Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP4/443-126/11-4/JKa
z 20 maja 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP4/443-126/11-4/JKa
Data
2011.05.20



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
stawki podatku
szkolenie
usługi edukacyjne
zwolnienia podatkowe


Istota interpretacji
Czy Spółka wystawiając lekarzom faktury za uczestnictwo w kongresie lub konferencji może zastosować zwolnienie od podatku od towarów i usług w na podstawie art 43 ust 1 pkt 29 ustawy?



Wniosek ORD-IN 577 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki cywilnej, przedstawione we wniosku z dnia 27 stycznia 2011 r. (data wpływu 10 lutego 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 7 maja 2011 r. (data wpływu 12 maja 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku VAT – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 lutego 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku VAT. Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 7 maja 2011 r. (data wpływu 12 maja 2011 r.) w którym doprecyzowano opis sprawy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca to spółka cywilna przedsiębiorców, których przedmiotem działalności gospodarczej jest m.in.. działalność związana z organizacją targów, wystaw i kongresów, oraz pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej nie sklasyfikowane działalność ta realizowana jest m.in. przez organizację spotkań naukowych np. w formie kongresu lub konferencji jedno lub wielodniowych

Na ogół każda konferencja jest spotkaniem dla lekarzy różnych specjalności, lekarzy rodzinnych i innych w celu omówienia najnowszych doniesień i osiągnięć naukowych w konkretnej dziedzinie np. za poprzedni rok. Komitety Naukowe Konferencji stanowią pracownicy naukowi uczelni medycznych, profesorowie i doktorzy nauk medycznych, medyczne autorytety w danej dziedzinie. Programy merytoryczne konferencji mają charakter naukowy i zostały opracowane przez uznanych specjalistów z danej dziedziny medycyny, a Komitet Naukowy konferencji dba o profesjonalizm i wysoki poziom merytoryczny programu konferencji. Na ogół regulamin kształcenia danej konferencji nie przewiduje żadnych form sprawdzania wyników kształcenia. Wszyscy uczestnicy konferencji, którzy uczestniczą we wszystkich wykładach objętych programem konferencji, otrzymują certyfikat uczestnictwa określający przyznaną za udział w tym szkoleniu pulę punktów edukacyjnych. Punkty edukacyjne przyznawane są lekarzom na podstawie Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 6 października 2004 r. w sprawie sposobu dopełnienia obowiązku doskonalenia zawodowego lekarzy i lekarzy dentystów, a Zainteresowany wpisywany jest corocznie do rejestru podmiotów prowadzących kształcenie podyplomowe lekarzy i lekarzy dentystów na terenie całego kraju. Rejestr prowadzony jest przez Naczelną Izbę Lekarską i Okręgową Izbę Lekarską. Spółka nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie okwiaty

Dla każdej konferencji prowadzona jest dokumentacja, na którą składa się: program nauczania, dziennik zajęć edukacyjnych zawierający m.in.: listę obecności, wymiar godzin edukacyjnych, temat zajęć edukacyjnych i rejestr wydanych certyfikatów Podczas trwania konferencji lub kongresu uczestnikom podawane są napoje - kawa, herbata, woda, soki, lunch. Często odbywa się także uroczysta kolacja.

Uczestnicy konferencji uczestniczą w obradach i wykładach odpłatnie. Opłata jest symboliczna np. 200.- zł i nie pokrywa w całości kosztów uczestnictwa lekarza w konferencji lub kongresie. Pozostałe koszty pokrywają sponsorzy, reklamodawcy np. firmy farmaceutyczne.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, iż:

  • nie jest on jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty,
  • nie posiada zaświadczenia o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych.

Na konferencję naukową organizowaną przez niego składają się m.in. takie elementy jak:

  1. zapewnienie programu kształcenia zawodowego lekarzy zgodna z akredytacją
  2. zaproszenie wykładowców w celu realizacji kształcenia
  3. uzyskanie możliwości nadania punktów edukacyjnych
  4. wystawianie zaświadczeń dla lekarzy
  5. rejestracje lekarzy, przyjmowanie opłat
  6. przeprowadzenie techniczne spotkania
  7. prowadzenie dokumentacji, baz i portalu internetowego
  8. zapewnienie dostępu do materiałów pokonferencyjnych
  9. zapewnienie noclegów
  10. zapewnienie posiłków i imprez towarzyszących konferencji (uroczysta kolacja).

Zdaniem Zainteresowanego, usługi te można zakwalifikować do usług w zakresie kształcenia zawodowego.

Ponadto Spółka wskazała przepisy, na podstawie których lekarze i lekarze dentyści zobowiązani są do ustawicznego doskonalenia zawodowego:

  1. Ustawiczne kształcenie lekarzy (w krajach Europy Zachodniej i USA) należy do podstawowych obowiązków wynikających z samej istoty zawodu lekarza. Potrzeba stałej aktualizacji wiedzy i umiejętności wynika przede wszystkim z szybkiego rozwoju nauki, ale stanowi także imperatyw moralny nałożony przez przysięgę Hipokratesa, kodeks etyki lekarskiej i ustawę o zawodzie lekarza. W roku 2000 Naczelna Rada Lekarska skonkretyzowała i sprecyzowała zasady kształcenia lekarzy poprzez uchwałę nr 13/97/00/Iii w sprawie sposobu dopełnienia obowiązku doskonalenia zawodowego przez lekarzy i lekarzy stomatologów, a następnie jej nowelizację w roku 2003 (uchwała nr 38-03-IV). Uchwały te stały się podstawą rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 6 października 2004 r. w sprawie sposobów dopełnienia obowiązku doskonalenia zawodowego lekarzy i lekarzy dentystów.
  2. Dodatkowo została wydana Uchwała nr 104/05/IV Naczelnej Rady Lekarskiej z dnia 11 lutego 2005 r. w sprawie sposobu, warunków oraz trybu wpisu do rejestru okręgowej izby lekarskiej podmiotów prowadzących doskonalenie zawodowe lekarzy i lekarzy dentystów oraz zasad prowadzenia tego rejestru oraz akredytacji form kształcenia (tzw. akredytacja).


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka wystawiając lekarzom faktury za uczestnictwo w kongresie lub konferencji może zastosować zwolnienie od podatku od towarów i usług w na podstawie art. 43 ust 1 pkt 29 ustawy...

Zdaniem Wnioskodawcy, wystawiając lekarzom faktury za uczestnictwo w kongresie lub konferencji może zastosować zwolnienie od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ naszym zdaniem są to szkolenia o charakterze zawodowym, prowadzone w formie i na zasadach określonych w odrębnych przepisach, w tym przypadku w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 6 października 2004 r. W sprawie sposobu dopełnienia obowiązku doskonalenia zawodowego lekarzy i lekarzy dentystów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w świetle art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…). Natomiast przez świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Z opisu sprawy wynika, że przedmiotem działalności gospodarczej Wnioskodawcy jest m.in.. działalność związana z organizacją targów, wystaw i kongresów, oraz pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej nie sklasyfikowane. Działalność ta realizowana jest m.in. przez organizację spotkań naukowych np. w formie kongresu lub konferencji jedno lub wielodniowych.

Na ogół każda konferencja jest spotkaniem dla lekarzy różnych specjalności, lekarzy rodzinnych i innych w celu omówienia najnowszych doniesień i osiągnięć naukowych w konkretnej dziedzinie np. za poprzedni rok. Programy merytoryczne konferencji mają charakter naukowy i zostały opracowane przez uznanych specjalistów z danej dziedziny medycyny, a Komitet Naukowy konferencji dba o profesjonalizm i wysoki poziom merytoryczny programu konferencji.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, iż nie jest on jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz nie posiada zaświadczenia o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych.

Na konferencję naukową organizowaną przez niego składają się m.in. takie elementy jak:

  1. zapewnienie programu kształcenia zawodowego lekarzy zgodna z akredytacją
  2. zaproszenie wykładowców w celu realizacji kształcenia
  3. uzyskanie możliwości nadania punktów edukacyjnych
  4. wystawianie zaświadczeń dla lekarzy
  5. rejestracje lekarzy, przyjmowanie opłat
  6. przeprowadzenie techniczne spotkania
  7. prowadzenie dokumentacji, baz i portalu internetowego
  8. zapewnienie dostępu do materiałów pokonferencyj nych
  9. zapewnienie noclegów
  10. zapewnienie posiłków i imprez towarzyszących konferencji (uroczysta kolacja).

Stosownie do treści art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże w myśl art. 146a pkt 1 ustawy, wprowadzonym na mocy art. 19 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578), zmienionym treścią art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726), w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział także stawki obniżone oraz zwolnienie od podatku.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w poz. 7 wymieniał jako zwolnione usługi w zakresie edukacji (ex 80) i przenoszą uregulowania dotyczących tej tematyki do treści ustawy. Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ustawy punktów 26-29, regulujących zwolnienia od podatku działalności edukacyjnej. Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych, określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów. Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 347, str. 1 ze zm.).

Zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. i ww. Dyrektywy, państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Natomiast stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo -rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

– oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Równocześnie na podstawie pkt 29 niniejszego artykułu, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

– oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 288 str. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - Wspólny system podatku wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EEC ze zm.).

Przepis art. 14 rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu, usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i, obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Powołany przepis art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy przewiduje zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowane w całości ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawy towarów ściśle z tymi usługami związane. Co więcej, przepis rozporządzenia wykonawczego przewiduje zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane. Dla zastosowania przedmiotowego zwolnienia istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z powołanych przepisów, tj. prowadzenie danego szkolenia w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia bądź finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych lub też finansowanie danego szkolenia w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Jak wskazał Zainteresowany na świadczoną przez niego usługę składają się m.in. takie elementy jak:

  1. zapewnienie programu kształcenia zawodowego lekarzy zgodna z akredytacją
  2. zaproszenie wykładowców w celu realizacji kształcenia
  3. uzyskanie możliwości nadania punktów edukacyjnych
  4. wystawianie zaświadczeń dla lekarzy
  5. rejestracje lekarzy, przyjmowanie opłat
  6. przeprowadzenie techniczne spotkania
  7. prowadzenie dokumentacji, baz i portalu internetowego
  8. zapewnienie dostępu do materiałów pokonferencyjnych
  9. zapewnienie noclegów
  10. zapewnienie posiłków i imprez towarzyszących konferencji (uroczysta kolacja).

Programy merytoryczne konferencji mają charakter naukowy i zostały opracowane przez uznanych specjalistów z danej dziedziny medycyny, a Komitet Naukowy konferencji dba o profesjonalizm i wysoki poziom merytoryczny programu konferencji.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, iż prowadzone konferencje naukowe dla lekarzy spełniają definicję usług kształcenia zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy. Obowiązek ciągłego aktualizowania swojej wiedzy i umiejętności zawodowych wynikają, jak wskazał Zainteresowany, z odrębnych przepisach, w tym przypadku w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 6 października 2004 r. w sprawie sposobu dopełnienia obowiązku doskonalenia zawodowego lekarzy i lekarzy dentystów. Uwzględniając powyższe stwierdzić należy, że czynności wykonywane przez Wnioskodawcę mieszczą się w katalogu usług kształcenia zawodowego, zatem będą one korzystały ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43. ust. 1 pkt 29 ustawy.

Reasumując, Spółka wystawiając lekarzom faktury za uczestnictwo w kongresie lub konferencji stosować będzie zwolnienie od podatku od towarów i usług w na podstawie art. 43 ust 1 pkt 29 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj