Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-360/11-2/AK
Data
2011.05.10
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania
Słowa kluczowe
dostawa towarów
opodatkowanie
podstawa opodatkowania
rabaty
świadczenie usług
Istota interpretacji
1. Czy zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy o VAT działanie podatniczki spełnia znamiona udzielenia rabatu towarowego, który winien pomniejszyć uzyskany obrót, czyli podstawą opodatkowania winien być obrót pomniejszony o udzielony rabat? 2. Jeżeli odpowiedź na powyższe pytanie nr 1 będzie negatywna to czy podatniczka winna potraktować daną czynność na podstawie art. 7 ust. 2 ww. ustawy jako nieodpłatne przekazanie towarów, a w przypadku gdy dokonano odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z przekazanymi towarami czynność ta winna być udokumentowana fakturą wewnętrzną zgodnie z art. 106 ust. 7 ustawy o VAT?
Wniosek ORD-IN
179 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 1 lutego 2011 r. (data wpływu 14 lutego 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania udzielonych rabatów naturalnych – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 14 lutego 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania udzielonych rabatów naturalnych.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawczyni zajmuje się sprzedażą detaliczną książek i wydawnictw. Głównymi odbiorcami oferowanych towarów są szkoły przedszkola i inni odbiorcy indywidualni (zarówno firmy jak i osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej). Mając na celu zwiększenie wartości uzyskanych przychodów i uatrakcyjnienie oferty, Wnioskodawczyni zamierza wprowadzić sprzedaż polegającą na tym, iż przy zakupie określonej pozycji wydawniczej klient otrzyma w efekcie za darmo inną pozycję. Zastosowany zostanie przez nią tzw. rabat naturalny polegający de facto na tym, iż za daną cenę pozycji, klient otrzyma dwie sztuki takiego samego towaru (wydawnictwa) o różnych tytułach. Zainteresowana w związku z dokonaną sprzedażą dokona zafakturowania transakcji gdzie na fakturze oprócz ceny sprzedaży dwóch pozycji wykaże jednocześnie opust równy cenie sprzedaży dodanego przez sprzedawcę wydawnictwa.
W związku z powyższym zadano następujące pytania.
- Czy zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy o VAT działanie podatniczki spełnia znamiona udzielenia rabatu towarowego, który winien pomniejszyć uzyskany obrót, czyli podstawą opodatkowania winien być obrót pomniejszony o udzielony rabat...
- Jeżeli odpowiedź na powyższe pytanie nr 1 będzie negatywna, to czy podatniczka winna potraktować daną czynność na podstawie art. 7 ust. 2 ww. ustawy jako nieodpłatne przekazanie towarów, a w przypadku gdy dokonano odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z przekazanymi towarami czynność ta winna być udokumentowana fakturą wewnętrzną zgodnie z art. 106 ust. 7 ustawy o VAT...
Zdaniem Wnioskodawczyni, w zakresie pytania nr 1 w opisanej przez nią sytuacji dochodzić będzie do zastosowania opustu o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy o VAT. Biorąc pod uwagę, że Zainteresowana uważa zastosowany rabat naturalny jako prawidłowy opust towarowy nie dochodzi wg niej do nieodpłatnego przekazania towarów oraz powstania obowiązku sporządzenia faktury wewnętrznej.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…) – art. 7 ust. 1 ustawy.
W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Podstawą opodatkowania jest obrót z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku – art. 29 ust. 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r.
Na mocy art. 29 ust. 3 ustawy, jeżeli należność jest określona w naturze, podstawą opodatkowania jest wartość rynkowa towarów lub usług pomniejszona o kwotę podatku.
W myśl art. 2 pkt 27b ustawy, przez wartość rynkową rozumie się całkowitą kwotę, jaką, w celu uzyskania w danym momencie danych towarów lub usług, nabywca lub usługobiorca na takim samym etapie sprzedaży jak ten, na którym dokonywana jest dostawa towarów lub świadczenie usług, musiałby, w warunkach uczciwej konkurencji, zapłacić niezależnemu dostawcy lub usługodawcy na terytorium kraju; w przypadku gdy nie można ustalić porównywalnej dostawy towarów lub świadczenia usług, przez wartość rynkową rozumie się: - w odniesieniu do towarów - kwotę nie mniejszą niż cena nabycia towarów lub towarów podobnych, a w przypadku braku ceny nabycia, koszt wytworzenia, określone w momencie dostawy,
- w odniesieniu do usług - kwotę nie mniejszą niż całkowity koszt poniesiony przez podatnika na wykonanie tych usług.
Stosownie do art. 29 ust. 4 ustawy, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.
Z powołanego przepisu wynika, iż udzielenie rabatu, o ile nie jest niedozwolone na podstawie innych przepisów prawa, ponadto jest ściśle skorelowane z konkretną transakcją, w związku z którą zostało zastosowane i powoduje obniżenie ceny dostarczonych towarów lub świadczonych usług, powoduje zmniejszenie obrotu, a tym samym podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawczyni zajmuje się sprzedażą detaliczną książek i wydawnictw. Głównymi odbiorcami oferowanych towarów są szkoły przedszkola i inni odbiorcy indywidualni (zarówno firmy jak i osoby fizyczne nie prowadzące działalności gospodarczej). Mając na celu zwiększenie wartości uzyskanych przychodów i uatrakcyjnienie oferty, Wnioskodawczyni zamierza wprowadzić sprzedaż polegającą na tym, iż przy zakupie określonej pozycji wydawniczej klient otrzyma w efekcie za darmo inną pozycję. Zastosowany zostanie przez nią tzw. rabat naturalny polegający de facto na tym, iż za daną cenę pozycji, klient otrzyma dwie sztuki takiego samego towaru (wydawnictwa) o różnych tytułach. Zainteresowana w związku z dokonaną sprzedażą dokona zafakturowania transakcji gdzie na fakturze oprócz ceny sprzedaży dwóch pozycji wykaże jednocześnie opust równy cenie sprzedaży dodanego przez sprzedawcę wydawnictwa.
W opisanym zdarzeniu przyszłym mamy do czynienia z tzw. z rabatem naturalnym (zwanym rabatem towarowym lub rzeczowym), gdzie zakupując towar w określonej ilości lub o określonej wartości otrzymujemy dodatkowo pewną ilość tego samego towaru za darmo. W praktyce są to takie akcje promocyjne, gdy np. kupując pięć sztuk jakiegoś towaru otrzymujemy szóstą sztukę gratis. Rabat naturalny, czyli świadczenie w postaci dodatkowej ilości tych samych produktów gratis należy de facto ocenić jako obniżenie ceny za towar - sprzedaż kilku towarów po obniżonej cenie i tym samym uznać go za rabat obniżający podstawę opodatkowania z tytułu dostawy towarów. Nabywca otrzymuje bowiem więcej towarów za tę samą kwotę należną.
Biorąc zatem pod uwagę przedstawione przepisy i analizę sprawy, należy stwierdzić, iż w opisanym zdarzeniu przyszłym podstawą opodatkowania będzie wartość netto jaką podatnik zapłaci łącznie za 2 sztuki towaru (1 sztuka + 1 gratis), a nie przeciętna cena sprzedaży określona zgodnie z art. 29 ust. 3 ustawy o VAT.
Należy zauważyć, że podatnik ma prawo swobodnie układać swoje interesy tak, by działalność gospodarcza była dla niego opłacalna pod względem ekonomicznym, w tym stosując znaczne upusty cenowe jeśli jest to w jego uznaniu zasadne dla osiągnięcia tego celu. Jednakże stosując upusty cenowe i mając na uwadze obowiązek dokumentowania zdarzeń gospodarczych zgodnie ze stanem faktycznym, powinien ten fakt udokumentować odpowiednimi dowodami, z których jednoznacznie wynikać będzie jakim odbiorcom towarów i w jakich okolicznościach oraz w jakim zakresie upust przysługuje, (np. prowadzenie akcji promocyjnej - „kupisz 10 szt., jedenasta za grosz lub gratis”).
Należy jednak wyraźnie zaznaczyć, że stosowanie znacznych rabatów jest niedopuszczalne w zakresie jakim ma ono służyć tzw. obejściu przepisów prawa i uniknięciu opodatkowania tej czynności.
Tak więc każdy zastosowany upust winien być uzasadniony ekonomicznie i prowadzić w końcowym efekcie do osiągnięcia celu jaki został wytyczony dla działalności gospodarczej, tj. zarobku. Zatem dostawa towarów handlowych po cenie obniżonej w ramach tzw. rabatu nie powoduje obowiązku zwiększenia podstawy opodatkowania podatkiem VAT.
Reasumując działanie Wnioskodawczyni spełnia znamiona udzielenia rabatu towarowego obniżającego wartość konkretnych dostaw, zmniejszający podstawę opodatkowania – zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy.
W związku z pozytywna odpowiedzią na pytanie nr 1 udzielenie odpowiedzi na pytanie nr 2 stało się bezzasadne.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
|