Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-512/11/PK
z 27 maja 2011 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-512/11/PK
Data
2011.05.27
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług
Słowa kluczowe
usługa nieodpłatna
usługi noclegowe
Istota interpretacji
opodatkowania nieodpłatnego świadczenia usług (w stanie prawnym obowiązującym od 1 kwietnia 2011r.)
Wniosek ORD-IN 2 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 lutego 2011r. (data wpływu 14 lutego 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 kwietnia 2011r. (data wpływu 21 kwietnia 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania nieodpłatnego świadczenia usług (w stanie prawnym obowiązującym od 1 kwietnia 2011r.) jest - nieprawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 14 lutego 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania nieodpłatnego świadczenia usług (w stanie prawnym obowiązującym od 1 kwietnia 2011r.). Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 19 kwietnia 2011r. będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 6 kwietnia 2011r. znak: IBPP3/443-217/11/PK. W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny: Jednym z rodzajów prowadzonej działalności przez Muzeum jest usługa noclegów w formie odpłatnej i nieodpłatnej. Zakres działalności nieodpłatnej to bezpłatne noclegi z których będą korzystać niżej wymienione osoby:
Muzeum nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z nieodpłatnymi usługami noclegowymi. Wniosek dotyczy stanu prawnego obowiązującego od 1 kwietnia 2011r. W związku z powyższym zadano pytanie: Czy usługa nieodpłatnych noclegów jest działalnością niepodlegającą podatkowi VAT... Zdaniem Wnioskodawcy, odwołując się do art. 8 ust 2 uważamy, iż świadczenie nieodpłatnych usług noclegów ma bezpośredni związek z działalnością Muzeum zgodnie z jego celami i zadaniami statutowymi którymi m.in są:
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe Zgodnie z unormowaniem zawartym w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…) – art. 7 ust. 1 ustawy. Natomiast, przez świadczenie usług rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie. Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte – w przypadku dostawy towarów – w art. 7 ust. 2 oraz – w przypadku świadczenia usług – w art. 8 ust. 2 ustawy. Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:
Zatem, aby nieodpłatne świadczenie uznać za odpłatne świadczenie usług, a zatem za podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, musi być ono świadczone na cele inne niż działalność gospodarcza podatnika. Zdaniem tut. organu aby ustalić czy świadczone usługi są związane z działalnością gospodarczą podatnika należy oprzeć się na ustawie z dnia 21 listopada 1996r. o muzeach (Dz. U. Nr 5, poz. 24 ze zm.). Zgodnie z art. 1 i art. 2 ww. ustawy Muzeum jest jednostką organizacyjną nienastawioną na osiąganie zysku, której celem jest gromadzenie i trwała ochrona dóbr naturalnego i kulturalnego dziedzictwa ludzkości o charakterze materialnym i niematerialnym, informowanie o wartościach i treściach gromadzonych zbiorów, upowszechnianie podstawowych wartości historii, nauki i kultury polskiej oraz światowej, kształtowanie wrażliwości poznawczej i estetycznej oraz umożliwianie korzystania ze zgromadzonych zbiorów. Muzeum realizuje cele określone powyżej, w szczególności przez:
Należy zauważyć, że powyższe przepisy określające zakres działalności muzeów nie przewidują prowadzenia działalności w zakresie usług noclegowych. Tym samym wbrew temu, jak wskazał Wnioskodawca we własnym stanowisku, że usługi noclegowe pozostają w bezpośrednim związku z działalnością muzeum, to zdaniem tut. organu świadczenie usług noclegowych przez Muzeum nie są związane z działalnością podatnika, określoną w ustawie o muzeach. W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca świadczy nieodpłatnie usługi noclegowe dla osób wskazanych we wniosku. Nieodpłatne świadczenie tych usług ma na celu zaspokojenie potrzeb konsumpcyjnych usługobiorców tj. osób korzystających z noclegów a więc cel inny niż działalność Wnioskodawcy, wynikająca z wyżej cytowanych przepisów ustawy o muzeach. Brak opodatkowania podatkiem VAT świadczonych przez Wnioskodawcę usług noclegowych prowadziłoby do naruszenia warunków konkurencji. W związku z powyższym, ponieważ w przedmiotowej sprawie została spełniona przesłanka określona w art. 8 ust. 2 ustawy o VAT (cel inny niż działalność gospodarcza Wnioskodawcy), czynność ta podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe. Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego wprowadzonego ustawą z dnia 18 marca 2011r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo o miarach (Dz. U. Nr 64, poz. 332) i obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.