Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1/415-283/11-2/AMN
z 6 czerwca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB1/415-283/11-2/AMN
Data
2011.06.06



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Wyłączenia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych

Podatek od spadków i darowizn --> Przedmiot opodatkowania --> Przedmiot podatku

Podatek od spadków i darowizn


Słowa kluczowe
podatek dochodowy od osób fizycznych
podatek od spadków i darowizn
renta cywilna
renta nieodpłatna


Istota interpretacji
1. Czy w związku z przedstawionym zdarzeniem przyszłym wypłacane przez Wnioskodawcę świadczenia podlegać będą opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?
2. Czy w przypadku udzielenia odpowiedzi twierdzącej na pytanie nr 1, Wnioskodawca będzie zobowiązany potrącać zaliczki na podatek od kwot wypłacanych świadczeń?



Wniosek ORD-IN 354 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2, § 6 i § 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, reprezentowanego przez, przedstawione we wniosku z dnia 2 marca 2011 r. (data wpływu 7 marca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych ustanowienia renty nieodpłatnej – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 marca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych ustanowienia renty nieodpłatnej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest osobą fizyczną, Prezesem Zarządu Spółki z o. o. XX. W listopadzie 2010 r. zmarła jedna z pracownic zatrudnionych w Spółce, osierocając dziecko. W związku ze śmiercią pracownicy Spółki, Wnioskodawca - mając na względzie troskę o dalszy byt i naukę dziecka pracownicy - dobrowolnie zobowiązał się do ustanowienia renty nieodpłatnej na jego rzecz. Zgodnie z umową renty Zainteresowany wypłacać będzie dziecku zmarłej pracownicy miesięczne świadczenia określonej wysokości, aż do momentu zakończenia przez nie procesu nauki. Wnioskodawca będzie ponosił wskazane świadczenia z tytułu umowy renty kosztem własnego majątku. Łączna kwota wypłacanych przez Zainteresowanego świadczeń przekroczy kwotę wolną od podatku w rozumieniu podatku dochodowego od osób fizycznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy w związku z przedstawionym zdarzeniem przyszłym wypłacane przez Wnioskodawcę świadczenia podlegać będą opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych...
  2. Czy w przypadku udzielenia odpowiedzi twierdzącej na pytanie nr 1, Wnioskodawca będzie zobowiązany potrącać zaliczki na podatek od kwot wypłacanych świadczeń...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1. Wypłacane przez Niego miesięczne świadczenia, które będą rezultatem zawartej umowy renty nieodpłatnej, podlegać będą opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.; dalej PDOF), źródłami przychodów są m. in. inne źródła. Z kolei zgodnie z art. 20 ust. 1 PDOF, za przychody z innych źródeł uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14 PDOF, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12 - 14 i 17 PDOF oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Cytowany przepis zawiera otwarty katalog przychodów z innych źródeł, wskazując jedynie na przykładowe rodzaje przychodów. Należy podkreślić, że przychody osiągane z tytułu renty nieodpłatnej nie zostały wymienione w żadnym z pozostałych rodzajów przychodów wskazanych w art. 10 ust. 1 pkt 1 - 9 PDOF i - jako takie – powinny być traktowane, jako przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 20 PDOF. W konsekwencji, przychody z tytułu otrzymywania świadczeń okresowych na podstawie umowy renty nieodpłatnej wchodzić będą w zakres źródeł przychodów, o których mowa w art. 10 ust. 1 PDOF.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 PDOF, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14 - 15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub pozostawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Zatem świadczenia okresowe, otrzymywane nieodpłatnie na podstawie umowy renty nieodpłatnej, spełniać będą definicję przychodów zawartą we wskazanym przepisie.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 PDOF, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Z kolei, zgodnie z ust. 2 tego przepisu, dochodem ze źródła przychodów jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów. Beneficjent renty nie będzie ponosił kosztów związanych z uzyskaniem przychodów z tytułu otrzymanych świadczeń okresowych wynikających z renty nieodpłatnej. Zatem w jego przypadku opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegać będzie de facto przychód.

Tytułem uzupełnienia Wnioskodawca podkreślił, że świadczenia jakie będzie wypłacał z tytułu renty nieodpłatnej nie zostały wskazane w PDOF jako przychody zwolnione z opodatkowania.

Ad. 2. Z uwagi na fakt, że przychody beneficjenta z tytułu otrzymywanej renty należy kwalifikować jako przychody z innych źródeł, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do potrącania od wypłaconych kwot zaliczek na podatek dochodowy.

Żaden z przepisów PDOF nie nakłada bowiem na Wnioskodawcę obowiązku pobierania zaliczek od świadczeń wypłacanych na rzecz beneficjenta z tytułu renty nieodpłatnej.

Zgodnie z art. 42a PDOF, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1 PDOF, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika.

Zdaniem Wnioskodawcy, powyższy przepis nie będzie miał zastosowania do Niego, gdyż świadczenia na rzecz beneficjenta przekazuje kosztem własnego majątku i nie w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej.

Zatem wszelkie obowiązki związane z wykazaniem kwot świadczeń i należnego podatku spoczywać będą na beneficjencie renty.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), przepisów tejże ustawy nie stosuje się do przychodów podlegających przepisom o podatku od spadków i darowizn.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca zobowiązał się do ustanowienia renty nieodpłatnej.

Na podstawie art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (t. j. Dz. U. z 2009 r. Nr 93, poz. 768), podatkowi od spadków i darowizn podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem:

  1. dziedziczenia, zapisu, dalszego zapisu, polecenia testamentowego;
  2. darowizny, polecenia darczyńcy;
  3. zasiedzenia;
  4. nieodpłatnego zniesienia współwłasności;
  5. zachowku, jeżeli uprawniony nie uzyskał go w postaci uczynionej przez spadkodawcę darowizny lub w drodze dziedziczenia albo w postaci zapisu;
  6. nieodpłatnej: renty, użytkowania oraz służebności.

Zatem zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy o podatku od spadków i darowizn, renta nieodpłatna podlega podatkowi od spadków i darowizn.

Zgodnie natomiast z art. 903 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 ze zm.), w umowie renty jedna ze stron zobowiązuje się względem drugiej do określonych świadczeń okresowych w pieniądzu lub w rzeczach oznaczonych tylko co do gatunku.

Jednocześnie należy zwrócić uwagę, iż analiza przedmiotu umów cywilnoprawnych nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), zgodnie z którą minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Definicja prawa podatkowego zawarta jest w art. 3 pkt 2 Ordynacji podatkowej, w świetle której ilekroć w ustawie jest mowa o przepisach prawa podatkowego – rozumie się przez to przepisy ustaw podatkowych, postanowienia ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską innych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej, a także przepisy aktów wykonawczych wydanych na podstawie ustaw podatkowych. Natomiast poprzez ustawy podatkowe, zgodnie z art. 3 pkt 1 Ordynacji podatkowej, należy rozumieć ustawy dotyczące podatków, opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych określające podmiot, przedmiot opodatkowania, powstanie obowiązku podatkowego, podstawę opodatkowania, stawki podatkowe oraz regulujące prawa i obowiązki organów podatkowych, podatników, płatników i inkasentów, a także ich następców prawnych oraz osób trzecich.

Reasumując, tut. Organ podatkowy po przyjęciu stanowiska Wnioskodawcy, iż w opisanym zdarzeniu przyszłym dojdzie do zawarcia umowy renty nieodpłatnej stwierdza, że świadczenia wypłacane na podstawie tejże umowy będą opodatkowane podatkiem od spadków i darowizn, a co za tym idzie nie będą podlegały podatkowi dochodowemu od osób fizycznych. Zainteresowany nie będzie zobowiązany do potrącania zaliczek na podatek dochodowy od kwot wypłacanych świadczeń zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ świadczenia te podlegają ustawie o podatku od spadków i darowizn.

Z uwagi na powyższe Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do pobierania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od wypłacanej renty nieodpłatnej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym zdarzeniu przyszłym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj