Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/1/415-321/11/ZK
z 17 czerwca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/1/415-321/11/ZK
Data
2011.06.17



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów


Słowa kluczowe
działy specjalne produkcji rolnej
księga przychodów i rozchodów
księgi rachunkowe
norma
szacowanie (szacunek)


Istota interpretacji
Czy osoba fizyczna prowadząca działy specjalne produkcji rolnej ma prawo wyboru sposobu ustalania dochodu z tych działów i czy w przypadku przekroczenia przychodu w wysokości równowartości 800 000 euro, ma obowiązek zaprowadzenia ksiąg rachunkowych?



Wniosek ORD-IN 509 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.), po ponownym rozpatrzeniu, w związku z wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 17 lutego 2011r. Sygn. akt II FSK 1823/09, uchylającym wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 03 czerwca 2009r. Sygn. akt I SA/Gl 1121/08 oraz interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, działającego w imieniu Ministra Finansów z dnia 10 stycznia 2008r. Znak: IBPB1/415-171/07/ZK, wniosku z dnia 08 października 2007r. (data wpływu do tut. Biura 12 października 2007r.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione ww. wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie braku obowiązku prowadzenia w 2008 roku ksiąg handlowych przez podatnika prowadzącego działy specjalne produkcji rolnej, w przypadku przekroczenia w 2007 roku przychodu w wysokości równowartości kwoty 800.000 euro – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 października 2007r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie braku obowiązku prowadzenia w 2008 roku ksiąg handlowych przez podatnika prowadzącego działy specjalne produkcji rolnej, w przypadku przekroczenia w 2007 roku przychodu w wysokości równowartości kwoty 800.000 euro.

W dniu 10 stycznia 2008r. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, wydał interpretację indywidualną przepisów prawa podatkowego Znak: IBPB1/415-171/07/ZK, w której uznał stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe.

Pismem z dnia 28 stycznia 2008r. (data wpływu do tut. Biura 31 stycznia 2008r.), złożono wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, na które udzielono odpowiedzi pismem z dnia 29 lutego 2008r. Znak: IBPB1/415/W-4/08/ZK, odmawiając zmiany ww. interpretacji.

Pismem z dnia 03 kwietnia 2008r. (data wpływu do tut. Biura 10 kwietnia 2008r.), wniesiono skargę na ww. interpretację indywidualną. Pismem z dnia 08 maja 2008r. Znak: IBPB1/4160-5/08/ZK, IBRP/007-0069/08/I, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, udzielił odpowiedzi na skargę przesyłając ją, wraz z aktami sprawy, do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie. Postanowieniem z dnia 12 listopada 2008r. Sygn. akt III SA/Wa 1281/08, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie przekazał sprawę do rozpoznania według właściwości Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Gliwicach. W wyniku rozpatrzenia skargi Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach wyrokiem z dnia 03 czerwca 2009r. Sygn. akt I SA/Gl 1121/08, oddalił skargę na ww. interpretację indywidualną przepisów prawa podatkowego z dnia 10 stycznia 2008. Znak: IBPB1/415-171/07/ZK.

Wnioskodawca złożył skargę kasacyjną od ww. wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach. Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 17 lutego 2011r. Sygn. akt II FSK 1823/09 uchylił zaskarżony wyrok oraz poprzedzającą go interpretację indywidualną. Akta przedmiotowej sprawy zostały zwrócone do tut. Organu w dniu 30 marca 2011r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działy specjalne produkcji rolnej (hodowla drobiu). Był i jest opodatkowany przy zastosowaniu norm szacunkowych dochodu rocznego (ryczałt). Od listopada 1999 roku jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. W roku 2007r. jego przychód miał przekroczyć wartość 800 000 euro (wg kursu średniego NBP z dnia 28 września 2007r. 3 mln 22 tyś. zł).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z opisaną powyżej sytuacją, będzie musiał w 2008r. zaprowadzić księgi handlowe...

Zdaniem Wnioskodawcy, ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych pozostawia mu wybór formy opodatkowania tzn.:

  • albo może rozliczać się w oparciu o normy szacunkowe (ryczałtowo), zgodnie z art. 24 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
  • albo za pomocą książki podatkowej ewentualnie ksiąg handlowych zgodnie z art. 15 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jego zdaniem, w sytuacji gdy rozlicza się za pomocą norm szacunkowych, nie ma obowiązku prowadzenia ksiąg handlowych i rozliczania się według nich bez względu na wielkość przychodu. Jedyna ewidencja jaką musi prowadzić to ewidencja ilościowa wyhodowanych kurczaków. Podnosi też, iż jego stanowisko w tej sprawie potwierdził wyrok WSA w Olsztynie z dnia 26 października 2006r. (Sygn. akt I SA/Ol 394/06).

W interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego z dnia 10 stycznia 2008r. Znak: IBPB1/415-171/08/ZK, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów uznał stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe. Wskazał przy tym, iż dochód z działów specjalnych produkcji rolnej może być ustalany przy zastosowaniu norm szacunkowych tylko wówczas, gdy podatnik nie prowadzi księgi przychodów i rozchodów bądź nie ma obowiązku prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Ww. interpretację indywidualną, po uprzednim wezwaniu do usunięcia naruszenia prawa, Wnioskodawca zaskarżył do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, który następnie przekazał sprawę do rozpoznania według właściwości Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Gliwicach.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach, wyrokiem z dnia 03 czerwca 2009r. Sygn. akt I SA/Gl 1121/08, oddalił skargę na ww. interpretację indywidualną. W wyniku rozpatrzenia skargi kasacyjnej od ww. wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 17 lutego 2011r. Sygn. akt II FSK 1823/09 uchylił ww. wyrok oraz poprzedzającą go interpretację indywidualną z dnia 10 stycznia 2008r., z uwagi na naruszenie przepisów prawa materialnego, poprzez błędną wykładnię art. 15, art. 24a ust. 1, 2 pkt 2, ust. 4 i art. 24 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W ww. wyroku stwierdzono m.in., iż wobec „rozbieżności w orzecznictwie, co do podatkowej kwalifikacji przekroczenia przez podatnika prowadzącego działy specjalne produkcji rolnej (opodatkowanego przy zastosowaniu norm szacunkowych dochodu rocznego - ryczałt) kwoty 800.000 euro” (…) „Naczelny Sąd Administracyjny, postanowieniem z dnia 22 czerwca 2010 r., sygn. akt II FSK 1323/09, przedstawił do rozstrzygnięcia składowi siedmiu sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego zagadnienie prawne” (…).

„Skład powiększony NSA podjął następującą uchwałę:

  1. W stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2001 r. obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych, o których mowa w art. 24a ust. 1 i ust. 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) nie dotyczy podatników uzyskujących przychody z działów specjalnych produkcji rolnej (art. 2 ust. 1 pkt 1 i ust. 3), bez względu na wielkość tych przychodów, o ile podatnicy ci nie zgłosili zamiaru prowadzenia ksiąg w trybie określonym w art. 24a ust. 2 pkt 2 i art. 15 zdanie drugie tej ustawy.
  2. W świetle art. 24 ust. 4 zdanie drugie i art. 15 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dla ustalenia dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej uzyskiwanych przez podatników, którzy nie zgłosili zamiaru prowadzenia ksiąg, mają zastosowanie wyłącznie normy szacunkowe dochodu określone w załączniku Nr 2 do tej ustawy”.

Mając na uwadze uzasadnienie ww. wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego oraz treść art. 153 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.), który stanowi, iż ocena prawna i wskazania co do dalszego postępowania wyrażone w orzeczeniu sądu wiążą w sprawie ten sąd oraz organ, którego działanie lub bezczynność było przedmiotem zaskarżenia, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, rozpatrując ponownie wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej z dnia 08 października 2007r. stwierdza, iż w świetle stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym we wniosku stanie faktycznym, stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Na wstępie zaznaczyć należy, iż wniosek z dnia 08 października 2007r. dotyczył braku obowiązku prowadzenia w 2008 roku ksiąg handlowych przez podatnika prowadzącego działy specjalne produkcji rolnej, w przypadku przekroczenia w 2007 roku przychodu w wysokości równowartości kwoty 800.000 euro, dlatego też uznano, iż przedmiotem złożonego wniosku jest zaistniały stan faktyczny, a niniejszą interpretację oparto o przepisy ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym w 2008r.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych, w art. 10 ust. 1 pkt 4, jako odrębne źródło przychodów wymienia działy specjalne produkcji rolnej.

W myśl art. 24 ust. 4 ww. ustawy, dochód z tego źródła przychodów może być ustalany w dwojaki sposób:

  • przy zastosowaniu norm szacunkowych dochodu z określonej powierzchni upraw lub jednostki produkcji zwierzęcej,
  • w oparciu o prowadzoną przez podatnika księgę podatkową.

Stosownie do art. 24a ust. 1 ww. ustawy, osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie wykonujące działalność gospodarczą, są obowiązane prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów, zwaną dalej „księgą” albo księgi rachunkowe.

W myśl art. 24a ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, obowiązek prowadzenia księgi dotyczy również osób prowadzących działy specjalne produkcji rolnej, jeżeli osoby te zgłosiły zamiar prowadzenia tych ksiąg. Przy czym, użyte w niniejszym zapisie słowo księgi oznacza wyłącznie podatkową księgę przychodów i rozchodów, co wynika bezpośrednio z treści ust. 1 ww. art. 24a tej ustawy.

Z powyższego wynika, iż prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przez prowadzącego działy specjalne produkcji rolnej, zależy od woli podatnika.

Zgodnie z art. 15 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychód z działów specjalnych produkcji rolnej ustala się według zasad określonych w art. 14 (a więc zasad właściwych dla pozarolniczej działalności gospodarczej), jeżeli podatnik prowadzi księgi wykazujące te przychody.

W myśl art. 24 ust. 4 zdanie drugie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochód z działów specjalnych produkcji rolnej, jeżeli podatnik nie prowadzi ksiąg, o których mowa w art. 15, ustala się przy zastosowaniu norm szacunkowych dochodu z określonej powierzchni upraw lub jednostki produkcji zwierzęcej, określonych w załączniku nr 2 do ustawy.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że dochód z działów specjalnych produkcji rolnej jest ustalany przy zastosowaniu norm szacunkowych, jeżeli podatnik nie prowadzi księgi przychodów i rozchodów.

Z wniosku wynika, iż Wnioskodawca prowadził w 2007r. działy specjalne produkcji rolnej (hodowla drobiu). Dochód z tego źródła przychodu ustalał przy zastosowaniu norm szacunkowych dochodu.

Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, iż Wnioskodawca nie miał w 2008r. obowiązku prowadzenia ksiąg rachunkowych bez względu na wielkość przychodu osiągniętego w 2007r. z działów specjalnych produkcji rolnej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj