Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1/415-105/11-4/AGr
z 21 kwietnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB1/415-105/11-4/AGr
Data
2011.04.21


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania


Słowa kluczowe
dotacja
kapitał ludzki
podatek od towarów i usług
przychód


Istota interpretacji
1. Czy kwota otrzymanej w wartościach brutto pomocy publicznej stanowi przychód do opodatkowania w 2010 r. i w 2011 r.?
2. Czy zwrot nadwyżki podatku VAT wynikający z faktur sfinansowanych pomocą publiczną stanowi przychód do opodatkowania? Jeśli tak, to kiedy powstaje?



Wniosek ORD-IN 425 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 20 stycznia 2011 r. (data wpływu 27 stycznia 2011 r.), uzupełnionym w dniu 15 kwietnia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych – jest:

  • prawidłowe – w zakresie opodatkowania w 2010 i 2011 r. otrzymanej pomocy publicznej,
  • nieprawidłowe – w zakresie opodatkowania zwrotu nadwyżki podatku VAT wynikającego z faktur sfinansowanych pomocą publiczną.

UZASADNIENIE

W dniu 27 stycznia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów, w zakresie kosztów uzyskania przychodów oraz w zakresie odliczenia od podatku składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych określonych w art. 14b § 3, art. 14f § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 5 kwietnia 2011 r. nr ILPB1/415-105/11-2/AGr wezwano Zainteresowaną do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 8 kwietnia 2011 r., natomiast w dniu 15 kwietnia 2011 r. Zainteresowana uzupełniła wniosek.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą i jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W okresie od czerwca 2010 r. do maja 2011 r. udzielona została Zainteresowanej pomoc publiczna w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 Priorytet VI, Działanie 6.2. Stosowne umowy zostały zawarte między Beneficjentem - instytucją pośredniczącą a firmą Wnioskodawczyni. Źródłem pochodzenia środków jest Europejski Fundusz Społeczny. Zgodnie z wnioskiem o przyznanie środków finansowych na uruchomienie działalności, Wnioskodawczyni występuje w projekcie jako uczestnik projektu.

Zgodnie z umowami i zaświadczeniami o pomocy de minimis Wnioskodawczyni udzielono w wartościach brutto 3 rodzaje pomocy publicznej:

  1. pomoc finansowa na świadczenie usług szkoleniowo-doradczych w okresie od 1 czerwca 2010 r. do 30 listopada 2010 r., która polegała na udzieleniu specjalistycznego wsparcia szkoleniowo-doradczego w zakresie księgowości, prawa, pisania umów, odzyskiwania należności,
  2. środki finansowe w kwocie brutto na rozwój przedsiębiorczości (dotacja) w okresie od 1 czerwca 2010 r. do 31 sierpnia 2010 r. Polegało to na jednorazowym wsparciu kapitałowym ułatwiającym sfinansowanie pierwszych wydatków inwestycyjnych umożliwiających funkcjonowanie nowo powstałego mikroprzedsiębiorstwa. Wartość dotacji była wypłacona w dwóch transzach: zaliczka 80% (otrzymana w dniu 28 czerwca 2010 r.) i płatność końcowa nie większa niż 20% (otrzymana w dniu 20 października 2010 r.). Środki finansowe zostały przeznaczone pokrycie wydatków związanych z zakupem wartości niematerialnych i prawnych oraz środków trwałych, o okresie użytkowania dłuższym niż rok. Odpisów amortyzacyjnych dokonuje się dla urządzeń o wartości netto poniżej 3500 zł jednorazowo, powyżej w postaci odpisu miesięcznego. Odpisów jednorazowych i miesięcznych w części sfinansowanej dotacją nie zalicza się do kosztów uzyskania przychodów,
  3. miesięcznego wsparcia pomostowego podstawowego (w okresie od 1 czerwca 2010 r. do 30 listopada 2010 r.) i przedłużonego (w okresie od 1 grudnia 2010 r. do 31 maja 2011 r.) wypłacanego w kwotach brutto. Przeznaczone jest na wspomaganie firmy Wnioskodawczyni we wskazanych wyżej okresach, wykorzystane na pokrycie składki na ubezpieczenie zdrowotne oraz na czynsz.


Z faktur dotyczących zakupów Wnioskodawczyni odliczyła podatek od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytania w zakresie opodatkowania przychodów.

  1. Czy kwota otrzymanej w wartościach brutto pomocy publicznej stanowi przychód do opodatkowania w 2010 r. i w 2011 r....
  2. Czy zwrot nadwyżki podatku VAT wynikający z faktur sfinansowanych pomocą publiczną stanowi przychód do opodatkowania... Jeśli tak, to kiedy powstaje...

Zdaniem Wnioskodawczyni – odnośnie pytania pierwszego – nie stanowi przychodu do opodatkowania, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 137 i art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast zdaniem Zainteresowanej – odnośnie pytania drugiego - jest to przychód do opodatkowania i powstanie w momencie otrzymania dotacji, zgodnie z art. 14 ust. 1i, art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

  • prawidłowe – w zakresie opodatkowania w 2010 i 2011 r. otrzymanej pomocy publicznej,
  • nieprawidłowe – w zakresie opodatkowania zwrotu nadwyżki podatku VAT wynikającego z faktur sfinansowanych pomocą publiczną.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Należy w tym miejscu wskazać, iż zgodnie z art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, tj. pozarolniczej działalności gospodarczej, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

W myśl art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów, albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Mając na uwadze brzmienie powyższego przepisu należy stwierdzić, iż ustawodawca różnicuje skutki podatkowe otrzymanych dotacji i innych nieodpłatnych świadczeń w zależności od celu, na jaki zostały one przeznaczone, tj.

  • dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na cele inne niż nabycie lub wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych – zaliczane są do przychodów z działalności gospodarczej,
  • ww. świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków poniesionych przez podatnika na zakup lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych – nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej.

Zauważyć należy, iż Program Operacyjny Kapitał Ludzki jest jednym z programów operacyjnych służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007 – 2013, który został przyjęty decyzją Komisji Europejskiej nr K (2007) 4547 z dnia 28 września 2007 r.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 137 ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2010 r., wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240).

Zgodnie z przepisem art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym od 24 września 2009 r. ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich, rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4.

Do środków europejskich zalicza się zatem:

  1. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b;
  2. niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c i d:
    1. Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014,
    2. Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014,
    3. Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;
  3. środki na realizację Wspólnej Polityki Rolnej:
    1. Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej „Sekcja Gwarancji",
    2. Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,
    3. Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż otrzymana przez Wnioskodawczynię pomoc w części nieprzeznaczona na cele inwestycyjne stanowi w 2010 r. i 2011 r. przychód w świetle art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednakże przychód ten korzysta ze zwolnienia na mocy art. 21 ust. 1 pkt 137 ww. ustawy i nie podlega opodatkowaniu. Natomiast pomoc otrzymana na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków poniesionych przez Wnioskodawczynię na zakup środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych – nie stanowi w 2010 r. i 2011 r. przychodu z działalności gospodarczej.

Ponadto należy stwierdzić, iż otrzymane środki finansowe w części nie przeznaczonej na cele inwestycyjne, również w części dotyczącej naliczonego podatku od towarów i usług, odliczonego w tym podatku, stanowią przychód w świetle art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednakże przychód ten korzysta ze zwolnienia z podatku na podstawie cytowanego powyżej przepisu art. 21 ust. 1 pkt 137 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, co oznacza, iż w istocie nie podlega opodatkowaniu.

Natomiast otrzymana dotacja, w części przeznaczonej na nabycie środków trwałych czy też wartości niematerialnych i prawnych, co do zasady nie stanowi przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej, na podstawie art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednakże zauważyć należy, iż pokrycie z otrzymanego wsparcia finansowego, wydatków na zakup środków trwałych czy wartości niematerialnych i prawnych, w części dotyczącej naliczonego podatku VAT, odliczonego w tym podatku, powoduje, że ta część wsparcia nie była związana z zakupem środków trwałych czy też wartości niematerialnych i prawnych (art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy), od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych, bowiem pokryty tym wsparciem odliczony podatek VAT nie zwiększa wartości początkowej tych środków trwałych, o której mowa w art. 22g ust. 3 ww. ustawy. W myśl bowiem tego przepisu za cenę nabycia uważa się kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej do używania, a w szczególności o koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji, oraz pomniejszoną o podatek od towarów i usług, z wyjątkiem przypadków, gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatek od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

W tym zakresie, naliczony podatek VAT, odliczony w tym podatku, stanowi zatem przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, który jednak korzysta ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Kwota dotacji w części dotyczącej naliczonego podatku VAT, odliczonego w tym podatku, przeznaczona na przedmiotowe wydatki, stanowi przychód z prowadzonej przez Zainteresowaną działalności gospodarczej, który korzysta ze zwolnienia z opodatkowania w myśl art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, co oznacza, iż w istocie nie podlega opodatkowaniu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Wniosek w części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kosztów uzyskania przychodów rozstrzygnięto w dniu 21 kwietnia 2011 r. interpretacją indywidualną nr ILPB1/415-105/11-5/AGr oraz w zakresie odliczenia od podatku składki na ubezpieczenie zdrowotne rozstrzygnięto w dniu 21 kwietnia 2011 r. interpretacją indywidualną nr ILPB1/415-105/11-6/AGr.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj