Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB1/415-291/11-2/JB
Data
2011.05.20
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zryczałtowany podatek dochodowy --> Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych --> Rodzaje działalności
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zryczałtowany podatek dochodowy --> Przepisy ogólne --> Podmiot opodatkowania
Słowa kluczowe
czynsz
najem
najemcy
opodatkowanie przychodu
przychód
Istota interpretacji
Opodatkowanie przychodów z najmu.
Wniosek ORD-IN
444 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 21.03.2011 r. (data wpływu 22.03.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie opodatkowania przychodów z najmu - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 22.03.2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie opodatkowania przychodów z najmu.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Wnioskodawczyni wraz z małżonkiem od lutego 2006 r. wynajmuje lokal. Budynek, w którym znajduje się lokal jest dobudowany do domu mieszkalnego i stanowi w nim integralną część ze względu na media. Przychody z najmu lokalu opodatkowano na zasadach ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w formie kwartalnej. Przychód uzyskany z tego tytułu opodatkowała Wnioskodawczyni. W podpisanej przez najemcę umowie ujęto zapis, że oprócz czynszu najemca zobowiązuje się pokrywać koszty: - energii elektrycznej wg licznika (obecnie licznik przepisany na najemcę),
- ogrzewania – 1/3 rachunku (gazowe) – lokal zajmuje 1/3 pow. całości,
- podatek od nieruchomości za lokal użytkowy.
Wynajmujący wystawia najemcy rachunki za: - za ogrzewanie – 1/3 kwoty z faktury za ogrzewanie, wystawionej na wynajmującego,
- podatek od nieruchomości od lokalu – wynikający z decyzji Burmistrza w sprawie wymiaru podatku od nieruchomości .
Płatność wynajmującemu odbywa się gotówkowo. Wynajmujący dokonuje wpłat na konta usługodawców. Podstawę opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym przyjęto w kwocie czynszu wynikającego z umowy bez opodatkowania kosztów ogrzewania i podatku od nieruchomości za wynajmowany lokal. Od 2011 roku podatek od nieruchomości najemca opłaca samodzielnie do kasy Urzędu Miasta lub na konto. Burmistrz wystawia na Wynajmującego dwie decyzje – jedną na część mieszkalną a drugą na lokal wynajmowany.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy przychodem podlegającym opodatkowaniu przez wynajmującego w rozumieniu art. 6 ust. 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest kwota uiszczana przez najemcę tytułem czynszu najmu, czy także otrzymana od najemcy kwota opłat za ogrzewanie i podatek od nieruchomości...
Zdaniem Wnioskodawczyni regulacje zawarte w art. 6 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne stanowi, że przychodami są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze. Dla ustalenia wartości otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu tych umów, stosuje się art. 11 ust. 2-2b ustawy o podatku dochodowym. W praktyce, zdania, co do uznania za przychód kosztów ponoszonych na najemcę są podzielone. Wnioskodawczyni wskazuje, że rozpoczynając wynajmowanie lokalu oparto się na piśmie Ministra Finansów z dnia 18.03.2004 r. PB2/MK/RB-033-050-132/04, które - zdaniem Wnioskodawczyni - jednoznacznie tę kwestię uregulowało. W ww. piśmie wyjaśniono, że: „składnikiem przychodu osiąganego z najmu przez wynajmującego nie będą ponoszone przez najemcę wydatki (opłaty) związane z przedmiotem najmu, tj. czynsz uiszczany w spółdzielni, abonament za istniejące w tym lokalu media oraz inne opłaty ustalone ryczałtowo, jeżeli z umowy wynika, że najemca zobowiązany jest do ich ponoszenia. Opłaty nie mieszczą się w pojęciu świadczeń w naturze i innych nieodpatnych świadczeń, o których mowa w art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jak również nie powodują przysporzenia majątkowego po stronie wynajmującego.” Wobec powyższego, w opinii Wnioskodawczyni, za przychód z najmu należy uznać kwotę czynszu, gdyż do ponoszenia opłat został zobowiązany najemca w umowie.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.
|