Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/2/415-146/11/MMa
z 13 kwietnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/2/415-146/11/MMa
Data
2011.04.13



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
remonty
spłata kredytu
sprzedaż mieszkania
wydatek
zaliczka


Istota interpretacji
Zwolnienia od opodatkowania przychodów ze zbycia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 07 grudnia 2010r. (data wpływu 01 lutego 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od opodatkowania przychodów ze zbycia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego:

jest nieprawidłowe:

  • w części dotyczącej wydatków poniesionych na spłatę kredytu oraz na remont i modernizację lokalu mieszkalnego przed dniem uzyskania zaliczki,
  • w części wydatków poniesionych na zakup rolet naokiennych i moskitier,

prawidłowe w pozostałej części.

UZASADNIENIE

W dniu 01 lutego 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od opodatkowania przychodów ze zbycia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zaistniałego stanu faktycznego:

Wnioskodawczyni była posiadaczką mieszkania spółdzielczego, wykupiła je od Spółdzielni Mieszkaniowej i od 20 kwietnia 2006 roku nabyła spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego. Mieszkanie to sprzedano, tj. 27.04.2010 roku została podpisana umowa przedwstępna i otrzymana zaliczka 10.000 zł. 19.05.2010 roku otrzymano resztę zapłaty, w sumie 205.000 zł. Mieszkanie zostało wydane nowym właścicielom 30.05.2010 roku. W 2007 roku postanowiono kupić od dewelopera nowe mieszkanie na nowym osiedlu. W tym celu zaciągnięto kredyt w banku i od kwietnia 2007 roku zaczęto płacić odsetki od tego kredytu. Na początku 2010 roku postanowiono wyremontować nowo zakupione mieszkanie i sprzedać poprzednie.

Według Wnioskodawczyni zgodnie z ustawą z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych, żeby nie zapłacić podatku od przychodu ze sprzedaży mieszkania może zaliczyć:

  1. Zgodnie z art. 21 pkt 32 lit.e (…na spłatę kredytu… odsetek od tego kredytu… zaciągniętych przed dniem uzyskania przychodów) tj. jak wskazano wyżej już od kwietnia 2007 roku zaczęto płacić odsetki od zaciągniętego kredytu na zakup nowego lokalu mieszkalnego jak i po uruchomieniu całego kredytu zaczęto spłacać kredyt za mieszkanie, w którym Wnioskodawczyni jeszcze nie mieszkała i przychodu też nie osiągnęła ze sprzedaży starego mieszkania. Czy te wydatki można zaliczyć jako przeznaczenie części przychodu ze sprzedaży mieszkania i w ten sposób obniżyć sobie podstawę opodatkowania podatkiem ryczałtowym 10%.
  2. Zgodnie z tym samym artykułem czy można zaliczyć w koszty raty kredytu, które wynikają z harmonogramu spłaty kredytu w ciągu najbliższego roku od dnia wydania mieszkania. Wnioskodawczyni przyjęła, że do kwietnia 2012 roku. Jeśli tak to prosi żeby potwierdzić, jeśli nie to prosi żeby wskazać datę do jakiej może wydać środki finansowe na cele mieszkaniowe żeby móc skorzystać z tej ulgi.
  3. Zgodnie z art. 21 pkt 32 lit. a) można też przeznaczyć środki finansowe na remont lub modernizację własnego lokalu mieszkalnego. Czy do tych wydatków można zaliczyć: usługę remontową, elementy do wykończenia podłogi tj. panele, listwy przypodłogowe, narożniki, folię, piankę; wannę wraz z akcesoriami, glazurę, baterię kuchenną, rolety naokienne oraz moskitiery, zlew kuchenny, płytę indukcyjną, piekarnik, drzwi do pokoi.

W związku z powyższym zadano pytanie:

Czy wyżej wskazane wydatki można zaliczyć do katalogu remont, modernizacja, o którym mowa w ustawie...

Zdaniem Wnioskodawczyni wszystkie te wydatki może zaliczyć jako wydatki przeznaczone na cele mieszkaniowe.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdza się co następuje:

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), źródłem przychodu jest – z zastrzeżeniem ust. 2 – odpłatne zbycie m.in.:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,

-jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Ustawą z dnia 16 listopada 2006r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1588) wprowadzono obowiązujące od 01 stycznia 2007r., zasady opodatkowania dochodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)–c) ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednak z uwagi na treść przepisu art. 7 ust. 1 powołanej ustawy z dnia 16 listopada 2006r. do odpłatnego zbycia nieruchomości i praw, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) do dnia 31 grudnia 2006r., stosuje się zasady określone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed dniem 01 stycznia 2007r.

W przedmiotowej sprawie nabycie lokalu mieszkalnego przez Wnioskodawczynię miało miejsce w dniu 20 kwietnia 2006r., a tym samym do zbycia tego lokalu mają zastosowanie przepisy w brzmieniu obowiązującym do końca 2006r.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 28 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do końca 2006r. przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) nie łączy się z przychodami (dochodami) z innych źródeł.

Zgodnie z art. 28 ust. 2 podatek od przychodu, o którym mowa w ust. 1, ustala się w formie ryczałtu w wysokości 10% uzyskanego przychodu. Podatek ten jest płatny bez wezwania w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika.

Stosownie do art. 28 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jeżeli nie zostaną spełnione warunki, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) lub e), podatek jest płatny najpóźniej następnego dnia po upływie terminów określonych w tym przepisie wraz z odsetkami naliczanymi:

  1. od terminu płatności określonego w ust. 2 do dnia, w którym upłynęły dwa lata, licząc od dnia sprzedaży - w wysokości połowy odsetek za zwłokę pobieranych od zaległości podatkowych,
  2. począwszy od następnego dnia po upływie dwóch lat licząc od dnia sprzedaży, aż do dnia zapłaty - w pełnej wysokości odsetek za zwlokę pobieranych od zaległości.

Stosownie do art. 19 ust. 1 ww. ustawy, przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszt odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej.

Do kosztów odpłatnego zbycia zaliczyć można np. opłatę notarialną, opłatę skarbową, opłatę sądową, koszty pośrednika zajmującego się obrotem nieruchomości, koszty wyceny nieruchomości przez rzeczoznawcę majątkowego, prowizje pośredników w sprzedaży nieruchomości, koszty ogłoszeń w prasie związanych z zamiarem sprzedaży nieruchomości, wydatki związane ze sporządzeniem przez notariusza umowy cywilnoprawnej. Kosztów nie stanowią natomiast wydatki na nabycie zbywanej nieruchomości.

Stosownie do art. 28 ust. 2a) zasada, o której mowa w ust. 2 zdanie drugie, nie ma zastosowania do podatników dokonujących sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), którzy w terminie 14 dni od dnia dokonania tej sprzedaży złożą oświadczenie, że przychód uzyskany ze sprzedaży przeznaczą na cele określone w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) lub lit. e).

Z powyższego wynika, że złożenie stosownego oświadczenia w ustawowym terminie, powoduje wyłączenie możliwości wydania przez organ podatkowy decyzji określającej wysokość zobowiązania podatkowego podatnika, który takie oświadczenie złożył. Wyłączenie to istnieje w okresie, w którym podatnik ma prawo wydać uzyskany przychód na cele preferowane zwolnieniem podatkowym.

W świetle z art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a w części wydatkowanej nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży:

  • na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,
  • na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,
  • na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie przeznaczonych pod budowę budynku mieszkalnego, w tym również gruntu lub udziału w gruncie albo prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego,
  • na budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, remont lub modernizację własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  • na rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację - na cele mieszkalne - własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Natomiast art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. e) tejże ustawy stanowi, że wolny od podatku dochodowego jest przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) w części wydatkowanej, nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży, na spłatę kredytu lub pożyczki, a także odsetek od kredytu lub pożyczki zaciągniętych na cele, o których mowa w lit. a), w banku lub w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym również na spłatę kredytu lub pożyczki oraz odsetek od tego kredytu lub pożyczki zaciągniętych przed dniem uzyskania tych przychodów.

Ponadto przepis art. 21 ust. 2 lit. a) ww. ustawy określa, iż ust. 1 pkt 32 lit. e) nie ma zastosowania do podatników, którzy odsetki od kredytu lub pożyczki odliczali lub odliczają na podstawie art. 26b.

Z przytoczonych wyżej przepisów wynika, iż podstawową okolicznością decydującą o zastosowaniu zwolnienia wynikającego z powołanego wyżej art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) i e) ustawy jest fakt wydatkowania (nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży) przychodu ze sprzedaży nieruchomości lub praw majątkowych na wskazane w ustawie cele mieszkaniowe.

Z omawianego zwolnienia mają prawo korzystać podatnicy, którzy przeznaczyli przychód uzyskany z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych min. na: remont lub modernizację lokalu mieszkalnego oraz na spłatę kredytu zaciągniętego na nabycie zbytej nieruchomości lub prawa oraz na nabycie innej nieruchomości lub prawa, pod warunkiem, że są to nieruchomości lub prawa wymienione w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a).

Z istoty rozwiązania zawartego w cytowanych powyżej przepisach wynika, że aby kwota uzyskana ze sprzedaży mogła korzystać ze zwolnienia, sprzedaż powinna nastąpić wcześniej lub co najmniej jednocześnie z poniesieniem wydatku. Jednakże w określonych przypadkach przedmiotowym zwolnieniem mogą być objęte również przychody uzyskane na poczet ceny sprzedaży (zadatek, przedpłata, zaliczka) i wydatkowane na cele wskazane w ustawie przed zawarciem definitywnej umowy sprzedaży.

Sprzedaż w rozumieniu cywilnoprawnym ma charakter umowy wzajemnej, do której odnosi się wyrażona w art. 488 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.) zasada jednoczesnego wykonywania świadczeń, tj. przeniesienia własności nieruchomości lub prawa majątkowego i zapłacenia sprzedawcy ceny. Jednakże przepis ten przewiduje również wyjątki, z których najważniejsze znaczenie ma jednak treść umowy pomiędzy stronami, albowiem w granicach zasady swobody umów ustanowionej w art. 353¹ Kodeksu cywilnego strony mogą ustalić, że przed zawarciem definitywnej umowy sprzedaży kupujący może otrzymać we władanie lokal mieszkalny, zapłacić część lub całość ceny.

Przyjęcie przez sprzedawcę części ceny określonej z tytułu sprzedaży następuje na podstawie umowy przedwstępnej, określonej w art. 389 Kodeksu cywilnego, zobowiązującej do przeniesienia własności, która zgodnie z art. 158 Kodeksu cywilnego powinna być zawarta w formie aktu notarialnego.

Jeżeli zatem okoliczność wcześniejszego otrzymania ceny zostanie udokumentowana zawartą umową przedwstępną i potwierdzona definitywną umową sprzedaży w formie aktu notarialnego, kwoty uzyskane z tego tytułu i wydatkowane na cele mieszkaniowe określone w powołanych przepisach korzystają ze zwolnienia na zasadach przewidzianych w ustawie.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawczyni w 2010 roku dokonała sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego, które nabyła w dniu 20 kwietnia 2006 roku. Zatem odpłatne zbycie przedmiotowej nieruchomości dokonane zostało przed upływem 5 lat od daty jego nabycia i winno być opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Wnioskodawczyni wskazuje, iż dokonała spłaty części kredytu zaciągniętego na zakup nowego mieszkania zarówno przed jak i po sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego, jak również poniosła wydatki na remont nowego mieszkania. Ponadto podkreśla, iż w dniu 27.04.2010 roku otrzymała zaliczkę w wysokości 10.000 zł na poczet ceny sprzedaży zbywanego lokalu, resztę zapłaty otrzymała 19.05.2010 roku.

Skoro kwota zaliczki wypłacona została Wnioskodawczyni na poczet ceny sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego, będzie ona stanowiła składnik ceny, więc kwota uzyskana z tego tytułu i wydatkowana pomiędzy dniem uzyskania zaliczki a dniem przeniesienia własności spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego na spłatę kredytu jak również na remont tego lokalu do wysokości kwoty uzyskanej zaliczki, korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego na warunkach określonych w powołanym przepisie art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) i e) ww. ustawy.

Wydatki na remont i modernizację oraz na spłatę kredytu poniesione przed otrzymaniem zaliczki jak również poniesione od dnia otrzymania zaliczki, a przed sprzedażą spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego, w części przekraczającej kwotę otrzymanej zaliczki, nie będą mogły zostać uznane za cel mieszkaniowy.

Natomiast wydatkowanie środków ze sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży ww. prawa, tj. podpisania umowy sprzedaży przenoszącej własność w formie aktu notarialnego, na spłatę kredytu zaciągniętego na zakup nowego mieszkania oraz kwota wydatków na remont tego mieszkania korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego na mocy art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) i e) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czyli może być uznane za cel mieszkaniowy.

Tak więc w odniesieniu do przeznaczenia części środków uzyskanych ze sprzedaży mieszkania na spłatę kredytu zaciągniętego na zakup nowego mieszkania i jego remont zaznaczyć należy, iż termin, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) i e), w przypadku Wnioskodawczyni, upłynie z ostatnim dniem dwuletniego okresu liczonego od dnia zawarcia umowy sprzedaży przenoszącej własność spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego.

Wszelkie wydatki środków uzyskanych ze sprzedaży lokalu mieszkalnego na cele mieszkaniowe dokonane po upływie tego terminu nie będą korzystały z przedmiotowego zwolnienia, a ta część przychodu uzyskanego z odpłatnego zbycia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego, która nie została przeznaczona w okresie dwóch lat od daty sprzedaży na własne cele mieszkaniowe Wnioskodawczyni będzie stanowić źródło przychodu podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach określonych w art. 28 ust. 2 ww. ustawy.

W przypadku korzystania z ulg i zwolnień podatkowych wynikających z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, obowiązek udowodnienia, że określony wydatek został poniesiony przy spełnieniu wszystkich warunków wynikających z przepisów podatkowych spoczywa na podatniku, który wywodzi z tego określone skutki prawne.

Ustosunkowując się następnie do możliwości skorzystania przez Wnioskodawczynię ze zwolnienia przychodu od opodatkowania dotyczącego przeznaczenia środków pieniężnych uzyskanych ze zbycia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego z tytułu przeznaczenia środków ze sprzedaży na remont i modernizację własnego lokalu mieszkalnego, należy zauważyć, iż przepisy ustawy o podatku dochodowym nie definiują, jakiego rodzaju wydatki wchodzą w zakres tego zwolnienia. W związku powyższym zasadne jest posługiwanie się stosownymi definicjami zamieszczonymi w ustawie z dnia 07 lipca 1994 roku Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 ze zm.).

Z treści art. 3 pkt 6 ww. ustawy wynika, że poprzez sformułowanie „budowa” należy rozumieć wykonanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego. Art. 3 pkt 7 stanowi, iż przez sformułowanie „roboty budowlane” należy rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego, zaś w myśl art. 3 pkt 8 poprzez „remont” należy rozumieć wykonanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Z powyższej definicji wynika, że za wydatki remontowe należy uznać tylko te roboty budowlane, które zostały dokonane po oddaniu budynku (lokalu) do użytkowania, gdyż remontu budynku (lokalu) nie można utożsamiać z jego wybudowaniem. Remont może być przeprowadzony po uprzednim wybudowaniu budynku (lokalu) mieszkalnego. W przeciwnym wypadku nie istnieje przedmiot remontu. Nie można remontować czegoś, co nie zostało jeszcze wybudowane. Powyższe znajduje potwierdzenie zarówno w przepisach prawa budowlanego, jak i w ustawie, na gruncie której pojęcie budowy występuje niezależnie od pojęcia remontu.

Jak wynika z wyżej zacytowanych definicji do robót zaliczanych do remontu i modernizacji budynku mieszkalnego bądź lokalu mieszkalnego zaliczyć można również wykonanie nowych elementów w lokalu (budynku), a to oznacza, że wydatki poniesione na ten cel mogą być również związane z nowo wybudowanym budynkiem mieszkalnym lub lokalem mieszkalnym w takim budynku. Jednakże do momentu zakończenia procesu inwestycyjnego polegającego na budowie budynku (lokalu) mieszkalnego, nie mamy do czynienia z jego remontem czy modernizacją, a co za tym idzie wydatki mieszkaniowe poniesione na rzecz tego budynku (lokalu), nie mogą uprawniać do przedmiotowego zwolnienia.

Natomiast rodzaje wydatków mieszczących się w zakresie ulgi na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego zawiera rozporządzenie Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 21 grudnia 1996 roku w sprawie określenia rodzajów wydatków na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, o które zmniejsza się podatek dochodowy (Dz. U. Nr 156, poz. 788).

W myśl postanowień § 1 tego rozporządzenia, za wydatki na remont modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, uważa się wydatki poniesione na:

  1. zakup materiałów i urządzeń,
  2. zakup usług obejmujących:
    • wykonanie ekspertyzy, opinii, projektu,
    • transport materiałów i urządzeń,
    • wykonawstwo robót,
    • najem sprzętu budowlanego,
    • opłaty administracyjne i inne opłaty wynikające z odrębnych przepisów,

w związku z robotami określonymi w załącznikach do rozporządzenia.

Załącznik nr 2 wskazanego rozporządzenia w wykazie robót zaliczanych do remontu i modernizacji lokalu mieszkalnego wymienia:

  1. remont i modernizację, lub wykonanie nowych elementów w lokalu mieszkalnym:
    • ścianek działowych, sufitów tynków i okładzin wewnętrznych,
    • podłóg i posadzek,
    • okien i świetlików i drzwi, powłok malarskich i tapet,
    • elementów kowalsko - ślusarskich,
    • izolacji przeciwwodnych, przeciwwilgociowych, dźwiękochłonnych i cieplnych,
    • pozostałych elementów (np. pawlaczy, trwale umiejscowionych szaf wnękowych, obudowy wanien, zlewozmywaków, grzejników).
  2. Remont, modernizacja, wymiana lub wykonanie nowych instalacji w lokalu mieszkalnym, obejmujące rozprowadzenie po lokalu instalacji oraz montaż trwale umiejscowionych: wyposażenia, armatury i urządzeń dotyczących:
    • instalacji sanitarnych,
    • instalacji elektrycznych,
    • instalacji klimatyzacyjnych i wentylacyjnych,
    • instalacji przyzywowych (domofony) i alarmowych,
    • instalacji urządzeń grzewczych,
    • przewodów wentylacyjnych, spalinowych i dymowych.


Mając na uwadze powyższe przepisy, stwierdzić należy, iż do wydatków, spełniających ustawowe przesłanki wskazane w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ustawy o podatku dochodowego od osób fizycznych należy zaliczyć wydatki na :usługę remontową, elementy do wykończenia podłogi tj. panele, listwy przypodłogowe, narożniki, folię, piankę; wannę wraz z akcesoriami, glazurę, baterię kuchenną, zlew kuchenny, płytę indukcyjną, piekarnik i drzwi do pokoi.

Natomiast wydatki na remont i modernizację wymienione (kwalifikowane) w wykazie robót zaliczanych do remontu i modernizacji lokalu mieszkalnego ujętym w rozporządzeniu Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa nie obejmują zakupu rolet wewnętrznych i moskitier, gdyż są związane z wyposażeniem lokalu a nie remontem i modernizacją.

Wobec wyżej powołanych regulacji prawnych ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i w oparciu o stan faktyczny przedstawiony we wniosku stwierdzić należy, że wydatkowanie środków uzyskanych ze sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego:

  • na spłatę kredytu zaciągniętego na zakup lokalu mieszkalnego oraz na remont i modernizację tego lokalu w części wydatkowanej przed dniem uzyskania zaliczki nie korzysta ze zwolnienia od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 32,
  • na spłatę kredytu zaciągniętego na zakup lokalu mieszkalnego oraz na remont i modernizacje tego lokalu w części wydatkowanej po dniu uzyskania zaliczki a przed podpisaniem aktu notarialnego przenoszącego własność spółdzielczego własnościowego do lokalu mieszkalnego, korzysta ze zwolnienia od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 32, do wysokości tej zaliczki,
  • na spłatę kredytu zaciągniętego na zakup lokalu mieszkalnego oraz na remont i modernizację tego lokalu w okresie dwóch lat od dnia zawarcia aktu notarialnego przenoszącego własność spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego, korzysta ze zwolnienia od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 32,
  • na remont i modernizację lokalu mieszkalnego w części obejmującej wydatki na: usługę remontową, elementy do wykończenia podłogi tj. panele, listwy przypodłogowe, narożniki, folię, piankę; wannę wraz z akcesoriami, glazurę, baterię kuchenną, zlew kuchenny, płytę indukcyjną, piekarnik, drzwi do pokoi korzysta ze zwolnienia od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 32,
  • na remont i modernizację lokalu mieszkalnego w części obejmującej wydatki na rolety naokienne oraz moskitiery nie korzysta ze zwolnienia od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 32.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawczyni w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Ponadto wskazać należy, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są na pisemny wniosek zainteresowanego w jego indywidualnej sprawie. W związku z powyższym przedmiotowa interpretacja dotyczy wyłącznie Wnioskodawczyni.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj