Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-325/12-2/AO
z 22 listopada 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 21 sierpnia 2012 r. (data wpływu 23 sierpnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych związanych z darowizną Aktywów na rzecz Funduszu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 sierpnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych związanych z darowizną Aktywów na rzecz Funduszu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

Wnioskodawca jest osobą prawną - polskim rezydentem podatkowym.

Spółka jest lub może się stać właścicielem udziałów i akcji w polskich spółkach kapitałowych, akcji w spółkach komandytowo - akcyjnych oraz innych papierów wartościowych (dalej łącznie: „Aktywa”).

Spółka rozważa możliwość dokonania restrukturyzacji swojego majątku przy wykorzystaniu nowoczesnych metod zarządzania finansami za pośrednictwem funduszu inwestycyjnego zamkniętego (dalej: „Fundusz”) założonego zgodnie z ustawą z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych.

W ramach działań restrukturyzacyjnych rozważane są dwie opcje:

  • Spółka obejmie emisję certyfikatów inwestycyjnych w Funduszu lub dokona ich nabycia, a następnie dokona darowizny Aktywów do Funduszu, albo
  • SKA, w której Wnioskodawca będzie większościowym akcjonariuszem, obejmie emisję certyfikatów inwestycyjnych w Funduszu, a następnie Spółka dokona darowizny Aktywów do Funduszu.

Niezależnie od wybranego wariantu restrukturyzacji, w zamian za dokonanie darowizny Wnioskodawca nie otrzyma żadnego świadczenia od Funduszu. W szczególności, Wnioskodawca nie otrzyma zapłaty za Aktywa (jak w przypadku transakcji sprzedaży Aktywów) ani nie obejmie dalszych certyfikatów inwestycyjnych w Funduszu (jak w przypadku wniesienia Aktywów do Funduszu w zamian za certyfikaty).

W związku z otrzymaniem darowizny, Fundusz nie będzie również zobowiązany do późniejszych świadczeń z tego tytułu na rzecz Wnioskodawcy.

Skutkiem darowizny dokonanej przez Wnioskodawcę będzie natomiast wzrost wartości certyfikatów inwestycyjnych wynikający z wzrostu wartości majątku Funduszu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy dokonanie przez Wnioskodawcę darowizny Aktywów na rzecz Funduszu nie spowoduje powstania po stronie Wnioskodawcy przychodu (lub dochodu) w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku podatników podatku dochodowego przez przychody podatkowe należy rozumieć, zgodnie z ogólną definicją zawartą w art. 12 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych: „otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe [oraz] wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń”.

Katalog przychodów jest szeroki - mogą to być zarówno pieniądze / wartości pieniężne, a także wartość wszelkich innych świadczeń.

Wnioskodawca wskazał, iż umowa zawarta między Nim a Funduszem będzie spełniała warunki umowy nazwanej - umowy darowizny - wskazane w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 ze zm., dalej „Kodeks cywilny”).

Zgodnie z art. 888 § 1 Kodeksu cywilnego, w umowie darowizny „darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swojego majątku”. Podstawową cechą takiej umowy i warunkiem koniecznym dla możliwości mówienia o darowiźnie jest nieodpłatność umowy. Poprzez nieodpłatność należy rozumieć taką sytuację, gdy obdarowany, w zamian za otrzymaną darowiznę lub w związku z jej otrzymaniem, nie jest zobowiązany do jakichkolwiek świadczeń na rzecz darczyńcy - ani w chwili otrzymania darowizny, ani w przyszłości. Tym samym, skutkiem darowizny jest wyłącznie jednostronne przysporzenie po stronie podmiotu obdarowanego. Darczyńca (Wnioskodawca) w związku z dokonaniem darowizny nie otrzymuje od obdarowanego (Funduszu) nic w zamian.

W stanie faktycznym będącym przedmiotem wniosku, Wnioskodawca w chwili przekazania Aktywów Funduszowi nie otrzyma w zamian żadnych świadczeń lub innych korzyści majątkowych, w szczególności nie otrzyma zapłaty za Aktywa (jakby było w przypadku transakcji zbycia Aktywów), ani nie obejmie nowych certyfikatów inwestycyjnych w Funduszu (jakby było w przypadku wniesienia Aktywów do Funduszu w zamian za certyfikaty inwestycyjne). Innymi słowy, Wnioskodawca (darczyńca) dokonując darowizny będzie przekazywał aktywa ze swojego majątku na rzecz Funduszu w zamian nie otrzymując żadnych świadczeń pieniężnych bądź niepieniężnych od Funduszu. Tym samym, należy uznać, iż w świetle ogólnych zasad określania przychodu podatkowego zawartych w art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych brak jest podstaw do uznania, że w chwili dokonania darowizny po stronie Wnioskodawcy powstanie przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ww. ustawy: „przychodem z odpłatnego zbycia rzeczy lub praw majątkowych, z zastrzeżeniem ust. 4 i 5, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie”. Przepis powyższy ma jednak zastosowanie wyłącznie w przypadku, gdy zbycie rzeczy lub praw majątkowych jest odpłatne. Jak już Wnioskodawca wskazał powyżej, w związku z otrzymaniem darowizny Aktywów, Fundusz nie będzie natomiast zobowiązany do jakichkolwiek świadczeń na Jego rzecz. W szczególności, w zamian za Aktywa Wnioskodawca nie otrzyma pieniędzy od Funduszu, ani nie obejmie nowych certyfikatów inwestycyjnych w Funduszu. Tym samym, należy uznać, że dokonanie darowizny Aktywów na rzecz Funduszu nie może być uznane za ich odpłatne zbycie. Oznacza to, że w związku z dokonaniem darowizny Aktywów nie będzie powstawał po stronie Wnioskodawcy przychód na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych.

W efekcie darowizny Aktywów na rzecz Funduszu ulegnie zmianie wartość netto aktywów Funduszu przypadająca na certyfikat inwestycyjny, a tym samym wzrośnie wartość certyfikatów posiadanych przez Wnioskodawcę (w pierwszym wariancie) lub wartość akcji w SKA będącej właścicielem certyfikatów inwestycyjnych FIZ (w drugim wariancie).

Jednak sam wzrost wartości certyfikatów inwestycyjnych w rezultacie wzrostu wartości aktywów Funduszu nie stanowi przychodu dla posiadacza tych certyfikatów. Przychodem z papierów wartościowych nie jest bowiem sam wzrost ich wartości w efekcie różnych zdarzeń gospodarczych w trakcie posiadania ich przez jednego podatnika - nie mieści się to w ogólnej definicji przychodu zawartej w art. 12 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, gdyż wzrost wartości pewnego dobra nie wiąże się z faktycznym otrzymaniem czegokolwiek przez posiadacza tego dobra (wzrost wartości nie wiąże się z otrzymaniem pieniędzy lub wartości pieniężnych ani jakiejkolwiek innej faktycznej wartości lub świadczenia). Przyjęcie przeciwnej interpretacji prowadziłoby do absurdalnego wniosku, zgodnie z którym koniecznym byłoby opodatkowanie chwilowego wzrostu rynkowej wartości posiadanych przez Wnioskodawcę certyfikatów inwestycyjnych.

Reasumując powyższe rozważania należy uznać, iż przeniesienie przez Wnioskodawcę Aktywów na rzecz Funduszu w formie darowizny nie będzie się wiązało z powstaniem przychodu na podstawie przepisów ww. ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj