Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/436-178/11/MZ
z 27 czerwca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/1/436-178/11/MZ
Data
2011.06.27



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od czynności cywilnoprawnych --> Zwolnienia od podatku --> Zwolnienia podmiotowe

Podatek od czynności cywilnoprawnych --> Przedmiot opodatkowania --> Czynności podlegające opodatkowaniu


Słowa kluczowe
czynności cywilnoprawne
jednoosobowa spółka Skarbu Państwa
kapitał zakładowy
kapitał zapasowy
podatek od czynności cywilnoprawnych
podstawa opodatkowania
podwyższenie kapitału zakładowego
spółka kapitałowa
umowa spółki
umowa zamiany


Istota interpretacji
Czy podwyższenie kapitału zakładowego w spółce kapitałowej, będącej jednoosobową spółką Skarbu Państwa spowoduje po stronie tej spółki powstanie obowiązku podatkowego w podatku od czynności cywilnoprawnych?



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 10 marca 2011r. (data wpływu do tut. Biura – 16 marca 2011r.), uzupełnionym w dniach 26 i 31 maja 2011r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych podwyższenia kapitału zakładowego spółki, będącej jednoosobową spółką Skarbu Państwa - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 marca 2011r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych podwyższenia kapitału zakładowego spółki, będącej jednoosobową spółką Skarbu Państwa.

Z uwagi na fakt, iż wniosek nie spełniał wymogów formalnych, pismem z dnia 18 maja 2011r. Znak: IBPB I/2/423-318/11/CzP, IBPB II/1/415-178/11/MZ wezwano do jego uzupełnienia. Wniosek uzupełniono w dniu 26 maja 2011r. (wpływ dodatkowej opłaty) oraz w dniu 31 maja 2011r. (uzupełnienie pozostałych braków formalnych).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca, będący spółką akcyjną i jednoosobową spółką Skarbu Państwa, zamierza dokonać, zgodnie z zapisami art. 442 Kodeksu spółek handlowych, podwyższenia kapitału zakładowego z kapitału zapasowego, który pochodzi z wypracowanych zysków z lat ubiegłych.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy podwyższenie kapitału zakładowego rodzi obowiązek podatkowy po stronie wnioskodawcy w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych...

Wnioskodawca uważa, iż w związku z tym, że spółka jest spółką Skarbu Państwa, to powyższa czynność nie podlega podatkowi od czynności cywilnoprawnych.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje.

Przepis art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 09 września 2000r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t.j. Dz. U. z 2010r. Nr 101, poz. 649 ze zm.) zawiera zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem. Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k) oraz art. 1 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy podatkowi temu podlegają umowy spółki oraz ich zmiany, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 4.

Za zmianę umowy spółki według art. 1 ust. 3 pkt 2 ww. ustawy uważa się przy spółce kapitałowej – podwyższenie kapitału zakładowego z wkładów lub ze środków spółki oraz dopłaty. Podwyższenie kapitału zakładowego oznacza powiększenie środków kapitałowych spółki (bez względu na wybór formy), a fakt ten uważa się za zmianę umowy spółki w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Na podstawie art. 1 ust. 5 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych umowa spółki kapitałowej oraz jej zmiana podlega podatkowi, jeżeli w chwili dokonania czynności na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej znajduje się:

  1. rzeczywisty ośrodek zarządzania albo
  2. siedziba tej spółki - jeżeli jej rzeczywisty ośrodek zarządzania nie znajduje się na terytorium innego państwa członkowskiego.

W myśl art. 3 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy obowiązek podatkowy powstaje z chwilą podjęcia uchwały o podwyższeniu kapitału spółki mającej osobowość prawną. Zgodnie z art. 4 pkt 9 ww. ustawy obowiązek podatkowy ciąży na spółce.

Stosownie do art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych podstawę opodatkowania stanowi przy wniesieniu lub podwyższeniu wkładów do spółki osobowej albo podwyższeniu kapitału zakładowego - wartość wkładów powiększających majątek spółki osobowej albo wartość, o którą podwyższono kapitał zakładowy.

Stawka podatku od umowy spółki wynosi 0,5% (art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych). Taką samą stawkę stosuje się również przy zmianach umowy spółki.

W związku z powyższym czynność podwyższenia kapitału zakładowego spółki stanowi zmianę umowy spółki i podlega generalnie obowiązkowi zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych.

Niezależnie od powyższego, w ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano sytuacje, w których określone podmioty, będące stronami czynności cywilnoprawnych są zwolnione z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Zgodnie z art. 8 pkt 5 tej ustawy zwalnia się od podatku Skarb Państwa. Z powyższego przepisu wynika zatem zwolnienie podmiotowe Skarbu Państwa z opodatkowania powyższym podatkiem. Należy zaznaczyć, iż zgodnie z postanowieniami art. 34 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. – Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), Skarb Państwa jest w stosunkach cywilnoprawnych podmiotem praw i obowiązków, które dotyczą mienia państwowego nienależącego do innych państwowych osób prawnych. Zatem pojęcie „Skarb Państwa", użyte w ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych, oznacza Skarb Państwa jako podmiot praw i obowiązków dotyczących mienia państwowego, posiadający - stosownie do przepisów Kodeksu cywilnego - osobowość prawną, nie zaś ogólnie pojmowanego „właściciela” mienia państwowego. Podkreśla się, że Skarb Państwa ma charakter specjalnej osoby prawnej, a jego reprezentacja w prawie cywilnym została oparta na państwowych jednostkach organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej (stationes fisci), tj. w oparciu o jednostki administracji rządowej oraz o pozostałe organy państwa niewchodzące w skład administracji rządowej.

Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, że wnioskodawca, będący spółką akcyjną i jednoosobową spółką Skarbu Państwa, zamierza dokonać, zgodnie z zapisami art. 442 Kodeksu spółek handlowych, podwyższenia kapitału zakładowego spółki z kapitału zapasowego. Wnioskodawca uważa, iż w związku z tym, że spółka jest spółką Skarbu Państwa, to powyższa czynność nie podlega podatkowi od czynności cywilnoprawnych.

W związku z powyższym należy stwierdzić, iż podwyższenie kapitału zakładowego w spółce – wnioskodawcy z jej kapitału zapasowego, będzie stanowić zmianę umowy tej spółki i spowoduje po stronie wnioskodawcy obowiązek zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych. W przedstawionym zdarzeniu przyszłym brak jest bowiem jakichkolwiek przesłanek do zastosowania zwolnienia, bowiem stroną omawianej czynności nie jest Skarb Państwa, lecz jednoosobowa spółka Skarbu Państwa. Pomiędzy tymi podmiotami nie można stawiać znaku równości. Tym samym określone w art. 8 pkt 5 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych zwolnienie od podatku od czynności cywilnoprawnych dla Skarbu Państwa jako strony czynności cywilnoprawnej nie dotyczy jednoosobowej spółki Skarbu Państwa, będącej odrębnym od Skarbu Państwa podmiotem.

W świetle powyższego stanowisko wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj