Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-221/11-4/MM
z 24 maja 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-221/11-4/MM
Data
2011.05.24



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
film
produkcja
programy
stawka preferencyjna podatku
stawki podatku
telewizja
usługi związane z produkcją taśm wideo, nagrań wideo, filmów


Istota interpretacji
Usługi (sklasyfikowane pod symbolami PKWiU 59.12.1, 59.12.16, 59.12.17, 59.12.19) związane z pozostałą produkcją telewizyjną, czyli: montaż telewizyjny, postprodukcja programów tv, wynajem sprzętu i realizacja zdjęć kamerowych, przygotowanie oprawy do programu itp. są opodatkowane, w myśl art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT, podstawową stawką podatku VAT w wysokości 23%, bowiem nie zostały wymienione w przepisach dotyczących podatku od towarów i usług, jako podlegające opodatkowaniu stawkami obniżonymi.



Wniosek ORD-IN 306 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 25 stycznia 2011r. (data wpływu 21 lutego 2011r.) uzupełnionym pismem z dnia 26 kwietnia 2011r. (data wpływu 29.04.2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania właściwej stawki podatku VAT dla świadczonych usług związanych z produkcją programów telewizyjnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 lutego 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania właściwej stawki podatku VAT dla świadczonych usług. Przedmiotowy wniosek zawierał braki w przedstawionym stanie faktycznym. W związku z czym tut. Organ podatkowy pismem z dnia 14.04.2011r. znak IPPP2/443-221/11-2/MM wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku o powyższe braki.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (z uwzględnieniem uzupełnienia z dnia 26.04.2011r.):

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, której rodzajem przeważającej działalności jest:

  1. Działalność związana z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych (wg PKD z 2007 – PKWiU 59.11.Z).
  2. Produkcja filmów i nagrań wideo (wg PKD z 2004 – PKWiU 92.11.Z).

Głównym zleceniodawcą Wnioskodawcy jest T., dla której świadczy głównie następujące usługi: produkcja programów telewizyjnych (z przekazaniem praw autorskich), montaż telewizyjny i postprodukcyjny, realizacja zdjęć do programów, oprawa do programu.

Wnioskodawca świadczy usługi o następujących symbolach PKWiU:

59.11.11 Usługi związane z produkcją filmów, z wyłączeniem filmów reklamowych lub promocyjnych;

59.11.12 Usługi związane z produkcją reklamowych lub promocyjnych filmowców i nagrań wideo;

59.11.13 Usługi związane z produkcją pozostałych programów telewizyjnych i nagrań wideo;

59.12.1 Usługi postprodukcyjne związane z filmami nagraniami wideo i programami telewizyjnymi;

59.12.16 Usługi związane z wykonywaniem napisów czołowych i końcowych, tytułów;

59.12.17 Usługi związane z tworzeniem i montażem dźwięku;

59.12.19 Pozostałe usługi postprodukcyjne związane z filmami nagraniami wideo i programami telewizyjnymi.

W związku ze zmianami stawek VAT na podstawie zmienionej ustawy o VAT prawdopodobnie Wnioskodawca powinien zastosować 8% stawkę VAT.

To samo twierdzi również T., uważając, że jako jej podwykonawca w zakresie umownego wynagrodzenia za przeniesienie praw autorskich, jeżeli tą czynność strony uważają za nierozłączną część usługi złożonej, to winna ona być opodatkowana według stawki usługi wiodącej, a więc w przypadku przeniesienia praw autorskich do wyprodukowanych na zlecenie T. programów telewizyjnych od stycznia 2011 powinna być opodatkowana stawką VAT 8% (dotyczy to usług związanych z produkcją programów telewizyjnych – PKWiU 59.11.11 i 59.11.13).

Dodatkowo Wnioskodawca dowiedział się, iż o konkurencyjności podwykonawców T., świadczyć będą zastosowane stawki VAT. W związku z tym praktycznie wymuszono na Zainteresowanym stawkę 8% VAT na produkcję programów telewizyjnych. Tak samo zaproponowano tą samą 8% stawkę na usługi związane z pozostałą produkcją telewizyjną czyli: montaż telewizyjny i postprodukcyjny, realizację zdjęć kamerowych, oprawy do programu i itp…(usługi te zawierają się w PKWiU 59.12.1, 59.12.16, 59.12.17, 59.12.19).

Wnioskodawca nie zgadza się z tym stanowiskiem, ponieważ za podnajem studia, materiały eksploatacyjne, usługi typu montaż, transport, energię, oraz usługi innych firm będących podwykonawcami Wnioskodawcy np.: świadczącymi usługi w zakresie operowania kamerą realizacji zdjęć, montażu, czy przygotowania oprawy do programu itd., wystawiają Wnioskodawcy faktury ze stawką 23% VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane pismem z dnia 26.04.2011r.):

Czy interpretacja Wnioskodawcy jest prawidłowa, że do części świadczonych przez niego usług, czyli np. montażu telewizyjnego i postprodukcji programów tv, wynajem sprzętu i realizacja zdjęć kamerowych, przygotowanie oprawy do programu jednym słowem usługi związane z produkcją programów tv, ale stanowiące jedynie element składowy w produkcji danego programu telewizyjnego Wnioskodawca powinien zastosować stawkę 23% VAT...

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane pismem z dnia 26.04.2011r.):

Wnioskodawca jest zdania, iż w powyżej wymienionych usługach, w zależności od tego czy efektem jest dzieło w postaci programu telewizyjnego czy efektem jest realizacja usług związana z produkcją telewizyjną Zainteresowany powinien zastosować dwie stawki VAT.

  1. Jeśli:
    • usługa montażu telewizyjnego i postprodukcji programów tv, wynajem sprzętu i realizacja zdjęć kamerowych, przygotowanie oprawy do programu — jednym słowem usługi związane z produkcją programów tv, ale stanowiące jedynie element składowy w produkcji danego programu telewizyjnego (PKWiU 59.12.1, 59.12.16, 59.12.17, 59.12.19) - stawka 23% VAT.
  2. Jeśli:
    • umowa współpracy, na podstawie której T. zleci firmie Wnioskodawcy stworzenie (wyprodukowanie) reklamy lub filmu reklamowego czy promocyjnego z przekazaniem praw autorskich (PKWiU 59.11.12) – stawka 23%

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej „ustawą o VAT”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług – w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT – rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Stosownie do treści obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 5a ustawy o VAT, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane wg zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach statystycznych.

Stawka podatku – na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2 - 12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie z podatku. Na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013r.:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;
  3. stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7 %;
  4. stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

W załączniku nr 3 ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8% pod pozycją 164 znajdują się usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 59.11.1 „Usługi związane z filmami, nagraniami wideo i programami telewizyjnymi – wyłącznie w zakresie produkcji programów telewizyjnych”. Ponadto ustawodawca zastrzegł, iż stawka ta nie dotyczy usług reklamowych i promocyjnych.

Zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy o VAT, przez PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki podatku VAT tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce „nazwa usługi”. Zatem, wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania.

Z opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, której przedmiotem jest działalność związana z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych oraz produkcja filmów i nagrań wideo. Głównym zleceniodawcą Wnioskodawcy jest T., dla której świadczy głównie następujące usługi: produkcja programów telewizyjnych (z przekazaniem praw autorskich), montaż telewizyjny i postprodukcyjny, realizacja zdjęć do programów, oprawa do programu itp. W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał grupowania Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, do których przyporządkowuje świadczone przez siebie usługi: są to usługi związane z produkcją filmów, z wyłączeniem filmów reklamowych lub promocyjnych (PKWiU 59.11.11), usługi związane z produkcją pozostałych programów telewizyjnych i nagrań wideo (PKWiU 59.11.13), a także usługi związane z pozostałą produkcją telewizyjną czyli: montaż telewizyjny i postprodukcyjny, realizację zdjęć kamerowych, oprawy do programu itp…(usługi te zawierają się w PKWiU 59.12.1, 59.12.16, 59.12.17, 59.12.19).

Biorąc pod uwagę opis stanu faktycznego oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego tut. Organ podatkowy stwierdza, iż usługi (sklasyfikowane pod symbolami PKWiU 59.12.1, 59.12.16, 59.12.17, 59.12.19) związane z pozostałą produkcją telewizyjną, czyli: montaż telewizyjny, postprodukcja programów tv, wynajem sprzętu i realizacja zdjęć kamerowych, przygotowanie oprawy do programu itp. są opodatkowane, w myśl art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT, podstawową stawką podatku VAT w wysokości 23%, bowiem nie zostały wymienione w przepisach dotyczących podatku od towarów i usług, jako podlegające opodatkowaniu stawkami obniżonymi.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie należy uznać za prawidłowe.

Ponadto tut. Organ podatkowy informuje, iż w niniejszej interpretacji udzielono odpowiedzi w zakresie zastosowania właściwej stawki podatku VAT dla świadczonych usług związanych z produkcją programów telewizyjnych. Rozstrzygnięcie dotyczące zastosowania właściwej stawki podatku VAT dla świadczonych usług produkcji programów telewizyjnych z przekazaniem praw autorskich zostało ujęte w odrębnej interpretacji.

Końcowo tut. Organ podatkowy nadmienia, iż przedmiotem merytorycznej analizy w mniejszej interpretacji nie była kwestia świadczenia usług związanych z produkcją reklamowych lub promocyjnych filmów i nagrań wideo, bowiem Wnioskodawca nie zadał w tym zakresie pytania (poz. 55 części F wniosku ORD-IN), które by korelowało z przedstawionym we wniosku stanowiskiem Wnioskodawcy (poz. 56 części G wniosku ORD-IN).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj