Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2-443-231/11-4/IZ
z 25 maja 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2-443-231/11-4/IZ
Data
2011.05.25



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe --> Przepisy przejściowe i końcowe --> Okresy przejściowe

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
członkowie
operat szacunkowy
organizacje
podatnik
stowarzyszenia
zwolnienie


Istota interpretacji
W przedmiotowej sprawie nie zachodzą przesłanki uzasadniające możliwość zastosowania określonego w tym przepisie zwolnienia dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług, polegających na ocenie prawidłowości sporządzania operatu szacunkowego. Przedmiotowe usługi nie są świadczone na rzecz swoich członków w zamian za składki członkowskie lecz na rzecz innych podmiotów tj. organów administracji państwowej, sądu, prokuratury i innych organów do tego powołanych.



Wniosek ORD-IN 265 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm. ) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 11.01.2011 r. (data wpływu 22.02.2011 r.),uzupełnionym na wezwanie tut. Organu pismem z dnia 16.05.2011 r. (data wpływu 19.05.2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku dla oceny operatów szacunkowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22.02.2011 r. do tut. Organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku dla oceny operatów szacunkowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Stowarzyszenie jest organizacją zawodową rzeczoznawców majątkowych. Stowarzyszenie działa na zasadach non profit i skupia się na wspieraniu decyzji administracyjnych i wyroków instytucji państwowych. Przychody osiągane będą wyłącznie na podstawie art. 157 ustawy o gospodarce nieruchomościami, czyli będą to przychody z tytułu dokonania oceny prawidłowości sporządzenia operatu szacunkowego, i przeznaczane na cele statutowe. Oceny prawidłowości sporządzenia operatu szacunkowego dokonywać będą członkowie stowarzyszenia, bądź do poszczególnych zadań powołani z zewnątrz specjaliści, czyli tzw. zespół oceniający. Zgodnie z zapisami ustawy, w ocenie nie mogą brać udziału rzeczoznawcy majątkowi, wobec których zachodzą przesłanki wymienione w art. 24 Kodeksu postępowania administracyjnego.

Jak wynika z przywołanego art. 157 ustawy o gospodarce nieruchomościami, stowarzyszenie pełnić będzie rolę podobną organom państwowym drugiej instancji, poddając ocenie i weryfikacji operaty szacunkowe stanowiące przedmiot sporu lub wykazujące znaczące rozbieżności wyceny nieruchomości w np. postępowaniu administracyjnym, podatkowym lub cywilnym. Zleceniodawcą dla Stowarzyszenia będą przede wszystkim organy administracji państwowej, sąd, prokuratura i inne do tego powołane. Należy podkreślić, że zakres działalności Podatnika, w odniesieniu do wspomnianego art. 157 ustawy o gospodarce nieruchomościami w żaden sposób nie jest tożsamy z działalnością rzeczoznawców majątkowych, jak i biegłych rzeczoznawców majątkowych, i na podstawie umowy zawartej z organem państwowym, stanowi dla sporządzonych przez nich operatów szacunkowych, organ wyższej instancji

Stowarzyszenie jest czynnym podatnikiem podatku VAT i w związku z tym, wątpliwość Wnioskodawcy budzi stawka podatku VAT, którą zobowiązany będzie stosować w przypadku fakturowania przeprowadzonej na podstawie art. 157 ustawy o gospodarce nieruchomościami, oceny operatów szacunkowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przysługuje Wnioskodawcy prawo zastosowania stawki zwolnionej podatku od towarów i usług z tytułu czynności wykonywanych na podstawie art. 157 ustawy o gospodarce nieruchomościami...

Stowarzyszenie stoi na stanowisku, iż przedmiot działalności i ścisłe wskazania w ustawie o gospodarce nieruchomościami jego zakresu i obligatoryjnej roli wspierającej organy administracji państwowej, pozwala na zastosowanie stawki VAT zwolnionej, jako działalności podmiotu o charakterze użyteczności publicznej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Podstawowa stawka podatku – w myśl art. 41 ust. 1 ustawy – wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Niemniej jednak, jak wynika z art. 146a ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i ust. 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 10 wymieniał jako zwolnione usługi świadczone przez organizacje członkowskie gdzie indziej niesklasyfikowane (wyłącznie statutowe) – PKWiU 90.

Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów.

Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej.

Jak stanowi art. 43 ust. 1 pkt 31 b), obowiązujący od dnia 1 stycznia 2011r., zwalnia się od podatku usługi oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną, realizowane przez organizacje powołane do realizacji celów o charakterze politycznym, związkowym, patriotycznym, filozoficznym, filantropijnym lub obywatelskim

– w zakresie interesu zbiorowego swoich członków, wykonywane na rzecz ich członków w zamian za składki, których wysokość i zasady ustalania wynikają z przepisów statutowych tych podmiotów, pod warunkiem, że podmioty te nie są nastawione na osiąganie zysków, jeżeli zwolnienie nie spowoduje naruszenia warunków konkurencji.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 17 i ust. 18, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągniecie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, stosuje się, pod warunkiem, że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuacje lub doskonalenie świadczonych usług.

Należy zwrócić uwagę, że na podstawie art. 131 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L z 2006 r. Nr 347/1 ze zm.), zwolnienia przewidziane w rozdziałach 2-9 stosuje się bez uszczerbku dla innych przepisów wspólnotowych i na warunkach ustalanych przez państwo członkowskie w celu zapewnienia prawidłowego i prostego stosowania tych zwolnień oraz zapobieżenia wszelkim możliwym przypadkom uchylania się od opodatkowania, unikania opodatkowania i nadużyć.

Wśród zwolnień dotyczących określonych czynności wykonywanych w interesie publicznym Dyrektywa w art. 132 ust. 1 lit. l) wymienia świadczenie usług, a także dostawę towarów ściśle z nimi związanych, w zakresie zbiorowego interesu swoich członków w zamian za składkę ustaloną zgodnie ze statutem, przez organizacje nienastawione na osiąganie zysków mające cele natury politycznej, związkowej, religijnej, patriotycznej, filozoficznej, filantropijnej lub obywatelskimi, pod warunkiem, że to zwolnienie podatkowe nie spowoduje zakłóceń konkurencji.

A zatem pod wskazanymi warunkami, Dyrektywa dopuszcza zwolnienie usług świadczonych dla członków organizacji, ale jedynie w zamian za składkę członkowską. Inny rodzaj „odpłatności” (ekwiwalent) stanowić będzie zatem o braku podstaw do zwolnienia od podatku.

Ze złożonego wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest organizacją zawodową zrzeszającą rzeczoznawców majątkowych. Podatnik działa na podstawie ar. 157 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. Nr 115 poz. 741 ze zm.). Strona, na podstawie wyżej wymienionego przepisu, dokonując oceny prawidłowości i weryfikacji operatów szacunkowych pełni rolę podobną organom państwowym drugiej instancji. Swoje działania Wnioskodawca podejmuje na zlecenie organów administracji państwowej, sądu, prokuratury i innych organów do tego powołanych. Wynagrodzenie otrzymywane z tytułu oceny prawidłowości sporządzenia operatu szacunkowego przeznaczane jest na cele statutowe.

Dokonując analizy opisu zdarzenia przyszłego w kontekście wyżej powołanego art. 43 ust. 1 pkt 31b ustawy, uznać należy, iż w przedmiotowej sprawie nie zachodzą przesłanki uzasadniające możliwość zastosowania określonego w tym przepisie zwolnienia dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług, polegających na ocenie prawidłowości sporządzania operatu szacunkowego. Przedmiotowe usługi nie są świadczone na rzecz swoich członków w zamian za składki członkowskie lecz na rzecz innych podmiotów tj. organów administracji państwowej, sądu, prokuratury i innych organów do tego powołanych.

Wobec powyższego przedmiotowe usługi podlegają, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 roku do dnia 31 grudnia 2013 roku, opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 23%.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w przedmiotowym zakresie uznać należy za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 14f ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym od dnia 20.09.2008 r., wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji prawa podatkowego podlega opłacie w wysokości 40 zł (…). Z uwagi na to, iż Strona w dniu 14.01.2011 r. wniosła opłatę za wydanie indywidualnej interpretacji prawa podatkowego w wysokości 75 zł, opłata w wysokości 35 zł zostanie zwrócona zgodnie z art. 14f § 2a ustawy Ordynacja podatkowa na adres siedziby Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj