Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP1/443-27/11-2/ALN
z 28 czerwca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPP1/443-27/11-2/ALN
Data
2011.06.28


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów


Słowa kluczowe
gmina
nieodpłatne przekazanie rzeczy
przekazanie towarów


Istota interpretacji
Nieodpłatne przekazanie towarów w ramach realizacji zadań Gminy określonych w przepisach ustawy o samorządzie gminnym w szczególności z zakresu kultury, edukacji, sportu i promocji Gminy nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż podatnikowi nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT z tytułu nabycia przekazywanych przedmiotów.



Wniosek ORD-IN 251 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 7 kwietnia 2011 r. (data wpływu 14 kwietnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przekazania towarów w ramach realizacji zadań Gminy w szczególności z zakresu kultury, edukacji, sportu i promocji Gminy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 kwietnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • opodatkowania przekazania towarów w ramach realizacji zadań Gminy w szczególności z zakresu kultury, edukacji, sportu i promocji,
  • opodatkowania konsumpcji wyrobów spożywczych przy okazji różnego rodzaju narad, posiedzeń, imprez, spotkań, negocjacji, przyjmowania gości, delegacji, kontrahentów odbywających się w związku z działalnością Urzędu Miasta i Rady Miasta,
  • opodatkowania przekazania przez Gminę pracownikom towarów, których obowiązek wydania wynika z przepisów prawa dotyczących BHP np. wody do picia w czasie upałów lub odzieży roboczej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 08 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r. nr 142, poz.1591 ze zm.) posiada osobowość prawną. W myśl art. 11a organami gminy są rada gminy i wójt. Zgodnie z art. 26 ust. 1 organem wykonawczym gminy jest wójt, zaś zgodnie z ust. 4 w miastach powyżej 100.000 mieszkańców organem wykonawczym jest prezydent miasta. Zadania własne gminy zdefiniowane są w art. 7 ust. 1 ustawy. Do zadań tych należy zaspokojenie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w tym w sprawach w zakresie edukacji publicznej (pkt 8), kultury (pkt 9), kultury fizycznej i turystyki (pkt 10), wspierania i upowszechniania idei samorządowej (pkt 17), promocji gminy (pkt 18), współpracy z organizacjami pozarządowymi (pkt 19), współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw (pkt 20).

Gmina jest miastem na prawach powiatu – zgodnie z art. 91 ustawy z dnia 05 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz. U. z 2001 r., Nr 142, poz.1592 ze zm.). W myśl art. 92 tej ustawy, funkcje organów powiatu w miastach na prawach powiatu sprawuje: rada miasta i prezydenta miasta. W związku z powyższym w przypadku Gminy do zadań określonych w ustawie o samorządzie gminnym dochodzą, też zadania określone w art. 4 ustawo samorządzie powiatowym.

W ramach realizacji ww. zadań dochodzić będzie do sytuacji zakupu a następnie wydania towarów (rzeczy) stanowiących np. nagrody w konkursach, okolicznościowe czy pamiątkowe upominki najczęściej z logo miasta, prezenty wręczane różnego rodzaju delegacjom i gościom, w tym zagranicznym. Dochodzić będzie też do zakupu artykułów spożywczych, których konsumpcja następuje w trakcie przyjmowania gości, delegacji z innych miast, w tym zagranicznych oraz na posiedzeniach organu Gminy - Rady Miasta. Wydatki te w klasyfikacji budżetowej zaliczone są do § 4210 oraz § 4300.

Ponadto Urząd Miasta jest pracodawcą dla zatrudnionych w nim pracowników. Jako zakład pracy zgodnie z przepisami prawa tj. ustawy z dnia 26 czerwca 1974r. Kodeks pracy (t.j. Dz. U. z 1998 r., Nr 21, poz. 94 ze zm.), rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. Nr 169, poz. 1650), rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 maja 1996 r. w sprawie profilaktycznych posiłków i napojów (Dz. U. Nr 60, poz. 279) zapewnić musi pracownikom na niektórych stanowiskach odzież ochronną czy napoje chłodzące w upalnych miesiącach letnich. W związku z nowelizacją przepisów od dnia 01 kwietnia 2011 r., które wprowadza nowelizacja z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo o miarach, powstają poważne wątpliwości co do opodatkowywania nieodpłatnie wydawanych czy zużywanych towarów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przekazanie towarów w ramach realizacji zadań Gminy określonych w przepisach ustawy o samorządzie gminnym, w szczególności z zakresu kultury, edukacji, sportu i promocji Gminy podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, w brzmieniu nadanym przez art. 1 pkt 3 ustawy z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy Prawo o miarach...

Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy w brzmieniu obowiązującym od 01 stycznia 2011r. pod pojęciem towarów rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii. W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów.

Na podstawie art. 7 ust. 2 przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust.1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało w całości lub w części prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych towarów.

W myśl ust. 3, przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.

Zgodnie z ust. 4, przez prezenty o małej wartości, o których mowa w ust. 3, rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

  1. łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł, jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;
  2. których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł.

Do dnia 31 marca 2011r. przepis art. 7 ust. 2 brzmiał:

,,Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny,

- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części." Nadmienić należy, iż kwestia ta stanowiła przez lata przedmiot wielu sporów pomiędzy podatnikami a Ministrem Finansów.

Zgodnie z ukształtowaną linią orzecznictwa sądów administracyjnych dotychczasowe brzmienie (przed nowelizacją) art. 7 ust. 2 należało interpretować, iż nieodpłatne przekazania towarów tylko wtedy stanowiły dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust.1 pkt 1 ustawy, gdy następowały na cele inne niż związane z prowadzonym przedsiębiorstwem (wyrok WSA w Warszawie Sygn. akt lll SA/Wa 398/08 z dnia 17.08.2008r. - skarga kasacyjna Ministra Finansów oddalona przez NSA sygn. akt I FSK1737/08 z dnia 24 lutego 2010r., wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 03 kwietnia 2007 r. Sygn. akt I SA/Wr 152/07, wyrok WSA w Warszawie Sygn. akt lll SA/Wa 14444/07 z dnia 10 października 2007 r.- skarga kasacyjna Ministra Finansów oddalona przez NSA Sygn. akt I FSK 60/08 z dnia 26 marca 2009r.). Po analizie ww. przepisu Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż ustawodawca od 1 kwietnia 2011 r. na równi z dostawą towarów traktuje ich przekazanie lub zużycie na cele wymienione w pkt 1 oraz wszelkie darowizny, pod warunkiem, iż przysługiwało w stosunku do tych towarów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych towarów.

W ocenie Wnioskodawcy nie ulega wątpliwości, iż od 1 kwietnia 2011r. nieodpłatne przekazania towarów czy ich darowizny na cele związane z zadaniami własnymi gminy tj. kulturą, edukacją czy promocją Gminy, czyli nawet ,,na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem" byłyby traktowane na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług na równi z odpłatną dostawą towarów jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub części prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Zdaniem Wnioskodawcy w świetle takiej konstrukcji przepisu art. 7 ust 2, przekazania czy darowizny tego typu nie będą traktowane na równi z dostawą towarów, o której mowa w art. 5 ust.1 pkt 1 w sytuacji gdy:

  • ich nabycie udokumentowane będzie innym dokumentem niż faktura VAT, gdyż zgodnie z brzmieniem art. 86 ust. 2 ustawy, kwota podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach. W praktyce więc darowizna taka nie będzie traktowana na równi z dostawą o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 gdy zakup ze strony Gminy będzie dokonany od przedsiębiorcy nie będącego podatnikiem podatku VAT lub
  • nie będzie spełniony warunek o którym mowa w art. 86 ust.1 ustawy o VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy warunek o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy nie będzie w przypadku Gminy spełniony z uwagi na fakt, iż w chwili nabycia ww. towarów prawo takie Gminie nie przysługuje i to nawet w przypadku udokumentowania takiego zakupu fakturą VAT ze względu na brak związku z czynnościami opodatkowanymi Gminy.

Na podstawie art. 86 ust.1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (...).

Zwrócić należy uwagę, iż w ww. przypadku drugorzędne znaczenie ma uznanie czy Gmina jest podmiotem, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT czy podmiotem, o którym mowa w § 13 ust.1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz.1649), choć Wojewódzki Sąd Administracyjny w wyroku sygn. akt. z dnia 05 stycznia 2011r. orzekł, iż Gmina jest organem władzy publicznej, o której mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, uchylając interpretację Ministra Finansów z dnia 16 marca 2010r. znak, zgodnie z którą do j. s. t. stosuje się zwolnienie przedmiotowe na podstawie przepisów wykonawczych.

Niezależnie czy Gmina jest organem, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy czy w § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Gminie, co do zasady, nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwoty podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług, gdyż zdecydowana większość działalności Gminy związana jest z realizacją zadań ustawowych, o której mowa w art. 7 ustawy o samorządzie gminnym i jest zwolniona od tego podatku (lub zgodnie z ww. wyrokiem nieobjęta tym podatkiem). Gmina w praktyce jest podatnikiem podatku od towarów i usług tylko od czynności z zakresu gospodarki nieruchomościami (ich najem, dzierżawa, sprzedaż, ustanawianie prawa wieczystego użytkowania jako czynność zrównana ze sprzedażą, sporadycznie aport, choć podnieść należy, iż sprzedaż części nieruchomości korzysta również ze zwolnienia przedmiotowego o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lub 10a ustawy. Gmina jest też podatnikiem w zakresie przyjmowania opłat za korzystanie z wysypiska odpadów od podmiotów dokonujących składowania odpadów oraz opłat za korzystanie z cmentarza komunalnego od przedsiębiorców pogrzebowych - zgodnie ze stanowiskiem wynikającym z postanowień naczelnika właściwego urzędu skarbowego.

Reasumując Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż w przypadku dokonania przekazania towarów na cele związane z realizacją zadań Gminy w szczególności kulturą, sportem, edukacją i promocją Gminy od 1 kwietnia 2011 r. nie będą stanowić one dostawy towarów, o której mowa w art. 5 ust.1 pkt 1 ustawy, z uwagi na brak prawa do obniżenia podatku należnego o kwoty podatku naliczonego przy nabyciu towarów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.

Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte - w przypadku dostawy towarów w art. 7 ust. 2 ustawy oraz - w przypadku świadczenia usług w art. 8 ust. 2 ustawy.

Do czynności traktowanych na równi z dostawą towarów, w myśl art. 7 ust. 2 ustawy, ustawodawca zaliczył przekazanie nieodpłatne przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne darowizny,

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Jednocześnie z treści art. 7 ust. 3 ustawy wynika, iż przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.

Przepis art. 7 ust. 4 ustawy, definiuje prezenty o małej wartości, przez które rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

  1. łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł, jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;
  2. których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł.

Z kolei przez próbki, w rozumieniu art. 7 ust. 7 ustawy, rozumie się niewielką ilość towaru reprezentującą określony rodzaj lub kategorię towarów, która zachowuje skład oraz wszystkie właściwości fizyczne, fizykochemiczne i chemiczne lub biologiczne towaru, przy czym ilość lub wartość przekazywanych (wręczanych) przez podatnika próbek nie wskazuje na działanie mające charakter handlowy.

Z przywołanych przepisów wynika zatem, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega nieodpłatne przekazanie wszelkich towarów należących do przedsiębiorstwa, niestanowiących jednak próbek, prezentów o małej wartości, czy też drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych. Dla opodatkowania natomiast czynności nieodpłatnego przekazania innych towarów istotne jest to, czy podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności w całości lub w części.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego uregulowania wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikom wyłącznie w związku z zakupem towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych, które zostały wymienione w art. 5 ust. 1 ustawy o VAT.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – stosownie do treści art. 15 ust. 2 ww. ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 tej ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. Z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast, zgodnie z art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

W świetle art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

  • edukacji publicznej (pkt 8),
  • kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami (pkt 9),
  • kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (pkt 10),
  • wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej (pkt 17),
  • promocji gminy (pkt 18),
  • współpracy i działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873, z późn. zm.), (pkt 19),
  • współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw (pkt 20).

Z opisu sprawy wynika, iż Gmina jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 2 ustawy o samorządzie gminnym posiada osobowość prawną. W myśl art. 11a organami gminy są rada gminy i wójt. Zgodnie z art. 26 ust. 1 organem wykonawczym gminy jest wójt, zaś zgodnie z ust. 4 w miastach powyżej 100.000 mieszkańców organem wykonawczym jest prezydent miasta. Zadania własne gminy zdefiniowane są w art. 7 ust. 1 ustawy. Do zadań tych należy zaspokojenie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w tym w sprawach w zakresie edukacji publicznej (pkt 8), kultury (pkt 9), kultury fizycznej i turystyki (pkt 10), wspierania i upowszechniania idei samorządowej (pkt 17), promocji gminy (pkt 18), współpracy z organizacjami pozarządowymi (pkt 19), współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw (pkt 20).

Gmina jest miastem na prawach powiatu – zgodnie z art. 91 ustawy z dnia 05 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz. U. z 2001 r., Nr 142, poz.1592 ze zm.). W myśl art. 92 tej ustawy, funkcje organów powiatu w miastach na prawach powiatu sprawuje: rada miasta i prezydenta miasta. W związku z powyższym w przypadku Gminy do zadań określonych w ustawie o samorządzie gminnym dochodzą, też zadania określone w art. 4 ustawo samorządzie powiatowym. W ramach realizacji ww. zadań dochodzić będzie do sytuacji zakupu a następnie wydania towarów (rzeczy) stanowiących np. nagrody w konkursach, okolicznościowe czy pamiątkowe upominki najczęściej z logo miasta, prezenty wręczane różnego rodzaju delegacjom i gościom, w tym zagranicznym.

Nadto wskazano, iż w chwili nabycia ww. towarów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego Gminie nie przysługuje i to nawet w przypadku udokumentowania takiego zakupu fakturą VAT ze względu na brak związku z czynnościami opodatkowanymi Gminy.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy należy wskazać, iż jeżeli przedmiotem przekazania będą drukowane materiały reklamowe i informacyjne, prezenty o małej wartości, o których mowa w art. 7 ust. 4 i próbki zdefiniowane w art. 7 ust. 7, to nieodpłatne przekazanie tych towarów, w światle art. 7 ust. 3 ustawy, nie będzie uznane za odpłatną dostawę towarów i tym samym nie będzie podlegało opodatkowaniu.

Natomiast w sytuacji, gdy przedmiotem nieodpłatnej dostawy w ramach realizacji zadań Gminy określonych w przepisach ustawy o samorządzie gminnym, w szczególności z zakresu kultury, edukacji, sportu i promocji Gminy, będą towary inne niż wyżej wymienione, należy uznać, iż nabyte towary związane z realizacją zadań własnych Gminy nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Dlatego też nie będzie przysługiwało Zainteresowanemu prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z zakupem tych towarów.

Tym samym nieodpłatne przekazanie towarów, w sytuacji gdy Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z zakupem tych towarów, nie stanowi odpłatnego przekazania towarów i nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Reasumując, nieodpłatne przekazanie towarów w ramach realizacji zadań Gminy określonych w przepisach ustawy o samorządzie gminnym w szczególności z zakresu kultury, edukacji, sportu i promocji Gminy nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż podatnikowi nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT z tytułu nabycia przekazywanych przedmiotów.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie opodatkowania przekazania towarów w ramach realizacji zadań Gminy w szczególności z zakresu kultury, edukacji, sportu i promocji Gminy. Wniosek w części dotyczącej opodatkowania podatkiem od towarów i usług, usług w zakresie konsumpcji wyrobów spożywczych przy okazji różnego rodzaju narad, posiedzeń, imprez, spotkań, negocjacji, przyjmowania gości, delegacji, kontrahentów odbywających się w związku z działalnością Urzędu Miasta i Rady Miasta został rozpatrzony interpretacją indywidualną IPTPP1/443-27/11-3/ALN, natomiast w części opodatkowania przekazania przez Gminę pracownikom towarów, których obowiązek wydania wynika z przepisów prawa dotyczących BHP np. wody do picia w czasie upałów lub odzieży roboczej zostały rozstrzygnięty interpretacją indywidualną IPTPP1/443-27/11-4/ALN.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj