Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB1/415-15/11/AK
z 6 kwietnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB1/415-15/11/AK
Data
2011.04.06



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Przedmiot opodatkowania

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z działalności wykonywanej osobiście

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników --> Zryczałtowane zaliczki


Słowa kluczowe
lekarz weterynarii
płatnik
przychód z działalności wykonywanej osobiście
wynagrodzenia
źródła przychodu


Istota interpretacji
Czy wypłacane przez Powiatowego Lekarza Weterynarii na rzecz podmiotów wyznaczonych, prowadzących zakłady lecznicze dla zwierząt i będące jednocześnie podatnikami w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych wynagrodzenie za wykonywanie czynności wymienione w art. 16 ust. 1a ustawy o inspekcji weterynaryjnej należy kwalifikować jako przychód określony w art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czy też jest to przychód określony w art. 10 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a w konsekwencji Powiatowy Inspektorat Weterynarii nie jest płatnikiem obowiązanym do pobierania i odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych?



Wniosek ORD-IN 603 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zmianami) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zmianami) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 22 grudnia 2010 r. (data wpływu 7 stycznia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika z tytułu wypłaty wynagrodzenia za zlecone czynności - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 7 stycznia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika z tytułu wypłaty wynagrodzenia za zlecone czynności.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004r, o inspekcji weterynaryjnej (Dz. U. nr 33, poz. 287 ze zm.) Powiatowy Lekarz Weterynarii, w drodze decyzji administracyjnej, wyznacza lekarzy weterynarii niebędących pracownikami Inspekcji Weterynaryjnej oraz inne osoby do wykonywania w imieniu i na rzecz Inspekcji określonych czynności. Następnie z tymi osobami są zawierane umowy cywilno-prawne.

Natomiast do art. 16 dodano ust. 1a, ww. ustawy stanowi, iż do enumeratywnie wymienionych w tymże przepisie czynności Powiatowy Lekarz może również wyznaczać lekarzy weterynarii niebędących pracownikami Inspekcji, świadczących usługi weterynaryjne w ramach zakładu leczniczego dla zwierząt. W tym wypadku, zgodnie z ust. 2a, wyznaczenie lekarza weterynarii następuje po uzyskaniu zgody kierownika zakładu leczniczego dla zwierząt, w ramach którego lekarz ten świadczy usługi weterynaryjne, natomiast sama umowa nie jest zawierana przez powiatowego lekarza weterynarii z lekarzem wyznaczonym, a z podmiotem prowadzącym zakład leczniczy.

Począwszy od dnia 1 stycznia 2011 r. wejdzie w życie rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 10 listopada 2010r., zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i wysokości wynagrodzenia za wykonywanie przez lekarzy weterynarii i inne osoby wyznaczone przez powiatowego lekarza weterynarii (Dz. U. nr 227, poz. 1484). Zgodnie z § 1 ust. 1 rozporządzenia wynagrodzenie będzie przysługiwało również podmiotom prowadzącym zakład leczniczy dla zwierząt, z którymi zawarto umowę, o której mowa w art. 16 ust. 3 ustawy o inspekcji weterynaryjnej.

W 2011 r. Powiatowy Lekarz Weterynarii zamierza zawierać umowy o wykonywanie czynności określonych w art. 16 ust. 1 o inspekcji weterynaryjnej również z podmiotami prowadzącymi zakłady lecznicze.


Wobec powyższego zadano następujące pytanie.


Czy wypłacane przez Powiatowego Lekarza Weterynarii na rzecz podmiotów wyznaczonych, prowadzących zakłady lecznicze dla zwierząt i będące jednocześnie podatnikami w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych wynagrodzenie za wykonywanie czynności wymienione w art. 16 ust. 1a ustawy o inspekcji weterynaryjnej należy kwalifikować jako przychód określony w art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czy też jest to przychód określony w art. 10 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a w konsekwencji Powiatowy Inspektorat Weterynarii nie jest płatnikiem obowiązanym do pobierania i odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych...


Zdaniem Wnioskodawcy, wypłacane przez Powiatowego Lekarza Weterynarii na rzecz podmiotów wyznaczonych, prowadzących zakłady lecznicze dla zwierząt i będących jednocześnie podatnikami podatku dochodowego od osób fizycznych wynagrodzenie za wykonywanie czynności wymienionych w art. 16 ust. 1a ustawy o inspekcji weterynaryjnej należy kwalifikować jako przychód określony w art. 10 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a Powiatowy Inspektorat Weterynarii nie będzie płatnikiem obowiązanym do pobierania i odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Art. 16 ust. 3 ustawy o inspekcji weterynaryjnej wyraźnie stanowi, iż umowę o wykonywanie czynności z wyznaczenia zawiera się z podmiotem prowadzącym zakład leczniczy dla zwierząt, nie różnicując przy tym sytuacji, w jakiej formie prawnej jest on prowadzony. Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z 18 grudnia 2003 r. o zakładach leczniczych dla zwierząt podmiotem prowadzącym zakład leczniczy może być nie tylko osoba fizyczna, ale również i osoba prawna. Natomiast zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy o zakładach leczniczych dla zwierząt prowadzenie zakładu leczniczego jest działalnością regulowaną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 2 lipca 2004r. o swobodzie działalności gospodarczej. W sytuacji prowadzenia zakładu przez osobę prawną uzyskany od Powiatowego Lekarza Weterynarii przychód z tytułu czynności z wyznaczenia w ogóle nie będzie podlegać ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast w sytuacji, gdy prowadzącym zakład leczniczy dla zwierząt będzie podmiot opodatkowany podatkiem dochodowym od osób fizycznych, należy uznać, iż przychód z tytułu wykonywania czynności z wyznaczenia będzie przychodem z działalności gospodarczej, a Powiatowy Lekarz Weterynarii nie będzie miał żadnych obowiązków, jako płatnik. Takie stanowisko zawarł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w wyroku z 30 września 2009., I SA/Ol 560/09 (Legalis).

Dodatkowo, za powyższą argumentacją przemawia nowelizacja rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z 2 sierpnia 2004r. w sprawie warunków i wysokości wynagrodzenia za wykonywanie czynności przez lekarzy weterynarii (...), gdzie w § 1 ust. 1 wprost wskazano, iż wynagrodzenie będzie przysługiwać również podmiotom prowadzącym zakład leczniczy dla zwierząt, a nie lekarzom wyznaczonym, świadczącym usługi weterynaryjne w ramach zakładu leczniczego dla zwierząt.


W świetle obowiązującego stanu prawnego, stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010 r., Nr 51, poz. 307 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.


W art. 10 powołanej ustawy zostały określone źródła przychodów, do których należy między innymi:


  • działalność wykonywana osobiście (pkt 2),
  • pozarolnicza działalność gospodarcza (pkt 3).


W myśl art. 13 pkt 6 ww. ustawy za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 uważa się m.in. przychody osób, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności, a zwłaszcza przychody biegłych w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym i administracyjnym oraz płatników, z zastrzeżeniem art. 14 ust. 2 pkt 10, i inkasentów należności publicznoprawnych, a także przychody z tytułu udziału w komisjach powoływanych przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 9.

Stosownie zaś do art. 14 ust. 1 ww. ustawy za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.


Zgodnie z art. 16 ust. 1a ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej (t.j. Dz. U. z 2010, nr 112, poz. 744 ze zm.) jeżeli powiatowy lekarz weterynarii z przyczyn finansowych lub organizacyjnych nie jest w stanie wykonać ustawowych zadań Inspekcji, może wyznaczać na czas określony lekarzy weterynarii niebędących pracownikami Inspekcji, świadczących usługi weterynaryjne w ramach zakładu leczniczego dla zwierząt, do:


  1. szczepień ochronnych lub badań rozpoznawczych,
  2. sprawowania nadzoru nad miejscami gromadzenia, skupu lub sprzedaży zwierząt, targowiskami oraz wystawami, pokazami lub konkursami zwierząt,
  3. badania zwierząt umieszczanych na rynku, przeznaczonych do wywozu oraz wystawiania świadectw zdrowia,
  4. pobierania próbek do badań.


Stosownie do art. 16 ust. 2 ww. ustawy wyznaczenie do wykonania czynności, o którym mowa w ust. 1, następuje w drodze decyzji administracyjnej lekarza weterynarii określającej rodzaj i zakres czynności przekazanych do wykonania.


Na podstawie art. 16 ust. 3 ww. ustawy wykonywanie czynności, o których mowa w ust. 1, następuje po zawarciu przez lekarza weterynarii umowy z:


  1. osobami, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2,
  2. podmiotem prowadzącym zakład leczniczy dla zwierząt - w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 1a


  • określającej zakres, terminy i miejsce wykonywania tych czynności, wysokość wynagrodzenia za ich wykonanie oraz termin płatności, a w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 1a, dodatkowo imię i nazwisko wyznaczonego lekarza weterynarii świadczącego usługi weterynaryjne w ramach zakładu leczniczego dla zwierząt.


W przypadku wyznaczenia lekarza weterynarii, który świadczy usługi weterynaryjne w ramach zakładu leczniczego dla zwierząt, wyznaczenie lekarza weterynarii następuje po uzyskaniu zgody kierownika zakładu leczniczego dla zwierząt, w ramach którego lekarz ten świadczy usługi weterynaryjne (art. 16 ust. 2a ww. ustawy).

Zgodnie z art. 5 ust 1 ustawy z dnia 18 grudnia 2003 r. o zakładach leczniczych dla zwierząt (Dz. U. z 2004 r., nr 11. poz. 95) zakład leczniczy dla zwierząt może być utworzony i prowadzony przez osoby fizyczne, osoby prawne albo jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej.

W myśl art. 16 ust. 1 i 2 ww. ustawy o zakładach leczniczych dla zwierząt prowadzenie zakładu leczniczego dla zwierząt jest działalnością regulowaną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U., z 2007 r., nr 155, póz. 1095, z póz. zm.) natomiast zakład leczniczy dla zwierząt świadczy usługi weterynaryjne po uzyskaniu wpisu do ewidencji zakładów leczniczych dla zwierząt.

Stosownie do obecnego brzmienia § 1 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 2 sierpnia 2004 r. w sprawie warunków i wysokości wynagrodzenia za wykonywanie czynności przez lekarzy weterynarii i inne osoby wyznaczone przez powiatowego lekarza weterynarii (Dz. U. Nr 178, poz 1837, z późn. zm.) - lekarzom weterynarii i innym osobom niebędącym pracownikami Inspekcji Weterynaryjnej, wyznaczonym przez powiatowego lekarza weterynarii do wykonywania czynności, o których mowa art. 12 ust. 4 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej, oraz lekarzom weterynarii i innym osobom niebędącym pracownikami Inspekcji Weterynaryjnej, wyznaczonym przez powiatowego lekarza weterynarii, a także podmiotom prowadzącym zakład leczniczy dla zwierząt, z którymi zawarto umowę, o której mowa w art. 16 ust. 3 tej ustawy, za wykonywanie czynności określonych w art. 16 ust. 1 tej ustawy przysługuje wynagrodzenie (…).

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że w sytuacji zawierania przez Wnioskodawcę umów z podmiotami prowadzącymi zakłady lecznicze dla zwierząt, w ramach działalności gospodarczej, na postawie art. 16 ust. 3 pkt 2 ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej, przychód z tytułu wykonywania czynności przez lekarza weterynarii wykazanego w decyzji administracyjnej powiatowego lekarza weterynarii świadczącego swe usługi w ramach tego zakładu, kwalifikować należy od źródła „pozarolnicza działalność gospodarcza”.

W związku z taką kwalifikacją przychodu na Wnioskodawcy nie ciąży obowiązek płatnika, o którym mowa w art. 41 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przepis ten w § 1 stanowi, że osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj