoju kształcenia ustawicznego nauczycieli medycyny rodzinnej na poziomie europejskim. Matryca będzie podstawą do opracowania kursów edukacyjnych dla nauczycieli medycyny rodzinnej na trzech poziomach:

  • poziom 1: kurs podstawowy dla nauczycieli medycyny rodzinnej
  • poziom 2: kurs zaawansowany dla nauczycieli medycyny rodzinnej
  • poziom 3: kurs ekspercki dla nauczycieli medycyny rodzinnej

B) W przypadku drugiego projektu: głównym celem projektu jest poprawa istniejących programów nauczania i treści szkoleniowych zarówno dla lekarzy jak i nauczycieli medycyny rodzinnej w zakresie poprawy jakości praktyk lekarskich poprzez wdrażanie innowacyjnych narzędzi i metod dydaktycznych w istniejące systemy kształcenia ustawicznego w Europie. Proces ten wspierany będzie poprzez opracowane w projekcie i/lub adaptowane nowoczesne narzędzia internetowe i informatyczne (IT), np. internetowe narzędzie do pomiaru poziomu kompetencji LR, narzędzie oceny potrzeb edukacyjnych w zakresie poprawy jakości, moduł internetowego kursu kształcenia na odległość.

Lekarze rodzinni z innych państw realizują zadania projektu na terenie swoich krajów, nie będą realizować zadań projektowych na terytorium Polski. Praca w ww. projektach osób z innych państw będzie opłacana przez ich instytucje krajowe.

Osobami bezpośrednio realizującymi zadania merytoryczne projektu po stronie Wnioskodawcy są osoby zatrudnione na podstawie umowy o dzieło/umowy zlecenie. Osobom, które we wskazanych projektach zatrudnione będą na podstawie umowy o dzieło/umowy zlecenia do realizacji konkretnych zadań projektu, wypłacane będzie wynagrodzenie ze środków projektu wchodzącego w skład programu edukacyjnego „Uczenie się przez całe życie”.

Wnioskodawca jest beneficjentem projektów finansowanych z bezzwrotnej pomocy, a osoby zatrudnione przez Wnioskodawcę do bezpośredniej realizacji celów i zadań merytorycznych tych projektów wykonują pracę na podstawie umowy o dzieło/umowy zlecenie (płatnych ze środków programu). Z faktu tego wynika, że umowy te zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych są zwolnione z podatku dochodowego i nie zmieniła się w tej kwestii interpretacja z dnia 20 listopada 2008 r. wydana dla Wnioskodawcę przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (Nr IPPB2/415-1250/08-4/JK). Zgodnie z tą interpretacją, osoby, którym Wnioskodawca zleca wykonanie zadań związanych z realizacją projektu (tj. pracownicy, którzy wykonują czynności merytoryczne) jako osoby bezpośrednio realizujące cele projektu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy, korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

  1. Czy osoby fizyczne zatrudnione przez Wnioskodawcę na podstawie umowy o dzieło/umowy zlecenie do realizacji celów i zadań merytorycznych projektu pierwszego są zwolnione z podatku od osób fizycznych w myśl przepisów art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...
  2. Czy osoby fizyczne zatrudnione przez Wnioskodawcę na podstawie umowy o dzieło/umowy zlecenie do realizacji celów i zadań merytorycznych projektu drugiego są zwolnione z podatku o osób fizycznych w myśl przepisów art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...

Zdaniem Wnioskodawcy

Skoro Wnioskodawca w przypadku obu projektów jest członkiem Partnerstwa projektów finansowanych z bezzwrotnej pomocy, a osoby zatrudnione do bezpośredniej realizacji celów i zadań merytorycznych tych projektów wykonują pracę na podstawie umowy o dzieło/umowy zlecenie to umowy te zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych są zwolnione z podatku.

Zwolnienie to dotyczy jedynie czynności merytorycznych projektu, zaś w przypadku pracowników wykonujących czynności pomocniczych (tj. obsługa księgowa, prowadzenie sekretariatu) zwolnienie od podatku nie występuje.

Z podobnym zapytaniem zwrócił się Wnioskodawca do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w sierpniu 2008, uzyskując interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie Nr IPPB2/415-1250/08-4/JK z dnia 20 listopada 2008 roku. Zgodnie z tą interpretacją wynagrodzenie pracowników, którym Wnioskodawca zleca wykonanie zadań związanych z realizacją projektu (tj. pracownikom, którzy wykonują czynności merytoryczne) jako osoby bezpośrednio realizujące cele projektu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy, korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast wynagrodzenia osób wykonujących czynności o charakterze pomocniczym związane z obsługą techniczną oraz finansową projektu nie są objęte zwolnieniem od podatku dochodowego na podstawie powołanego przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wnioskodawca uważa, że taka sama interpretacja dotyczy również dwóch nowych projektów przedstawionych w niniejszym wniosku. Zwrócono się jednak z prośbą o interpretację w sprawie nowych projektów ze względu na fakt, że w stosunku do projektu, którego dotyczyła interpretacja z dnia 20 listopada 2008 roku (Nr IPPB2/415-1250/08-4/JK), zmianie uległ kraj siedziby Partnera Wiodącego Projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do przepisu art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jednakże na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 01.01.2010 r., wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca – bez względu na rodzaj umowy – wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W związku z powyższym warunkiem skorzystania ze zwolnienia dochodów od podatku na podstawie powyższego przepisu musi być spełnienie łącznie obu przesłanek, tj.:

  1. bezzwrotna pomoc musi pochodzić od podmiotów wskazanych w ww. przepisie w tym, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy przekazanej na podstawie, o której mowa w tym przepisie,
  2. podatnik musi bezpośrednio realizować cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Oznacza to, że niedopełnienie któregokolwiek z warunków uniemożliwia skorzystanie ze zwolnienia.

W zakresie pierwszej z ww. przesłanek należy wskazać, że co do zasady zostaje ona spełniona w przypadku, gdy środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.

Drugą z przesłanek warunkujących zastosowanie przedmiotowego zwolnienia jest charakter wykonywanych czynności. Tylko bowiem wynagrodzenia za czynności i prace związane bezpośrednio z realizacją celu programu mogą być zwolnione z podatku w tej części, w jakiej zostały sfinansowane ze środków pomocowych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest partnerem dwóch międzynarodowych projektów edukacyjnych finansowanych ze środków Unii Europejskiej. Beneficjentami końcowymi są lekarze rodzinni z krajów biorących udział w projektach. Osobami bezpośrednio realizującymi zadania merytoryczne projektów po stronie Wnioskodawcy są osoby zatrudnione na podstawie umowy o dzieło/umowy zlecenie. Osobom tym wypłacane będzie wynagrodzenie ze środków projektu wchodzącego w skład programu edukacyjnego „Uczenie się przez całe życie”. Wszyscy lekarze zatrudnieni przez Wnioskodawcę w projektach posiadają obywatelstwo polskie i stałe miejsce zamieszkania na terenie Polski. Do realizacji zadań ww. projektów Wnioskodawca nie będzie zatrudniać osób z innych krajów. Praca wykonywana przez polskich lekarzy w ww. projektach ma charakter naukowo – edukacyjny. Lekarze z innych państw realizują zadania projektu na terenie swoich krajów, nie będą realizować zadań projektowych na terytorium Polski. Praca w ww. projektach osób z innych państw będzie opłacana przez ich instytucje krajowe.

Program „Uczenie się przez całe życie” został ustanowiony decyzją. Jest to program Unii Europejskiej w dziedzinie edukacji i doskonalenia zawodowego przewidziany na lata 2007-2013. Celem programu jest rozwój różnych form uczenia się przez całe życie poprzez wspieranie współpracy między systemami edukacji i szkoleń w krajach uczestniczących. Program ten jest finansowany z budżetu Unii Europejskiej w ramach środków przewidzianych do dyspozycji Komisji Europejskiej.

Biorąc zatem powyższe pod uwagę należy uznać, iż dochody osób fizycznych zatrudnionych przez Wnioskodawcę na podstawie umowy o dzieło/umowy zlecenia do realizacji celów i zadań merytorycznych obu projektów podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W odniesieniu do powołanego przez Wnioskodawcę rozstrzygnięcia organu podatkowego należy stwierdzić, iż zostało ono wydane w indywidualnej sprawie osadzonej w określonym stanie faktycznym i nie jest wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj