Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP3/443-272a/12/MD
z 19 marca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 4 grudnia 2012 r. (data wpływu 7 grudnia 2012 r.), uzupełnionym w dniach 31 grudnia 2012 r. oraz 18 lutego 2013 r. (daty wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług m.in. w zakresie obowiązku zapłaty podatku z tytułu udzielenia rabatów towarowych dotyczących eksportu towarów (leków) nabytych w Polsce i Czechach oraz stawki mającej zastosowanie do tej czynności - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 7 grudnia 2012 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniach 31 grudnia 2012 r. oraz 18 lutego 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług m.in. w zakresie obowiązku zapłaty podatku z tytułu udzielenia rabatów towarowych dotyczących eksportu towarów (leków) nabytych w Polsce i Czechach oraz stawki mającej zastosowanie do tej czynności.


W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniach, przedstawiono następujący stan faktyczny.


Spółka kupuje towar (leki):


  • w Indiach (od miesiąca sierpnia 2005 r.), który składowany jest w składzie celnym w Warszawie (ma on status towaru niewspólnotowego),
  • w Czechach (od miesiąca kwietnia 2002 r.), który składowany jest w magazynie w Białymstoku,
  • w Polsce (od miesiąca czerwca 2002 r.), który również składowany jest także w magazynie w Białymstoku.


Współpraca z dostawcami trwa obecnie i planowana jest w przyszłości. Po odprawie celnej w Białymstoku wszystkie leki, zarówno ze składu celnego w Warszawie, jak i z magazynu własnego w Białymstoku wywożone są na zlecenie Spółki przez białoruską firmę transportową do odbiorców mających siedzibę na terenie Republiki Białorusi. Od dnia l stycznia 2011 r. ustalono warunki dostawy na bazie Incoterms 2010 (do 31 grudnia 2010 r. obowiązywały Incoterms 2000).

Operacje wywozu towaru dokumentowane są fakturami „VAT EXPORT” oraz „dokumentem” IE-599 potwierdzającym wywóz towaru poza teren Wspólnoty. Spółka traktuje te operacje jako eksport ze stawką 0%. „Dokument” IE-599 Spółka otrzymuje w formie elektronicznej za pośrednictwem agencji celnej. Jest również w posiadaniu międzynarodowego samochodowego listu przewozowego (CMR).

Spółka udziela odbiorcom z Białorusi rabatu w postaci leków zakupionych w Indiach, Czechach i w Polsce. Jest to samodzielna operacja dokumentowana fakturą „VAT EXPORT” z zastosowaniem stawki 0% oraz „dokumentem” IE-599. Spółka chcąc być atrakcyjną na rynku białoruskim, w celu zachęcenia odbiorców do dokonywania zakupów, w swojej ofercie proponuje ww. rabaty, przy czym wysokość uzależniona jest od wartości zamawianego towaru i rentowności sprzedaży. Od wartości udzielonego rabatu Spółka nalicza podatek należny w wysokości 8%. W deklaracji VAT-7(12) Spółka wykazuje wartość rabatu w poz. 27 „Dostawa towarów oraz świadczenie usług na terytorium kraju opodatkowane stawką 7 albo 8%”, a VAT w pozycji 28.


W związku z powyższym zadano pytanie sprowadzające się m.in. do ustalenie czy od wartości udzielonych rabatów towarowych dotyczących eksportu towarów (leków) nabytych w Polsce i Czechach należy naliczać podatek należny – a jeżeli tak, to w jakiej wysokości.


Zdaniem Spółki, udzielając rabatu towarowego (w postaci leków) dla odbiorców z Białorusi należy naliczać podatek należny, ponieważ kupując leki od dostawców w kraju i w Czechach, Spółka odliczała podatek naliczony w wysokości 8 lub 23% (dostawcy krajowi stosują różne stawki podatku przy sprzedaży leków).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:


  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


Przez terytorium kraju - zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 1 ustawy - rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Przez terytorium Unii Europejskiej rozumie się terytoria państw członkowskich Unii Europejskiej (pkt 3 ww. artykułu).

Towarami - w świetle art. 2 pkt 6 ww. ustawy – są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Artykuł 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W świetle art. 7 ust. 2 ustawy - w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 marca 2011 r. - przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:


  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny


-jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

W świetle art. 7 ust. 2 ustawy - w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r. - przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:


  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia
  2. wszelkie inne darowizny


-jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Stosownie do brzmienia art. 2 pkt 8 ustawy, przez eksport towarów rozumie się potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej w wykonaniu czynności określonych w art. 7, jeżeli wywóz jest dokonany przez:


  1. dostawcę lub na jego rzecz, lub
  2. nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju, lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę dla celów wyposażenia lub zaopatrzenia statków rekreacyjnych oraz turystycznych statków powietrznych lub innych środków transportu służących do celów prywatnych.


Stawka podatku – zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 ustawy – wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku – stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy – wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie natomiast z art. 146a ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:


  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23 %;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8 %.


Treść art. 41 ust. 4 ustawy wskazuje, iż w eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. a, stawka podatku wynosi 0%.

Stawkę podatku 0% stosuje się w eksporcie towarów, o którym mowa w ust. 4 i 5, pod warunkiem że podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej (art. 41 ust. 6 ustawy).

Jeżeli warunek, o którym mowa w ust. 6, nie został spełniony, podatnik nie wykazuje tej dostawy w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3, za dany okres rozliczeniowy, lecz w okresie następnym, stosując stawkę podatku 0%, pod warunkiem otrzymania dokumentu wymienionego w ust. 6 przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za ten następny okres. W przypadku nieotrzymania tego dokumentu w terminie określonym w zdaniu poprzednim mają zastosowanie stawki właściwe dla dostawy tego towaru na terytorium kraju (art. 41 ust. 7 ustawy).

.

Przepis ust. 7 stosuje się w przypadku, gdy podatnik posiada dokument celny potwierdzający procedurę wywozu (art. 41 ust. 8 ustawy).

Otrzymanie przez podatnika dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej w terminie późniejszym niż określony w ust. 6 i 7 upoważnia podatnika do dokonania korekty podatku należnego w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym podatnik otrzymał ten dokument (art. 41 ust. 9 ustawy).

Z treści złożonego wniosku wynika, że Spółka chcąc być atrakcyjną na rynku białoruskim, w celu zachęcenia odbiorców do dokonywania zakupów proponuje rabaty towarowe, których wysokość uzależniona jest od wartości zamawianego towaru (leków) oraz rentowności sprzedaży. Jest to samodzielna operacja dokumentowana przez Spółkę fakturą „VAT EXPORT” z zastosowaniem stawki 0% oraz „dokumentem” IE-599. Nabywając leki od dostawców w kraju i w Czechach, Spółka odliczała podatek naliczony w wysokości 8 lub 23%.

Na tym tle Spółka powzięła wątpliwość dotyczącą m.in. obowiązku zapłaty podatku od towarów i usług z tytułu udzielenia ww. rabatów oraz stawki mającej zastosowanie do tych czynności.

Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że w sytuacji, gdy rabat towarowy, o którym mowa we wniosku, polega (polegał) na przekazaniu danemu kontrahentowi z Białorusi dodatkowej partii towaru (leku) bez wynagrodzenia to w przypadku rabatów udzielonych:


  1. do dnia 31 marca 2011 r. nie wystąpiła odpłatna dostawa towarów (w tym zrównana z nią dostawa, o której mowa w art. 7 ust. 2 ustawy), nawet jeżeli Spółce przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia tych towarów. Przekazania te bowiem – jak wynika z wniosku – miały charakter promocyjny, zatem bezsprzecznie związane były z prowadzonym przez Spółkę przedsiębiorstwem. W związku z tym uznawanie przez Spółkę udzielania tego typu rabatów za czynność opodatkowaną (eksport) nie miało oparcia w obowiązujących wówczas przepisach z zakresu podatku od towarów i usług. Spółka nie była zobowiązana do naliczania podatku od wartości tych rabatów.
  2. od dnia 1 kwietnia 2011 r. dotyczących leków nabytych w Polsce i Czechach - Spółka winna naliczyć podatek od towarów i usług, gdyż od tej daty jedyną przesłanką opodatkowania nieodpłatnego przekazania towarów jest uprzednie przysługiwanie prawa do odliczenia podatku naliczonego od ich nabycia. Jak Spółka wskazała we wniosku, dokonywała takiego odliczenia w stosunku do leków nabywanych w Polsce i Czechach. Zatem jest (była) zobowiązana do naliczania podatku od wartości ww. rabatów, gdyż w tej sytuacji występuje eksport towarów.

Ponadto, jeżeli są spełnione przesłanki określone w 41 ust. 4 i 6-9 ustawy, Spółka ma prawo do zastosowania stawki 0% w odniesieniu do rabatów dotyczących leków nabytych w Polsce i Czechach.


Końcowo wyjaśnić należy, że stanowisko Spółki - jako całość - uznano za nieprawidłowe ze względu na błędną kwalifikację prawnopodatkową dokonaną przez Spółkę w odniesieniu do sytuacji opisanych w ww. punkcie 1.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.).


Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj