Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-1049/12-2/JK
z 8 stycznia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 20.08.2012 r. (data wpływu 09.10.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku rejestracji jako czynny podatnik podatku od towarów i usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 09.10.2012 r. wpłynął ww. wniosek, przesłany do tut. Organu zgodnie z właściwością przez Naczelnika Urzędu Skarbowego W. w dniu 05.10.2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku rejestracji jako czynny podatnik podatku od towarów i usług.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:


Od dnia 06 września 2011 r. Wnioskodawca prowadzi własną działalność gospodarczą na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej pod nazwą I. Firma Wnioskodawcy świadczy przeważnie usługi dla podmiotów krajowych w zakresie wyszukiwania informacji w księgach wieczystych.

Od pewnego czasu klientami firmy Wnioskodawcy zaczynają być również podmioty zagraniczne. Podmiotom tym Wnioskodawca świadczy usługi związane z wyszukiwaniem informacji w księgach wieczystych dla nieruchomości położonych w Polsce. W związku z faktem, że Wnioskodawca nie jest podatnikiem czynnym VAT, a usługi świadczone przez Wnioskodawcę dla podmiotów zagranicznych są związane z nieruchomościami położonymi w Polsce to transakcje te ujęte zostały w księgach firmy Wnioskodawcy tak jak transakcje z podmiotami krajowymi na podstawie wystawionych rachunków uproszczonych. Transakcje z podmiotami zagranicznymi nie ujęte zostały w żadnych deklaracjach w zakresie podatku VAT.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy Wnioskodawca ma obowiązek dokonania rejestracji jako podatnik podatku VAT zwolniony, który będzie dokonywał importu usług i będzie zobligowany do składania do Urzędu Skarbowego comiesięcznych informacji podsumowujących z tytułu dokonanego importu usług, jeżeli transakcje te dotyczą importu usług związanych z nieruchomościami położonymi w Polsce?

Stanowisko Wnioskodawcy:


Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) firma Wnioskodawcy nie podlega obowiązkowi rejestracji jako podatnik czynny podatku VAT. Zwolnienie to związane jest z faktem, że Wnioskodawca nie przekroczył w tym, ani w poprzednim roku podatkowym wielkości sprzedaży 150 000 tys. zł, co upoważniło Wnioskodawcę do skorzystania ze zwolnienia podmiotowego z tytułu podatku od towarów i usług.

Równocześnie Wnioskodawca podkreśla, że świadczone przez Niego usługi dla podmiotów krajowych polegające na wyszukiwaniu informacji w księgach wieczystych w zakresie nieruchomości położonych w Polsce nie podlegają obligatoryjnemu obowiązkowi opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Sam fakt świadczenia usług podmiotom zagranicznym w zakresie wyszukiwania informacji w księgach wieczystych dla nieruchomości położonych w Polsce, według oceny Wnioskodawcy nie może powodować obowiązku rejestracji firmy Wnioskodawcy jako podatnika czynnego VAT, ani rejestracji jako podatnika zwolnionego, który zobligowany byłby do składania co miesięcznych informacji podsumowujących do Urzędu Skarbowego w zakresie importu usług. Art. 28e wyżej wymienionej ustawy o podatku od towarów i usług, wyraźnie wskazuje, że miejscem opodatkowania usług w zakresie nieruchomości jest państwo, w którym położona jest nieruchomość. Biorąc pod uwagę, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi dla podmiotów zagranicznych (import usług) dotyczą nieruchomości położonych na terenie Polski to według oceny Wnioskodawcy transakcje te powinny takim samym zasadom rozliczania jak transakcje z podmiotami krajowymi.

Konkludując, usługi świadczone przez firmę Wnioskodawcy dla podmiotów zagranicznych powinny być zwolnione z podatku VAT i nie powinny być wykazywane w deklaracjach podatkowych podatku od towarów i usług, ponieważ z transakcji z podmiotami krajowymi z tytułu wykonywania takich usług na terytorium Polski Wnioskodawca podlega zwolnieniu podmiotowemu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Jednocześnie na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast stosownie do art. 96 ust. 1 ustawy podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Przy czym w myśl ust. 3 niniejszego artykułu podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Z kolei w myśl art. 113 ust. 1 ustawy zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.


Niemniej jednak stosownie do ustępu 13 niniejszego artykułu zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do importu towarów i usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, świadczenia usług, dla których zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 8 podatnikiem jest ich usługobiorca, oraz podatników:

  1. dokonujących dostaw:
    1. wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali,
    2. towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, z wyjątkiem energii elektrycznej (PKWiU 35.11.10.0) i wyrobów tytoniowych w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym,
    3. nowych środków transportu,
    4. terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę;
  2. świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, a także usługi jubilerskie;
  3. nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.


Przy czym na mocy art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające usługi w zakresie przenoszenia uprawnień do emisji do powietrza gazów cieplarnianych, o których mowa w ustawie z dnia 22 grudnia 2004 r. o handlu uprawnieniami do emisji do powietrza gazów cieplarnianych i innych substancji (Dz. U. Nr 281, poz. 2784, z 2008 r. Nr 199, poz. 1227 oraz z 2009 r. Nr 215, poz. 1664)(1), jeżeli usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, niekorzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9.


Natomiast na postawie art. 100 ust. 1 ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, zarejestrowani jako podatnicy VAT UE, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym zbiorcze informacje o dokonanych:

  1. wewnątrzwspólnotowych dostawach towarów w rozumieniu art. 13 ust. 1 i 3, do których ma zastosowanie art. 42 ust. 1, na rzecz podatników podatku od wartości dodanej lub osób prawnych niebędących takimi podatnikami, zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej,
  2. wewnątrzwspólnotowych nabyciach towarów, o których mowa w art. 9 ust. 1 lub art. 11 ust. 1, od podatników podatku od wartości dodanej, zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej,
  3. dostawach towarów zgodnie z art. 136 ust. 1 lub 2, na rzecz podatników podatku od wartości dodanej lub osób prawnych niebędących takimi podatnikami, zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej,
  4. usługach, do których stosuje się art. 28b, na rzecz podatników podatku od wartości dodanej lub osób prawnych niebędących takimi podatnikami, zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej, świadczonych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, innych niż zwolnionych od podatku od wartości dodanej lub opodatkowanych stawką 0%, dla których zobowiązanym do zapłaty podatku od wartości dodanej jest usługobiorca
    - zwane dalej "informacjami podsumowującymi".


W przedmiotowym opisie sprawy Wnioskodawca wskazuje, iż świadczy przeważnie usługi dla podmiotów krajowych w zakresie wyszukiwania informacji w księgach wieczystych. Od pewnego czasu klientami Wnioskodawcy zaczynają być również podmioty zagraniczne, którym Wnioskodawca świadczy usługi związane z wyszukiwaniem informacji w księgach wieczystych dla nieruchomości położonych w Polsce. Przy tym Wnioskodawca nie jest podatnikiem czynnym VAT lecz korzysta ze zwolnienia przewidzianego w art. 113 ust. 1 ustawy.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii obowiązku dokonania rejestracji i składania do Urzędu Skarbowego co miesięcznych informacji podsumowujących z tytułu dokonanego importu usług, jeżeli transakcje te dotyczą importu usług związanych z nieruchomościami położonymi w Polsce.

Odnosząc się do niniejszej kwestii w pierwszej kolejności należy wyjaśnić, iż Wnioskodawca błędnie przyjmuje, iż w przedmiotowej sytuacji świadcząc na rzecz podmiotów zagranicznych usługi związane z wyszukiwaniem informacji w księgach wieczystych dla nieruchomości położonych w Polsce winien rozpoznać import usług.

Należy zauważyć, iż stosownie do art. 2 pkt 9 ustawy, przez import usług rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników nieposiadających siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium kraju.

Przy czym w myśl art. 17 ust. 3 ustawy, przepis ust. 1 pkt 4 stosuje się, jeżeli usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, a w przypadku usług, do których stosuje się art. 28b, również osoba prawna niebędąca takim podatnikiem, zarejestrowana jako podatnik VAT UE, zgodnie z art. 97.

Zatem biorąc pod uwagę powyższe przepisy oraz przedmiotowy opis sprawy należy stwierdzić, iż u Wnioskodawcy, który to świadczy przedmiotowe usługi na rzecz podmiotów zagranicznych – jest usługodawcą - natomiast nie nabywa przedmiotowych usług od podmiotów nieposiadających siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium kraju – nie jest usługobiorcą - nie występuje import usług.

W przedmiotowym przypadku mamy do czynienia ze świadczeniem przez Wnioskodawcę – podatnika polskiego korzystającego ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy – usług związanych z wyszukiwaniem informacji w księgach wieczystych dla nieruchomości położonych w Polsce na rzecz podmiotów zagranicznych.

W przypadku świadczenia usług, bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależeć będzie, czy dana usługa będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Generalna zasada dotycząca miejsca świadczenia usług (na rzecz podatników) została określona w art. 28b ust. 1 ustawy. Zgodnie z tym przepisem, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.

Od powyższej zasady ustawodawca przewidział szereg wyjątków, wskazując m.in. szczególne zasady ustalania miejsca świadczenia usług związanych z nieruchomościami.

I tak zgodnie z art. 28e ustawy, stanowiącym implementację art. 47 Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, str. 1 ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE, miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców, pośredników w obrocie nieruchomościami, usług zakwaterowania w hotelach lub obiektach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, użytkowania i używania nieruchomości oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego, jest miejsce położenia nieruchomości.

Przepis ten – jak wynika z jego brzmienia, stanowi wyjątek od zasady, przyjmując jako kryterium, nie usytuowanie podmiotu, lecz przedmiotu, którym jest nieruchomość, a usługi, które jej wprost dotyczą, mają być opodatkowane według jej miejsca położenia. Jednocześnie usługi te mogą mieć charakter nieograniczony, na co wskazuje katalog zamieszczony w tym przepisie, który ma charakter otwarty. Warunkiem zaliczenia określonej usługi do tego katalogu jest jej związek z nieruchomością, której dana usługa dotyczy. Wprawdzie usługi na nieruchomościach kojarzone są na ogół z usługami budowlanymi związanymi z konkretną nieruchomością, jednak pojęcie to jest znacznie szersze i obejmuje swoim zakresem cały szereg usług, które są nierozerwalnie związane z nieruchomościami. Ustawodawca krajowy i prawodawca unijny nie ograniczają tego zakresu do grupy konkretnych i określonych z nazwy usług, które stanowiłyby zamkniętą grupę i byłyby umiejscowione w jednym grupowaniu klasyfikacji statystycznej.

W Memorandum Wyjaśniającym do artykułu 9(2)(a) VI Dyrektywy (która została zastąpiona przez ww. Dyrektywę 2006/112/WE) wskazano, że opodatkowanie usług związanych z nieruchomościami jest bardziej racjonalne w miejscu, w którym dana nieruchomość się znajduje. Rozwijając powyższą myśl, należy uznać, że wprowadzenie takiego rozwiązania miało przede wszystkim zapewnić realizację podstawowej zasady wspólnego systemu VAT, jaką jest zasada opodatkowania transakcji w miejscu faktycznej konsumpcji towaru lub usługi. Efekt czynności związanych z nieruchomościami jest bowiem w większości przypadków wykorzystywany w miejscu lokalizacji nieruchomości.

Jak wyżej wskazano zasada wyrażona w przepisie art. 28e ustawy, podobnie jak reguła artykułu 47 Dyrektywy 2006/112/WE, ma zastosowanie wówczas, gdy usługę można przyporządkować do konkretnej nieruchomości, która jest możliwa do zlokalizowania co do miejsca jej położenia.

Aby uznać usługi za związane z nieruchomością wynik prac musi się wiązać z konkretną nieruchomością. Mowa o tym (tj. związku z konkretną nieruchomością) m.in. w wyroku z dnia 7 września 2006 r. w sprawie C-166/05 pomiędzy Rudi Heger GmbH a Finanzamt Graz-Stadt (Austria) dotyczącym przeniesienia praw do dokonywania połowów w formie odpłatnej cesji zezwoleń na dokonywanie połowów jako świadczenie usług związanych z nieruchomościami. TSUE wskazał (w pkt 25 wyroku), iż „Prawa do dokonywania połowów, wokół których koncentruje się postępowanie przed sądem krajowym, mogą być wykonywane jedynie w związku z daną rzeką i na częściach tej rzeki wskazanych w zezwoleniach. Tym samym sama rzeka stanowi zatem konstytutywny element zezwoleń na dokonywanie połowów, a co się z tym wiąże także przeniesienia prawa do dokonywania połowów. W zakresie, w jakim świadczenie usług, które - tak jak usługi w postępowaniu przed sądem krajowym - polegają na cesji praw do korzystania z dobra takiego, jakim jest rzeka, nieruchomość ta stanowi centralny i nieodzowny element tego świadczenia. Ponadto miejsce, w którym położona jest nieruchomość, odpowiada miejscu ostatecznego skorzystania z usługi”.

Analizując zatem sytuację przedstawioną w opisanym we wniosku zdarzeniu przyszłym w kontekście obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa stwierdzić należy, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi związane z wyszukiwaniem informacji w księgach wieczystych – jako ściśle związane z możliwą do zlokalizowania co do miejsca jej położenia nieruchomością, stanowią usługi związane z nieruchomościami, dla których zgodnie z art. 28e ustawy miejscem świadczenia, a tym samym i opodatkowania jest miejsce położenia nieruchomości, czyli w tym przypadku Polska.

Wobec powyższego, mając na uwadze przepis art. 113 ust. 1 w zw. z art. 113 ust. 13 ustawy należy stwierdzić, iż Wnioskodawca świadcząc na rzecz podmiotów zagranicznych usługi związane z wyszukiwaniem informacji w księgach wieczystych dla nieruchomości położonych w Polsce jest uprawniony do korzystania ze zwolnienia podmiotowego określonego w art. 113 ust. 1 ustawy. Tym samym prowadzona przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza polegająca na wyszukiwaniu na rzecz podmiotów zagranicznych informacji w księgach wieczystych dla nieruchomości położonych w Polsce może korzystać ze zwolnienia podmiotowego a Wnioskodawca nie musi, stosownie do art. 96 ust. 1 ustawy, składać zgłoszenia rejestracyjnego. Jednocześnie mając na uwadze przepis art. 100 ust. 1 ustawy należy stwierdzić, iż Wnioskodawca nie jest obowiązany składać w urzędzie skarbowym informacji podsumowujących.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj