Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-4/11/MK
z 13 kwietnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/1/415-4/11/MK
Data
2011.04.13



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników


Słowa kluczowe
pracownik
syndycy
śmierć podatnika
upadły


Istota interpretacji
Jakie są obowiązki syndyka masy upadłości jako płatnika podatku dochodowego od wynagrodzeń wypłacanych pracownikom po śmierci pracodawcy?



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 grudnia 2010r. (data wpływu do tut. Biura – 03 stycznia 2011r.), uzupełnionym w dniach 17 i 21 marca 2011r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie m.in. obowiązków syndyka jako płatnika podatku dochodowego od wynagrodzeń wypłacanych pracownikom po śmierci pracodawcy:

  • w części dotyczącej wystawienia informacji PIT-11 i rocznej deklaracji PIT-4R na podstawie art. 42e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz podania w nich jako nazwy płatnika syndyka zmarłego płatnika – jest nieprawidłowe,
  • w pozostałej części – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 03 stycznia 2011r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie m.in. obowiązków syndyka jako płatnika podatku dochodowego od wynagrodzeń wypłacanych pracownikom po śmierci pracodawcy.

Z uwagi na braki formalne wniosku, pismem z dnia 10 marca 2011r. Znak: IBPP1/443-5/11/AL, IBPP1/443-5/11/AL, IBPP1/443-5/11/AL, IBPP1/443-5/11/AL, IBPB I/1/415-16/11/RM, IBPB II/1/415-4/11/MK wezwano wnioskodawcę do jego uzupełnienia.

Wniosek uzupełniono w dniach 17 marca 2011r. (uiszczenie dodatkowych opłat) i 21 marca 2011r. (uzupełnienie braków formalnych).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Sąd Rejonowy Wydział V Sąd Gospodarczy postanowieniem z grudnia 2007r. ogłosił upadłość M. M. właściciela Firmy Handlowej M. obejmującą likwidację majątku. Przed ogłoszeniem upadłości właściciel Firmy Handlowej był czynnym podatnikiem VAT. W zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych opodatkowany był według ogólnych zasad. Z dniem ogłoszenia upadłości, Sąd wyznaczył wnioskodawcę jako syndyka masy upadłości. We wrześniu 2010r. właściciel Firmy Handlowej zmarł. W związku ze śmiercią upadłego, sędzia komisarz na wniosek syndyka, postanowieniem z października 2010r., ustanowił dla zmarłego kuratora. Ponieważ od dnia śmierci nie upłynął jeszcze okres 6 miesięcy, postępowanie spadkowe nie zostało rozpoczęte. Nie jest również wiadome czy i w jaki sposób spadkobiercy przyjmą spadek. Od chwili ogłoszenia upadłości syndyk objął majątek upadłego, zarządza nim podejmując czynności związane z zabezpieczeniem, bieżącym utrzymywaniem tego majątku oraz prowadząc czynności likwidacyjne.

Po śmierci upadłego, syndyk dokonuje następujących działań zmierzających do likwidacji składników majątkowych w zakresie:

  • sprzedaży nieruchomości w tym również nieruchomości stanowiących majątek osobisty żony i zmarłego właściciela z uwagi na fakt, iż jest to upadłość z likwidacją majątku osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą,
  • sprzedaży artykułów spożywczych i przemysłowych znajdujących się w jednym punkcie sprzedaży, w którym zainstalowana jest i prowadzona ewidencja sprzedaży przy użyciu kasy fiskalnej.

Zarządzanie majątkiem polega również na odpłatnym wynajmowaniu handlowej powierzchni użytkowej (usługi najmu).

Ponadto w związku z prowadzoną likwidacją w Firmie Handlowej zatrudnieni są pracownicy, którym wypłacane są wynagrodzenia wynikające ze stosunku pracy. Z dniem ogłoszenia upadłości, umowy o pracę zostały zawarte przez syndyka, wobec czego z chwilą śmierci podatnika, umowy o pracę nie zostały rozwiązane.

W związku z zaistniałym stanem faktycznym powstały wątpliwości dotyczące rozliczeń podatkowych zmarłego podatnika, którego śmierć nie spowodowała zaprzestania wykonywania czynności syndyka zmierzających do zlikwidowania majątku upadłego. Jak wyżej wspomniano, zgodnie z przepisami prawa upadłościowego, w miejsce upadłego wszedł kurator.

Dodatkowym problemem związanym z rozliczeniem zmarłego podatnika jest stwierdzenie, że do dnia śmierci podatnika tj. do września 2010r. wystawiono kilkanaście faktur VAT potwierdzających sprzedaż nieruchomości stosując stawkę 22%. Podatek należny wynikający z tych faktur został wykazany w kwartalnych deklaracjach VAT - 7K za I, II oraz III kwartał 2010r. i wpłacony do urzędu skarbowego. Deklaracje podatkowe za I i II kwartał 2010r. zostały złożone do urzędu skarbowego za życia podatnika a deklaracja za III kwartał 2010r., już po jego śmierci.

W związku z faktem, że sprzedaż tych nieruchomości winna być zwolniona z podatku lub nie powinna podlegać podatkowi (stanowisko zawarte w interpretacji indywidualnej wydanej przez Ministra Finansów z dnia 15 listopada 2010r. znak: IBPP3/443-605/10/KO) zachodzi konieczność skorygowania wystawionych faktur oraz deklaracji podatkowych za okres I, II i III kwartały 2010r.

Według wnioskodawcy jest to tym bardziej konieczne, gdyż nabywcy nieruchomości nie przysługuje odliczenie podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących sprzedaż; transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu lub jest zwolnioną z podatku (art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług).

W punkcie sprzedaży detalicznej cały czas, w tym również po śmierci podatnika, dokonywana jest sprzedaż ewidencjonowana za pomocą kasy fiskalnej, zarejestrowanej i zaprogramowanej z danymi nieżyjącego podatnika.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytania:

  1. Czy na syndyku ciążą obowiązki wynikające z funkcji płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych od wynagrodzeń wypłaconych pracownikom po śmierci podatnika...
  2. Czy na syndyku ciążą obowiązki sporządzenia rocznej deklaracji o pobranych zaliczkach PIT-4R oraz informacji o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-11 i czy informacje te winny obejmować cały rok, czy okres, w którym żył podatnik...

Zdaniem wnioskodawcy, zgodnie z ustawą z dnia 28 lutego 2003r. - Prawo upadłościowe i naprawcze (Dz. U. z 2009r. Nr 175, poz. 1361 ze zm.) syndyk wyznaczany jest przez sąd, który powierza mu pełnienie określonych funkcji w postępowaniu upadłościowym. Art. 160 ust. 1 ustawy stanowi, że w sprawach dotyczących masy upadłości syndyk dokonuje czynności na rachunek upadłego, lecz we własnym imieniu. Wynika z tego, że w przypadku ogłoszenia upadłości prowadzone są czynności w ramach działalności gospodarczej upadłego i na jego rachunek, lecz w wyniku decyzji zarządczych i rozporządzających podejmowanych przez syndyka. Syndyk w sprawach dotyczących masy upadłości działa jako zastępca pośredni upadłego, podejmując za upadłego i na jego rachunek wszystkie czynności prawne i procesowe.

Zgodnie z przepisami prawa upadłościowego i naprawczego śmierć upadłego nie powoduje w stosunku do syndyka, wstrzymania prowadzonego postępowania upadłościowego, niemożności jego dalszego działania i dokonywania czynności zmierzających do likwidacji majątku upadłego. Zgodnie z art. 188 ust. 1 Prawa upadłościowego, w razie śmierci upadłego jego spadkobierca ma prawo brania udziału w postępowaniu upadłościowym. Jeżeli spadkobierca nie jest znany albo nie wstąpił do postępowania, sędzia - komisarz na wniosek syndyka ustanawia kuratora. Z powyższego przepisu wynika, że postępowanie upadłościowe prowadzone jest nadal, jednakże nie można stwierdzić, że w takim przypadku syndyk samodzielnie wykonuje działalność gospodarczą, zamiast zmarłego podatnika.

Zdaniem wnioskodawcy po śmierci upadłego, na syndyku nie będą dążyły obowiązki podatkowe w zakresie podatku VAT ani podatku dochodowego od osób fizycznych (bez funkcji płatnika), związane z likwidacją majątku, bowiem ustawy podatkowe takie obowiązki nakładają jedynie na podatnika. W żadnej z obowiązujących ustaw, syndyk nie jest wymieniony jako podatnik działajacy w zastępstwie zmarłego podatnika.

W art. 97 ustawy z 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa określono prawa i obowiązki następców prawnych, którymi w przypadku śmierci osób fizycznych będących podatnikami są spadkobiercy podatnika. Spadkobiercy przejmują przewidziane w przepisach prawa podatkowego majątkowe prawa i obowiązki spadkodawcy.

Podatkowo, zdaniem wnioskodawcy, należy stwierdzić, że zgodnie z art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1995r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników, w przypadku zgonu lub ustania bytu prawnego podatnika decyzja o nadaniu NIP wygasa z mocy prawa. Skoro z chwilą śmierci podatnika decyzja o nadaniu NIP wygasa, to nie można się tym numerem posługiwać, nie można również wystąpić o nadanie innego numeru NIP dla osoby nieżyjącej. Śmierć osoby fizycznej powoduje również unieważnienie z dniem zgonu dowodu osobistego zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych. Unieważnieniu podlegają również wszelkie dane wynikające z dowodu, w tym także nadany PESEL. Tak więc z chwilą śmierci podatnika ustaje jego byt prawny, likwidacji ulegają NIP i PESEL i jako następcy prawni w sprawie rozliczeń podatkowych (obejmujących okres do dnia śmierci podatnika) wchodzą ewentualni spadkobiercy podatnika. Ustawy podatkowe nie precyzują natomiast w jaki sposób - w przypadku śmierci podatnika - ma dokonać rozliczenia syndyk (prowadzący nadal postępowanie upadłościowe połączone z likwidacją majątku).

Zdaniem wnioskodawcy, z chwilą rozpoczęcia postępowania upadłościowego i przejęcia przez syndyka zobowiązań wynikających ze stosunku pracy a także w stosunku do wynagrodzeń wypłacanych na podstawie nowych umów o pracę zawartych z pracownikami, syndyk pełni funkcję płatnika. Wobec tego, jest obowiązany on do obliczenia, pobrania i wpłacenia na rachunek urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od dokonanych wypłat (art. 8 ustawy Ordynacja podatkowa). Również po zakończeniu roku, na syndyku, tak jak na każdym płatniku dążą obowiązki związane ze sporządzeniem rocznych deklaracji (PIT-4) oraz informacji (PIT-11). W informacjach tych winny być ujęte wszystkie wypłaty dokonane w danym roku kalendarzowym tak przed jak i po dniu śmierci podatnika. W tym przypadku, śmierć podatnika nie wpłynie na zmianę rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu pełnienia funkcji płatnika, gdyż z chwilą ogłoszenia upadłości funkcję płatnika przejmuje syndyk masy upadłościowej.

Według wnioskodawcy zgodnie z art. 42e ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, w przypadku gdy za płatnika, wypłaty świadczeń stanowiących przychody ze stosunku pracy dokonuje podmiot niebędący następcą prawnym płatnika przejmujący jego zobowiązania, jest on obowiązany do poboru zaliczek na podatek dochodowy obliczonych według stawki 18%. Brzmienie przepisu wskazuje na nałożenie obowiązków płatnika na syndyka masy upadłościowej, który reguluje zobowiązania upadłego wynikające ze stosunku pracy.

W art. 42e ust. 2 powołanej ustawy postanowiono, że przy obliczaniu zaliczki, syndyk winien uwzględnić koszty uzyskania przychodu w wysokości określonej w przepisie oraz składki na ubezpieczenie społeczne. W myśl art. 42e ust. 3 zaliczkę obliczoną w powyższy sposób zmniejsza się o kwotę 1/12 rocznej kwoty wolnej oraz składki na ubezpieczenie zdrowotne. Natomiast z uwagi na to, że zgodnie z art. 42e ust. 4 przepisy art. 38 ust. 1 i art. 39 ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio, na syndyku ciążą pozostałe obowiązki związane z wykonywaniem funkcji płatnika co oznacza, że:

  • syndyk przekazuje kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrał zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego,
  • w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym obowiązany jest przesłać do urzędu skarbowego, deklarację PIT-4R, w której wykaże kwoty dotyczące całego roku kalendarzowego,
  • w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, syndyk obowiązany jest przekazać podatnikowi i urzędowi skarbowemu informację PlT-11, w której wykazane będą dochody uzyskane przez pracowników w ciągu całego roku kalendarzowego.

Zdaniem wnioskodawcy w sporządzanych dokumentach PIT-11 oraz PIT-4R jako nazwę płatnika należy podać: syndyk zmarłego płatnika bez NIP zmarłego podatnika i wraz z uzasadnieniem przekazać do urzędu skarbowego

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Niniejsza interpretacja indywidualna stanowi pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego dotyczącą podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków syndyka jako płatnika podatku dochodowego od wynagrodzeń wypłacanych pracownikom po śmierci pracodawcy.

W zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych, tj. obowiązku dokonania przez syndyka rozliczenia podatku dochodowego za zmarłego podatnika oraz podatku od towarów i usług wydano odrębne rozstrzygnięcia.

Zgodnie z art. 51 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 28 lutego 2003r. Prawo upadłościowe i naprawcze (t. j. Dz. U. z 2009r. Nr 175, poz. 1361 ze zm.) uwzględniając wniosek o ogłoszenie upadłości, sąd wydaje postanowienie o ogłoszeniu upadłości, w którym wyznacza sędziego-komisarza oraz syndyka albo nadzorcę sądowego, albo zarządcę.

Z przepisu art. 160 ust. 1 ww. ustawy wynika, iż w sprawach dotyczących masy upadłości syndyk, zarządca oraz nadzorca sądowy dokonują czynności na rachunek upadłego, lecz w imieniu własnym.

Natomiast w myśl art. 173 tej ustawy, syndyk niezwłocznie obejmuje majątek upadłego, zarządza nim, zabezpiecza go przed zniszczeniem, uszkodzeniem lub zabraniem go przez osoby postronne oraz przystępuje do jego likwidacji.

Przepis art. 188 ust. 1 ww. ustawy stanowi, iż w razie śmierci upadłego jego spadkobierca ma prawo brania udziału w postępowaniu upadłościowym. Jeżeli spadkobierca nie jest znany albo nie wstąpił do postępowania, sędzia-komisarz na wniosek syndyka, nadzorcy sądowego, zarządcy albo z urzędu ustanowi kuratora, do którego stosuje się przepisy art. 187.

W świetle cytowanych przepisów, upadły z mocy prawa traci zarząd oraz możliwość korzystania i rozporządzania majątkiem należącym do niego, jednakże ta okoliczność nie pozbawia upadłego statusu podatnika, do którego to stosuje się prawa i obowiązki wynikające z przepisów obowiązujących ustaw podatkowych.

We wszelkich postępowaniach, stroną w znaczeniu materialnym pozostaje upadły, to on jest podmiotem praw i obowiązków, natomiast syndykowi przysługuje legitymacja formalna do występowania w tych postępowaniach, jest on stroną w znaczeniu formalnym. W zakresie prawnopodatkowym działanie syndyka należy potraktować jako działanie przez pełnomocnika z wszystkimi prawnymi tego stanu rzeczy konsekwencjami.

Podmiotowość prawnopodatkowa w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu działalności prowadzonej przez przedsiębiorcę po ogłoszeniu upadłości nie ustaje, a syndyk masy upadłości jest osobą odpowiedzialną w czasie trwania postępowania upadłościowego za realizację obowiązków podatnika i płatnika.

Syndyk sprawujący zarząd nad majątkiem upadłego, w celu jego likwidacji, dokonuje szeregu czynności prawnych i faktycznych, które powodują powstanie określonych zobowiązań. Zobowiązania takie, powstałe w trakcie trwania upadłości stanowią wydatki niezbędne do osiągnięcia celu postępowania. Zgodnie bowiem z art. 230 ust. 1 ww. ustawy do kosztów postępowania upadłościowego zalicza się opłaty sądowe oraz wydatki niezbędne do osiągnięcia celu postępowania. Natomiast do wydatków, o których mowa w ust. 1, należą w szczególności: wynagrodzenie i wydatki syndyka, nadzorcy sądowego i zarządcy oraz ich zastępców, wynagrodzenie i wydatki członków rady wierzycieli, wydatki związane ze zgromadzeniem wierzycieli, koszty doręczeń, obwieszczeń i ogłoszeń, przypadające za czas po ogłoszeniu upadłości podatki i inne daniny publiczne, wydatki związane z zarządem masy upadłości, w tym przypadające za czas po ogłoszeniu upadłości należności ze stosunku pracy oraz należności z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne, wydatki związane z likwidacją masy upadłości, chociażby do likwidacji doszło na podstawie układu (art. 230 ust. 2 ww. ustawy). Z przepisu tego wynika zatem, że do wydatków postępowania upadłościowego obejmującego likwidację majątku upadłego należą m.in. podatki i inne daniny publiczne należne za okres po ogłoszeniu upadłości.

W przypadku śmierci upadłego, gdy nie zostało rozpoczęte postępowanie spadkowe, sędzia-komisarz na wniosek m.in. syndyka ustanawia kuratora.

Odnosząc powyższe na grunt obowiązków określonych przez przepisy materialnego prawa podatkowego wskazać należy, iż zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) płatnikiem jest każdy podmiot obowiązany na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Jak wynika z treści art. 31 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, zwane dalej „zakładami pracy", są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Zgodnie z art. 38 ust. 1a ww. ustawy w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 31 i 33-35, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczną deklarację, według ustalonego wzoru (PIT-4R).

Z przepisu art. 39 ust. 1 ww. ustawy wynika, iż w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 31, art. 33 i art. 35, w przypadku gdy nie dokonują rocznego obliczenia podatku, są obowiązani przekazać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru (PIT-11), z zastrzeżeniem ust. 5. (…)

Z powyższego wynika, iż obowiązki płatnika nałożone przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w tym obowiązek poboru przez płatników zaliczek na podatek dochodowy i obowiązek sporządzenia stosownych informacji, nie ustają w chwili ogłoszenia upadłości, a syndyk masy upadłości jest osobą odpowiedzialną w czasie trwania postępowania upadłościowego za realizację obowiązków podatnika.

Tym samym syndyk jest zobowiązany do terminowego składania deklaracji podatkowych, jak również ma obowiązek niezwłocznego regulowania należności podatkowych.

Należy zauważyć, iż obowiązek poboru zaliczek od świadczeń określonych w art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. ze stosunku pracy, ich odprowadzania oraz wystawiania odpowiednich deklaracji i informacji, wynika nie tylko z wymienionych powyżej przepisów art. 31, art. 38 ust. 1 a, art. 39 ust. 1, ale w przypadku m.in. podmiotu niebędącego następcą prawnym zakładu pracy obowiązek taki wynika z art. 42e ustawy o podatku dochodowego od osób fizycznych. Zgodnie bowiem z art. 42e ust. 1 ww. ustawy w przypadku gdy za zakład pracy wypłaty świadczeń określonych w art. 12 dokonuje komornik sądowy lub podmiot niebędący następcą prawnym zakładu pracy, przejmujący jego zobowiązania wynikające ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy, jest on obowiązany, jako płatnik, do poboru zaliczki na podatek, stosując do wypłacanych świadczeń najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Brzmienie przepisu art. 42e ww. ustawy zdaje się wskazywać na nałożenie obowiązków płatnika na takie podmioty jak m.in. syndyk masy upadłości. Wówczas bowiem to on, w zasadzie, reguluje zobowiązania. Z drugiej strony jednakże przepisy dotyczące obowiązków powyższego podmiotu nie stanowią wprost, że przejmuje on zobowiązania płatnika (zakładu pracy) wobec pracowników. Ponadto upadłość czy też likwidacja nie oznacza, że zakład pracy przestaje istnieć. Ogłoszeni upadłości nie pozbawia upadłego podmiotowości prawnej. Upadłe przedsiębiorstwo pozostaje więc w dalszym ciągu podmiotem praw i obowiązków. Czynności prawne i procesowe podejmuje za upadłego i na jego rachunek syndyk. Zatem w przedmiotowym przypadku nie znajduje zastosowania przepis art. 42e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż nie ma miejsca przejęcie przez syndyka zobowiązań zakładu pracy wobec pracowników.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że syndyk masy upadłości ma obowiązek – w związku z art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – od wypłacanych pracownikom wynagrodzeń pobierać zaliczki na podatek dochodowy oraz na zasadach określonych w art. 38 ust. 1a i art. 39 ust. 1 ww. ustawy wystawić deklarację PIT-4R oraz informacje PIT-11. Deklaracje i informacje winny obejmować cały rok podatkowy. W deklaracji tej oraz informacjach PIT-11 po ogłoszeniu upadłości i w przypadku śmierci podatnika syndyk powinien podać dane identyfikacyjne Firmy Handlowej M. będącej w upadłości ale bez Nr NIP. Syndyk jest zobowiązany do podpisania ww. deklaracji i informacji.

W tym miejscu należy bowiem przywołać, wskazany również przez wnioskodawcę, przepis art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1995r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (t. j. Dz. U. z 2004r. Nr 269, poz. 2681 ze zm.), z którego wynika, iż w przypadku zgonu lub ustania bytu prawnego podatnika, decyzja o nadaniu NIP wygasa z mocy prawa, z wyjątkiem przypadków wymienionych w ust. 1 i ust. 1a.

W świetle powyższego syndyk masy upadłości nie może posługiwać się numerem identyfikacji podatkowej zmarłego, może natomiast posługiwać się imieniem i nazwiskiem zmarłego w odniesieniu do którego prowadzone jest postępowanie upadłościowe, może także wskazać nazwę firmy zmarłego.

Wobec powyższego stanowisko wnioskodawcy w zakresie:

  • wystawienia informacji PIT-11 i rocznej deklaracji PIT-4R na podstawie art. 42e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz podania w nich jako nazwy płatnika syndyka zmarłego płatnika – jest nieprawidłowe,
  • w pozostałej części – jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj