Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-413/11/AL
z 17 czerwca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-413/11/AL
Data
2011.06.17



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia

Podatek od towarów i usług --> Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe --> Przepisy przejściowe i końcowe

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne


Słowa kluczowe
system oświaty
usługi szkoleniowe
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy podlegają zwolnieniu od podatku usługi szkoleniowe realizowane przez Wnioskodawcę jako jednostkę objętą systemem oświaty?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 28 lutego 2011r. (data wpływu 2 marca 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 maja 2011r. (data wpływu 16 maja 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku VAT usług szkoleniowych:

  • realizowanych w ramach kursów dla osób bezrobotnych, mieszkańców gmin, pracowników instytucji – prawidłowe,
  • realizowanych w ramach kursów dla właścicieli i pracowników firm – jest nieprawidłowe,
  • realizowanych w ramach kursów dla osób prywatnych – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 marca 2011r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku VAT usług szkoleniowych.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 9 maja 2011r. (data wpływu 16 maja 2011r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 29 kwietnia 2011r. Nr IBPP1/443-413/11/AL.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest firmą komputerową zajmująca się sprzedażą sprzętu i oprogramowania. Ponadto przy firmie działa Ośrodek Szkolenia o statusie placówki kształcenia ustawicznego, gdzie prowadzone są kursy komputerowe i obsługi kas fiskalnych. Są to usługi szkolnictwa dla dorosłych gdzie indziej nie sklasyfikowane symbol PKWiU 80.22.11-00.00. Do końca roku 2010 tego typu usługi były zwolnione z VAT.

Jak wynika z zaświadczenia o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonej przez Prezydenta Miasta Nowego z dnia 8 marca 2007r. Nr xxx. Prezydent Miasta, działając zgodnie z art. 82 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (tj. Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.), zaświadczył, że do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonej przez Prezydenta Miasta pod poz. x/99 został wpisany:

  1. Nazwa placówki: Ośrodek Szkolenia
  2. Określenie typu placówki, profil kształcenia:
    placówka kształcenia ustawicznego;
    kursy dla potrzeb własnych słuchaczy, kursy obsługi komputera, inne formy wszechnicowe, kursy językowe dla dorosłych.
  3. Osoba prowadząca placówkę:
    XY
    ul. Xxx
    xxx
  4. Adres placówki: xxx
  5. Data rozpoczęcia funkcjonowania:
    27 lutego 1997r. – placówka wpisana do ewidencji przez Kuratora Oświaty w dniu 27 lutego 1997r. pod numerem xxx.
    Niniejsze zaświadczenie wskazuje treść wpisu wg stanu na dzień 1 marca 2007r.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 9 maja 2011r. Wnioskodawca wskazał, iż Ośrodek Szkolenia jest jednostką objęta systemem oświaty. Kursy komputerowe i kursy obsługi kasy fiskalnej prowadzone przez Ośrodek Wnioskodawcy są zlecane przez:

  1. Instytucje publiczne, takie jak Urzędy Pracy, Urzędy Gminy, Ośrodek Pomocy Społecznej itp. Są one w całości pokrywane ze środków publicznych. Uczestnikami takich kursów są osoby bezrobotne, mieszkańcy gmin, pracownicy instytucji.
  2. Firmy prywatne, gdzie koszt szkolenia ponosi pracodawca.
    Uczestnikami są właściciele i pracownicy firmy.
  3. Osoby prywatne – wolny nabór. Każdy uczestnik pokrywa sam koszt kursu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaką stawkę podatku VAT należy zastosować dla tego typu usługi po 1 stycznia 2011r....

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 9 maja 2011r.) winien on zastosować stawkę zwolnioną odnośnie sytuacji określonej w punkcie 1, natomiast w zakresie sytuacji określonej w punkcie 2 i 3 zastosować stawkę 23%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

  • prawidłowe w zakresie zwolnienia z podatku VAT usług szkoleniowych realizowanych w ramach kursów dla osób bezrobotnych, mieszkańców gmin, pracowników instytucji,
  • nieprawidłowe w zakresie zwolnienia z podatku VAT usług szkoleniowych realizowanych w ramach kursów dla właścicieli i pracowników firm,
  • nieprawidłowe w zakresie zwolnienia z podatku VAT usług szkoleniowych realizowanych w ramach kursów dla osób prywatnych.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, zgodnie z art. 7 ust. 1 tej ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT – obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r. – w okresie od dnia 1 stycznia 2011 do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, podstawowa stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

–oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy o VAT , zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

–oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

A zatem usługi mogą korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust.1 pkt 26 lit. a w sytuacji gdy są świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania, lub też na podstawie art. art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy o VAT w sytuacji gdy:

  • są to usługi inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT i jednocześnie
  • są to usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz
  • są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub są świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub też są to usługi finansowane w całości ze środków publicznych.

Z opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest firmą komputerową zajmująca się sprzedażą sprzętu i oprogramowania. Ponadto przy firmie działa Ośrodek Szkolenia o statusie placówki kształcenia ustawicznego, gdzie prowadzone są kursy komputerowe i obsługi kas fiskalnych. Są to usługi szkolnictwa dla dorosłych gdzie indziej nie sklasyfikowane symbol PKWiU 80.22.11-00.00.

Jak wynika z zaświadczenia o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonej przez Prezydenta Miasta z dnia 8 marca 2007r. Nr xxx Prezydent Miasta, działając zgodnie z art. 82 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (tj. Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.), zaświadczył, że do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonej przez Prezydenta Miasta pod poz. x/99 został wpisany:

  1. Nazwa placówki: Ośrodek Szkolenia,
  2. Określenie typu placówki, profil kształcenia:
    placówka kształcenia ustawicznego;
    kursy dla potrzeb własnych słuchaczy, kursy obsługi komputera, inne formy wszechnicowe, kursy językowe dla dorosłych.
  3. Osoba prowadząca placówkę:
    XY
    ul. Xxx
    xxx
  4. Adres placówki:
    xxx
  5. Data rozpoczęcia funkcjonowania:
    27 lutego 1997r. – placówka wpisana do ewidencji przez Kuratora Oświaty w dniu 27 lutego 1997r. pod numerem xxx.

Niniejsze zaświadczenie wskazuje treść wpisu wg stanu na dzień 1 marca 2007r.

Wnioskodawca wskazał również, iż kursy komputerowe i kursy obsługi kasy fiskalnej prowadzone przez Ośrodek Wnioskodawcy są zlecane przez:

  1. Instytucje publiczne, takie jak Urzędy Pracy, Urzędy Gminy, Ośrodek Pomocy Społecznej itp. Są one w całości pokrywane ze środków publicznych. Uczestnikami takich kursów są osoby bezrobotne, mieszkańcy gmin, pracownicy instytucji.
  2. Firmy prywatne, gdzie koszt szkolenia ponosi pracodawca. Uczestnikami są właściciele i pracownicy firmy.
  3. Osoby prywatne – wolny nabór. Każdy uczestnik pokrywa sam koszt kursu.

Zgodnie z art. 82 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (t. j. Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.), osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek. Na podstawie art. 1 pkt 8 tej ustawy, system oświaty zapewnia w szczególności możliwość uzupełniania przez osoby dorosłe wykształcenia ogólnego, zdobywania lub zmiany kwalifikacji zawodowych i specjalistycznych.

Natomiast w myśl art. 2 pkt 3a ustawy o systemie oświaty, system oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

Nie jest przy tym konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie przedmiotowego przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania.

W myśl natomiast art. 3 pkt 17 ww. ustawy o systemie oświaty ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o kształceniu ustawicznym - należy przez to rozumieć kształcenie w szkołach dla dorosłych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny.

Dokonując oceny, czy świadczone przez Wnioskodawcę usługi w zakresie kształcenia są objęte zwolnieniem, należy w pierwszej kolejności zbadać, czy spełnione są warunki określone w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, gdyż przepis art. 43 ust. 1 pkt 29 zwalnia od podatku usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego inne niż wymienione w pkt 26, zatem w przypadku, gdy Wnioskodawca świadczy usługi kształcenia jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, brak jest konieczności dalszego badania przesłanek z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT.

Przede wszystkim należy zwrócić uwagę, że Wnioskodawca na podstawie art. 82 ustawy o systemie oświaty jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, świadczącą usługi w zakresie kształcenia.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż od 1 stycznia 2011r. usługi szkoleniowe realizowane w ramach kursów komputerowych i obsługi kas rejestrujących, świadczone przez Wnioskodawcę jako jednostkę objętą systemem oświaty w zakresie kształcenia, będą korzystały ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług.

We wniosku Wnioskodawca sformułował stanowisko, iż winien on zastosować stawkę zwolnioną w sytuacji gdy uczestnikami ww. kursów są osoby bezrobotne, mieszkańcy gmin, pracownicy instytucji i koszt kursów pokrywany jest całkowicie ze środków publicznych.

Dokonując oceny stanowiska Wnioskodawcy stwierdzić należy, iż jest ono prawidłowe, bowiem usługi szkoleniowe realizowane w ramach kursów komputerowych i obsługi kas rejestrujących dla osób bezrobotnych, mieszkańców gmin, pracowników instytucji podlegają zwolnieniu z podatku VAT na podstawie cyt. powyżej art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT.

Jak wskazano powyżej analizowanie czy ww. usługi szkoleniowe realizowane w ramach kursów komputerowych i obsługi kas rejestrujących dla osób bezrobotnych, mieszkańców gmin, pracowników instytucji mogą korzystać ze zwolnienia z cyt. art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT staje się zbyteczne z uwagi na zastosowanie zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT.

We wniosku Wnioskodawca sformułował stanowisko, iż winien zastosować stawkę 23% w sytuacji gdy uczestnikami ww. kursów są właściciele i pracownicy firm, a koszty kursów pokrywa pracodawca.

Dokonując oceny stanowiska Wnioskodawcy stwierdzić należy, iż jest ono nieprawidłowe, bowiem usługi szkoleniowe realizowane w ramach kursów komputerowych i obsługi kas rejestrujących dla właścicieli i pracowników firm podlegają zwolnieniu z podatku VAT na podstawie cyt. powyżej art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT.

Bez znaczenia dla sprawy pozostaje fakt, do kogo (jakiego podmiotu) są one kierowane tzn. kto jest faktycznym uczestnikiem ww. kursów i kto (jaki podmiot) dokonuje opłaty za ww. kursy.

Istotne w sprawie jest bowiem, że Wnioskodawca realizuje ww. kursy jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie kształcenia.

We wniosku Wnioskodawca sformułował również stanowisko, iż winien zastosować stawkę 23% w sytuacji gdy uczestnikami ww. kursów są osoby prywatne z tzw. wolnego naboru same pokrywające koszty ww. kursów.

Dokonując oceny stanowiska Wnioskodawcy stwierdzić należy, iż jest ono nieprawidłowe, bowiem usługi szkoleniowe realizowane w ramach kursów komputerowych i obsługi kas rejestrujących dla osób prywatnych (wolny nabór) podlegają zwolnieniu z podatku VAT na podstawie cyt. powyżej art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT.

Bez znaczenia dla sprawy pozostaje fakt, do kogo (jakiego podmiotu) są one kierowane tzn. kto jest faktycznym uczestnikiem ww. kursów i kto (jaki podmiot) dokonuje opłaty za ww. kursy.

Istotne w sprawie jest bowiem, że Wnioskodawca realizuje ww. kursy jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie kształcenia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj