Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-733/11/LG
z 21 czerwca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-733/11/LG
Data
2011.06.21



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia


Słowa kluczowe
podatek od towarów i usług
usługi szkoleniowe
zwolnienie


Istota interpretacji
Zwolnienie od podatku VAT usług szkoleniowych



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 28 kwietnia 2011r. (data wpływu 29 kwietnia 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 7 czerwca 2011r. (data wpływu 8 czerwca 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku VAT dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług szkoleniowych – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 kwietnia 2011r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku VAT dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług szkoleniowych.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 7 czerwca 2011r. (data wpływu 8 czerwca 2011r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 31 maja 2011r. znak: IBPP1/443-733/11/LG.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi firmę organizującą szkolenia. Wspólnicy spółki ukończyli studia wyższe z zakresu psychologii. Działalność w ramach spółki obejmuje szkolenia z zakresu psychologii kryzysu i interwencji kryzysowej. W Urzędzie Statystycznym opisywane wyżej działania zostały zaklasyfikowane jako:

  • PKWiU 86.90.E - pozostała działalność w zakresie opieki zdrowotnej, gdzie indziej niesklasyfikowana,
  • PKWiU 85.59.B - pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Do 2010r. z racji wykonywanej działalności (tylko szkolenia, kursy z zakresu psychologii dla odbiorców prowadzących działalność gospodarczą, jednostek publicznych jak również osób fizycznych) Wnioskodawca korzystał ze zwolnienia z VAT. Zwolnienie to miało charakter przedmiotowy. W roku bieżącym nadal korzysta ze zwolnienia, lecz jest to już zwolnienie o charakterze podmiotowym (art. 109) – Wnioskodawca nie osiągnął bowiem jeszcze obrotów w wysokości 150.000 zł.

I. Usługi psychologiczne od 1 stycznia br. są nadal objęte zwolnieniem z VAT. Usługami psychologicznymi są również usługi szkoleniowe - zgodnie z zapisem art. 4 pkt 2 ustawy z dnia 8 czerwca 2001r. o zawodzie psychologa i samorządzie zawodowym psychologów (Dz. U. Nr 73, poz. 763).

"Za wykonywanie zawodu psychologa uważa się także prowadzenie przez psychologa badań naukowych w dziedzinie psychologii lub działalność dydaktyczną w tym zakresie."

Wnioskodawca wie, że zmienia się charakter zwolnienia (na podmiotowo-przedmiotowy), jak i zakres.

Zgodnie bowiem z nowelizacją ustawy o podatku od towarów i usług aby usługa psychologiczna mogła zostać objęta zwolnieniem od podatku muszą być spełnione dwa warunki:

Po pierwsze usługi musi wykonywać psycholog, czyli osoba spełniająca określone wymagania zgodnie z prawodawstwem dotyczącym wykonywania zawodu psychologa. Warunek ten zostaje spełniony, gdyż obaj wspólnicy spółki ukończyli wyższe studia o specjalności psychologia.

Po drugie, usługi muszą być świadczone w celach profilaktyki, zachowania, ratowania, przywracania i poprawy zdrowia. Wnioskodawca realizuje wyłącznie szkolenia z ww. zakresu. Dla ilustracji Wnioskodawca przedstawia tematy ubiegłorocznych szkoleń:

  • interwencja kryzysowa - podstawy efektywnego pomagania ludziom w kryzysie psychologicznym (celem szkolenia jest nabycie i doskonalenie umiejętności osób działających zawodowo i wolontaryjnie w dziedzinie pomocy osobom i społecznościom przeżywającym kryzys. Umiejętna pomoc zapobiega powstawaniu poważnych i długotrwałych zaburzeń psychologicznych i społecznych),
  • interwencja psychologiczna wobec dzieci, młodzieży i dorosłych zagrożonych samobójstwem (celem jest nabycie umiejętności rozpoznawania zagrożeń samobójczych, efektywnego redukowania tendencji samobójczych i działań profilaktycznych wobec systemów rodzinnych, w których występuje problem samobójczy),
  • interwencja kryzysowa w sytuacjach przemocy domowej - praca z ofiarami i sprawcami (celem jest nabycie umiejętności pomagania osobom i rodzinom uwikłanym w problem przemocy, co stanowi profilaktykę długookresowych, poważnych zaburzeń funkcjonowania fizycznego i psychospołecznego przechodzących na kolejne pokolenia),
  • interwencja kryzysowa w sytuacji katastrof i kataklizmów (celem jest nabycie umiejętność pomagania osobom przeżywającym doświadczenia traumatyczne i ochrona ich przed długotrwałymi skutkami tych doświadczeń),
  • interwencja kryzysowa w sytuacji kryzysu utraty i żałoby (celem jest nabycie umiejętności zapobiegania skutkom patologizacji naturalnego procesu żałoby oraz podejmowaniu działań terapeutycznych w przypadku zaburzeń tego procesu).

Tematyka poruszana na realizowanych szkoleniach ma zatem charakter ściśle interwencyjno profilaktyczny i terapeutyczny. Odbiorcami szkoleń są osoby zatrudnione lub działające na zasadzie wolontariatu w organizacjach o charakterze pomocowym oraz w instytucjach pomocy społecznej, systemu edukacji, wojska, policji i innych, w których dochodzi do kontaktu z osobami w ciężkich kryzysach psychologicznych.

ll. Wszystkie elementy działalności spółki mają na celu rozwój umiejętności zawodowych i osobistych u uczestników, niezbędnych do skutecznego pomagania - poprzez edukację. Wnioskodawca jest wpisany do rejestru instytucji szkoleniowych - nie jest jednak wpisany do rejestru niepublicznych placówek oświatowych.

III. Beneficjentami szkoleń są przede wszystkim (obok niewielkiej ilości osób prywatnych) całe grupy pracowników jednostek podległych administracji rządowej i samorządowej, za przeszkolenie których płaci instytucja publiczna ze środków publicznych.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 8 czerwca 2011r. Wnioskodawca informuje, że analizując art. 43 ust. 1 pkt 29 stwierdza, iż prawdopodobnie świadczone przez niego usługi stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT. Zgodnie z komentarzem Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach zawartym w pytaniu nr 4 powołana przez Wnioskodawcę ustawa, na podstawie której mógłby uznać swoje szkolenia za zawodowe, a więc rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych, nie dotyczy działalności Wnioskodawcy, gdyż dla prowadzonych przez Wnioskodawcę form szkolenia nie uzyskał akredytacji, nie jest także jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Odrębne przepisy, na które mógłby się Wnioskodawca powołać to rozporządzenie Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 288 str. 1) z dnia 1 lipca 2006r.

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego, bądź przekwalifikowania nie ma tutaj znaczenia.

W myśl powyższego przeprowadzane przez Wnioskodawcę szkolenia spełniają definicję usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT. Szkolenia te służą podnoszeniu kwalifikacji zawodowych psychologów, pedagogów, terapeutów, ponieważ uzyskane przez uczestników szkolenia potwierdzenia uczestnictwa w szkoleniu są jednym z czynników mających wpływ na uzyskanie awansu zawodowego. Tak więc, jest to zdaniem Wnioskodawcy doskonalenie zawodowe.

Ponadto Wnioskodawca wyjaśnił, iż w przypadku szkoleń osób prywatnych, zapłaty dokonuje:

  • sam szkolący się - wtedy na dowodzie wpłaty za usługę widnieją tylko jego dane, i takie dane znajdują się w wystawianym przez Wnioskodawcę rachunku,
  • lub instytucja publiczna podległa administracji rządowej lub samorządowej, (np. Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna, Dom Dziecka, Pogotowie Opiekuńcze) finansująca szkolenie pracownika ze środków publicznych - wtedy to dane instytucji znajdują się zarówno na dowodzie wpłaty jak i na wystawianym przez Wnioskodawcę rachunku za usługę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy mając na względzie powyższe, tj.:

  1. wykonywane przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe, będące zarazem usługami psychologicznymi mają charakter profilaktyczny i terapeutyczny (PKWiU 86.90),
  2. prowadząc kursy, szkolenia rozwijające umiejętności zawodowe uczestników Wnioskodawca spełnia dodatkowe warunki określone w rozporządzeniu Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz. U. 2006r. Nr 216, z późn. zm.)/PKWiU 85.59.B/,
  3. beneficjentami większości szkoleń są instytucje publiczne zakupujące usługi Wnioskodawcy ze środków publicznych (art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług) w 2011r. nadal obowiązuje Wnioskodawcę zwolnienie z VAT - mające charakter przedmiotowy...

Zdaniem Wnioskodawcy, po przeanalizowaniu treści nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług w części dotyczącej zwolnień od podatku o charakterze przedmiotowym - prowadzona przez Wnioskodawcę działalność podlega temu zwolnieniu w związku ze spełnieniem przynajmniej jednego z poniższych warunków:

  1. Realizowana przez Wnioskodawcę działalność jest usługą psychologiczną (ustawa o zawodzie psychologa) służącą profilaktyce, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia.
  2. Prowadząc kursy, szkolenia rozwijające umiejętności zawodowe uczestników Wnioskodawca spełnia dodatkowe warunki określone w rozporządzeniu Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz. U. 2006r. Nr 216, z późn. zm.).
  3. Realizowane przez Wnioskodawcę szkolenia w części finansowanej ze środków publicznych nie podlegają podatkowi VAT zgodnie z zapisem art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług „wolne od podatku są usługi finansowane w całości ze środków publicznych”.


Wg rozumienia powyższego zapisu ta sama usługa szkolenia będzie, w zależności kto jest nabywcą: zwolniona od podatku (jeżeli będzie sfinansowana ze środków publicznych – tzn. odbiorcami będą instytucje publiczne) lub opodatkowana (jeżeli odbiorcami będą osoby prywatne) Wnioskodawca rozważa zatem możliwość stosowania do celów podatkowych dwóch ewidencji, na podstawie których będzie kontrolować wysokości obrotów (do 150.000 zł), wynikających z powyższych różnych źródeł finansowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT – dodanego do tej ustawy od dnia 1 stycznia 2011r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo – rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

-oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

-oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011r., zwalnia się od podatku:

  • usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,
  • usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, iż Wnioskodawca nie może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT. Wnioskodawca stwierdził bowiem, że nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.), a ponadto z opisu przedstawionego we wniosku nie wynika, żeby Wnioskodawca był podmiotem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b) ustawy o VAT.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 288 s. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych – Wspólny system podatku wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG ze zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – Dz. Urz. UE L 347, s. 1 ze zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Z wniosku wynika, iż Wnioskodawca świadczy usługi szkoleniowe z zakresu psychologii, a tematyka szkoleń ma charakter ściśle interwencyjno profilaktyczny terapeutyczny. Odbiorcami szkoleń są osoby zatrudnione lub działające na zasadzie wolontariatu w organizacjach o charakterze pomocowym oraz w instytucjach pomocy społecznej, systemu edukacji, wojska, policji i innych, w których dochodzi do kontaktu z osobami w ciężkich kryzysach psychologicznych. Wnioskodawca określił, iż przeprowadzane szkolenia spełniają definicję usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT a szkolenia te służą podnoszeniu kwalifikacji zawodowych psychologów, pedagogów, terapeutów, ponieważ uzyskane przez uczestników szkolenia potwierdzenia uczestnictwa w szkoleniu są jednym z czynników mających wpływ na uzyskanie awansu zawodowego. Szkolenia te nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Ponadto Wnioskodawca nie posiada akredytacji.

Analizując powyższe okoliczności stwierdzić należy, że Wnioskodawcy nie przysługuje zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a i b znowelizowanej ustawy o VAT warunkujące prowadzenie usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub posiadanie akredytacji niezbędnej do przeprowadzania tego typu szkoleń.

Ponadto Wnioskodawca w opisie sprawy przedstawił, iż beneficjentami usług szkoleniowych są przede wszystkim całe grupy pracowników jednostek podległych administracji rządowej i samorządowej, za przeszkolenie których płaci instytucja publiczna ze środków publicznych. Natomiast w przypadku osób prywatnych zapłaty dokonuje sam szkolący się.

W świetle powyższego w przedmiotowej sprawie zastosowanie znajdzie zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o VAT w części dotyczącej świadczonych przez Wnioskodawcę usług kształcenia zawodowego oraz przekwalifikowania zawodowego finansowanych w całości ze środków publicznych.

Ponadto wskazać należy, że w sytuacji gdy wskazane przez Wnioskodawcę usługi nie będą finansowane w całości ze środków publicznych - w sprawie znajdzie zastosowanie § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. wyłącznie w przypadku, jeżeli szkolenia te będą finansowane co najmniej w 70% ze środków publicznych.

Jedynie w sytuacji gdy wskazane przez Wnioskodawcę usługi nie będą finansowane w całości lub przynajmniej w 70% ze środków publicznych, lecz będą finansowane ze środków niepublicznych, świadczone przez Wnioskodawcę usługi będą podlegały w tym zakresie finansowania opodatkowaniu stawką podatku VAT w wysokości 23%.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, że prowadzona przez Wnioskodawcę działalność podlega zwolnieniu w związku ze spełnieniem przynajmniej jednego z trzech wskazanych we własnym stanowisku warunków należało uznać za nieprawidłowe.

W przedmiotowej sprawie, przedstawione w punkcie 1 własnego stanowiska argumenty Wnioskodawcy, nie uprawniają do zwolnienia od podatku VAT świadczonych przez Wnioskodawcę usług szkoleniowych.

Również prowadzenie szkoleń na podstawie powołanego przez Wnioskodawcę w punkcie 2 własnego stanowiska, rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006r. w sprawie uzyskiwania i uzupełnienia przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz. U. Nr 31, poz. 216) nie daje podstawy do zastosowania zwolnienia od podatku VAT dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług szkoleniowych.

Za nieprawidłowe należało również uznać argumenty Wnioskodawcy zawarte w punkcie 3 własnego stanowiska odnośnie zwolnienia od podatku VAT usług szkoleniowych w zależności tego czy nabywcą będą instytucje publiczne, czy osoby prywatne.

Wskazany przez Wnioskodawcę przepis art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT warunkujący zwolnienie od podatku usług kształcenia zawodowego oraz przekwalifikowania zawodowego odwołuje się bowiem do finansowania świadczonych usług ze środków publicznych, nie uzależnia natomiast zwolnienia od podatku VAT od tego czy nabywcą usług są instytucje publiczne, czy też osoby prywatne.

Jeżeli zatem świadczone przez Wnioskodawcę usługi są finansowane w całości ze środków publicznych, wówczas zwolnienie od podatku VAT przysługuje Wnioskodawcy na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o VAT. Jeżeli zaś te usługi są finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, wówczas korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. Natomiast jeżeli świadczone przez Wnioskodawcę usługi kształcenia zawodowego oraz przekwalifikowania zawodowego byłyby finansowane w mniej niż w 70% ze środków publicznych (również w całości ze środków niepublicznych) wówczas podlegają opodatkowaniu według 23% stawki podatku VAT.

Zatem w przedmiotowej sprawie znaczenie ma sposób finansowania, a nie to czy nabywcą usługi jest instytucja publiczna, czy osoba prywatna, gdyż również podmiot niebędący instytucją publiczną może finansować zakupioną usługę środkami publicznymi np. uzyskanymi na ten cel z pomocy Unii Europejskiej, co stanowi podstawę do zwolnienia od podatku w taki sposób finansowanej usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Przedmiotem niniejszej interpretacji nie była kwestia prawidłowości ewidencjonowania przez Wnioskodawcę uzyskiwanych obrotów z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej, gdyż w tym zakresie Wnioskodawca nie przedstawił wyczerpująco stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) i nie zadał pytania. Jeżeli Wnioskodawca jest zainteresowany uzyskaniem indywidualnej interpretacji w tym zakresie, winien wystąpić z odrębnym wnioskiem, w którym opisze zaistniały w tej sprawie stan faktyczny (zdarzenie przyszłe), przedstawi własne stanowisko, zada pytanie oraz uiści należną opłatę.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj