Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1/415-285/11-4/AP
z 2 czerwca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB1/415-285/11-4/AP
Data
2011.06.02



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
azbest
budżet gminy
jednostka samorządu terytorialnego
obowiązek płatnika


Istota interpretacji
Czy wartość wykonanej usługi, czyli odbiór, transport i utylizacja azbestu przez Gminę dla indywidualnych osób fizycznych będzie stanowić dla nich nieodpłatne świadczenie i będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych i czy Gmina dofinansowując to zadanie zobowiązana jest do sporządzenia rocznych informacji o wysokości przychodu?



Wniosek ORD-IN 434 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2, § 6 i § 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, reprezentowanej przez Panią, przedstawione we wniosku z dnia 1 marca 2011 r. (data wpływu 7 marca 2011 r.), uzupełnionym w dniach 25 i 31 maja 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie:

  • powstania i opodatkowania przychodu z tytułu nieodpłatnego świadczenia w postaci odbioru, transportu i utylizacji azbestu – jest nieprawidłowe,
  • sporządzenia rocznych informacji o wysokości osiągniętego przychodu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 marca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania nieodpłatnego świadczenia w postaci usuwania wyrobów zawierających azbest.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W związku z przygotowaniami do aplikowania do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej z zakresu gospodarki odpadami i ochrony powierzchni ziemi - zadanie pod nazwą „Usuwanie azbestu i wyrobów zawierających azbest na terenie Gminy” - Wnioskodawca prosi o wydanie interpretacji.

Zakres rzeczowy ww. zadania będzie obejmował m.in. koszty przygotowania do transportu, transport, składowanie, bądź utylizację wyrobów zawierających azbest, znajdujących się na terenie Miasta i Gminy. Realizacja zadania polegać będzie na odbiorze, transporcie i utylizacji azbestu od indywidualnych mieszkańców gmin przez wykonawcę wyłonionego przez Gminę zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych. Zdjęcie azbestu z dachu oraz wykonanie nowego pokrycia należeć będzie do obowiązków właściciela posesji. Zadanie to będzie finansowane z budżetu Gminy oraz środków finansowych pochodzących z dotacji Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Otrzymane przez Gminę środki staną się środkami budżetu gminy, jako jej dochody własne. Nabywcą usługi dotyczącej usunięcia azbestu z terenu Gminy będzie Wnioskodawca (Gmina). Podmiot realizujący usługę wystawi fakturę na Gminę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wartość wykonanej usługi, czyli odbiór, transport i utylizacja azbestu przez Gminę dla indywidualnych osób fizycznych będzie stanowić dla nich nieodpłatne świadczenie i będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od osób fizycznych i czy Gmina dofinansowując to zadanie zobowiązana jest do sporządzenia rocznych informacji o wysokości przychodu...

Zdaniem Wnioskodawcy, ww. usługa jest zadaniem własnym Gminy i nie powinna stanowić dla osób fizycznych przychodu z tytułu nieodpłatnego świadczenia w związku z odbiorem, transportem i utylizacją azbestu.

W uzupełnieniu wniosku Zainteresowany wskazał, że Gmina nie powinna wystawić informacji o przychodzie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

  • nieprawidłowe – w części dotyczącej powstania i opodatkowania przychodu z tytułu nieodpłatnego świadczenia,
  • prawidłowe – w części dotyczącej sporządzenia rocznych informacji o wysokości osiągniętego przychodu.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Źródła przychodów wymienione zostały w art. 10 ust. 1 ww. ustawy. W myśl art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednym ze źródeł przychodów są inne źródła.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania „w szczególności”, wskazuje, iż definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w art. 20 ust. 1 ww. ustawy. Oznacza to, iż przychodem z innych źródeł będzie każde przysporzenie majątkowe, mające konkretny wymiar finansowy, otrzymane jako świadczenie pieniężne, rzeczowe lub też jako świadczenie nieodpłatne czy częściowo odpłatne.

Stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolna od podatku dochodowego jest wartość otrzymanych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartość świadczeń rzeczowych (w naturze) finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych, agencji wykonawczych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów.

Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że aby podatnik mógł skorzystać ze zwolnienia od podatku określonego tym przepisem musi otrzymać:

  • nieodpłatne świadczenie, bądź
  • świadczenie częściowo odpłatne, bądź
  • świadczenie rzeczowe (w naturze),
  • świadczenia te muszą być sfinansowane (współfinansowane) z konkretnych, ściśle określonych źródeł,
  • otrzymanie świadczeń winno nastąpić w ramach programów rządowych.

Jeżeli zatem podatnik otrzyma takie świadczenie i jest ono finansowane lub współfinansowane m.in. ze środków budżetu jednostki samorządu terytorialnego w ramach rządowych programów, to wartość tego świadczenia jest zwolniona z podatku.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca (Gmina) przystąpi do zadania z zakresu gospodarki odpadami i ochrony powierzchni ziemi i będzie realizować zadanie pod nazwą „Usuwanie azbestu i wyrobów zawierających azbest na terenie Gminy”. Realizacja ww. zadania będzie polegać na odbiorze, transporcie i utylizacji azbestu od indywidualnych mieszkańców gmin przez wykonawcę wyłonionego przez Gminę. Powyższe zadanie będzie finansowane ze środków budżetu Gminy oraz ze środków finansowych pochodzących z dotacji Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Otrzymane przez Gminę środki staną się środkami budżetu Gminy, jako jej dochody własne. Nabywcą usługi dotyczącej usunięcia azbestu z terenu Gminy będzie Wnioskodawca, natomiast podmiot realizujący usługę wystawi fakturę na Gminę.

W związku z powyższym stwierdzić należy, że osoby fizyczne, tj. mieszkańcy Gminy, otrzymają od Wnioskodawcy nieodpłatne świadczenie w postaci finansowania usług świadczonych przez wykonawcę wyłonionego przez Gminę, obejmujących odbiór, transport i utylizację azbestu. Wartość tychże nieodpłatnych świadczeń stanowić będzie dla mieszkańców Gminy przychód podatkowy w rozumieniu art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychód ten jednakże, jako finansowany ze środków własnych Gminy – jednostki samorządu terytorialnego, korzystać będzie ze zwolnienia z opodatkowania na mocy art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pod warunkiem spełnienia wszystkich przesłanek określonych w treści ww. przepisu, w tym warunku dotyczącego otrzymywania ww. świadczenia w ramach programów rządowych.

Zgodnie z art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

W związku z powyższym należy wskazać, iż w przedmiotowej sprawie Gmina nie będzie zobowiązana do sporządzenia rocznych informacji o wysokości przychodu.

Końcowo tut. Organ podkreśla, że z uwagi na fakt, iż zdaniem Wnioskodawcy realizacja zadania polegającego na odbiorze, transporcie i utylizacji azbestu nie będzie skutkowała powstaniem po stronie osób fizycznych przychodu z tytułu nieodpłatnego świadczenia – stanowisko Wnioskodawcy w części dotyczącej powstania i opodatkowania przychodu z tytułu nieodpłatnego świadczenia należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj