Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/415-301/11-4/MS1
z 14 czerwca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB2/415-301/11-4/MS1
Data
2011.06.14



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników --> Termin przekazywania zryczałtowanych zaliczek i podatków

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Przedmiot opodatkowania

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z działalności wykonywanej osobiście

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Katalog źrodeł przychodów


Słowa kluczowe
członkowie
informacja
płatnik
rada
rada osiedla
spółdzielnie mieszkaniowe
statut
wynagrodzenia


Istota interpretacji
Zwolnienie z opodatkowania wynagrodzenia członków Rady Osiedla za udział w posiedzeniach.



Wniosek ORD-IN 458 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 28.03.2011 r. (data wpływu 01-.04.2011 r.)uzupełnionym pismem z dnia 03.06.2011 r. na wezwanie Nr IPPB2/415-301/11-2/MG z dnia 30.05.2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania wynagrodzenia członków Rady Osiedla za udział w posiedzeniach - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 01.04.2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania wynagrodzenia członków Rady Osiedla za udział w posiedzeniach.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W Spółdzielni Mieszkaniowej zwanej dalej „Spółdzielnią” oprócz Rady Nadzorczej funkcjonuje organ zwany Radą Osiedla. Istnieją 4 Rady Osiedla składające się z 4-7 członków. Za udział w posiedzeniach członkowie Rady Osiedla otrzymują wynagrodzenie nazwane „dietą” w wysokości 1/8 minimalnego wynagrodzenia tj. w 2010 roku 164,63 zł. miesięcznie. Rada Osiedla nie jest organem wpisanym do Krajowego Rejestru Sądowego, nie jest też organem stanowiącym Spółdzielni. Kompetencje Rady Osiedla są zapisane w Statucie Spółdzielni (w załączeniu).

Zgodnie z § 105 Statutu Spółdzielni:

1. Do kompetencji Rady Osiedla należy:

  1. składanie na zebraniu ogólnym Osiedla sprawozdania ze swojej działalności,
  2. podejmowanie uchwał w sprawach rekomendowania z danego osiedla kandydatów do składu rady Nadzorczej,
  3. podejmowanie uchwał w sprawach przedkładania Walnemu Zgromadzeniu wniosków o odwołanie ze składu rady Nadzorczej jej członków wybranych z danego osiedla,
  4. rozpatrywanie projektów uchwał i spraw, które mają być przedmiotem obrad najbliższego Walnego Zgromadzenia i zgłaszanie wniosków w tych sprawach,
  5. rozpatrywanie informacji z działalności Zarządu i administracji Osiedli z ich działalności,
  6. wyrażanie opinii i zgłaszanie właściwym organom Spółdzielni wniosków w sprawach Spółdzielni a zwłaszcza w sprawach dotyczących ich osiedla,
  7. współdziałanie z Zarządem Radą Nadzorczą i administracją osiedla przy ustalaniu sposobu funkcjonalnego zagospodarowania osiedla w jego granicach,
  8. współdziałanie z Radą Nadzorczą w sprawowaniu kontroli prawidłowego funkcjonowania administracji osiedla,
  9. rozpatrywanie i opiniowanie wniosków zgłaszanych przez mieszkańców i kierownictwo Spółdzielni oraz rozpatrywanie skarg na działalność administracji osiedla,
  10. składanie wniosków w sprawach dotyczących osiedla, a szczególnie w sprawach tworzenia na terenie osiedli placówek usługowych i handlowych,
  11. opiniowanie wnioskowo zmianę przeznaczenia lokali użytkowych,
  12. uczestnictwo w przeglądach technicznych budynków zlokalizowanych na swoich osiedlach opiniowanie planów remontów oraz udział w odbiorach robót,
  13. propagowanie kultury współżycia społecznego i poszanowania mienia Spółdzielni
  14. organizowanie wśród mieszkańców wspólnych prac na rzecz podniesienia estetyki osiedla
  15. organizowanie pomocy i opieki społecznej w osiedlu,
  16. uczestnictwo w plenarnych posiedzeniach Rady Nadzorczej według postanowień § 93 ust. 4 Statutu,
  17. opiniowanie premii dla administratorów i gospodarzy domów, jak również wnioskowanie o zmiany na stanowiskach administratorów.

2. Członkowie Rady Osiedla otrzymują wynagrodzenie za udział w posiedzeniach w wysokości 1/8 minimalnego wynagrodzenia, które jest wypłacane z dołu w formie miesięcznego ryczałtu bez względu na ilość posiedzeń § 93 ust. 4 Statutu brzmi „Na posiedzenia plenarne Rady Nadzorczej mogą być zapraszani bez prawa głosowania lecz z głosem doradczym przewodniczący albo inni członkowie Rad Osiedli upoważnieni przez przewodniczących Rad Osiedli po jednej osobie z każdego osiedla.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wynagrodzenia za udział w posiedzeniach Rady Osiedla nazwane dietą są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust 1 pkt 17 do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 2.280 zł...
Czy płatnik wypłacający te należności ma obowiązek sporządzić informacje PIT-R jako załącznik do PIT-11...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Spółdzielnia dokonując wypłat należności za udział w obradach Rady Osiedla nazwanych „dietami” traktuje je jako przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w powiązaniu z art. 20 ust 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i nie pobiera zaliczek na podatek dochodowy. Na koniec roku podatkowego Spółdzielnia sporządza informacje o przychodach z innych źródeł - PIT-8C i przekazuje podatnikom i Urzędom Skarbowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W art. 10 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, do źródeł przychodów podlegających opodatkowaniu zaliczona została działalność wykonywana osobiście. W ramach tego źródła przychodów w art. 13 ustawodawca wyróżnił m.in. w punkcie 7 przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

W myśl art. 30 ust. 1 pkt 5a od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu, o którym mowa w art. 13 pkt 2 lub 5-9, jeżeli suma należności określonych w umowie lub w umowach zawartych z osobą niebędącą pracownikiem płatnika z tego samego tytułu nie przekracza miesięcznie od tego samego płatnika kwoty 200 zł - w wysokości 18% przychodu.

W myśl art. 30 ust. 3 ww. ustawy zryczałtowany podatek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są diety oraz kwoty stanowiące zwrot kosztów otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich – do wysokości nie przekraczającej miesięcznie kwoty 2.280,00 zł.

Do uznania określonego wynagrodzenia za „dietę” nie wystarczy takie nazwanie tego wynagrodzenia przez wypłacającego lub stronę otrzymującą określony dochód, lecz konieczne jest, aby wynagrodzenie było w taki sposób nazwane przez ustawę i następowało w wykonaniu ustawowego uprawnienia do tego rodzaju świadczenia.

O pełnieniu obowiązku obywatelskiego możemy mówić wtedy, gdy dana osoba uczestniczy w zawiadywaniu sprawami państwowymi jako obywatel, zgodnie z zasadami demokratyzmu instytucji publicznych.

Z pełnieniem obowiązków społecznych mamy zaś do czynienia wówczas, gdy dana osoba uczestniczy w pracy instytucji (w szczególności instytucji samorządu terytorialnego) jako reprezentant pewnej społeczności, biorąc udział w rozwiązywaniu problemów tej społeczności (tego rodzaju funkcje należy odróżnić od udziału w obradach mających charakter wynagrodzenia za pełnienie tych czynności).

Za pełnienie obowiązków społecznych i obywatelskich należy uznać działalność posłów i senatorów, radnych i innych przedstawicieli samorządu terytorialnego, składów komisji wyborczych, sędziów, ławników.

Zgodnie z powołanym powyżej art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do przychodów z działalności wykonywanej osobiście ustawodawca zaliczył przychody otrzymane przez osoby niezależnie od sposobu ich powołania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

Przychody członków Rady Osiedla, z tytułu pełnionych funkcji, byłyby zatem przychodami z tego źródła wyłącznie, gdyby Rada Osiedla była organem stanowiącym osoby prawnej.

Tymczasem ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Rada Osiedla nie jest organem stanowiącym Spółdzielni. Pełni wyłącznie funkcję opiniotwórczą i doradczą dla organów stanowiących Spółdzielni. Oznacza to, że brak jest przesłanek prawnych do zaliczenia przedmiotowych przychodów do kategorii określonej w art. 13 pkt 7 cyt. ustawy. Przychody z tego źródła nie mieszczą się również w zakresie żadnej innej kategorii przychodów z działalności wykonywanej osobiście.

W tym stanie prawnym i faktycznym przychody członków Rady Osiedla zaliczyć należy do innych przychodów, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach. Użyty przez ustawodawcę zwrot „w szczególności” oznacza, że do tej kategorii przychodów można zaliczyć również inne przychody, nie wymienione w treści tego przepisu, a zatem przychody wymienione w tym przepisie stanowią katalog otwarty.

Natomiast w myśl art. 42a tej ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Reasumując należy stwierdzić, iż wynagrodzenie za udział w posiedzeniach Rady Osiedla nie korzystają ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 17. Spółdzielnia wypłacając wynagrodzenia członkom Rady Osiedla nie jest zobowiązana do pobierania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych. Spółdzielnia ma obowiązek sporządzenia informacji PIT-8C, w której powinna wykazać wartość wypłaconych świadczeń. Wspomnianą informację Spółdzielnia jest zobowiązana przekazać osobom, które uzyskały omawiane świadczenie oraz złożyć w urzędzie skarbowym właściwym według miejsca zamieszkania podatnika – w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego.

W związku z powyższym stanowisko Spółdzielni należało uznać za prawidłowe.

Z uwagi na to, iż wniosek z dnia 28.03.2011 r. (data wpływu 01.04.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczy jednego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania wynagrodzenia członków Rady Osiedla za udział w posiedzeniach, natomiast opłata została uiszczona w kwocie 70,00 zł, dodatkowa opłata dokonana w dniu 28.03.2011 r. w wysokości 30,00 zł zgodnie z art. 14f § 2a Ordynacji podatkowej zostanie zwrócona, na wskazany w poz. 53 części E wniosku rachunek bankowy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj