Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-64/11/MN
z 22 kwietnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-64/11/MN
Data
2011.04.22



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
podatek od towarów i usług
podmiot
usługi szkoleniowe
usługi zwolnione
zwolnienia z podatku od towarów i usług


Istota interpretacji
Czy wymienione czynności od dnia 01 stycznia 2011r. są zwolnione z podatku od towarów i usług?



Wniosek ORD-IN 4 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 stycznia 2011r. (data wpływu 14 stycznia 2011r.), uzupełnionym pismami z dnia 21 lutego 2011r., 07 kwietnia 2011r. oraz 13 kwietnia 2011r. (data wpływu 21 lutego 2011r., 07 kwietnia 2011r., 14 kwietnia 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zwolnienia od podatku VAT czynności polegających na organizowaniu programów profilaktycznych i imprez artystycznych o charakterze profilaktyczno-wychowawczym dla dzieci i młodzieży dotyczących uzależnień – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 stycznia 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zwolnienia od podatku VAT czynności polegających na organizowaniu programów profilaktycznych i imprez artystycznych o charakterze profilaktyczno-wychowawczym dla dzieci i młodzieży dotyczących uzależnień.

Wniosek został uzupełniony pismami z dnia 21 lutego 2011r., 07 kwietnia 2011r. oraz 13 kwietnia 2011r. (data wpływu 21 lutego 2011r., 07 kwietnia 2011r., 14 kwietnia 2011r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (ostatecznie przedstawiony w piśmie z dnia 07 kwietnia 2011r.):

Prowadząc działalność gospodarczą, Wnioskodawca wykonuje i będzie wykonywał różne rodzaje czynności polegające m.in. na wystawianiu i organizowaniu spektakli artystycznych i imprez artystycznych o charakterze profilaktyczno-wychowawczym dla dzieci i młodzieży dotyczących uzależnień, związanych z profilaktyką alkoholową, nikotynową, narkotykową, przeciwdziałaniem przemocy, uzależnieniem od Internetu i innych niekorzystnych zjawisk społecznych związanych z wszelkiego rodzaju patologami.

Do dnia 31 grudnia 2010r. usługi te były zwolnione od podatku od towarów i usług jako usługi w zakresie edukacji sklasyfikowane wg PKWiU w grupowaniu 91, aktualnie grupowanie 93.29.19.0 – działalność związana z wystawianiem przedstawień artystycznych. Jednocześnie Wnioskodawca nadmienia, że spektakle te są ściśle i w 100% finansowane ze środków publicznych (płatnikami są Urzędy Miast i Gmin, Sądy, Szkoły, Ośrodki Pomocy Społecznej).

W uzupełnieniu wniosku (pismo z dnia 07 kwietnia 2011r.) wyjaśniono, że Wnioskodawca będąc wpisany do ewidencji działalności gospodarczej jako Teatr prowadzi działalność polegającą m.in. na organizowaniu programów profilaktycznych i imprez artystycznych o charakterze profilaktyczno-wychowawczym wraz z omówieniem przez psychologa lub pedagoga i policjanta oraz pakietami dydaktycznymi dla dzieci i młodzieży dotyczących uzależnień związanych z profilaktyką alkoholową, nikotynową, narkotykową, przeciwdziałaniem przemocy, uzależnieniem od Internetu i innych niekorzystnych zjawisk społecznych związanych z wszelkiego rodzaju patologami.

Programy profilaktyczne adresowane są do dzieci i młodzieży szkolnej. Stronami umów są szkoły, jednostki samorządu terytorialnego, głównie gminy itp. Programy są w całości finansowane ze środków publicznych w formie ryczałtu za wykonaną usługę. Programy są wykonywane przez osoby zatrudnione w Teatrze, które są twórcami lub artystami w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i otrzymują wynagrodzenie w formie honorariów (sam Wnioskodawca prowadząc działalność jako Teatr nie jest twórcą i artystą w rozumieniu wspomnianych przepisów). Przedstawiona powyżej działalność jest działalnością dochodową i ma przynosić zyski, które nie są przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie usług. Wnioskodawca nie jest instytucja kultury, ani instytucją o charakterze kulturalnym. Przedstawiona powyżej działalność do 31 grudnia 2010r. była zwolniona z podatku VAT. Natomiast od stycznia 2011r. Wnioskodawca opodatkowała ją stawką 23% VAT. Usługi świadczone jako Teatr w opisanym stanie faktycznym są usługami edukacyjno-wychowawczymi.

Ponadto, w uzupełnieniu wniosku (pismo z dnia 13 kwietnia 2011r.) Wnioskodawca wskazał, że Teatr nie jest placówką w rozumieniu ustawy o oświacie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wymienione czynności od dnia 01 stycznia 2011r. są zwolnione z podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 13 kwietnia 2011r.), usługi świadczone jako Teatr opisane w stanie faktycznym są usługami edukacyjno-wychowawczymi i będą opodatkowane stawką 23% VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwana dalej „ustawą o VAT”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…). W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Z treści art. 41 ust. 1 cyt. ustawy wynika, że stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Zgodnie z art. 146a pkt 1, wprowadzonym do ustawy na podstawie art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578), zmienionym na mocy art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726), w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

W tym miejscu należy zaznaczyć, że w stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010r., w myśl art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, zwolnione od podatku były usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy, jednakże przepis ten został uchylony. W stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2011r., zwolnienia od podatku dotyczące dostaw i świadczonych usług zawarte są bezpośrednio w art. 43 ustawy o VAT.

Zatem w tym artykule należy poszukiwać ewentualnej podstawy do zwolnienia z opodatkowania czynności świadczonych przez Wnioskodawcę.

Należy zauważyć, że w przeciwieństwie do stanu prawnego obowiązującego do dnia 31 grudnia 2010r., zgodnie z którym wyznaczenie zakresu zwolnienia usługi z opodatkowania podatkiem od towarów i usług następowało poprzez zidentyfikowanie usług (czynności) w klasyfikacji statystycznej (PKWiU), w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011r. przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych, określając ich zakres z wykorzystaniem treści przepisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości UE.

W przedstawionym we wniosku stanie faktycznym, Wnioskodawca będąc wpisany do ewidencji działalności jako Teatr prowadzi działalność polegającą m.in. na organizowaniu programów profilaktycznych i imprez artystycznych o charakterze profilaktyczno-wychowawczym wraz z omówieniem przez psychologa lub pedagoga i policjanta oraz pakietami dydaktycznymi dla dzieci i młodzieży dotyczących uzależnień związanych z profilaktyką alkoholową, nikotynową, narkotykową, przeciwdziałaniem przemocy, uzależnieniem od Internetu i innych niekorzystnych zjawisk społecznych związanych z wszelkiego rodzaju patologami. Programy profilaktyczne adresowane są do dzieci i młodzieży szkolnej. Stronami umów są szkoły, jednostki samorządu terytorialnego, głównie gminy itp. Programy są w całości finansowane ze środków publicznych w formie ryczałtu za wykonaną usługę.

Wnioskodawca uważa, iż usługi świadczone jako Teatr opisane w stanie faktycznym są usługami edukacyjno-wychowawczymi i będą opodatkowane stawką 23% VAT.

Analizując stanowisko Wnioskodawcy należy na wstępie wskazać, że usługi świadczone przez Wnioskodawcę związane z organizowaniem programów profilaktycznych i imprez artystycznych o charakterze profilaktyczno - wychowawczym są związane przede wszystkim z realizowaniem celów dydaktyczno - wychowawczych. Wskazuje na to fakt, że z programem artystycznym wiąże się omówienie istotnych problemów wychowawczych przez psychologa lub pedagoga i policjanta oraz dostawa dla dzieci i młodzieży pakietów dydaktycznych. Ww. usługi związane z przekazywaniem istotnych treści o charakterze społecznym i profilaktycznym mają na celu oddziaływanie na postawę dzieci i młodzieży i w tym kontekście należy je traktować jako usługi w zakresie kształcenia i wychowania.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Należy wskazać, iż zakres powyższego zwolnienia adresowany jest m.in. do jednostek objętych systemem oświaty, realizujących usługi kształcenia, do których zalicza się również placówki niepubliczne, które uzyskały wpis do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego.

Równocześnie stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W analizowanej sprawie z uwagi na fakt, że Wnioskodawca jest podmiotem prowadzącym działalność jako Teatr poza systemem oświaty, należy zatem stwierdzić, iż nie jest spełniona przesłanka, o której mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT, tym samym ww. usługi edukacyjne nie będą mogły korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie tego przepisu.

Powyższe usługi nie mieszczą się również w usługach kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego, bowiem są to programy profilaktyczne adresowane do dzieci i młodzieży szkolnej. Tym samym nie znajdują zastosowania zwolnienia od podatku określone ww. przepisem art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT.

Z tych też względów opisane we wniosku czynności podlegają opodatkowaniu podstawową stawką podatku od towarów i usług w wysokości 23%.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj