Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB1/415-15/11/AK
Data
2011.04.06
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Przedmiot opodatkowania
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z działalności wykonywanej osobiście
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników --> Zryczałtowane zaliczki
Słowa kluczowe
lekarz weterynarii
płatnik
przychód z działalności wykonywanej osobiście
wynagrodzenia
źródła przychodu
Istota interpretacji
Czy wypłacane przez Powiatowego Lekarza Weterynarii na rzecz podmiotów wyznaczonych, prowadzących zakłady lecznicze dla zwierząt i będące jednocześnie podatnikami w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych wynagrodzenie za wykonywanie czynności wymienione w art. 16 ust. 1a ustawy o inspekcji weterynaryjnej należy kwalifikować jako przychód określony w art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czy też jest to przychód określony w art. 10 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a w konsekwencji Powiatowy Inspektorat Weterynarii nie jest płatnikiem obowiązanym do pobierania i odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych?
Wniosek ORD-IN
603 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zmianami) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zmianami) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 22 grudnia 2010 r. (data wpływu 7 stycznia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika z tytułu wypłaty wynagrodzenia za zlecone czynności - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 7 stycznia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika z tytułu wypłaty wynagrodzenia za zlecone czynności.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004r, o inspekcji weterynaryjnej (Dz. U. nr 33, poz. 287 ze zm.) Powiatowy Lekarz Weterynarii, w drodze decyzji administracyjnej, wyznacza lekarzy weterynarii niebędących pracownikami Inspekcji Weterynaryjnej oraz inne osoby do wykonywania w imieniu i na rzecz Inspekcji określonych czynności. Następnie z tymi osobami są zawierane umowy cywilno-prawne. Natomiast do art. 16 dodano ust. 1a, ww. ustawy stanowi, iż do enumeratywnie wymienionych w tymże przepisie czynności Powiatowy Lekarz może również wyznaczać lekarzy weterynarii niebędących pracownikami Inspekcji, świadczących usługi weterynaryjne w ramach zakładu leczniczego dla zwierząt. W tym wypadku, zgodnie z ust. 2a, wyznaczenie lekarza weterynarii następuje po uzyskaniu zgody kierownika zakładu leczniczego dla zwierząt, w ramach którego lekarz ten świadczy usługi weterynaryjne, natomiast sama umowa nie jest zawierana przez powiatowego lekarza weterynarii z lekarzem wyznaczonym, a z podmiotem prowadzącym zakład leczniczy. Począwszy od dnia 1 stycznia 2011 r. wejdzie w życie rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 10 listopada 2010r., zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i wysokości wynagrodzenia za wykonywanie przez lekarzy weterynarii i inne osoby wyznaczone przez powiatowego lekarza weterynarii (Dz. U. nr 227, poz. 1484). Zgodnie z § 1 ust. 1 rozporządzenia wynagrodzenie będzie przysługiwało również podmiotom prowadzącym zakład leczniczy dla zwierząt, z którymi zawarto umowę, o której mowa w art. 16 ust. 3 ustawy o inspekcji weterynaryjnej. W 2011 r. Powiatowy Lekarz Weterynarii zamierza zawierać umowy o wykonywanie czynności określonych w art. 16 ust. 1 o inspekcji weterynaryjnej również z podmiotami prowadzącymi zakłady lecznicze.
Wobec powyższego zadano następujące pytanie.
Czy wypłacane przez Powiatowego Lekarza Weterynarii na rzecz podmiotów wyznaczonych, prowadzących zakłady lecznicze dla zwierząt i będące jednocześnie podatnikami w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych wynagrodzenie za wykonywanie czynności wymienione w art. 16 ust. 1a ustawy o inspekcji weterynaryjnej należy kwalifikować jako przychód określony w art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czy też jest to przychód określony w art. 10 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a w konsekwencji Powiatowy Inspektorat Weterynarii nie jest płatnikiem obowiązanym do pobierania i odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych...
Zdaniem Wnioskodawcy, wypłacane przez Powiatowego Lekarza Weterynarii na rzecz podmiotów wyznaczonych, prowadzących zakłady lecznicze dla zwierząt i będących jednocześnie podatnikami podatku dochodowego od osób fizycznych wynagrodzenie za wykonywanie czynności wymienionych w art. 16 ust. 1a ustawy o inspekcji weterynaryjnej należy kwalifikować jako przychód określony w art. 10 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a Powiatowy Inspektorat Weterynarii nie będzie płatnikiem obowiązanym do pobierania i odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych. Art. 16 ust. 3 ustawy o inspekcji weterynaryjnej wyraźnie stanowi, iż umowę o wykonywanie czynności z wyznaczenia zawiera się z podmiotem prowadzącym zakład leczniczy dla zwierząt, nie różnicując przy tym sytuacji, w jakiej formie prawnej jest on prowadzony. Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z 18 grudnia 2003 r. o zakładach leczniczych dla zwierząt podmiotem prowadzącym zakład leczniczy może być nie tylko osoba fizyczna, ale również i osoba prawna. Natomiast zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy o zakładach leczniczych dla zwierząt prowadzenie zakładu leczniczego jest działalnością regulowaną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 2 lipca 2004r. o swobodzie działalności gospodarczej. W sytuacji prowadzenia zakładu przez osobę prawną uzyskany od Powiatowego Lekarza Weterynarii przychód z tytułu czynności z wyznaczenia w ogóle nie będzie podlegać ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast w sytuacji, gdy prowadzącym zakład leczniczy dla zwierząt będzie podmiot opodatkowany podatkiem dochodowym od osób fizycznych, należy uznać, iż przychód z tytułu wykonywania czynności z wyznaczenia będzie przychodem z działalności gospodarczej, a Powiatowy Lekarz Weterynarii nie będzie miał żadnych obowiązków, jako płatnik. Takie stanowisko zawarł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w wyroku z 30 września 2009., I SA/Ol 560/09 (Legalis). Dodatkowo, za powyższą argumentacją przemawia nowelizacja rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z 2 sierpnia 2004r. w sprawie warunków i wysokości wynagrodzenia za wykonywanie czynności przez lekarzy weterynarii (...), gdzie w § 1 ust. 1 wprost wskazano, iż wynagrodzenie będzie przysługiwać również podmiotom prowadzącym zakład leczniczy dla zwierząt, a nie lekarzom wyznaczonym, świadczącym usługi weterynaryjne w ramach zakładu leczniczego dla zwierząt.
W świetle obowiązującego stanu prawnego, stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010 r., Nr 51, poz. 307 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W art. 10 powołanej ustawy zostały określone źródła przychodów, do których należy między innymi:
- działalność wykonywana osobiście (pkt 2),
- pozarolnicza działalność gospodarcza (pkt 3).
W myśl art. 13 pkt 6 ww. ustawy za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 uważa się m.in. przychody osób, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności, a zwłaszcza przychody biegłych w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym i administracyjnym oraz płatników, z zastrzeżeniem art. 14 ust. 2 pkt 10, i inkasentów należności publicznoprawnych, a także przychody z tytułu udziału w komisjach powoływanych przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 9. Stosownie zaś do art. 14 ust. 1 ww. ustawy za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.
Zgodnie z art. 16 ust. 1a ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej (t.j. Dz. U. z 2010, nr 112, poz. 744 ze zm.) jeżeli powiatowy lekarz weterynarii z przyczyn finansowych lub organizacyjnych nie jest w stanie wykonać ustawowych zadań Inspekcji, może wyznaczać na czas określony lekarzy weterynarii niebędących pracownikami Inspekcji, świadczących usługi weterynaryjne w ramach zakładu leczniczego dla zwierząt, do:
- szczepień ochronnych lub badań rozpoznawczych,
- sprawowania nadzoru nad miejscami gromadzenia, skupu lub sprzedaży zwierząt, targowiskami oraz wystawami, pokazami lub konkursami zwierząt,
- badania zwierząt umieszczanych na rynku, przeznaczonych do wywozu oraz wystawiania świadectw zdrowia,
- pobierania próbek do badań.
Stosownie do art. 16 ust. 2 ww. ustawy wyznaczenie do wykonania czynności, o którym mowa w ust. 1, następuje w drodze decyzji administracyjnej lekarza weterynarii określającej rodzaj i zakres czynności przekazanych do wykonania.
Na podstawie art. 16 ust. 3 ww. ustawy wykonywanie czynności, o których mowa w ust. 1, następuje po zawarciu przez lekarza weterynarii umowy z:
- osobami, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2,
- podmiotem prowadzącym zakład leczniczy dla zwierząt - w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 1a
- określającej zakres, terminy i miejsce wykonywania tych czynności, wysokość wynagrodzenia za ich wykonanie oraz termin płatności, a w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 1a, dodatkowo imię i nazwisko wyznaczonego lekarza weterynarii świadczącego usługi weterynaryjne w ramach zakładu leczniczego dla zwierząt.
W przypadku wyznaczenia lekarza weterynarii, który świadczy usługi weterynaryjne w ramach zakładu leczniczego dla zwierząt, wyznaczenie lekarza weterynarii następuje po uzyskaniu zgody kierownika zakładu leczniczego dla zwierząt, w ramach którego lekarz ten świadczy usługi weterynaryjne (art. 16 ust. 2a ww. ustawy). Zgodnie z art. 5 ust 1 ustawy z dnia 18 grudnia 2003 r. o zakładach leczniczych dla zwierząt (Dz. U. z 2004 r., nr 11. poz. 95) zakład leczniczy dla zwierząt może być utworzony i prowadzony przez osoby fizyczne, osoby prawne albo jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej. W myśl art. 16 ust. 1 i 2 ww. ustawy o zakładach leczniczych dla zwierząt prowadzenie zakładu leczniczego dla zwierząt jest działalnością regulowaną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U., z 2007 r., nr 155, póz. 1095, z póz. zm.) natomiast zakład leczniczy dla zwierząt świadczy usługi weterynaryjne po uzyskaniu wpisu do ewidencji zakładów leczniczych dla zwierząt. Stosownie do obecnego brzmienia § 1 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 2 sierpnia 2004 r. w sprawie warunków i wysokości wynagrodzenia za wykonywanie czynności przez lekarzy weterynarii i inne osoby wyznaczone przez powiatowego lekarza weterynarii (Dz. U. Nr 178, poz 1837, z późn. zm.) - lekarzom weterynarii i innym osobom niebędącym pracownikami Inspekcji Weterynaryjnej, wyznaczonym przez powiatowego lekarza weterynarii do wykonywania czynności, o których mowa art. 12 ust. 4 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej, oraz lekarzom weterynarii i innym osobom niebędącym pracownikami Inspekcji Weterynaryjnej, wyznaczonym przez powiatowego lekarza weterynarii, a także podmiotom prowadzącym zakład leczniczy dla zwierząt, z którymi zawarto umowę, o której mowa w art. 16 ust. 3 tej ustawy, za wykonywanie czynności określonych w art. 16 ust. 1 tej ustawy przysługuje wynagrodzenie (…). Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że w sytuacji zawierania przez Wnioskodawcę umów z podmiotami prowadzącymi zakłady lecznicze dla zwierząt, w ramach działalności gospodarczej, na postawie art. 16 ust. 3 pkt 2 ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej, przychód z tytułu wykonywania czynności przez lekarza weterynarii wykazanego w decyzji administracyjnej powiatowego lekarza weterynarii świadczącego swe usługi w ramach tego zakładu, kwalifikować należy od źródła „pozarolnicza działalność gospodarcza”. W związku z taką kwalifikacją przychodu na Wnioskodawcy nie ciąży obowiązek płatnika, o którym mowa w art. 41 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przepis ten w § 1 stanowi, że osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
|