Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB3/423-38/11-2/KS
Data
2011.04.18
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Przedmiot opodatkowania
Słowa kluczowe
cele statutowe
dochód
działalność statutowa
nauka
oświata
stowarzyszenia
zwolnienia przedmiotowe
Istota interpretacji
Czy Stowarzyszenie, osiągając dochód w postaci prowizji z tytułu jednej umowy, dotyczącej obsługi umowy ubezpieczenia swoich członków uprawnione jest do zwolnienia przedmiotowego, wskazanego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?
Wniosek ORD-IN
2 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia, reprezentowanego przez Pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 21 stycznia 2011 r. (data wpływu 26.01.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 26 stycznia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Stowarzyszenie jest stowarzyszeniem rejestrowym, posiadającym osobowość prawną. Stowarzyszenie w swej działalności podejmuje inicjatywy naukowe, oświatowe, przejawiające się organizacją szkoleń, konferencji, prelekcji, programów pomocowych mających na celu aktywizację zawodową absolwentów X itp. Stowarzyszenie także w miarę możliwości wspiera materialnie X.
Realizowane przez Stowarzyszenie cele statutowe polegają między innymi na: - tworzeniu młodzieży warunków umożliwiających zdobywanie wykształcenia, sprawowaniu opieki nad młodzieżą,
- organizowaniu pomocy mającej na celu ułatwienie startu zawodowego absolwentom X,
- tworzeniu warunków dla promocji nauki i kultury ich rozwoju i upowszechniania,
- wspieraniu materialnym incjatyw naukowych, samokształceniowych i gospodarczych członków stowarzyszenia,
- podejmowaniu działań na rzecz kształtowania postaw wyrażających szacunek dla wiedzy i wykształcenia.
Zgodnie ze statutem, działalność Stowarzyszenia nie ma charakteru zarobkowego. Stowarzyszenie swoją działalność finansuje przede wszystkim ze składek członkowskich oraz z dochodów osiąganych z porozumienia o współpracy zawartego z Y dnia 27 grudnia 2005 r. Na mocy przedmiotowego porozumienia, Stowarzyszenie zobowiązało się do złożenia wniosku o ubezpieczenie swoich członków w ramach grupowego ubezpieczenia na życie typ (…). Zgodnie z umową zawartą z Y, ubezpieczeniem objęci zostali członkowie Stowarzyszenia wszystkich kategorii, to jest: rzeczywiści, honorowi, wspierający. W chwili obecnej ubezpieczeniem objętych jest ok. 900 członków Stowarzyszenia. Z tytułu obsługi technicznej wspomnianej umowy ubezpieczenia (pośredniczenie w przekazywaniu na rzecz Y składek od członków stowarzyszenia), Stowarzyszenie otrzymuje od Y prowizję, której wysokość określona została jako 7% przepisanej składki brutto. Łączna wartość miesięcznej prowizji otrzymanej przez Stowarzyszenie kształtuje się na poziomie średnio 2000 zł. Wskazaną kwotę Stowarzyszenie w całości przeznacza na cele statutowe opisane w par. 8 statutu (wskazane powyżej). Wnioskodawca nadmienia, że ww. porozumienie zawarte z Y jest jedyną umową z tytułu której, Stowarzyszenie osiąga jakikolwiek dochód. Stowarzyszenie nie zatrudnia pracowników.
W związku z zaistniałym stanem taktycznym, powstała wątpliwość: czy stowarzyszenie wykonujące czynności związane z obsługą jednej umowy ubezpieczenia prowadzi działalność gospodarczą, a także czy stowarzyszenie uprawnione jest do skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego opisanego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.). W myśl przywołanego przepisu, „wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c tego przepisu, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo - techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnych na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego, w części przeznaczonej na te cele”.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy Stowarzyszenie Absolwentów Wyższej Szkoły Biznesu, osiągając dochód w postaci prowizji z tytułu jednej umowy, dotyczącej obsługi umowy ubezpieczenia swoich członków uprawnione jest do zwolnienia przedmiotowego, wskazanego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych...
Zdaniem Wnioskodawcy, Stowarzyszenie w opisanym stanie faktycznym, jako nie prowadzące działalności gospodarczej i przeznaczające cały osiągany dochód na cele statutowe związane z działalnością naukową i oświatową, w tym również polegającą na kształceniu studentów uprawnione jest do skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego opisanego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Stanowisko swoje Wnioskodawca uzasadnia faktem nie prowadzenia przez Stowarzyszenie działalności gospodarczej, albowiem działalność Stowarzyszenia dotycząca ubezpieczenia członków pozbawiona jest przymiotów: - zarobkowości - albowiem działalność Stowarzyszenia jest wykonywana non profit, nie jest nastawiona na zysk, ma ona natomiast przynosić korzyści w szerokim znaczeniu polegające na możliwości realizacji celów statutowych Stowarzyszenia,
- zawodowości - działalność Stowarzyszenia w zakresie ubezpieczenia zawężona jest do jednej umowy dotyczącej jedynie członków Stowarzyszenia, nadto Stowarzyszenie nie dysponuje wyodrębnioną strukturą organizacyjną,
- ciągłości.
Zgodnie z brzmieniem art. 2 ustawy z dnia 02 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. 2004 r. Nr 173, poz. 1807), aby dana działalność mogła być traktowana jako gospodarcza winny zostać spełnione wskazane powyżej w lit. a-c kryteria.
Z kolei, dla skorzystania z omawianego zwolnienia przedmiotowego istotne jest przeznaczenie dochodu.
W omawianym stanie faktycznym, jak już wykazano, dochód przeznaczany jest w całości na działalność naukową i oświatową zdefiniowaną przez cele statutowe Stowarzyszenia.
Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca uznaje, że jest uprawniony do skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 ze zm.) określa, że stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych.
Stowarzyszenia posiadają osobowość prawną, tak więc jako osoby prawne – na podstawie art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) – są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Jednocześnie nie zostały one wymienione przez ustawodawcę w treści art. 6 ust. 1 oraz ust. 2 tej ustawy jako podmioty, które zwolnione są od podatku.
Zatem stowarzyszenia, tak jak inne podmioty posiadające osobowość prawną, podlegają ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w tej ustawie.
Powyższe oznacza to, że stowarzyszenia ustalają dochód bez względu na rodzaje źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty. Bez znaczenia pozostaje zatem, czy dochód osiągnięty jest przez stowarzyszenia z działalności statutowej, czy też z działalności gospodarczej i czy przychody osiągane z tych źródeł mają charakter trwały czy sporadyczny.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.
Dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym (…) - art. 7 ust. 2 ww. ustawy.
Z ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika zatem zasada powszechności opodatkowania. Wyjątki od tej zasady wynikają z przepisów ustawowych zawartych w art. 17, który wprowadza zwolnienie przedmiotowe od podatku.
W myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo - techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.
Stosownie do art. 17 ust. 1a pkt 2 tejże ustawy zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.
Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a (art. 17 ust. 1b ww. ustawy).
Natomiast stosownie do art. 17 ust. 1c ustawy, przepis ust. 1 pkt 4 nie ma zastosowania w: - przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach,
- przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów,
- samorządowych zakładach budżetowych oraz jednostkach organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.
Zwolnienie zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest zwolnieniem warunkowym. Do skorzystania z tego zwolnienia należy spełnić łącznie dwie przesłanki: - podatnik korzystający ze zwolnienia musi prowadzić działalność statutową wymienioną w ww. przepisie, przy czym statut może przewidywać również inne cele działalności,
- uzyskane dochody muszą być przeznaczone wyłącznie na cele tej preferowanej przez ustawodawcę działalności statutowej oraz bez względu na termin – wydatkowane na te cele, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodu.
Przeznaczenie i wydatkowanie dochodu powinno charakteryzować tożsamość celu, na który podatnik najpierw dochód przeznaczył, a następnie wydatkował.
Należy wskazać, iż zwolnienie to nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu, oprócz dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a. Ważny jest bowiem cel na jaki jest ten dochód przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia, przy czym źródłem dochodów mogą być przykładowo dochody z działalności statutowej, z działalności gospodarczej, ze składek członkowskich.
Użycie przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy sformułowania „w części przeznaczonej na te cele” oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów niż wymienione w tym przepisie - to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych „innych celów” nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia tego dochodu od opodatkowania. Zatem, warunkiem skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest aby cele przewidziane w statucie Stowarzyszenia mieściły się w katalogu celów wymienionych w tym przepisie.
Z opisu stanu faktycznego wynika, że Stowarzyszenie w swej działalności podejmuje inicjatywy m.in. naukowe, oświatowe, przejawiające się organizacją szkoleń.
W tym miejscu należy wskazać, że ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiuje pojęć takich jak: nauka, oświata. Uzasadnione jest zatem, posługiwanie się w tym przypadku wykładnią gramatyczną. Powołując się na językowe znaczenie tych wyrazów (Słownik Języka Polskiego PWN, http://sjp.pwn.pl/), przez oświatę należy rozumieć proces upowszechniania wykształcenia i kultury, który ma na celu podnoszenie poziomu umysłowego i wiedzy społeczeństwa. Przez naukę należy rozumieć ogół wiedzy ludzkiej ułożonej w system zagadnień, a także dyscyplinę badawczą odnoszącą się do pewnej dziedziny rzeczywistości.
Zdaniem Wnioskodawcy, przeznaczając cały osiągnięty dochód na cele statutowe, związane z działalnością naukową, oświatową w tym również polegającą na kształceniu studentów, uprawniony jest do skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
W tym miejscu zaznaczyć należy, że określenie celów statutowych pod kątem uprawnień podatkowych musi być precyzyjne, jasne i nie budzące wątpliwości, gdyż organy podatkowe nie są uprawnione do dokonywania wykładni zapisów statutu.
Niezależnie od powyższego, podkreślenia wymaga fakt, iż przepisy ustanawiające zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są istotnym wyjątkiem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości podatkowej), toteż muszą być stosowane w sposób ścisły i jakakolwiek wykładnia rozszerzająca w odniesieniu do przepisów dotyczących ww. preferencji podatkowych jest niedopuszczalna.
Z uwagi na powyższe, dla możliwości nabycia prawa do zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – uprawniające do niego cele muszą jasno wynikać ze statutu, gdyż aby stwierdzić czy został spełniony warunek wyłączenia dochodu z opodatkowania porównuje się treść celów statutowych oraz treść przepisu warunkującego zwolnienie podatkowe.
Na powyższe zwolnienie nie ma wpływu fakt, że Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej. Istotnym w przedmiocie sprawy jest bowiem cel na jaki osiągnięty dochód jest przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia. Jednocześnie wskazuje się, iż przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej nie jest odpowiedź czy Stowarzyszenie wykonujące czynności związane z obsługą jednej umowy ubezpieczenia prowadzi działalność gospodarczą, tylko czy Stowarzyszenie uprawnione jest do skorzystania ze zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Reasumując, jeżeli Stowarzyszenie realizuje cele statutowe związane z działalnością naukową i oświatową, w tym również polegającą na kształceniu studentów, które to cele odpowiadają celom statutowym, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, to osiągnięty dochód w postaci prowizji z tyt. umowy obsługi ubezpieczenia członków przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone ww. przepisie korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
|