Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP4/443-15/13-2/UNR
z 12 marca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 2 stycznia 2013 r. (data wpływu 9 stycznia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…..” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 stycznia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie „…..”.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina planuje złożyć wniosek o dofinansowanie projektu pn.: „....”. Wniosek składany będzie w ramach naboru z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 2007-2013 (RPO 2007-2013), działanie 2.2. Moduły informacyjne, platformy e-usług i bazy danych.

Realizacja projektu polega na rozbudowie systemu elektronicznej administracji w Gminie, opartego o elektroniczne usługi publiczne. Jest to inwestycja złożona, obejmująca wdrożenie spójnych rozwiązań teleinformatycznych i elektronicznych usług z różnych dziedzin działalności gminy. Usługi publiczne świadczone drogą elektroniczną zostaną uruchomione na już istniejącym Portalu Miejskim, który dla celów niniejszego projektu zostanie rozbudowany.

W ramach projektu przewidziano następujący zakres prac:

  1. zakup i instalacja: urządzeń do bezpiecznego styku z Internetem (2szt), urządzeń do bezpiecznego styku z Internetem w placówkach (36 szt.), sieci teleinformatycznej - switche (6 szt.), komputerów typu PC i laptopów (150 szt.), drukarek/urządzeń wielofunkcyjnych (56 szt.), szafy typu rack z wyposażeniem (KVM, konsola, UPS) (1 szt.), serwerów bazodanowych i aplikacyjnych z oprogramowaniem wirtualizacyjnym (2 szt.), macierzy dyskowej (1 szt.), oprogramowania bazodanowego (2 szt.), oprogramowania systemu backupu (1 szt.), oprogramowania antywirusowego (150 szt.),
  2. rozbudowa portalu Miejskiego oraz instalacja aplikacji urządzeń mobilnych
  3. zakup, instalacja i wdrożenie: oprogramowania systemu e-Kultura (1 szt.), systemu oświatowego (1 szt.), internetowego systemu obsługi klienta dla wodociągów (1 szt.), systemu wirtualnego cmentarza (1 szt.), systemu informacji pasażera komunikacji miejskiej (1 szt.),
  4. szkolenia administratorów (ok 50 osób),
  5. przeprowadzenie promocji projektu oraz zarządzanie nim.

  1. Zasadniczą część inwestycji będzie stanowiło wdrożenie systemu oświatowego. Jego uruchomienie umożliwi udostępnienie oferty e-usług takich jak: elektroniczny dziennik czy dostęp do zasobów multimedialnych, udostępni także zdalne testy, sprawdziany czy pracę grupową nad dokumentami, projektami - dzieciom, uczniom, ich rodzicom/opiekunom, a także nauczycielom. System oświatowy wdrożony zostanie w 36 gminnych placówkach oświatowych także jednostce organizacyjnej gminy, tj. w Miejskim Zarządzie Oświaty i Wychowania (MZOiW).
  2. Istotną częścią inwestycji będzie udostępnienie na rozbudowanym Portalu Miejskim innych e-usług np. ze sfery kultury. Aplikacja będzie źródłem szeroko pojętej informacji kulturalnej oraz będzie pozwalała na dokonania rezerwacji biletów wstępów na imprezy kulturalne i sportowe organizowane w mieście a także bezpośredni zakup biletów.
  3. Wdrożenie systemu wirtualnego cmentarza pozwoli na szybsze dotarcie do informacji o miejscu pochówku z przypisanymi danymi o identyfikatorze grobu, jego rodzaju, osobach pochowanych, opiekunach grobu, wydanych dokumentach i opłaceniu miejsc pochówku (faktura, przelew, zaświadczenie), przedłużeniach użytkowania, do numerycznej mapy cmentarza oraz dokumentacji fotograficznej nagrobków, kolumbariów lub innych obiektów cmentarza.
  4. Internetowy system obsługi klienta dla wodociągów (eBOK) umożliwi ewidencję i rozliczanie kontrahentów w zakresie posiadanych posesji, punktów poboru, faktur, rozrachunków, umów, weryfikację bilansu należności, sprawdzenie historii płatności, odczyty z liczników, podgląd swoich danych, dostęp do aktualności z działalności Miejskich Wodociągów i Kanalizacji.
  5. Głównym zadaniem systemu informacji pasażera komunikacji miejskiej będzie informowanie pasażerów o czasach odjazdu pojazdów transportu publicznego w trakcie normalnej, rozkładowej realizacji zadań przewozowych, jak również w przypadku zakłóceń, czyli pracy w trybie awaryjnym. Funkcjonalność będzie realizowana poprzez tworzenie prognozy i jej publikację na wirtualnych tablicach przystankowych dostępnych poprzez Internet na portalu. System ten daje wiele innych możliwości związanych z organizacją zbiorowego transportu publicznego.

Z portali i e-usług korzystać będą wszyscy zainteresowani mieszkańcy i przedsiębiorcy z terenu Gminy. Oferta usług dostępnych w formie elektronicznej będzie dotyczyła działalności gminnej i będzie odnosić się do takich jednostek organizacyjnych jak: Miejski Zakład Cmentarny (MZC), Miejskie Wodociągi i Kanalizacja (MWiK) oraz Miejski Zakład Komunikacyjny (MZK). W związku z realizacją tego zadania Gmina dokona indywidualnych zakupów towarów i usługi opodatkowanych podatkiem VAT, które mają na celu budowę portali tematycznych i platform e-usług. Część urządzeń oraz oprogramowania może zostać przekazana w bezpłatne użytkowanie jednostkom organizacyjnym bądź spółkom (w którym Gmina ma 100% udziałów) na czas realizacji projektu. Jednocześnie planowana inwestycja nie będzie wykorzystywana przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Urząd Miasta-Gmina jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gminie będzie przysługiwało w powyższej sytuacji prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z planowaną realizacją zadania: „….”?

Zdaniem Wnioskodawcy, mając na uwadze brak możliwości sprzedaży jakichkolwiek towarów i usług opodatkowanych podatkiem VAT w ramach realizowanego zadania, Wnioskodawca jest zdania, że Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosowanie do art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Jak wynika z powyższego wyłączenie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy z kategorii podatników ma charakter wyłączenia podmiotowo – przedmiotowego.

Aby to wyłączenie miało miejsce, muszą zostać spełnione dwa warunki:

  1. dotyczy wyłącznie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy,
  2. odnosi się tylko do tych czynności, które związane są z realizacją zadań nałożonych na te podmioty przepisami prawa i do realizacji których zostały one powołane.

Wyłączenie z grona podatników VAT organów władzy publicznej jest możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji państwowych np. w zakresie administracji, sądownictwa, obrony narodowej. Wówczas wyłączenie z opodatkowania nie prowadzi do naruszenia zasad konkurencji. Organy władzy publicznej są podatnikami VAT jedynie w zakresie czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca będący zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, planuje złożyć wniosek o dofinansowanie projektu pn.: „....”. Wniosek składany będzie w ramach naboru z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 2007-2013 (RPO 2007-2013), działanie 2.2. Moduły informacyjne, platformy e-usług i bazy danych. Realizacja projektu polega na rozbudowie systemu elektronicznej administracji w Gminie, opartego o elektroniczne usługi publiczne. Oferta usług dostępnych w formie elektronicznej będzie dotyczyła działalności gminnej i będzie odnosić się do takich jednostek organizacyjnych jak: Miejski Zakład Cmentarny (MZC), Miejskie Wodociągi i Kanalizacja (MWiK) oraz Miejski Zakład (MZK). W związku z realizacją tego zadania Gmina dokona indywidualnych zakupów towarów i usługi opodatkowanych podatkiem VAT, które mają na celu budowę portali tematycznych i platform e-usług. Część urządzeń oraz oprogramowania może zostać przekazana w bezpłatne użytkowanie jednostkom organizacyjnym bądź spółkom (w którym Gmina ma 100% udziałów) na czas realizacji projektu. Planowana inwestycja nie będzie wykorzystywana przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawione zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ – jak wskazał Wnioskodawca – towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji przedmiotowego projektu. Tym samym Wnioskodawcy nie będzie z tego tytułu przysługiwało prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „.....”, ponieważ wydatki ponoszone w ramach realizacji projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Ponadto, w zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tego warunku, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Dodatkowo tut. Organ zwraca uwagę, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Wydając zatem przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na opisie sprawy (zdarzenia przyszłego), w którym jednoznacznie wskazano, iż wydatki poniesione w związku z realizacją projektu nie są związane z czynności opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego i nie było przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj