Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-63/11/MN
z 22 kwietnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-63/11/MN
Data
2011.04.22



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
podatek od towarów i usług
podmiot
usługi szkoleniowe
usługi zwolnione
zwolnienia z podatku od towarów i usług


Istota interpretacji
Czy usługi wskazane w stanie faktycznym są zwolnione z podatku VAT na podstawie art. 43 ust 1 pkt 29 lit c (w sytuacji gdy są finansowane w całości ze środków publicznych) oraz na podstawie § 13 ust 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (w sytuacji gdy są finansowane w co najmniej 70 % ze środków publicznych)?



Wniosek ORD-IN 4 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 stycznia 2011r. (data wpływu 14 stycznia 2011r.), uzupełnionym pismami z dnia 21 lutego 2011r., 07 kwietnia 2011r. (data wpływu 21 lutego 2011r., 07 kwietnia 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zwolnienia od podatku VAT usług polegających na organizowaniu szkoleń i warsztatów – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 stycznia 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zwolnienia od podatku VAT usług polegających na organizowaniu szkoleń i warsztatów.

Wniosek został uzupełniony pismami z dnia 21 lutego 2011r., 07 kwietnia 2011r. (data wpływu 21 lutego 2011r., 07 kwietnia 2011r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (ostatecznie sformułowany w piśmie z dnia 07 kwietnia 2011r.):

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą wpisaną do ewidencji działalności gospodarczej prowadzonej jako m.in. Niepubliczna Placówka Doskonalenia Nauczycieli oraz Centrum Szkolenia Kadr i Samorządów. Niepubliczna Placówka Doskonalenia Nauczycieli jest wpisana do rejestru niepublicznych placówek oświaty prowadzonej przez Kuratora Oświaty.

Zgodnie z zaświadczeniem celem placówki jest rozbudzanie, uświadamianie i zaspakajanie potrzeb w zakresie permanentnego doskonalenia kompetencji organizacyjnych, dydaktycznych, wychowawczych, społecznych i osobowościowych nauczycieli, organizowanie i prowadzenie działalności na rzecz wdrażania i upowszechniania zmian w edukacji, przeciwdziałanie uzależnieniom oraz przeciwdziałanie przemocy. Placówka zajmuje się zatem tylko kształceniem nauczycieli w ramach wykonywanego przez nich zawodu.

Specyfika świadczonych szkoleń w odniesieniu do ich rodzajów i uczestników przedstawia się następująco:

  • szkolenia osób dorosłych, dotyczą podnoszenia kwalifikacji zawodowych uczestników szkoleń w zakresie przeciwdziałania patologiom społecznym (narkomania, przemoc, alkoholizm, uzależnienie od Internetu), odbiorcami szkoleń są: członkowie Miejskich i Gminnych Komisji ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Przeciwdziałania Narkomanii, członkowie zespołów interdyscyplinarnych, nauczyciele, pedagodzy szkolni, pracownicy socjalni, przedstawiciele jednostek pomocy społecznej, zawodowi kuratorzy sądowi, wszystkie te osoby w swojej pracy zawodowej stykają się na co dzień z problemami poruszanymi na szkoleniach; szkolenia pozwalają im rozwijać umiejętności zawodowe;
  • szkolenia nauczycieli, dotyczą podnoszenia kwalifikacji zawodowych uczestników szkoleń w zakresie profilaktyki narkomanii, alkoholizmowi, nikotynie, przeciwdziałanie przemocy, uzależnienie od Internetu i innych niekorzystnych zjawisk społecznych związanych z wszelkiego rodzaju patologiami społecznymi, odbiorcami szkoleń są nauczyciele, pedagodzy szkolni, dyrektorzy szkół, osoby mające wpływ na wychowanie dzieci i młodzieży, które w swojej pracy zawodowej na co dzień stykają się z problemami poruszanymi na szkoleniach, co umożliwia im podnoszenie ich kwalifikacji zawodowych;
  • szkolenia skarbników, głównych księgowych, dotyczą podnoszenia kwalifikacji zawodowych uczestników szkoleń w zakresie prawa pracy, rachunkowości i finansów publicznych, odbiorcami szkoleń są skarbnicy Urzędów Miast i Gmin, Starostw Powiatowych, księgowi Jednostek Pomocy Społecznej, Urzędów Miast i Gmin, szkół, sądów, Powiatowych Urzędów Pracy, Starostw Powiatowych, Jednostek Wojskowych, ZEASY, szkolenia dotyczą wykonywanego przez nich zawodu i umożliwiają podnoszenie ich kwalifikacji zawodowych;
  • audytorów, dotyczy podnoszenia kwalifikacji zawodowych uczestników szkoleń w zakresie finansów publicznych, kontroli jednostek samorządu terytorialnego, audytów, kontroli zarządczej, naruszenia dyscypliny finansów publicznych, odbiorcami szkoleń są wójtowie, burmistrzowie, audytorzy, sekretarze Miast i Gmin, Sądów, Powiatowych Urzędów Pracy, Starostw Powiatowych, Jednostek Wojskowych, ZEASY; szkolenia dotyczą wykonywanego przez nich zawodu i umożliwiają podnoszenie ich kwalifikacji zawodowych;
  • sędziów, dotyczy podnoszenia kwalifikacji zawodowych uczestników szkoleń w zakresie przepisów karnych i cywilnych, odbiorcami szkoleń są sędziowie Sądów Powszechnych, szkolenia dotyczą wykonywanego przez nich zawodu i umożliwiają podnoszenie ich kwalifikacji zawodowych;
  • kuratorów, dotyczą podnoszenia kwalifikacji zawodowych uczestników szkoleń w zakresie pracy kuratora sądowego rodzinnego i dorosłego, odbiorcami szkoleń są kuratorzy zawodowi, szkolenia dotyczą wykonywanego przez nich zawodu i umożliwiają podnoszenie ich kwalifikacji zawodowych.

Wszystkie wyżej wymienione szkolenia są zatem szkoleniami w zakresie kształcenia zawodowego w rozumieniu art. 14 rozporządzenia Rady nr 1777/2905, obejmują bowiem nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem i służą także uaktualnianiu wiedzy do celów zawodowych. Zleceniodawcą w zakresie ww. usług są jednostki sektora publicznego tj. Urzędy Miast i Gmin, Szkoły i inne Placówki Oświatowe, Starostwa Powiatowe, Sądy Rejonowe, Okręgowe, Apelacyjne, Ośrodki Pomocy Społecznej, Powiatowe Urzędy Pracy, Jednostki Wojskowe, ZEASY. Usługi dotyczą przeprowadzenia szkoleń i warsztatów w zakreślonym obszarze.

Wnioskodawca nie posiada akredytacji na świadczone przez siebie usługi. Wnioskodawca nie świadczy osobiście ww. usług, a jedynie zatrudnia pracowników (wykładowców, trenerów, szkoleniowców), na podstawie umów o dzieło autorskie. Wg. oceny Wnioskodawcy ww. szkolenia nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Wymienione we wniosku o interpretacje ustawy nakładają jedynie obowiązek ogólnego podnoszenia kwalifikacji zawodowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 07 kwietnia 2011r.):

Czy usługi wskazane w stanie faktycznym są zwolnione z podatku VAT na podstawie art. 43 ust 1 pkt 29 lit c (w sytuacji gdy są finansowane w całości ze środków publicznych) oraz na podstawie § 13 ust 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (w sytuacji gdy są finansowane w co najmniej 70 % ze środków publicznych)...

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 07 kwietnia 2011r.), wszystkie wymienione wyżej usługi podlegają zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT lub na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z tymi przepisami zwolnieniu podlegają finansowane w całości lub w co najmniej 70% ze środków publicznych usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26. Dla zastosowania zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT oraz z § 20 ww. rozporządzenia (winno być § 13 ust. 1 pkt 20 ww. rozporządzenia) istotne jest przede wszystkim uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania. Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005r. (Dz. Urz. UE L 288/1 z 29 października 2005r.) wyjaśnia co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W mysi tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 cześć A ust. 1 lit i) dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit i obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz. U. L Nr 347, str. 1 ze zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

W ocenie Wnioskodawcy, nie ma zatem żadnych wątpliwości, iż świadczone usługi szkoleń i warsztatów w zakresie wskazanym w stanie faktycznym mają charakter kształcenia zawodowego są bowiem związane z zawodami wykonywanymi przez uczestników szkoleń i obejmują nauczanie pozostające z nimi w bezpośrednim związku oraz służą uaktualnieniu wiedzy do celów zawodowych. Kolejną przesłanką dla skorzystania ze zwolnień wymienionych na wstępie jest finansowanie ich ze środków publicznych w całości lub w co najmniej 70%. Ponieważ beneficjentami przedmiotowych szkoleń są pracownicy jednostek sektora publicznego należy je uznać zatem za finansowane ze środków publicznych.

Prawidłowość stanowiska reprezentowanego przez Wnioskodawcę potwierdza także interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 07 marca 2011r. Znak IPPP1/443-6/11-4/AW, wydana w stanie faktycznym zbliżonym dla przedmiotowego (wnioskodawca organizował szkolenia dla firm prywatnych i instytucji sektora publicznego, które są w 100% finansowane ze środków publicznych).

Mając na uwadze powyższe okoliczności organizowane przez Wnioskodawcę dla pracowników jednostek sektora publicznego szkolenia spełniające definicję szkoleń kształcenia zawodowego, finansowane w co najmniej 70% lub w całości ze środków publicznych z uwagi na fakt, że ich płatnikami są tylko jednostki sektora publicznego, powyższa usługa będzie korzystać od 01 stycznia 2011r. ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit c) ustawy lub odpowiednio § 13 ust 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwana dalej „ustawą o VAT”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…). W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Z treści art. 41 ust. 1 cyt. ustawy wynika, że stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Zgodnie z art. 146a pkt 1, wprowadzonym do ustawy na podstawie art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578), zmienionym na mocy art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726), w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

W tym miejscu należy zaznaczyć, że w stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010r., w myśl art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, zwolnione od podatku były usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy, jednakże przepis ten został uchylony. W stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2011r., zwolnienia od podatku dotyczące dostaw i świadczonych usług zawarte są bezpośrednio w art. 43 ustawy o VAT.

Zatem w tym artykule należy poszukiwać ewentualnej podstawy do zwolnienia z opodatkowania czynności świadczonych przez Wnioskodawcę.

Należy zauważyć, że w przeciwieństwie do stanu prawnego obowiązującego do dnia 31 grudnia 2010r., zgodnie z którym wyznaczenie zakresu zwolnienia usługi z opodatkowania podatkiem od towarów i usług następowało poprzez zidentyfikowanie usług (czynności) w klasyfikacji statystycznej (PKWiU), w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011r. przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych, określając ich zakres z wykorzystaniem treści przepisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości UE.

Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE. L 347.1 ze zm.).

Zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. i ww. Dyrektywy, państwa członkowskie zwalniają kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Należy wskazać, iż zakres powyższego zwolnienia adresowany jest m. in. do jednostek objętych systemem oświaty, realizujących usługi kształcenia, do których zalicza się również placówki doskonalenia nauczycieli.

Stosownie do art. 2 pkt 9 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.), zwanej dalej „ustawą o systemie oświaty”, system oświaty obejmuje również zakłady kształcenia i placówki doskonalenia nauczycieli. Z kolei art. 5 ust. 1 ww. ustawy określa, iż szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną.

Natomiast stosownie do art. 77a ust. 1 ustawy o systemie oświaty w celu doskonalenia zawodowego nauczycieli mogą być tworzone placówki doskonalenia nauczycieli, zwane dalej placówkami doskonalenia”. Przy czym w ust. 3 ww. artykułu wskazano, że niepubliczne placówki doskonalenia mogą zakładać i prowadzić osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego oraz osoby fizyczne.

Szczegółowe zasady funkcjonowania placówek doskonalenia nauczycieli określają z kolei przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 listopada 2009r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli (Dz. U. Nr 200, poz. 1537 ze zm.).

W § 24 ust. 1 ww. rozporządzenia wskazano, że utworzenie niepublicznej placówki doskonalenia wymaga uzyskania wpisu do ewidencji prowadzonej przez samorząd województwa właściwy ze względu na siedzibę placówki doskonalenia. Należy zaznaczyć, że na mocy wcześniej obowiązującego rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 23 kwietnia 2003r. w sprawie warunków i trybu tworzenia, przekształcania i likwidowania oraz organizacji i sposobu działania placówek doskonalenia nauczycieli, w tym zakresu ich działalności obowiązkowej oraz zadań doradców metodycznych, warunków i trybu powierzania nauczycielom zadań doradcy metodycznego (Dz. U. Nr 84, poz. 779) utworzenie niepublicznej placówki doskonalenia wymagało uzyskania wpisu do rejestru prowadzonego przez kuratora oświaty, właściwego ze względu na siedzibę placówki - § 21 ust. 1 ww. rozporządzenia.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, że zwolnienie z podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Ograniczenie umożliwiające skorzystanie z niniejszego zwolnienia ma zatem charakter podmiotowo-przedmiotowy. Zatem aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia, przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit a ustawy o VAT, nie wystarcza, by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania.

W przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca wskazuje, iż prowadzi działalność gospodarczą wpisaną do ewidencji działalności gospodarczej. jako m.in. Niepubliczna Placówka Doskonalenia Nauczycieli. Placówka ta jest wpisana do rejestru niepublicznych placówek oświaty prowadzonej przez Kuratora Oświaty. Zgodnie z zaświadczeniem celem placówki jest rozbudzanie, uświadamianie i zaspakajanie potrzeb w zakresie permanentnego doskonalenia kompetencji organizacyjnych, dydaktycznych, wychowawczych, społecznych i osobowościowych nauczycieli, organizowanie i prowadzenie działalności na rzecz wdrażania i upowszechniania zmian w edukacji, przeciwdziałanie uzależnieniom oraz przeciwdziałanie przemocy. Placówka zajmuje się zatem tylko kształceniem nauczycieli w ramach wykonywanego przez nich zawodu.

Reasumując należy stwierdzić, iż w kontekście wyżej przytoczonych przepisów ustawy o systemie oświaty, Wnioskodawca prowadzący działalność jako Niepubliczna Placówka Doskonalenia Nauczycieli, o ile posiada odpowiedni wpis do rejestru niepublicznych placówek oświaty, mieści się w katalogu jednostek objętych systemem oświaty zawartych w art. 2 ustawy o systemie oświaty i jako placówka doskonalenia nauczycieli świadczy usługę w zakresie kształcenia.

W związku z powyższym wypełniona zostaje podmiotowo-przedmiotowa dyspozycja art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT – Wnioskodawca ma uprawnienie do zastosowania zwolnienia z podatku VAT w zakresie świadczonych przez siebie usług szkoleniowych, jednakże wyłącznie w zakresie kształcenia prowadzonego w ramach wpisu do rejestru niepublicznych placówek oświaty.

Ze względu na fakt, że placówka zajmuje się tylko kształceniem nauczycieli, zwolnienie określone w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT odnosi się wyłącznie do usług w zakresie kształcenia świadczonych na rzecz nauczycieli (tj. także wychowawców i innych pracowników pedagogicznych szkoły, placówki, o której mowa w art. 3 pkt 3 ustawy o systemie oświaty, zakładu kształcenia i placówki doskonalenia nauczycieli – zgodnie z art. 3 pkt 9 ww. ustawy).

W związku z powyższym szkolenia prowadzone w ramach Placówki Doskonalenia Nauczycieli, których odbiorcami są nauczyciele, pedagodzy szkolni, dyrektorzy szkół, osoby mające wpływ na wychowanie dzieci i młodzieży (przy założeniu, że są to podmioty określone ww. przepisem art. 3 pkt 9 ustawy o systemie oświaty) podlegają zwolnieniu od podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT. W tym zakresie stanowisko Wnioskodawcy, że ww. usługi korzystają ze zwolnienia jest prawidłowe, aczkolwiek podstawa tego zwolnienia wynika z innych przepisów prawa niż wskazano we wniosku.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika również, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą również jako Centrum Szkolenia Kadr i Samorządów. Analizując, czy prowadzone w tej formie kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie zawodowe, podlega zwolnieniu od podatku VAT, należy dokonać analizy art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT.

Zgodnie z tym przepisem, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W myśl § 13 ust. 1 pkt 19 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649), zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, świadczone przez uczelnie oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Ponadto, zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 20 ww. rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Należy zauważyć, że środkami publicznymi, w myśl art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.) są:

  1. dochody publiczne;
  2. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);
  3. środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;
  4. przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:
    1. ze sprzedaży papierów wartościowych,
    2. z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,
    3. ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,
    4. z otrzymanych pożyczek i kredytów,
    5. z innych operacji finansowych;
  5. przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.

O ile zatem usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego są finansowane środkami pochodzącymi z ww. źródeł spełniona zostanie dyspozycja określona ww. przepisem art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT oraz § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów.

Powołane wyżej przepisy prawa podatkowego przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowane w całości ze środków publicznych.

Co więcej, przepisy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane. Dla zastosowania przedmiotowych zwolnień istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych lub też finansowanie danego szkolenia w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Tut. Organ informuje, iż w dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 288 str. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych – Wspólny system podatku wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EEC ze zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego, bądź przekwalifikowania nie ma tutaj znaczenia.

Z opisu sprawy wynika, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe prowadzone dla pracowników jednostek sektora publicznego finansowane są w co najmniej 70% lub w całości ze środków publicznych, z uwagi na fakt, iż płatnikami ich są tylko jednostki sektora publicznego tj. Urzędy Miast i Gminy, szkoły i inne placówki oświatowe, Starostwa Powiatowe, Sądy Rejonowe, Okręgowe, Apelacyjne, Ośrodki Pomocy Społecznej, Powiatowe Urzędy Pracy, Jednostki Wojskowe, ZEASY. Ww. usługi szkoleniowe mają na celu podniesienie kwalifikacji zawodowych wymienionych we wniosku osób. Uczestnicy szkoleń uzyskana wiedzę będą wykorzystywać bezpośrednio w pracy, ponieważ dotyczą one zakresu ich obowiązków służbowych.

Zatem biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz powyższe przepisy należy stwierdzić, iż świadczone przez Wnioskodawcę szkolenia w Centrum Szkolenia Kadr i Samorządów mieszczą się w usługach kształcenia zawodowego, ponieważ pozostają w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem osób biorących udział w szkoleniu i mają na celu uaktualnienie i poszerzenie wiedzy do celów zawodowych.

W świetle powyższych przepisów należy uznać, iż działalność gospodarcza prowadzona przez Wnioskodawcę jako Niepubliczna Placówka Doskonalenia Nauczycieli w zakresie kształcenia nauczycieli podlega zwolnieniu z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT.

Natomiast działalność gospodarcza prowadzona przez Wnioskodawcę jako Centrum Szkolenia Kadr i Samorządów może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c (w przypadku ich finansowania w 100% ze środków publicznych) lub na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (w przypadku, gdy będą one finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych).

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj