Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1/415-266/11-4/AP
z 2 czerwca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB1/415-266/11-4/AP
Data
2011.06.02



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów


Słowa kluczowe
lokal mieszkalny
remonty
służba wojskowa
zwrot kosztów
żołnierze


Istota interpretacji
Czy kwota wydatków na przeprowadzenie robót remontowych stanowi przychód z innych źródeł, czy w związku z tym należy ją wykazać w zeznaniu rocznym?



Wniosek ORD-IN 418 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 3 marca 2011 r. (data wpływu 3 marca 2011 r.), uzupełnionym w dniu 13 maja 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie źródeł przychodów – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 marca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie źródeł przychodów.

Z uwagi na fakt, iż przedmiotowy wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, pismem z dnia 11 maja 2011 r. nr ILPB1/415-266/11-2/AP Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia podania bez rozpatrzenia.

Wezwanie wysłano w dniu 11 maja 2011 r. (skutecznie doręczono w dniu 12 maja 2011 r.), natomiast w dniu 13 maja 2011 r. do tut. Organu wpłynęła odpowiedź na ww. wezwanie, w której Zainteresowany uzupełnił ww. wniosek.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Na podstawie przepisów z dnia 22 czerwca 1995 r. o zakwaterowaniu sił zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, w oparciu o decyzję z dnia 7 kwietnia 2010 r., wydaną przez Dyrektora Oddziału Regionalnego Wojskowej Agencji Mieszkaniowej, przyznano Zainteresowanemu prawo do zamieszkania w lokalu mieszkalnym, który należy do zasobów mieszkaniowych WAM. Zgodnie z § 7 ust. 1 rozporządzenia MON z dnia 13 czerwca 2005 r. w sprawie gospodarowania lokalami mieszkalnymi przez WAM (dalej zwanym rozporządzeniem MON), przyznanie lokalu mieszkalnego, kwatery funkcyjnej, zastępczej, internatowej następuje po wykonaniu napraw obciążających Agencję w zakresie określonym w § 9 ust. 1 ww. rozporządzenia.

Przed przyjęciem mieszkania został sporządzony przez Agencję odpowiedni protokół z zakresu robót remontowych, wskazujących na elementy podlegające remontowi bądź wymianie. Przepisy § 9 ust. 1 rozporządzenia MON stanowią, że Agencja wykonuje naprawy zużytych w normalnej eksploatacji elementów budynku znajdujących się w lokalu mieszkalnym. W przypadku Wnioskodawcy wymianie podlegała stolarka okienna, tynki i ściany bez malowania, stolarka drzwiowa wewnętrzna, armatura sanitarna w ubikacji, łazience, kuchni, podłoga i posadzki, kuchenka gazowa.

Z polecenia Dyrektora Oddziału Regionalnego Zainteresowany został zmuszony do wykonania napraw objętych protokołem z zakresu robót remontowych we własnym zakresie. Sporządzono odpowiednią umowę. Koszt napraw został ustalony na podstawie kosztorysu inwestorskiego z dnia 15 kwietnia 2010 r., który został zatwierdzony przez starszego specjalistę do spraw nadzoru inwestycyjnego Oddziału Regionalnego. Kwota zawarta w kosztorysie stanowi tylko część faktycznie poniesionych przez Wnioskodawcę kosztów, zgodnie z przyjętym przez Agencję standardem wykończenia i wyposażenia lokalu mieszkalnego. Agencja przesłała Zainteresowanemu PIT-8C za 2010 r., z wypełnioną częścią D – „remont lokalu mieszkalnego” w kwocie 12.829,86 zł.

W uzupełnieniu wniosku Zainteresowany wskazał, że kwota 12.829,86 zł (za remont lokalu mieszkalnego) została naliczona przez Oddział Regionalny Wojskowej Agencji Mieszkaniowej i wypłacona w dwóch transzach: pierwsza transza została wypłacona w trakcie trwania remontu, druga – po zakończeniu i odbiorze lokalu mieszkalnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy kwota wydatków (w przypadku Wnioskodawcy 12.829,86 zł) na przeprowadzenie robót remontowych stanowi przychód z innych źródeł, czy w związku z tym należy ją wykazać w zeznaniu rocznym...

Zdaniem Wnioskodawcy, kwota 12.829,86 zł na remont lokalu mieszkalnego, wykazana w PIT-8C, przesłanym Zainteresowanemu przez Agencję nie stanowi przychodu z innych źródeł w rozliczeniu rocznym za 2010 r. Wykonanie remontu należało do Agencji, a Wnioskodawca został do niego zmuszony i poniósł znacznie większe koszty niż ustalono w kosztorysie inwestorskim. Mieszkanie nie jest własnością Wnioskodawcy, należy do zasobów mieszkaniowych WAM. Zainteresowany posiada tylko prawo do jego zamieszkiwania i nie zamierza w nim mieszkać w przyszłości ani wykupować na własność.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Źródła przychodów wymienione zostały w art. 10 ust. 1 ww. ustawy. W myśl art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednym ze źródeł przychodów są inne źródła.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania „w szczególności”, wskazuje, iż definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w art. 20 ust. 1 ww. ustawy. Oznacza to, że o przychodzie podatkowym z innych źródeł będziemy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe. Istota bowiem przychodu podatkowego polega właśnie na tym, że ma on charakter trwałego przysporzenia w majątku podatnika.

Zgodnie natomiast z art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru (PIT-8C) o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawcy przyznano prawo do zamieszkania w lokalu mieszkalnym, który należy do zasobów mieszkaniowych Wojskowej Agencji Mieszkaniowej. Przed przyjęciem mieszkania został sporządzony przez Agencję protokół z zakresu robót remontowych, do wykonania których zobowiązano Wnioskodawcę we własnym zakresie. Wydatki na przeprowadzenie remontu lokalu mieszkalnego zostały Zainteresowanemu zwrócone w kwocie 12.829,86 zł przez Oddział Regionalny Wojskowej Agencji Mieszkaniowej w dwóch transzach. Wnioskodawca wskazuje przy tym, że otrzymał od Agencji informację PIT-8C za 2010 rok z wypełnioną częścią D – „remont lokalu mieszkalnego”.

Zgodnie z § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 13 czerwca 2005 roku (Dz. U. Nr 116, poz. 975) w sprawie gospodarowania lokalami mieszkalnymi przez Wojskową Agencję Mieszkaniową, Agencja dysponuje lokalami mieszkalnymi:

  1. stanowiącymi własność Skarbu Państwa, przekazanymi Agencji przez Ministra Obrony Narodowej;
  2. pozyskanymi od spółdzielni mieszkaniowych i towarzystw budownictwa społecznego;
  3. pozyskanymi w drodze umowy najmu, leasingu albo innej umowy cywilnoprawnej;
  4. pozyskanymi w drodze darowizny, spadku albo zapisu.


W myśl § 2 ust. 3 pkt 5 ww. rozporządzenia, gospodarowanie lokalami mieszkalnymi, o których mowa w ust. 1, polega w szczególności na wykonywaniu przeglądów technicznych, napraw, konserwacji i remontów lokali mieszkalnych, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 4, oraz pozyskanych przez Agencję w drodze umowy sprzedaży, w zakresie obciążającym Agencję.

Zgodnie z § 8 ust. 1 ww. rozporządzenia, osoba posiadająca tytuł prawny do zamieszkiwania w lokalu mieszkalnym może za zgodą dyrektora oddziału regionalnego wykonać naprawy, o których mowa w § 7 ust. 1, we własnym zakresie. Koszt tych napraw, uwzględniający podatek VAT, ustala dyrektor oddziału regionalnego w formie pisemnej na podstawie kosztorysu inwestorskiego sporządzonego zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 18 maja 2004 r. w sprawie określenia metod i podstaw sporządzania kosztorysu inwestorskiego, obliczania planowanych kosztów prac projektowych oraz planowanych kosztów robót budowlanych określonych w programie funkcjonalno-użytkowym (Dz. U. Nr 130, poz. 1389). Termin wykonania napraw oraz sposób rozliczenia nakładów z tego tytułu określa się w umowie zawartej przed rozpoczęciem prac między dyrektorem oddziału regionalnego a osobą posiadającą tytuł prawny do zamieszkiwania w lokalu mieszkalnym.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że kwota przekazana przez Oddział Regionalny Wojskowej Agencji Mieszkaniowej w związku z wykonaniem remontu obciążającego Agencję nie stanowi przysporzenia w majątku Wnioskodawcy. Zgodnie z powołanymi powyżej przepisami Wojskowa Agencja Mieszkaniowa powinna wykonać remont mieszkania, a zatem przekazana Wnioskodawcy kwota tytułem remontu w mieszkaniu służbowym stanowi jedynie pokrycie kosztów, do poniesienia których zobowiązana była Agencja.

Tylko w przypadku wystąpienia realnych korzyści majątkowych Wnioskodawca osiągnąłby przychód, a w analizowanym przypadku nie dochodzi do powiększenia jego majątku, ponieważ mieszkanie nie jest własnością Wnioskodawcy.

Reasumując należy stwierdzić, iż kwota przekazana Wnioskodawcy przez Oddział Regionalny Wojskowej Agencji Mieszkaniowej w związku z wykonaniem remontu nie stanowi dla Niego przychodu z innych źródeł. W konsekwencji kwoty tej nie należy wykazywać w zeznaniu rocznym o wysokości osiągniętego dochodu za 2010 rok.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj