Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP4/443-124/11-2/PG
z 10 maja 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP4/443-124/11-2/PG
Data
2011.05.10



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
import towarów
obniżenie stawki podatku
stawka
stawki podatku
świadczenie usług
towar
transport
usługi


Istota interpretacji
Czy międzynarodowy list przewozowy (CMR) jest dla spedytora, bądź przewoźnika wystarczającym (oprócz faktury za transport ze stawką podatku VAT 0%) dokumentem stanowiącym dowód świadczenia usług, o których mowa w ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (z późniejszymi zmianami), które dotyczą przewozu towarów z miejsca wyjazdu (nadania) w Szwajcarii do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) w Polsce i zbędny jest jakikolwiek inny dodatkowy dokument potwierdzony przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu przewożonych ze Szwajcarii do Polski towarów?



Wniosek ORD-IN 579 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o. o. przedstawione we wniosku z dnia 09 lutego 2011 r. (data wpływu 10 lutego 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki 0% odnośnie usługi spedycji międzynarodowej związanej z usługą transportu międzynarodowego w ramach importu towarów – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 lutego 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki 0% odnośnie usługi spedycji międzynarodowej związanej z usługą transportu międzynarodowego w ramach importu towarów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka jest firmą spedycyjną, posiadającą licencję. Firma nie posiada własnego taboru samochodów ciężarowych. Do realizacji przewozów towarów wynajmuje przewoźników posiadających odpowiednie środki transportu i licencje na wykonywanie międzynarodowego zarobkowego przewozu drogowego rzeczy.

Do usług transportu towarów z Polski do Szwajcarii oraz ze Szwajcarii do Polski Spółka stosuje 0% stawkę podatku VAT zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT z dnia 11 marca 2004 r. (z późn. zm.), ponieważ są to usługi transportu międzynarodowego. Zgodnie z art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy o VAT, dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usługi międzynarodowego transportu towarów jest list przewozowy, stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora).

Spółka uważa, że potwierdzony przez odbiorcę towaru międzynarodowy list przewozowy (CMR) jest wystarczającym dokumentem, żeby zastosować stawkę 0% podatku VAT na fakturze przewoźnika lub spedytora za transport towaru ze Szwajcarii do Polski. Przewoźnicy często mają odmienne zdanie i w wystawianych dla Spółki fakturach za usługę transportu międzynarodowego z miejsca wyjazdu (nadania) w Szwajcarii do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) w Polsce naliczają podatek VAT w wysokości 23%, zamiast 0%. Powołują się przy tym na art. 83 ust. 5 pkt 2 ustawy o VAT, który wspomina o dodatkowym dokumencie potwierdzonym przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów. Nie są w stanie zastosować się do zastrzeżenia pkt 2 ust. 5 ww. przepisu, ponieważ są tylko przewoźnikami, a nie importerami - nie mają dostępu do faktur handlowych, dokumentów SAD i treści kontraktów, które objęte są przez importerów tajemnicą handlową. Przewoźnicy dysponują po zakończeniu transportu międzynarodowego tylko i wyłącznie międzynarodowym listem przewozowym (CMR).

Spółka stoi na stanowisku, iż opisany powyżej pkt 2 ust. 5 dotyczy jedynie importera towarów, a w żadnym wypadku nie dotyczy spedytorów, ani przewoźników którzy realizują przedmiotowy transport z miejsca wyjazdu (nadania) w Szwajcarii do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) w Polsce pod osłoną międzynarodowego listu przewozowego i z oczywistych względów nie dysponują żadnymi dodatkowym dokumentem potwierdzonym przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy międzynarodowy list przewozowy (CMR) jest dla spedytora bądź przewoźnika wystarczającym (oprócz faktury za transport ze stawką podatku VAT 0%) dokumentem stanowiącym dowód świadczenia usług, o których mowa w ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (z późniejszymi zmianami), które dotyczą przewozu towarów z miejsca wyjazdu (nadania) w Szwajcarii do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) w Polsce i zbędny jest jakikolwiek inny dodatkowy dokument potwierdzony przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu przewożonych ze Szwajcarii do Polski towarów...

Zdaniem Wnioskodawcy, międzynarodowy list przewozowy (CMR) jest dla spedytora, bądź przewoźnika wystarczającym (oprócz faktury ze stawką podatku VAT 0%) dokumentem stanowiącym dowód świadczenia usług, o których mowa w ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (z późniejszymi zmianami), które dotyczą przewozu towaru z miejsca wyjazdu (nadania) w Szwajcarii do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) w Polsce i zbędny jest jakikolwiek inny dodatkowy dokument potwierdzony przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu przewożonych ze Szwajcarii do Polski towarów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.),zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


Stosownie do dyspozycji przepisu art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi odpłatnej dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju (art. 2 pkt 7 ustawy).

Zgodnie z regulacją art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2 -12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Przy czym w myśl art. 146a ust. 1 ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści samej ustawy, jak i w przepisach wykonawczych, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego. Natomiast przez usługi transportu międzynarodowego, na mocy art. 83 ust. 3 ustawy, rozumie się:

  1. przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:
    1. z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty,
    2. z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,
    3. z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),
    4. z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju;
  2. przewóz lub inny sposób przemieszczania osób środkami transportu morskiego, lotniczego i kolejowego:
    1. z miejsca wyjazdu na terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju,
    2. z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu na terytorium kraju,
    3. z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt);
  3. usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej, związane z usługami, o których mowa w pkt 1 i 2.

Prawo do zastosowania stawki 0% z tytułu świadczenia usług transportu międzynarodowego, w tym pośrednictwa związanego z tymi usługami, ustawodawca uzależnił od posiadania przez świadczącego usługę określonych dokumentów, wymienionych w art. 83 ust. 5. Dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług transportu międzynarodowego są w przypadku transportu:

  1. towarów przez przewoźnika lub spedytora - list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora), z zastrzeżeniem pkt 2;
  2. towarów importowanych - oprócz dokumentów, o których mowa w pkt 1, dokument potwierdzony przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów.
  3. towarów przez eksportera – dowód wywozu towarów;
  4. osób – międzynarodowy bilet lotniczy, promowy, okrętowy lub kolejowy, wystawiony przez przewoźnika na określoną trasę przewozu dla konkretnego pasażera.


Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Zainteresowany świadczy usługi spedycji międzynarodowej, związanej z usługą transportu międzynarodowego w ramach importu towarów. Podmioty wykonujące usługę transportu są w posiadaniu dokumentu określonego w art. 83 ust. 5 pkt 1 – to jest listu przewozowego, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania (Szwajcaria) do miejsca przeznaczenia (Polska) nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim. Spółka nie jest jednakże bezpośrednim importerem towarów, dlatego nie posiada dokumentów celnych potwierdzonych przez urząd celny, z których wynikałoby, że do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów doliczono wartość usługi transportowej.

Stwierdzić należy, iż usługi transportu międzynarodowego świadczone przez przewoźnika lub spedytora podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w wysokości 0% - w części usługi wykonanej na terytorium Polski, pod warunkiem posiadania dokumentów, o których mowa w art. 83 ust. 5 ustawy to jest dokumentów przewozowych CMR oraz potwierdzonego przez urząd celny dokumentu, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów.

Nie można zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, że warunek zawarty w art. 83 ust. 5 pkt 2 dotyczy jedynie importera, nie zaś spedytorów oraz przewoźników, gdyż przepis ten zawiera normę ogólną skierowaną do wszystkich podmiotów. Gdyby celem ustawodawcy było objęcie obowiązkiem przedstawienia dokumentu, o którym mowa w przedmiotowym przepisie jedynie importera zawarłby zapis na ten temat bezpośrednio w omawianym przepisie.

Mając zatem na uwadze przedstawiony stan faktyczny w świetle powołanych przepisów podkreślić należy, iż międzynarodowy list przewozowy CMR nie stanowi dla spedytora wystarczającego dokumentu do zastosowania stawki VAT 0%, wynikającej z art. 83 ust. 1 pkt 23, gdyż warunkiem niezbędnym do zastosowania obniżonej stawki 0% dla towarów importowanych jest również posiadanie dokumentu potwierdzonego przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów (zgodnie z art. 83 ust. 5 pkt 2).

W niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w przedmiocie opodatkowania usług spedycji międzynarodowej związanej z usługą transportu międzynarodowego w ramach importu towarów.

Jednocześnie Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu wyjaśnia, że odnośnie zapytania dotyczącego wymaganej dokumentacji uprawniającej do zastosowania stawki 0% na usługi transportu międzynarodowego realizowane przez podwykonawców wydano odrębne postanowienie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj