Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1-443-566/11-4/PR
z 14 czerwca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1-443-566/11-4/PR
Data
2011.06.14



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
impreza sportowa
karty
stawka preferencyjna


Istota interpretacji
Zastosowanie preferencyjnej stawki podatku dla usług polegających na wdrożeniu i obsłudze systemu umożliwiającego lub ograniczającego wstęp na obiekty sportowe poprzez identyfikację kibiców.



Wniosek ORD-IN 687 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 25.02.2011 r. (data wpływu 02.03.2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 04.04.2011r. (data wpływu 07.04.2011r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 25.03.2011r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania preferencyjnej stawki podatku dla usług polegających na wdrożeniu i obsłudze systemu umożliwiającego lub ograniczającego wstęp na obiekty sportowe poprzez identyfikację kibiców - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 02.03.2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania preferencyjnej stawki podatku dla usług polegających na wdrożeniu i obsłudze systemu umożliwiającego lub ograniczającego wstęp na obiekty sportowe poprzez identyfikację kibiców. Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 04.04.2011 r. (data wpływu 07.04.2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 25.03.2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Sp. z o.o. (dalej: Spółka) jest podmiotem prawa polskiego i polskim podatnikiem VAT prowadzącym działalność w zakresie szeroko pojętej obsługi imprez masowych (meczów piłkarskich), w szczególności świadczenia usług wstępu na obiekty piłkarskie.

Zgodnie z wpisem do Krajowego Rejestru Sądowego przedmiotem jej działalności jest m.in. działalność obiektów sportowych (zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności z 2004 r. - grupowanie 93.11 .Z).

Spółka została powołana przez swojego głównego udziałowca - K. S.A. - będącego organizatorem rozgrywek i meczów piłki nożnej, w celu realizacji zadań wynikających z ustawy z dnia 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych (Dz. U. 2009, Nr 62, poz. 504 ze zm. dalej: Ustawa o bezpieczeństwie imprez masowych) w szczególności związanych z nadzorowaniem wstępu oraz identyfikacją osób, którym umożliwia się wstęp na organizowane mecze. Jak bowiem stanowi art. 15 ust. 3 Ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych, organizator meczu piłki nożnej lub podmiot przez niego uprawniony do dystrybucji, odmawia sprzedaży biletu wstępu lub innego dokumentu uprawniającego do przebywania na nim:

  1. osobie, wobec której zostało wydane orzeczenie:
    1. zakazujące wstępu na imprezę masową,
    2. zobowiązujące do powstrzymania się od przebywania w miejscach przeprowadzania imprez <…>,
  2. osobie, wobec której zastosowano zakaz klubowy lub zakaz zagraniczny.

Ponadto, zgodnie z art. 13 Ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych, organizator meczu piłki nożnej zapewnia identyfikację osób uczestniczących w tej imprezie, w oparciu o kompatybilne między sobą elektroniczne systemy identyfikacji osób, służące do sprzedaży biletów, kontroli przebywania w miejscu i w czasie trwania meczu piłki nożnej oraz kontroli dostępu do określonych miejsc. Przedmiotowe systemy tworzy się w zgodzie z zasadami określonymi przez podmiot zarządzający rozgrywkami ligi zawodowej (w tym przypadku przez spółkę K. S.A.).

W tym kontekście, Spółka została powołana, by z ramienia K. S.A. nadzorować wstęp na mecze piłki nożnej oraz ograniczenie wstępu, jak również aby stworzyć i prowadzić wykorzystywany do Kontroli przedmiotowych ograniczeń system identyfikacji kibiców.

Zgodnie z modelem biznesowym, Spółka wykonuje usługi na rzecz klubów piłkarskich (występujących w rozgrywkach), których efektem jest funkcjonowanie systemu umożliwiającego lub ograniczającego wstęp poprzez identyfikację kibiców piłkarskich w związku z posiadaniem przez kibiców Kart Kibica.

Jakiekolwiek zmiany w systemie identyfikacji kibiców prowadzonym przez Spółkę są automatycznie zapisywane (w formie elektronicznej) w systemie. Co więcej, w przypadku objęcia przedmiotowymi usługami kolejnych klubów piłkarskich, informacje o zakazach stadionowych nałożonych wcześniej, są dostępne także przy próbie wstępu na ich obiekty sportowe. Przykładowo, jeśli na danego kibica zostanie nałożony zakaz stadionowy informacja ta będzie wprowadzona przez Spółkę do systemu. Następnie, w momencie użycia Karty Kibica, przy próbie wstępu na stadion, ujawnione zostanie, iż na kibica nałożono zakaz stadionowy. Oznacza to, że osoba, na którą został nałożony zakaz, nie zostanie wpuszczona na żaden inny mecz, który będzie odbywał się po wprowadzeniu stosowanej informacji do systemu. Ponadto, Karta Kibica służąca kontroli identyfikacji przy próbie wstępu na stadiony / inne obiekty sportowe zapewnia dodatkową skuteczność poprzez umieszczenie na Karcie zdjęcia jej posiadacza.

W związku z powyższym, Spółka przygotowuje i udostępnia klubom piłkarskim Karty Kibica (karty są dystrybuowane przez kluby pomiędzy kibicami) pozwalające m.in. na identyfikację kibiców, weryfikację zakazów stadionowych nakładanych na tych kibiców, a tym samym umożliwiające kibicom wstęp na teren obiektu sportowego. Na Karcie Kibica umieszczone jest zdjęcia jej posiadacza. Przedmiotowe Karty Kibica mogą posiadać dodatkowe atrybuty - może być na nich umieszczone logo podmiotów trzecich, jak również mogą być wykorzystane do płacenia za produkty sprzedawane m.in. na stadionach piłkarskich (po uprzednim „doładowaniu” tych kart środkami płatniczymi przez kibiców). Jednak zdecydowanie najistotniejszą funkcją spełnianą przez Karty Kibica jest funkcja uprawniająca kibica do wstępu na stadiony piłkarskie/piłkarskie imprezy masowe organizowane w Polsce, a także funkcja pozwalająca na identyfikację danego kibica i określenia jego uprawnień stadionowych. Pozostałe funkcje, wynikające z dodatkowych atrybutów, nie są konieczne dla realizacji głównych celów w związku, z czym, mogą w ogóle nie zaistnieć.

Spółka podkreśla, iż Karty Kibica funkcjonują przy wykorzystaniu nośników magnetycznych (kart magnetycznych) nabywanych od podmiotu trzeciego. Po wyposażeniu Kart Kibica w funkcje wskazane powyżej (przede wszystkim w funkcję uprawniającą do wstępu na imprezy sportowe), Spółka przekazuje Karty Kibica na rzecz właściwych klubów piłkarskich/kibiców piłkarskich. Karty są następnie dystrybuowane kibicom (karta jest ważna przez okres dwóch lat, tzn. po upływie tego czasu, kibic będzie musiał nabyć nową kartę, aby móc wejść na mecz).

Należy podkreślić, iż po pełnym wdrożeniu systemu kontroli ograniczeń wstępu i identyfikacji kibiców, (o którym mowa w przytoczonych powyżej przepisach Ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych) na wszystkich stadionach, wstęp na obiekty sportowe i rozgrywki będzie możliwy wyłącznie z Kartą Kibica (obecnie posiadanie Karty Kibica jest warunkiem koniecznym dla wstępu na mecze na większości stadionów).

Powyższe oznacza, że w chwili obecnej, aby wejść na mecz piłki nożnej, rozgrywany, na większości stadionów (docelowo na wszystkich) oprócz biletu/karnetu niezbędne jest posiadanie Karty Kibica. W konsekwencji, pomimo możliwości zakupu biletu we wcześniejszym terminie, wstęp na stadion zostanie umożliwiony dopiero po pozytywnym zweryfikowaniu za pomocą Karty Kibica braku zakazów stadionowych. Usługa udostępniania Kart Kibica i ewidencji kibiców stanowi, więc niejako usługę komplementarną do usługi sprzedaży biletów/karnetów. Aby mieć możliwość uczestniczenia w imprezie sportowej organizowanej w danym obiekcie sportowym, (na którym funkcjonuje już omawiany system) koniecznym jest nabycie obydwu usług - Karty Kibica i biletu/karnetu oraz pozytywne przejście weryfikacji braku zakazów stadionowych. W konsekwencji, zapłata za bilet/karnet oraz za Kartę Kibica stanowią łącznie zapłatę za znaki legitymacyjne, uprawniające do skorzystania z nabytych usług, w postaci możliwości obejrzenia na stadionie meczu. Przy czym Karta Kibica jest znakiem legitymacyjnym imiennym, podczas gdy bilet/karnet może być znakiem uprawniającym okaziciela.

W związku ze świadczeniem wskazanych usług na rzecz klubów piłkarskich, uczestniczących w rozgrywkach, Spółka obciąża kluby piłkarskie, wystawiając faktury VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku ze świadczeniem opisanych w stanie faktycznym usług, Spółka powinna obciążać kluby piłkarskie opodatkowując usługi obniżoną stawką VAT, w związku z wymienieniem w pozycji 185 Załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2004, Nr 54 poz. 535 ze zm.), usług wstępu na imprezy sportowe...

Spółka stoi na stanowisku, iż przedmiotowe usługi świadczone na rzecz klubów piłkarskich powinny być opodatkowane obniżoną, 7% stawką VAT (z uwzględnieniem czasowego wzrostu stawek VAT, zgodnie z obowiązującymi przepisami, w szczególności wzrostem od 1 stycznia 2011 r. stawki obniżonej do 8%).

Zdaniem Spółki, usługi świadczone przez Spółkę należy zakwalifikować jako usługi wstępu na imprezy sportowe.

Zgodnie z art. 28g ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, przedmiotowe usługi będą opodatkowane w Polsce, gdyż dotyczą meczów, które rozgrywane są w Polsce. Z tego powodu, Spółka jest zobowiązana do opodatkowania polskim VAT świadczonych usług.

W opinii Spółki, opisane we wniosku usługi stanowią usługi w zakresie wstępu na imprezy sportowe, gdyż mecze piłki nożnej rozgrywane należy uznać za takie imprezy.

Jak wskazano powyżej, Spółka będzie udostępniać na rzecz klubów piłkarskich Karty Kibica (dystrybuowane następnie do kibiców) stanowiące materialny wyraz ogółu czynności podejmowanych przez Spółkę. Czynności te będą miały na celu z jednej strony umożliwienie, kibicom piłkarskim wstępu na obiekty sportowe/imprezy masowe, z drugiej zaś strony czynności te pozwolą na bieżący dostęp do bazy kibiców (prowadzonej przez Spółkę) i weryfikację m.in. czy na danego kibica został nałożony zakaz stadionowy, w związku, z czym wstęp zostanie mu uniemożliwiony. Nie ulega, więc wątpliwości, iż świadczenia Spółki będą bezpośrednio związane z funkcjonowaniem obiektów sportowych (stadionów), przyczyniając się do utrzymania bezpieczeństwa na imprezach organizowanych na tych stadionach poprzez uniemożliwienie wstępu osobom stwarzającym ryzyko.

Biorąc pod uwagę, iż usługi wstępu na imprezy sportowe nie są oznaczone za pomocą klasyfikacji statystycznej, Spółka wystąpiła z przedmiotowym wnioskiem o potwierdzenie, iż usługi świadczone przez Spółkę, powinny być opodatkowane obniżoną stawką VAT, w związku z tym, iż usługi wstępu na imprezy sportowe są wymienione w pozycji 185 Załącznika nr 3 do ustawy od podatku od towarów i usług.

W świetle powyższego, biorąc pod uwagę charakter usług świadczonych na rzecz klubów sportowych, Spółka stoi na stanowisku, iż usługi świadczone przez nią będą podlegały opodatkowaniu obniżoną stawką VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Stosownie do treści art. 5a ustawy towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Co do zasady stawka podatku, na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7 % , z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Zgodnie z treścią art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, obowiązującego od dnia 01.01.2011 r., w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%, natomiast stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8 %.

Ustawodawca w poz. 185 załącznika nr 3, do którego odsyła w/w przepis, wymienia jako usługę objętą preferencyjną stawką podatku - wstęp na imprezy sportowe, bez względu na symbol PKWiU.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest podmiotem prowadzącym działalność w zakresie szeroko pojętej obsługi imprez masowych (meczów piłkarskich). Spółka została powołana przez swojego głównego udziałowca, będącego organizatorem rozgrywek i meczów piłki nożnej, w celu realizacji zadań wynikających z ustawy z dnia 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych (Dz. U. 2009, Nr 62, poz. 504 ze zm.) w szczególności związanych z nadzorowaniem wstępu oraz identyfikacją osób, którym umożliwia się wstęp na organizowane mecze. W tym kontekście, Spółka została powołana, by z ramienia organizatora nadzorować wstęp na mecze piłki nożnej oraz ograniczenie wstępu, jak również aby stworzyć i prowadzić wykorzystywany do kontroli przedmiotowych ograniczeń system identyfikacji kibiców. Spółka wykonuje usługi na rzecz klubów piłkarskich (występujących w rozgrywkach), których efektem jest funkcjonowanie systemu umożliwiającego lub ograniczającego wstęp poprzez identyfikację kibiców piłkarskich w związku z posiadaniem przez kibiców Kart Kibica.

Jakiekolwiek zmiany w systemie identyfikacji kibiców prowadzonym przez Spółkę są automatycznie zapisywane (w formie elektronicznej) w systemie. Co więcej, w przypadku objęcia przedmiotowymi usługami kolejnych klubów piłkarskich, informacje o zakazach stadionowych nałożonych wcześniej, są dostępne także przy próbie wstępu na ich obiekty sportowe. Spółka przygotowuje i udostępnia klubom piłkarskim Karty Kibica, które są dystrybuowane przez kluby pomiędzy kibicami, pozwalające m.in. na identyfikację kibiców, weryfikację zakazów stadionowych nakładanych na tych kibiców, a tym samym umożliwiające kibicom wstęp na teren obiektu sportowego. Najistotniejszą funkcją spełnianą przez Karty Kibica jest funkcja uprawniająca kibica do wstępu na stadiony piłkarskie/piłkarskie imprezy masowe organizowane w Polsce, a także funkcja pozwalająca na identyfikację danego kibica i określenia jego uprawnień stadionowych. Pozostałe funkcje, wynikające z dodatkowych atrybutów, nie są konieczne dla realizacji głównych celów w związku, z czym, mogą w ogóle nie zaistnieć. Na tle tak przedstawionego stanu faktycznego wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się do kwestii zastosowania dla świadczonych usług stawki preferencyjnej.

Dokonując analizy nakreślonego przez Spółkę stanu faktycznego należy w pierwszej kolejności odnieść się do powoływanej w uzasadnieniu normy prawnej art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy odwołującej do załącznika nr 3, gdzie w poz. 185 ustawodawca przewidział preferencyjną stawkę podatku dla usług wstępu na imprezy sportowe, przy czym należy pamiętać, iż zgodnie z ogólną zasadą funkcjonującą w prawie podatkowym, wszelkie regulacje dotyczące zwolnień, wyłączeń a także zastosowania obniżonych stawek, z uwagi na fakt, że stanowią odstępstwo od powszechności opodatkowania, należy interpretować możliwie ściśle, wąsko, aby nie doprowadzić do nieuzasadnionego ich rozszerzenia. I tak, w celu zrekonstruowania normy prawnej zawartej w w/w pozycji załącznika, warto posiłkować się znaczeniem słowa „wstęp”, gdzie zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego w omawianym kontekście, oznacza ono możliwość wejścia gdzieś, prawo uczestniczenia w czymś. Mając zatem na uwadze, pełną treść poz. 185 załącznika nr 3, należy stwierdzić, iż intencją ustawodawcy było objęcie niższą stawką VAT, należności wnoszonych przez widzów (kibiców) w związku z możliwością wejścia na obiekt sportowy, jakim bez wątpienia jest stadion piłkarski, oraz uczestniczeniu (oglądaniu) w wydarzeniu sportowym, za jaki należy zdecydowanie uznać – mecz piłki nożnej. Powyższa regulacja dotyczy przede wszystkim obrotu uzyskanego ze sprzedaży biletów, karnetów, zaproszeń na imprezy sportowe.

Mając przybliżoną hipotezę w/w normy prawnej, kolejno należy przeanalizować usługi świadczone przez Wnioskodawcę, szeroko opisywane we wniosku, i ocenić, czy przedstawione czynności wypełniają hipotezę art. 41 ust. 2 w zw. z poz. 185 załącznika nr 3, co skutkowałoby zastosowaniem preferencyjnej stawki podatku od towarów i usług. Z opisu stanu faktycznego można wywieźć, iż istotą usługi świadczonej przez Spółkę adresowanej do klubów piłkarskich jest stworzenie i nadzór nad funkcjonowaniem systemu identyfikacji kibiców, który ma na celu umożliwienie bądź ograniczenie wstępu na imprezy sportowe. Przedmiotowa usługa jest realizowana z wykorzystaniem spersonalizowanych kart magnetycznych – Kart Kibica. Należy zauważyć, co istotne, będące efektem usług świadczonych przez Spółkę Karty Kibica spełniają generalnie odmienne funkcje, od tych jakie przypisuje się biletom, karnetom, które objęte są preferencją. Karty Kibica mają głównie na celu identyfikację uczestników widowiska sportowego, i jakkolwiek możemy tu mówić o pewnej komplementarności z biletami wstępu, to z pewnością nie możemy nadać im przymiotu znaku legitymacyjnego, upoważniającym do wstępu na mecz piłkarski. Sam Wnioskodawca w stanie faktycznym zaznaczył, iż bilety i Karty Kibica funkcjonują odrębnie od siebie, i generalnie czemu innemu służą. Bez wpływu na przyjęte przez tut. Organ stanowisko pozostaje także fakt, że Karta Kibica obecnie jest niezbędna aby wejść na większość stadionów (w zamyśle na wszystkie), na których odbywają się mecze piłkarskie w ramach rozgrywek, bowiem w dalszym ciągu będzie jedynie dokumentem towarzyszącym biletom/karnetom, i nie zmieni to jej zgoła odmiennego charakteru. Kluczowa w niniejszej sprawie jest ocena świadczonych usług z punktu widzenia funkcji Kart Kibica tj. identyfikacji kibica i określenie jego uprawnień stadionowych, co generalnie wynika z szerokiego zobowiązania Wnioskodawcy do zapewnienia bezpieczeństwa imprez masowych. Także uznanie usług wykonywanych przez Zainteresowanego za usługi wstępu, prowadziłoby w istocie do nieuprawnionego rozszerzenia normy prawnej przewidującej opodatkowanie obniżoną stawką VAT.

Reasumując, Wnioskodawca winien opodatkować przedmiotowe usługi, o których mowa we wniosku, świadczone na rzecz klubów piłkarskich podstawową stawką podatku od towarów i usług – 23%, z uwagi na fakt, iż art. 41 ust. 2 w związku z poz. 185 Załącznika nr 3 do ustawy nie znajdzie zastosowania w rozpatrywanej sprawie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj