Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB1/415-250/11-2/KS
z 31 maja 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB1/415-250/11-2/KS
Data
2011.05.31



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zryczałtowany podatek dochodowy --> Przepisy ogólne --> Zakres regulacji

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zryczałtowany podatek dochodowy --> Przepisy ogólne --> Określenia ustawowe


Słowa kluczowe
drogi
działalność gospodarcza
Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU)
przychody ewidencjonowane
usługi budowlane


Istota interpretacji
Wyłączenie z opodatkowania świadczenia usług budowlanych.



Wniosek ORD-IN 378 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 08.03.2011 r. (data wpływu 09.03.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie wyłączenia z opodatkowania świadczenia usług budowlanych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 09.03..2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie wyłączenia z opodatkowania świadczenia usług budowlanych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni zarejestrowała działalność gospodarczą (na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej ) w zakresie usług budowlanych. Będą to usługi budowlane polegające na budowie (bądź modernizacji) dróg kołowych (drogi o nawierzchniach utwardzonych z różnego rodzaju kruszywa budowlanego).

Zgodnie z PKD 2007 jest to Sekcja F budownictwo grupa 42.11.Z roboty związane z budową dróg i autostrad.

Usługi te Wnioskodawczyni będzie świadczyć głównie na podstawie zamówień publicznych (wygrany przetarg) ogłaszanych przez Lasy Państwowe - Nadleśnictwa lub/ewentualnie jednostki samorządowe – Gminy, a także w drodze zamówienia ofertowego dla tychże jednostek.

Wnioskodawczyni będzie świadczyć usługi budowlane w zakresie budowy dróg (czy też modernizacji dróg) na rzecz Inwestora - jako wykonawca lub też na rzecz innej firmy będącej wykonawcą - jako podwykonawca robót budowlanych w zakresie jej działalności

Dokonując rejestracji działalności gospodarczej w Urzędzie Skarbowym - jako firma rozpoczynająca działalność w miesiącu marcu 2011 r. Wnioskodawczyni wybrała jako formę opodatkowania podatkiem dochodowym - ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z przepisami Wnioskodawczyni spełnia warunki opłacania ryczałtu (do dnia dzisiejszego faktycznej działalności nie rozpoczęła a podany termin jej rozpoczęcia tj. miesiąc marzec 2011 r. jest terminem planowanym).

Zgodnie z art. 12 pkt 4 lit.a) powołanej ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiagnych przez osoby fizyczne, wysokość ryczałtu od przychodów z działalności m.in. robót budowlanych wynosi 5,5%.

Zgodnie jednak z załącznikiem nr 2 do ustawy - „Wykaz usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, oznaczonych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług” w pkt 4 podano: „ex. 42.1 Drogi kołowe i szynowe; roboty ogólnobudowlane związane z budową dróg kołowych i szynowych - dotyczy wyłącznie usług realizacji projektów inwestycyjnych na własny rachunek obejmującej przedsięwzięcia finansowe, techniczne i rzeczowe w celu przygotowania lub budowy; dróg, i autostrad...”.

Niezrozumiałym jest dla Wnioskodawczyni sformułowanie ”realizacji projektów inwestycyjnych na własny rachunek”. Prowadząc działalność gospodarczą w zakresie usług budowlanych będzie świadczyć je na rzecz inwestora, który za zrealizowane usługi otrzyma fakturę wystawioną przez firmę Wnioskodawczyni, wynikającą zaś z niej należność za ich wykonanie będzie przychodem z działalności jej firmy. Powstała zaś w wyniku wykonania przez Wnioskodawczynię usługi droga ,jest własnością inwestora.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy zatem świadczenie przez firmę Wnioskodawczyni usług budowlanych na rzecz inwestora, mieszczących się według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (2008) w grupie 42.1 „roboty ogólnobudowlane związane z budową dróg i autostrad” nie wyłącza jej z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych...

Zdaniem Wnioskodawczyni z uwagi na fakt, iż zapis pkt 4 załącznika nr 2 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od osób fizycznych brzmi: „ex 42.1 Drogi kołowe i szynowe; roboty ogólnobudowlane związane z budową dróg kołowych i szynowych, dotyczy wyłącznie usług: realizacji projektów inwestycyjnych na własny rachunek obejmującej przedsięwzięcia finansowe, techniczne i rzeczowe w celu przygotowania lub budowy; dróg...” a nie jest w żadnym innym przepisie wyjaśnione co oznacza „na własny rachunek” zakres usług, które będzie świadczyć nie podlega wyłączeniu z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Dodatkowo zdaniem Wnioskodawczyni zawarte w tymże punkcie sformułowanie ”dotyczy wyłącznie usług...” jasno określa, iż tylko „roboty ogólnobudowlane realizowane na własny rachunek” wyłączają z tego opodatkowania a nie samo świadczenie usług budowlanych mieszczących się w grupie 42.1 PKVViU (obowiązującej od 2011 r.) tj. usług budowlanych związanych z budową dróg i autostrad.

Niejasność jednakże zapisu pkt 4 wymienionego załącznika i brak wyjaśnienia dla sformułowania „realizacji projektów inwestycyjnych na własny rachunek” zmusza Wnioskodawczynię do wystąpienia o interpretację powyższego zapisu i upewni ją czy usługi, które będę świadczyć w ramach działalności uprawniają do opodatkowania podatkiem dochodowym od przychodów ewidencjonowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 ze zm.), ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą. Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010r. Nr 51 poz. 307 ze zm.), ilekroć w ustawie jest mowa działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej, oznacza to działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych.

W myśl art. 4 ust. 1. ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym po 1 stycznia 2011 r., pod pojęciem „działalności usługowej”, należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 i Nr 220, poz. 1435 oraz z 2009 r. Nr 33, poz. 256 i Nr 222, poz. 1753) wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439, z późn. zm.), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Natomiast stosownie do art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.

Podkreślić jednakże należy, iż u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ww. ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e) ww. ustawy, opodatkowania w formie ryczałtu nie stosuje się do podatników osiągających w całości lub w części przychody ze świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy

Załącznik nr 2 do ustawy stanowi wykaz usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, oznaczonych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Wyjaśnić należy, iż w „Wykazie usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, oznaczonych wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług” stanowiącym załącznik nr 2 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w poz. 4, pod symbolem PKWiU ex 42.1 wymieniono: Drogi kołowe i szynowe; roboty ogólnobudowlane związane z budową dróg kołowych i szynowych z zastrzeżeniem, że pozycja ta dotyczy wyłącznie usług: realizacji projektów inwestycyjnych na własny rachunek obejmującej przedsięwzięcia finansowe, techniczne i rzeczowe w celu przygotowania lub budowy: dróg i autostrad, dróg szynowych i kolei podziemnej oraz przejść podziemnych, mostów i tuneli.

Ze złożonego wniosku wynika, iż Wnioskodawczyni będzie świadczyć usługi budowlane w zakresie budowy dróg lub modernizacji dróg na rzecz inwestora jako wykonawca lub też na rzecz innej firmy będącej wykonawcą jako podwykonawca robót budowlanych. Usługi świadczone przez Wnioskodawczynię mieszczą się w grupie 42.1. Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

W świetle powyższego uznać należy, iż wyłączeniu od opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają zatem roboty budowlane m.in. związane z budową dróg kołowych, ale wyłącznie dotyczące realizacji projektów inwestycyjnych na własny rachunek obejmującej przedsięwzięcia finansowe, techniczne i rzeczowe w celu przygotowania lub budowy tych dróg.

Zgodnie z powyższymi zapisami, ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych mogą być objęte tylko takie roboty budowlane związane z budową dróg, które nie są wykonywane w ramach realizacji - na własny rachunek projektów inwestycyjnych, o których mowa powyżej.

Mają na uwadze powołane przepisy oraz przedstawione zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, iż przychody uzyskiwane przez Wnioskodawczynię z pozarolniczej działalności gospodarczej polegającej na świadczeniu usług budowlanych na rzecz inwestora mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj