Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB1/415-220/11-4/IF
z 6 czerwca 2011 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB1/415-220/11-4/IF
Data
2011.06.06
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zryczałtowany podatek dochodowy --> Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych --> Stawki ryczałtu
Słowa kluczowe
działalność gospodarcza
pojazdy
przychody ewidencjonowane
ryczałty
Istota interpretacji
Określenie stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Wniosek ORD-IN 340 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 01.03.2011 r. (data wpływu 04.03.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych uzupełnionym pismem (data nadania 25.05.2011 r., data wpływu 30.05.2011 r. złożonym na wezwanie Nr IPPB1/415-220/11-2/IF z dnia 20.05.2011 r. (data nadania 20.05.2011 r., data doręczenia 24.05.2011 r.) w zakresie określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych - jest nieprawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 03.04.2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług kierowania powierzonymi pojazdami na rzecz kilku podmiotów, tj. Wnioskodawca posiada uprawnienia do prowadzenia pojazdów z materiałami niebezpiecznymi, w większości jest to kierowaniem pojazdem – cysterną z paliwami dla różnych podmiotów posiadających stacje paliw i swój tabor samochodowy. W 2010 r. wg regonu Wnioskodawca posiada numer PKD 74.50, wg przekwalifikowania na 2011 r. przydzielono mu numer 49.41.Z jako usługi wspomagające transport, gdyż innej do usług Wnioskodawcy nie można było przyporządkować. Według Urzędu Statystycznego usługi w 2011 r. należy zakwalifikować do grupy wykonywanej branży czyli transportowej. W związku z powyższym nie obowiązuje już Wnioskodawcę w 2011 r. stawka wyższa 17%, tylko 8,5% jako transport pow. 2,5 t. Wnioskodawca w latach poprzednich stosował stawkę 17% a w tym roku nie może wywnioskować z ustawy i rozporządzenia jaką stawkę ryczałtu należy zastosować do usług świadczenia kierowcy powierzonymi pojazdami na rzecz więcej niż jednego podmiotu. Pismem z dnia 25.05.2011 r. (data wpływu 30.05.2007 r.) Wnioskodawca doprecyzował, iż symbol PKWiU z 2011 r. nr 49.41.Z w rozwinięciu 49.41.13 jest zgodny ze świadczonymi przez niego usługami w 2011 r. W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Zdaniem Wnioskodawcy wg art. 12 ust. 1 pkt 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym na rok 2011 stawka obowiązująca wynosi 8,5%, gdyż nie ma wykluczenia na stawkę 17% wg posiadanego PKD i wykonywania usługi jako pomoce związane z transportem (49.41.Z PKD). Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam co następuje. W myśl art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 ze zm.), ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą. Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy, przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym. Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9. Podkreślić jednakże należy, iż u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od braku przesłanek określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Jak wynika z art. 8 ust.1 pkt 3 lit. e) tej ustawy opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników osiągających w całości lub w części przychody z tytułu świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy. Zgodnie z przepisem art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką". Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Zgodnie z art. 12 ust. 1 ww. ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
Art. 12 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy nie zawiera w swoim katalogu działalności wymienionej przez Wnioskodawcę PKWiU 49.41.13, a zatem ten rodzaj działalności należy odnieść do stawek określonych w pkt 3 lub 4 ww. art. 12. Stosownie do art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
Zatem zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b) ww. ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności usługowej, z zastrzeżeniem pkt 1, 2, 4 i 5 oraz załącznika nr 2 do ustawy wynosi 8,5%. W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 2011 r., „działalność usługowa” to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług, wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293i Nr 220, poz. 1435 oraz z 2009 r. Nr 33, poz. 256 i Nr 222, poz. 1753), wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439 z późn. zm.), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3. Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a) powołanej wyżej ustawy, ryczałt od przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton wynosi 5,5%. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą (PKWiU 49.41.13) polegającą na świadczeniu usług kierowania powierzonymi pojazdami na rzecz kilku podmiotów, w większości jest to kierowanie pojazdem – cysterną z paliwami dla różnych podmiotów posiadających stacje paliw i swój tabor samochodowy. Reasumując, przenosząc opisane wcześniej uregulowania prawne na grunt rozpatrywanej sprawy oraz mając na względzie ujęty we wniosku stan faktyczny należy stwierdzić, że jeżeli Wnioskodawca będzie świadczył usługi kierowania powierzonymi pojazdami na rzecz kilku podmiotów, to wartość świadczonych usług będzie mogła podlegać opodatkowaniu na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, stawką 5,5% przychodów w przypadku świadczenia usług w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton lub stawką 8,5% w pozostałych przypadkach. Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M. C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1Maja 10, 09-402 Płock. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.