Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB2/436-36/11-4/WS
Data
2011.05.10
Referencje
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
Temat
Podatek od czynności cywilnoprawnych --> Przedmiot opodatkowania
Słowa kluczowe
aport
spółka cywilna
wartość
wkład
Istota interpretacji
Aport przedsiębiorstwa (jednoosobowa działalność gospodarcza) do spółki cywilnej – ustalenie wartości wkładu.
Wniosek ORD-IN
353 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 8 lutego 2011 r. (data wpływu 10 lutego 2011 r.), uzupełnionym w dniu 27 i 28 kwietnia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych wniesienia aportu do spółki cywilnej – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 10 lutego 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej: - podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wniesienia przedsiębiorstwa do spółki cywilnej oraz w zakresie ustalenia wartości początkowej środków trwałych,
- podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych wniesienia aportu do spółki cywilnej,
- podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania aportu.
Wniosek nie spełniał wymogów formalnych określonych w art. 14b § 3 i 14f § 2 Ordynacji podatkowej, w związku z powyższym pismem z dnia 21 kwietnia 2011 r. nr ILPB1/415-155/11 -2/AO ILPB2/436-36/11-2/WS ILPP2/443-328/11-2/SJ, wezwano Wnioskodawcę do jego uzupełnienia w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.
Jednocześnie poinformowano Wnioskodawcę, że stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ, a jego uzupełnieniem nie wlicza się do trzymiesięcznego terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.
Wezwanie wysłano w dniu 21 kwietnia 2011 r., skutecznie doręczono dnia 26 kwietnia 2011 r., zaś w dniu 27 kwietnia 2011 r. Wnioskodawca uzupełnił brakującą opłatę, natomiast w dniu 28 kwietnia 2011 r. (data nadania 27 kwietnia 2011 r.), do tut. organu wpłynęło pismo, w którym Wnioskodawca uzupełnił pozostałe braki.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą. Zamierza wraz z inną osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą założyć spółkę cywilną. Całe przedsiębiorstwo zostanie wniesione aportem do spółki cywilnej. W skład przedsiębiorstwa wnoszonego wejdą: środki trwałe, materiały, środki pieniężne.
W związku z powyższym zadano następujące pytania.
- Czy wniesienie całego przedsiębiorstwa do spółki jest zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych...
- Czy wartość środków trwałych wnoszonych do spółki ustala się w wysokości ich wartości początkowej ujętej w ewidencji środków trwałych nawet gdy środek trwały jest całkowicie zamortyzowany...
- Czy tak ustalona wartość powinna być ujęta w umowie spółki i stanowić będzie podstawę do podatku od czynności cywilnoprawnych...
- Czy udziały w spółce są zależne od wniesionego wkładu...
- Czy wniesienie całego przedsiębiorstwa do spółki cywilnej podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług...
Tutejszy Organ informuje, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie nr 3 w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych. Natomiast w przedmiocie podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku od towarów i usług w dniu 10 maja 2011 r. zostały wydane interpretacje indywidualne nr ILPB1/415-155/11-4/AO, ILPB1/415-155/11-5/AO oraz ILPP2/443-328/11-4/SJ, a także – w odniesieniu do pytania nr 4 – postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania z dnia 10 maja 2011 r. nr ILPB1/415-155/11-6/AO ILPB2/436-36/11-5/WS ILPP2/443-328/11-5/SJ.
Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do pytania z zakresu podatku od czynności cywilnoprawnych, podstawą podatku od czynności cywilnoprawnych jest wartość środków trwałych określona jak w pkt 2 - art. 22g ust. 1 pkt 4, art. 22h ust. 3 i 3a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast w pkt 2 Wnioskodawca wskazał, iż wartość środków trwałych wnoszonych do spółki cywilnej ustala się w wysokości początkowej ujętej w ewidencji środków trwałych - dokonane odpisy amortyzacyjne nie zmniejszają wartości środków trwałych wnoszonych do spółki, natomiast zmniejszą wartość środków do amortyzacji dokonywanej przez spółkę - wystąpi tu kontynuacja amortyzacji - art. 22g ust. 1 pkt 4, art. 22h ust. 3 i 3a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
W myśl art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 ze zm.) podatkowi temu podlegają: - następujące czynności cywilnoprawne:
- umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych,
- umowy pożyczki pieniędzy lub rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku,
- umowy darowizny – w części dotyczącej przejęcia przez obdarowanego długów i ciężarów albo zobowiązań darczyńcy,
- umowy dożywocia,
- umowy o dział spadku oraz umowy o zniesienie współwłasności – w części dotyczącej spłat i dopłat,
- ustanowienie hipoteki,
- ustanowienie odpłatnego użytkowania, w tym nieprawidłowego, oraz odpłatnej służebności,
- umowy depozytu nieprawidłowego,
- umowy spółki,
- zmiany umów wymienionych w pkt 1, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 4;
- orzeczenia sądów, w tym również polubownych, oraz ugody, jeżeli wywołują one takie same skutki prawne, jak czynności cywilnoprawne wymienione w pkt 1 lub 2.
Zgodnie z art. 1a pkt 1 ww. ustawy, użyte w ustawie określenie spółka osobowa oznacza spółkę: cywilną, jawną, partnerską, komandytową lub komandytowo-akcyjną.
W myśl art. 3 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 4 pkt 9 ww. ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej i ciąży - przy umowie spółki cywilnej na wspólnikach.
Stosownie do treści art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. a) w zw. z art. 7 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy, podstawę opodatkowania przy zawarciu umowy spółki – stanowi wartość wkładów do spółki osobowej albo wartość kapitału zakładowego, a stawka podatku wynosi 0,5%.
Zgodnie z art. 10 ust. 2 ww. ustawy, notariusze są płatnikami podatku od czynności cywilnoprawnych dokonywanych w formie aktu notarialnego.
Na tle powyższego wyjaśnić należy co następuje.
Zgodnie z literalnym brzmieniem art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, podstawę opodatkowania z tytułu zawarcia umowy spółki stanowi – wartość wkładów do spółki osobowej albo wartość kapitału zakładowego. Powyższe oznacza, że analizowany przepis nie odwołuje się do wartości środków trwałych przyjętej w wysokości początkowej ujętej w ewidencji środków na podstawie przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, lecz do wartości wkładów. Nie ma zatem ustawowego obowiązku, aby podstawę opodatkowania przedmiotowej czynności ustalać według przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, skoro ustawa tak nie stanowi.
Zatem, w rozpatrywanej sprawie wartość wkładów do spółki osobowej, wynikająca z umowy, będąca podstawą opodatkowania wyceniana jest przez wspólników, czyli strony konkretnej czynności cywilnoprawnej. Powyższe nie wyklucza ustalenia wartości wkładów w sposób przedstawiony przez Wnioskodawcę.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
Referencje
|