Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-1140/10-4/KT
z 4 marca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-1140/10-4/KT
Data
2011.03.04



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe --> Przepisy przejściowe i końcowe --> Okresy przejściowe

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
czynności podlegające opodatkowaniu
dostawa
emisja
energia
kontrakt terminowy
podatek od towarów i usług
stawka
świadectwo pochodzenia
uprawnienie


Istota interpretacji
Opodatkowanie dostawy towarów i usług z opóźnionym terminem dostawy w ramach rynku terminowego - sprzedaż kontraktów terminowych na dostawę energii, praw inkorporowanych w świadectwach pochodzenia oraz uprawnień do emisji CO2 jako czynność podlegająca opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki podstawowej, dokumentowana za pomocą faktury VAT.



Wniosek ORD-IN 627 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2007r. Nr 112, poz.770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 16.11.2010r. (data wpływu 23.11.2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 09.12.2010r. (data wpływu 14.12.2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy towarów i usług z opóźnionym terminem dostawy w ramach rynku terminowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23.11.2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy towarów i usług z opóźnionym terminem dostawy w ramach rynku terminowego. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 09.12.2010r. (data wpływu 14.12.2010r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu nr IPPP3/443-1140/10-2/KT z dnia 03.12.2010r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka zamierza dokonywać rozliczeń transakcji zawieranych w systemie obrotu towarami giełdowymi organizowanym przez Giełdę, zgodnie z art. 21 ust. 3a ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz.U. Nr 183, poz. 1538, z późn. zm., zwanej dalej „ustawą o obrocie instrumentami finansowymi”).

Na rynku tym, do którego, zgodnie z powołanym wyżej przepisem ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, stosować się mają odpowiednio przepisy ustawy z dnia 26 października 2000r o giełdach towarowych (tj. Dz.U. z 2010r. Nr 48, poz. 284 ze zm., zwanej dalej „ustawą o giełdach towarowych”), które dotyczą giełdy towarowej, będą dokonywane transakcje sprzedaży, których przedmiotem będzie energia elektryczna, prawa majątkowe wynikające ze świadectw pochodzenia dla energii elektrycznej, o których mowa w art. 9e ust. 1 i art. 9l ust. 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997r. - Prawo energetyczne (Dz.U. z 2006r. Nr 89, poz. 625 ze zm., zwana dalej „Prawem energetycznym”), uprawnienia do emisji CO2 oraz kontrakty terminowe forward na energię elektryczną albo na prawa majątkowe wynikające ze świadectw pochodzenia energii elektrycznej lub z uprawnień do CO2.

Spółka będzie pełniła dla transakcji zawieranych na tym rynku funkcję Izby Rozrachunkowej, zgodnie z art. 18 ustawy o giełdach towarowych. Spółka będzie więc organizować i prowadzić rozliczenia tych transakcji na rzecz członków prowadzonej przez siebie izby rozrachunkowej. Sposób prowadzenia tych rozliczeń zakłada, że w ramach ich przeprowadzania Spółka będzie nabywać od zbywcy i jednocześnie sprzedawać nabywcy energię elektryczną, będącą przedmiotem transakcji zawartej pomiędzy nimi na rynku organizowanym przez Giełdę. Spółka nie posiada koncesji na obrót energią elektryczną, gdyż zgodnie z art. 32 ust. 1 pkt 4 lit. b) Prawa energetycznego może Ona wykonywać działalność w zakresie obrotu energią elektryczną na takim rynku z tytułu prowadzenia rozliczeń zawieranych na nim transakcji.

Podmioty występujące w transakcjach zawartych na tym rynku jako sprzedawcy oraz nabywcy energii elektrycznej pozostaną wobec siebie anonimowi. Z tego względu Spółka będzie występować wobec tych podmiotów, ewentualnie wobec członków Izby Rozrachunkowej reprezentującej te podmioty w rozliczeniach transakcji, odpowiednio:

  • jako nabywca energii elektrycznej w stosunku do sprzedawców,
  • jako sprzedawca energii elektrycznej w stosunku do nabywców.

Spółka będzie zatem nabywać energię elektryczną od sprzedawców i jednocześnie sprzedawać ją nabywcom.

Zasady rozliczania transakcji sprzedaży energii elektrycznej określone zostały przez Spółkę:

  • w „Regulaminie Izby Rozrachunkowej....” (zwanym dalej „Regulaminem”), wydanym na podstawie art. 18 ust. 4 ustawy o giełdach towarowych, oraz
  • w „Szczegółowych zasadach zabezpieczania, rozliczania i rozrachunku przez Izbę Rozrachunkową transakcji zawieranych na – rynku towarowym Giełdy.” (zwanych dalej „Szczegółowymi zasadami rozliczania transakcji”), wydanych na podstawie Regulaminu.

Na rynku obrotu towarami giełdowymi organizowanym przez Giełdę, rozliczanym przez Izbę Rozrachunkową prowadzona przez Spółkę, będą zawierane także transakcje terminowe. Zawierane będą transakcje typu forward dotyczące energii elektrycznej, świadectw pochodzenia energii, a także uprawnień do emisji CO2.

Schemat transakcji przedstawia się następująco: sprzedający wystawia określony kontrakt na sprzedaż z opóźnionym terminem dostawy, po z góry określonej cenie, kupujący celem zrealizowania transakcji zobowiązany jest do wniesienia depozytu zabezpieczającego, którego wartość wzrasta wraz ze zbliżaniem się terminu dostawy energii. Przeniesienie prawa własności następuje w momencie dokonania przez sprzedawcę dostawy towaru w postaci energii bądź przeniesienia prawa (w przypadku uprawnień do emisji jest to data przeniesienia prawa określona w kontrakcie, w przypadku praw inkorporowanych w świadectwach pochodzenia jest to moment wpisania nabywcy do rejestru, zgodnie z przepisami Prawa energetycznego).

W ramach prowadzenia rozliczeń takich transakcji Spółka będzie nabywała kontrakt na dostawę od sprzedającego, a następnie sprzedawała ten sam kontrakt kupującemu. Tak więc transakcja przebiegała będzie w następujący sposób: sprzedający zbywa kontrakt, a następnie dokonuje dostawy towarów bądź usług na rzecz kupującego, jednakże celem zachowania anonimowości transakcji towar bądź usługa jest sprzedawana Spółce, która następnie odsprzedaje ją kupującemu. Dostawy towaru bądź usługi dokonuje bezpośrednio sprzedający na rzecz kupującego. Wynagrodzeniem Spółki będzie określona w Regulaminie Izby Rozrachunkowej wydanym przez Spółkę prowizja, pobierana od obydwu stron transakcji.

W związku z dokonanymi zakupami Spółka będzie otrzymywała faktury VAT ze stawką 22% z tytułu dokonanych na jej rzecz dostaw towarów i usług. Z drugiej strony Spółka zamierza wystawiać kupującemu fakturę VAT ze stawką 22% w związku z dokonaną przez Nią dostawą towarów bądź usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dokonywana przez Spółkę w ramach rynku terminowego dostawa towarów i usług z opóźnionym terminem dostawy ustalonym w treści kontraktu stanowić będzie czynność opodatkowaną podatkiem VAT według stawki 22%, dokumentowaną za pomocą faktury VAT...

Stanowisko Wnioskodawcy:

  • Dostawa energii elektrycznej:

Zakres przedmiotowy opodatkowania podatkiem od towarów i usług został określony w art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym opodatkowaniu tym podatkiem podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,
  2. eksport towarów,
  3. import towarów,
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W ocenie Spółki, kontrakty terminowe na dostawy energii elektrycznej stanowią dostawę towarów z opóźnionym terminem dostawy, z góry określonym w zawartej przez strony umowie. W konsekwencji, prezentowana transakcja stanowi odpłatną dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT, opodatkowaną na ogólnych zasadach według 22% stawki VAT. Powyższe rozumowanie potwierdza również sposób rozliczenia transakcji, a także warunki określające wykonanie dostawy. Ostateczne rozliczenie kontraktu ma następować dopiero w momencie zrealizowania dostawy, tj. w dniu, w którym zgodnie z zawartym kontraktem dostawa energii (dostarczenie prądu do sieci energetycznej) miała zostać wykonana. Oznacza to, że Spółka nabywa w imieniu kupującego towar, który następnie jest odsprzedawany, w dacie dostawy określonej w kontrakcie terminowym.

Zdaniem Spółki, każda z tych transakcji, tj. sprzedaż towaru Spółce, następnie sprzedaż towaru przez Spółkę kupującemu, będzie podlegała opodatkowaniu VAT, pomimo, że dostawa następuje bezpośrednio pomiędzy sprzedającym a odbiorcą końcowym. Zgodnie bowiem z art. 7 ust. 8 ustawy o VAT, w przypadku, gdy kilka podmiotów dokonuje dostawy towarów w ten sposób, że pierwszy z nich wydaje ten towar bezpośrednio ostatniemu w kolejności nabywcy, uznaje się, że dostawy towarów dokonał każdy z podmiotów biorący udział w tych czynnościach. W konsekwencji, podatnikami VAT z tytułu transakcji sprzedaży energii z opóźnionym terminem dostawy będą zarówno sprzedający, jak i Spółka, która zawiera kontrakt celem odsprzedaży energii kupującemu. Sprzedaż energii będzie opodatkowana 22% stawką VAT, zgodnie z art. 42 ustawy o VAT. Spółka zobowiązana będzie udokumentować dostawę energii poprzez wystawienie faktury VAT. Tak więc, stosownie do art. 19 ust. 4 ustawy o VAT obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem czynności opodatkowanej powstanie w dacie wystawienia faktury, nie później jednak niż 7 dni od dnia, w którym nastąpiła dostawa energii.

  • Obrót prawami inkorporowanymi w świadectwach pochodzenia i uprawnieniami do emisji:

Zdaniem Spółki, analogiczna sytuacja wystąpi w przypadku kontraktów na dostawę praw inkorporowanych w świadectwach pochodzenia oraz uprawnień do emisji CO2, z tą różnicą, że w tym przypadku będzie to odpłatne świadczenie usług. Dostawa praw inkorporowanych w świadectwach pochodzenia oraz uprawnień do emisji nie spełnia bowiem definicji dostawy towarów określonej w art. 7 ustawy o VAT. Stosownie natomiast do art. 8 tej ustawy, przez odpłatne świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej bądź jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Jednocześnie, usługi te nie kwalifikują się do usług zwolnionych z opodatkowania VAT. W konsekwencji, świadczenie tych usług będzie opodatkowane 22% stawką VAT, zgodnie z art. 41 ustawy o VAT. Spółka zobowiązana będzie udokumentować świadczenie usług poprzez wystawienie faktury VAT. Tak więc, stosowanie do art. 19 ust. 4 ustawy o VAT, obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem czynności opodatkowanej powstanie w dacie wystawienia faktury, nie później jednak niż 7 dni od dnia, w którym nastąpiło wykonanie usługi, tj. przeniesienie praw inkorporowanych w świadectwach pochodzenia bądź uprawnień do emisji na kupującego.

Reasumując, w ocenie Spółki, kontrakty terminowe na dostawy energii, praw inkorporowanych w świadectwach pochodzenia oraz uprawnień do emisji CO2, podlegają opodatkowaniu według 22% stawki podatku VAT. Prowadzoną przez siebie sprzedaż Spółka zobowiązana będzie dokumentować za pomocą faktury VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że z uwagi na fakt, iż przedmiotem wniosku jest, jak wskazał Pytający, zdarzenie przyszłe, niniejszego rozstrzygnięcia dokonano w oparciu o stan prawny obowiązujący w dniu wydania interpretacji, tj. od dnia 01.01.2011r.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późniejszymi zmianami), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej.

Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011r.) przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Ponadto, zgodnie z art. 9e ust. 6 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997r. Prawo energetyczne (Dz.U. 2006r. Nr 89, poz. 625 z późn. zm.), prawa majątkowe wynikające ze świadectwa pochodzenia są zbywalne i stanowią towar giełdowy, o którym mowa w art. 2 pkt 2 lit. d ustawy z dnia 26 października 2000r. o giełdach towarowych (Dz. U. z 2005 r. Nr 121, poz. 1019 z późn. zm.).

Z kolei w myśl art. 3 pkt 15 ustawy z dnia 22 grudnia 2004r. o handlu uprawnieniami do emisji do powietrza gazów cieplarnianych i innych substancji (Dz.U. Nr 281, poz. 2784 ze zm.), przez uprawnienie do emisji – rozumie się uprawnienie do wprowadzania do powietrza w określonym czasie ekwiwalentu w przypadku gazów cieplarnianych lub 1 Mg jednej z pozostałych substancji, które może być sprzedane, przeniesione lub umorzone na zasadach określonych w ustawie.

Z wniosku wynika, że Spółka będzie dokonywać rozliczeń transakcji zawieranych w systemie obrotu towarami giełdowymi organizowanym przez Giełdę, zgodnie z art. 21 ust. 3a ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz.U. Nr 183, poz. 1538, z późn. zm.) oraz na podstawie przepisów ustawy z dnia 26 października 2000r. o giełdach towarowych (tj. Dz.U. z 2010r. Nr 48, poz. 284 ze zm.). Na rynku tym będą dokonywane transakcje sprzedaży, których przedmiotem będzie energia elektryczna, prawa majątkowe wynikające ze świadectw pochodzenia dla energii elektrycznej, o których mowa w art. 9e ust. 1 i art. 9l ust. 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997r. - Prawo energetyczne (Dz.U. z 2006r. Nr 89, poz. 625 ze zm.), uprawnienia do emisji CO2 oraz kontrakty terminowe forward na energię elektryczną albo na prawa majątkowe wynikające ze świadectw pochodzenia energii elektrycznej lub z uprawnień do CO2. Spółka, pełniąc funkcję Izby Rozrachunkowej, zgodnie z art. 18 ustawy o giełdach towarowych, będzie organizować i prowadzić rozliczenia tych transakcji na rzecz członków Izby.

W ramach tych rozliczeń Spółka będzie nabywać od zbywcy i jednocześnie sprzedawać nabywcy energię elektryczną, będącą przedmiotem transakcji zawartej pomiędzy nimi na rynku organizowanym przez Giełdę. Spółka nie posiada koncesji na obrót energią elektryczną, gdyż zgodnie z art. 32 ust. 1 pkt 4 lit. b) Prawa energetycznego może Ona wykonywać działalność w zakresie obrotu energią elektryczną na takim rynku z tytułu prowadzenia rozliczeń zawieranych na nim transakcji. W rozliczeniach tych Spółka będzie więc występować w charakterze nabywcy energii - w stosunku do sprzedawców oraz w charakterze sprzedawcy energii - w stosunku do nabywców.

Na rynku obrotu towarami giełdowymi, rozliczanym przez Izbę Rozrachunkową prowadzona przez Spółkę, będą zawierane także transakcje terminowe typu forward, dotyczące energii elektrycznej, świadectw pochodzenia energii i uprawnień do emisji CO2. W schemacie takiej transakcji sprzedający wystawia określony kontrakt na sprzedaż z opóźnionym terminem dostawy, po z góry określonej cenie, kupujący celem zrealizowania transakcji zobowiązany jest do wniesienia depozytu zabezpieczającego, którego wartość wzrasta wraz ze zbliżaniem się terminu dostawy energii. Przeniesienie prawa własności następuje w momencie dokonania przez sprzedawcę dostawy towaru w postaci energii bądź przeniesienia ww. prawa. W ramach rozliczeń tych transakcji Spółka będzie nabywała kontrakt na dostawę od sprzedającego, a następnie sprzedawała ten sam kontrakt kupującemu. Dostawy towaru bądź usługi dokonuje bezpośrednio sprzedający na rzecz kupującego. Wynagrodzeniem Spółki będzie określona w Regulaminie Izby Rozrachunkowejprowizja, pobierana od obydwu stron transakcji.

W związku z dokonanymi zakupami Spółka będzie otrzymywała faktury VAT ze stawką 22% z tytułu dokonanych na jej rzecz dostaw towarów i usług. Z drugiej strony Spółka zamierza wystawiać kupującemu fakturę VAT ze stawką 22% w związku z dokonaną przez Nią dostawą towarów bądź usług.

Przedmiotem zapytania Wnioskodawcy w opisanej sprawie jest sprzedaż kontraktu terminowego na dostawę energii elektrycznej albo na prawa majątkowe wynikające ze świadectw pochodzenia energii elektrycznej lub z uprawnień do CO2, dokonana na rynku obrotu towarami giełdowymi - tj. uznanie tej transakcji za dostawę towarów i usług z opóźnionym terminem dostawy wynikającym z kontraktu, podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki podstawowej i dokumentowaną za pomocą faktury VAT.

Kontrakt terminowy jest to umowa między dwiema stronami transakcji – kupującym i sprzedającym, dotycząca kupna lub sprzedaży określonych zasobów (towarów lub praw) w określonym czasie w przyszłości po określonej cenie. Kontrakt określa rodzaj i jakość towaru, cenę i termin wykonania kontraktu, miejsce dostawy i sposób rozliczenia.

Nie ulega wątpliwości, że obrót energią elektryczną na giełdzie towarowej podlega zapisom ustawy o podatku od towarów i usług. Mając na uwadze treść cyt. art. 2 pkt 6 tej ustawy, sprzedaż energii stanowi odpłatna dostawę towarów, podlegająca opodatkowaniu podatkiem VAT.

Natomiast prawa majątkowe wynikające ze świadectw pochodzenia energii elektrycznej oraz prawa do emisji gazów nie mieszczą się w definicji „towaru” w rozumieniu ustawy o VAT. W świetle powołanych wyżej przepisów, sprzedaż ww. uprawnień nie jest zatem dostawą towarów. Tym samym w przypadku, gdy prawa te są przedmiotem odpłatnego przeniesienia przez podatnika podatku od towarów i usług w ramach działalności gospodarczej na inny podmiot, stanowi to świadczenie usług w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

W związku z powyższym, obrót giełdowy prawami majątkowymi wynikającymi ze świadectw pochodzenia energii oraz uprawnień do emisji CO2 podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, zawarcie kontraktu terminowego na dostawę energii elektrycznej stanowi dostawę towarów z opóźnionym terminem dostawy, z góry określonym w zawartej przez strony umowie. Wskazuje na to sposób rozliczenia transakcji oraz warunki określające wykonanie dostawy.

Analiza opisanego zdarzenia przyszłego prowadzi do wniosku, że w niniejszej sprawie mamy do czynienia z nabyciem przez Spółkę towaru, który następnie jest przez Nią odsprzedawany, z datą dostawy określoną w kontrakcie.

W konsekwencji, odnosząc powyższe do wymienionych wyżej przepisów prawa, należy zgodzić się z Wnioskodawcą, iż transakcja sprzedaży kontraktu terminowego na dostawę energii elektrycznej stanowi odpłatną dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaną na zasadach ogólnych, zgodnie z art. 41 ustawy o VAT. Spółka będzie zobowiązana udokumentować tę czynność poprzez wystawienie faktury VAT.

Analogicznie należy przyjąć, że odsprzedaż, nabytych uprzednio, kontraktów terminowych na dostawę praw wynikających ze świadectw pochodzenia energii oraz uprawnień do emisji gazów, stanowi czynność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, z tym, że w tym przypadku mamy do czynienia z odpłatnym świadczeniem usług. Z zapisów ustawy, ani z przepisów wykonawczych do tej ustawy, nie wynika, aby przedmiotowe usługi korzystały z preferencyjnej stawki podatku, zatem podlegają one opodatkowaniu podstawową stawką podatku VAT.

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Należy jednak zauważyć, że ustawą z dnia 26 listopada 2010r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz.U. z 2010r., nr 238, poz. 1578) wprowadzono w art. 19 zmiany dotyczące ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54 poz. 535 ze zm.). Z uwagi na treść przepisu art. 19 pkt 5 powołanej ustawy, po art. 146 dodaje się art. 146a - 146e w brzmieniu:

art. 146a. W okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r.:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23 %;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;
  3. stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%
  4. stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1 wynosi 4%.

Ustawą z dnia 16 grudnia 2010r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2010r., nr 257, poz. 1726) wprowadzono w art. 9 zmiany dotyczące ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54 poz. 535 ze zm.). Z uwagi na treść przepisu art. 9 pkt 1 powołanej ustawy, w art. 146a zdanie wstępne otrzymuje brzmienie: „W okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f.”

A zatem, zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT, od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku wynosi 23%.

Reasumując, w przedmiotowej sprawie sprzedaż kontraktów terminowych na dostawę energii, praw inkorporowanych w świadectwach pochodzenia oraz uprawnień do emisji CO2, stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki podstawowej, dokumentowaną za pomocą faktury VAT.

Jednakże stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe, ze względu na to, iż Strona odnosi się do przepisów obowiązujących do dnia 31.12.2010r.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja indywidualna dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem zapytania Zainteresowanego. Inne kwestie poruszone we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone. Niniejsza interpretacja nie rozstrzyga zatem kwestii prawidłowości określenia momentu powstania obowiązku podatkowego dla opisanych czynności, gdyż Wnioskodawca nie przedstawił w tym zakresie pytania.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację, w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj