Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP1/443-62/11-4/ALN
z 22 czerwca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPP1/443-62/11-4/ALN
Data
2011.06.22



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy


Słowa kluczowe
podatek od towarów i usług
powiat
starostwo


Istota interpretacji
Powiat jest osobą prawną i tylko on może posiadać status podatnika VAT, składać deklaracje VAT-7 i występować jako strona w umowach cywilnoprawnych. Faktury sprzedaży nieruchomości, dzierżawy, najmu oraz faktury otrzymywane przy zakupach winny być wystawiane na podatnika, czyli Powiat.



Wniosek ORD-IN 355 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Powiatu przedstawione we wniosku z dnia 15 kwietnia 2011 r. (data wpływu 20 kwietnia 2011 r.), uzupełnionego pismem z dnia 6 czerwca 2011r. (data wpływu 9 czerwca 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stwierdzenia:

  • kto jest podatnikiem podatku od towarów i usług Powiat czy Starostwo,
  • czy faktury za sprzedaż nieruchomości, dzierżawę, najem powinny być wystawione przez Powiat czy Starostwo,
  • kto powinien zawierać umowy cywilnoprawne Powiat czy Starostwo i na kogo winny być wystawiane faktury,
  • kto powinien składać deklaracje podatkowe VAT – 7 Powiat czy Starostwo,

- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 kwietnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stwierdzenia:

  • kto jest podatnikiem podatku od towarów i usług Powiat czy Starostwo,
  • czy faktury za sprzedaż nieruchomości, dzierżawę, najem powinny być wystawione przez Powiat czy Starostwo,
  • kto powinien zawierać umowy cywilnoprawne Powiat czy Starostwo i na kogo winny być wystawiane faktury,
  • kto powinien składać deklaracje podatkowe VAT – 7 Powiat czy Starostwo,

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 6 czerwca 2011r. (data wpływu 9 czerwca 2011r.) o własne stanowisko w sprawie oceny prawnej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny.

Powiat posiada własny NIP i jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Starostwo Powiatowe posługuje się własnym NIP-em i jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Starostwo Powiatowe prowadzi ewidencję na potrzeby podatku VAT. Umowy z kontrahentami (sprzedaż, dzierżawa, najem, wieczyste użytkowanie gruntu) zawierane są przez Powiat, natomiast faktury wystawia Starostwo ze swoim NIP-em. Odliczenia podatku naliczonego z tytułu poniesionych kosztów (energia, woda, co) wynikających z faktur dokonywane są również z zastosowaniem NIP nadanego Starostwu. Rejestr sprzedaży i zakupu prowadzony jest przez Starostwo.

Deklaracje VAT-7 przekazane są do urzędu skarbowego w następujący sposób:

  1. deklaracja VAT-7 z NIP-em Starostwa – rozliczenie w zakresie podatku od towarów i usług
  2. deklaracja VAT-7 z NIP-em Powiatu – zerowa.

Starostwo Powiatowe jako podatnik podatku od towarów i usług prowadzi obsługę księgową i finansową Powiatu. W związku z powyższym zdarzenia związane z podatkiem od towarów i usług ujmowane są w księgach rachunkowych Starostwa.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Kto jest podatnikiem podatku od towarów i usług Powiat czy Starostwo...
  2. Czy faktury za sprzedaż nieruchomości, dzierżawę, najem powinny być wystawione przez Powiat czy Starostwo...
  3. Kto powinien zawierać umowy cywilnoprawne Powiat czy Starostwo i na kogo winny byś wystawiane faktury...
  4. Kto powinien składać deklaracje podatkowe VAT – 7 Powiat czy Starostwo...

Zdaniem Wnioskodawcy, Powiat powinien być podatnikiem podatku od towarów i usług. Starostwo Powiatowe jest aparatem pomocniczym organu (Powiatu). Starostwo jest strukturą organizacyjną, której jedynym celem jest zapewnienie sprawnej realizacji zadań i organu Powiatu i jego obsługi techniczno-organizacyjnej. Biorąc pod uwagę treść ustawy o podatku od towarów i usług Wnioskodawca stwierdza, że każde działanie podejmowane przez Starostwo faktycznie nie stanowi działania Starostwa jako odrębnego pomiotu, lecz jest działaniem samej jednostki samorządu terytorialnego – Powiatu.

W świetle przepisów ustawy o VAT art. 15 ust. 1 to jednostki samorządu terytorialnego ze względu na przyznaną im osobowość prawną, są podatnikami od towarów i usług.

W uzupełnionym wniosku Wnioskodawca podał, iż:

  • faktury VAT powinny być wystawiane przez Powiat i posiadać numer identyfikacji podatkowej Powiatu,
  • umowy cywilnoprawne powinien zawierać Powiat i na Powiat powinny być wystawiane faktury VAT,
  • w zakresie podatku od towarowi usług powinna być jedna deklaracja VAT-7 sporządzana przez Powiat.

Powiat jest samorządową osobą prawną, który nie ma własnych struktur organizacyjnych, natomiast nałożone na niego zadania zgodnie z art. 33 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym wykonuje Zarząd Powiatu przy pomocy Starostwa Powiatowego.

Starostwo realizuje zadania spoczywające na samorządowych osobach prawnych, a odnośnie zadań skutkujących obowiązkiem podatkowym VAT występuje wyłącznie jako jednostka organizacyjna działająca w imieniu Powiatu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Według art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 wyżej wymienionego rozporządzenia, zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powiat, w rozumieniu ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.), jest jednostką samorządu terytorialnego. Posiada osobowość prawną i wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Jest właścicielem mienia i innych praw majątkowych oraz samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową na podstawie budżetu powiatu.

Organami powiatu są rada powiatu i zarząd powiatu, zgodnie z art. 8 ust. 2 ww. ustawy. Zarząd jest organem wykonawczym powiatu (art. 26 ust. 1 powołanej ustawy). W myśl art. 33 powołanej ustawy, Zarząd wykonuje zadania powiatu przy pomocy starostwa powiatowego oraz jednostek organizacyjnych powiatu, w tym powiatowego urzędu pracy. Z przepisu art. 34 ust. 1 tej ustawy wynika, że starosta organizuje pracę zarządu powiatu i starostwa powiatowego, kieruje bieżącymi sprawami powiatu oraz reprezentuje powiat na zewnątrz.

Jak wynika z powyższego, starostwo powiatowe jest aparatem pomocniczym, służącym zarządowi do wykonania zadań powiatu oraz obsługi techniczno - organizacyjnej powiatu. Tak rozumiane starostwo powiatowe jest wyspecjalizowanym biurem o pewnym zespole pracowników oraz zasobie środków materialnych, danych do pomocy organowi w celu realizacji jego zadań i kompetencji.

Samorządowe osoby prawne (gminy, powiaty, województwa) są jednostkami podziału terytorialnego, posiadają osobowość prawną, a zatem i zdolność do działania we własnym imieniu i na własny rachunek. Nie mają jednak własnych struktur organizacyjnych, a nałożone na nie zadania wykonują za pośrednictwem urzędu. Urzędy te realizując zadania spoczywające na samorządowych osobach prawnych, a skutkujące obowiązkiem podatkowym w podatku od towarów i usług, występują wyłącznie jako jednostki organizacyjne działające w imieniu i na rzecz ww. osób prawnych.

Starostwo jest więc aparatem pomocniczym organu wykonawczego, który nie posiada podmiotowości prawnej. Powyższe oznacza, że podatnikiem podatku od towarów i usług w stosunku do całej działalności może być wyłącznie powiat, w żadnym zaś przypadku starostwo powiatowe.

Stosownie do zapisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (t. j. Dz. U. z 2004 r. Nr 269, poz. 2681 ze zm.), osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu oraz otrzymują numery identyfikacji podatkowej (NIP).

Na podstawie art. 2 ust. 2 i 3 obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają również inne podmioty niż wymienione w ust. 1, jeżeli na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, a w szczególności zakłady (oddziały) osób prawnych, płatnicy podatków oraz płatnicy składek ubezpieczeniowych – podmioty te również otrzymują NIP. Powyższe oznacza, że każdy podmiot, który należy do jednej z ww. kategorii (podatnika i płatnika), jest obowiązany do złożenia zgłoszenia identyfikacyjnego.

Na podstawie art. 96 ust. 1 ustawy o VAT, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3, a zatem rejestracji dla potrzeb podatku od towarów i usług powinna dokonać Gmina, jako podatnik podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 96 ust. 3 ustawy o VAT podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako „podatnika VAT czynnego” lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 – jako „podatnika VAT zwolnionego (art. 96 ust. 4 ustawy o VAT).

Przy czym zgodnie z art. 96 ust. 11 ustawy o VAT podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT czynny jest obowiązany umieszczać numer identyfikacji podatkowej na fakturach oraz w ofertach.

Zgodnie z art. 99 ust. 1 podatnicy, o których mowa w art. 15 są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10 i art. 133.

Wskazane powyżej przepisy dotyczące rejestracji w zakresie podatku VAT oraz składania deklaracji VAT jednoznacznie odwołują się do podatnika, o którym mowa w art. 15.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ww. ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 106 ust. 8 ustawy o VAT Minister Finansów w rozporządzeniu z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 68, poz. 361) określił m. in. szczegółowe zasady wystawiania faktur. Zgodnie z § 4 ust. 1 ww. rozporządzenia zarejestrowani podatnicy jako podatnicy VAT czynni, posiadający numer identyfikacji podatkowej, wystawiają faktury oznaczone wyrazami „FAKTURA VAT”.

Stosownie do przepisu § 5 ust. 1 pkt 1 i 2 ww. faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać m.in.:

  1. imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy oraz ich adresy;
  2. numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11.

Wobec powyższego uprawnionym do wystawiania, otrzymywania faktur VAT oraz składania deklaracji w imieniu własnym (tj. używając własnej nazwy) jest powiat.

Zatem podatnikiem podatku od towarów i usług w stosunku do całej działalności Powiatu jest wyłącznie Powiat jako jednostka samorządu terytorialnego, posiadająca osobowość prawną. Dlatego też dla celów podatku od towarów i usług Powiat powinien składać deklarację w podatku od towarów i usług, jak również tylko Powiat może wystawiać i otrzymywać faktury VAT.

W konsekwencji powyższego na powiecie ciąży obowiązek związany z rejestracją w zakresie podatku od towarów i usług, jak również obowiązek prowadzenia ewidencji dla potrzeb rozliczania podatku od towarów i usług.

Reasumując Powiat jest osobą prawną i tylko on może posiadać status podatnika VAT, składać deklaracje VAT-7 i występować jako strona w umowach cywilnoprawnych. Faktury sprzedaży nieruchomości, dzierżawy, najmu oraz faktury otrzymywane przy zakupach winny być wystawiane na podatnika, czyli Powiat.

Tutejszy Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisywanym stanie faktycznym, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj