Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1/415-144/11-2/AG
z 22 kwietnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB1/415-144/11-2/AG
Data
2011.04.22



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
odszkodowania
powódź
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy w świetle powyższego odszkodowanie wypłacone przez firmę ubezpieczeniową i przeznaczone na remont obiektu budowlanego zalanego w wyniku powodzi w 2010 roku, korzysta ze zwolnienia od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 29a lit a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.)?



Wniosek ORD-IN 355 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 1 lutego 2011 r. (data wpływu 7 lutego 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 lutego 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą – wynajem powierzchni biurowo-magazynowych w budynku stanowiącym środek trwały. Zainteresowany jest opodatkowany podatkiem dochodowym na zasadach ogólnych (podatek liniowy).

W powodzi w 2010 roku uległy zalaniu budynki wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej. Z tego tytułu Wnioskodawca otrzymał odszkodowanie od firmy ubezpieczeniowej. Odszkodowanie to jest przeznaczone na remont zniszczonych przez powódź pomieszczeń.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w świetle powyższego, odszkodowanie wypłacone przez firmę ubezpieczeniową i przeznaczone na remont obiektu budowlanego zalanego w wyniku powodzi w 2010 roku, korzysta ze zwolnienia od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 29a lit. a) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.)...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, otrzymane odszkodowania za szkody dotyczące składników majątku związanych z prowadzoną działalnością podlegają opodatkowaniu i nie korzystają ze zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy.

Jednakże na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 29a lit. a) tej ustawy, zwolnione od opodatkowania są przychody uzyskane z tytułu odszkodowania wypłaconego stosownie do przepisów ustawy z dnia 11 sierpnia 2001 r. o szczególnych zasadach odbudowy, remontów i rozbiórek obiektów budowlanych zniszczonych lub uszkodzonych w wyniku działania żywiołu (Dz. U z 2001 r. Nr 84, poz. 906 oraz zm. z 2010 r. Nr 149, poz. 996).

Prezes Rady Ministrów na podstawie art. 2 ww. ustawy wydał rozporządzenie, w którym wskazał miasto jako miejscowość, w której stosuje się szczególne zasady odbudowy, remontów i rozbiórek obiektów budowlanych.

W związku z powyższym Zainteresowany uważa, iż otrzymany przychód z tytułu odszkodowania za szkody wyrządzone podczas powodzi w 2010 roku, korzysta ze zwolnienia od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 29a lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, jednym ze źródeł przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

W myśl art. 14 ust. 2 pkt 12 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również otrzymane odszkodowania za szkody dotyczące składników majątku związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą lub z prowadzeniem działów specjalnych produkcji rolnej.

Natomiast art. 21 ust. 1 pkt 4 lit. a) ww. ustawy stanowi, iż wolne od podatku dochodowego są kwoty otrzymane z tytułu ubezpieczeń majątkowych i osobowych, z wyjątkiem odszkodowań za szkody dotyczące składników majątku związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą lub prowadzeniem działów specjalnych produkcji rolnej, z których dochody są opodatkowane zgodnie z art. 27 ust. 1 lub art. 30c.

Zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 pkt 29a lit. a) powołanej ustawy, wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu odszkodowania wypłacanego stosownie do przepisów ustawy z dnia 11 sierpnia 2001 r. o szczególnych zasadach odbudowy, remontów i rozbiórek obiektów budowlanych zniszczonych lub uszkodzonych w wyniku działania żywiołu (Dz. U. Nr 84, poz. 906 oraz z 2010 r. Nr 149, poz. 996), w tym z tytułu wywłaszczenia nieruchomości; nie dotyczy to przypadków, gdy właściciel nieruchomości, o której mowa w zdaniu pierwszym, nabył jej własność w okresie 2 lat przed wszczęciem postępowania wywłaszczeniowego za cenę niższą o co najmniej 50% od wysokości uzyskanego odszkodowania.

W związku z powyższym, odszkodowanie otrzymane przez Wnioskodawcę od firmy ubezpieczeniowej z tytułu ubezpieczenia majątkowego za szkody dotyczące składników majątku związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą, stanowi przychód z działalności gospodarczej, który należy wykazać w odpowiedniej ewidencji prowadzonej dla tej działalności oraz opodatkować łącznie z pozostałymi przychodami z tej działalności.

Należy zauważyć, iż w przedmiotowym wniosku Zainteresowany powołał przepisy ustawy z dnia 11 sierpnia 2001 r. o szczególnych zasadach odbudowy, remontów i rozbiórek obiektów budowlanych zniszczonych lub uszkodzonych w wyniku działania żywiołu (Dz. U z 2001 r. Nr 84, poz. 906 oraz zm. z 2010 r. Nr 149, poz. 996).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż w wyniku powodzi, która miała miejsce w 2010 roku, uszkodzeniu uległo mienie związane z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą – wynajem powierzchni biurowo-magazynowych w budynku stanowiącym środek trwały. Za zniszczone składniki majątku Zainteresowany otrzymał od ubezpieczyciela odszkodowanie.

Należy zauważyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania przepis art. 21 ust. 1 pkt 29a lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zastosowania nie znajdzie również art. 21 ust. 1 pkt 4 lit. a) tej ustawy. Otrzymane przez Wnioskodawcę odszkodowanie nie może zostać uznane za zwolnione z opodatkowania. Stanowi ono wykonanie świadczenia z umowy ubezpieczenia.

Zgodnie z art. 13c ust. 2 pkt 1 powołanej ustawy o szczególnych zasadach odbudowy, remontów i rozbiórek obiektów budowlanych zniszczonych lub uszkodzonych w wyniku działania żywiołu, jeżeli w związku z wejściem w życie aktu prawa miejscowego, o którym mowa w ust. 1, korzystanie z nieruchomości lub jej części w dotychczasowy sposób lub zgodny z dotychczasowym przeznaczeniem stało się niemożliwe bądź istotnie ograniczone, właściciel albo użytkownik wieczysty może żądać od gminy odszkodowania za poniesioną szkodę.

Natomiast w myśl art. 13f ust. 4 ww. ustawy, z tytułu wywłaszczenia nieruchomości, właścicielowi, użytkownikowi wieczystemu lub osobie, której przysługuje ograniczone prawo rzeczowe do nieruchomości, przysługuje odszkodowanie, w wysokości uzgodnionej między wójtem, burmistrzem albo prezydentem miasta a dotychczasowym właścicielem, użytkownikiem wieczystym lub osobą, której przysługuje inne prawo rzeczowe do nieruchomości.

Zatem, w przedmiotowej sprawie odszkodowanie otrzymane od firmy ubezpieczeniowej nie należy do kategorii odszkodowań, o których mowa w ww. przepisach, tj. art. 21 ust. 1 pkt 29a lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w zw. z art. 13c ust. 2 pkt 1 oraz art. 13f ust. 4 ustawy o szczególnych zasadach odbudowy, remontów i rozbiórek obiektów budowlanych zniszczonych lub uszkodzonych w wyniku działania żywiołu.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz przytoczone regulacje prawne, wskazać należy, iż wypłacone Zainteresowanemu przez ubezpieczyciela odszkodowanie za zniszczone składniki majątku związane z prowadzoną przez Niego działalnością gospodarczą stanowi przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W związku z tym odszkodowanie wypłacone przez firmę ubezpieczeniową i przeznaczone na remont obiektu budowlanego zalanego w wyniku powodzi w 2010 roku nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 29a lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj