Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-105/11/PH
z 8 kwietnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-105/11/PH
Data
2011.04.08



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
stawki podatku
usługi kulturalne
usługi związane z kulturą
zwolnienia z podatku od towarów i usług


Istota interpretacji
Czy wobec braku zmiany dotychczasowych zasad sprzedaży ryczałtowej a jedynie zmiany artykułów ustawy, które obligowały Wnioskodawcę do stosowania stawki 7%, powinien On dokonywać takiej sprzedaży ze stawką 8% na podstawie zapisów art. 43 pkt 19 poz. 2a (winno być art. 43 ust. 19 pkt 2 lit. a)?



Wniosek ORD-IN 858 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 19 stycznia 2011r. (data wpływu do tut. Biura 21 stycznia 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania właściwej stawki podatku VAT do sprzedaży ryczałtowej spektakli teatralnych – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 stycznia 2011r. wpłynął do tut. Biura wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania właściwej stawki podatku VAT do sprzedaży ryczałtowej spektakli teatralnych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca dokonywał sprzedaży ryczałtowej spektakli kontrahentom, którzy na własny rachunek dokonywali sprzedaży biletów na te spektakle. Zgodnie z posiadaną interpretacją, wydaną przez Naczelnika Urzędu Skarbowego z dnia 14 lipca 2004r. (w załączeniu kserokopia) sprzedaż taka podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT wg stawki 7%, gdyż jest to czynność mieszcząca się w poz. 156 załącznika nr 3 do ustawy obowiązującej do 31 grudnia 2010 r.

W związku z ustawą z dnia 29 października 2010r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług Wnioskodawca nie może już powoływać się na ww. załącznik, natomiast nie ulega zmianie sama czynność - czyli sprzedaż ryczałtowa spektaklu kontrahentowi, który na własny rachunek będzie dokonywał dalszej sprzedaży.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wobec braku zmiany dotychczasowych zasad sprzedaży ryczałtowej a jedynie zmiany artykułów ustawy, które obligowały Wnioskodawcę do stosowania stawki 7%, powinien On dokonywać takiej sprzedaży ze stawką 8% na podstawie zapisów art. 43 pkt 19 poz. 2a (winno być art. 43 ust. 19 pkt 2 lit. a)...

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż ryczałtowa spektaklu kontrahentowi, który dokonuje na własny rachunek sprzedaży biletów na ten spektakl podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wg stawki 8 %.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej „ustawa o VAT”, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Na mocy art. 5a ustawy o VAT, obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r., towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

W art. 41 ust. 1 ustawy o VAT postanowiono, iż stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

Stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Zgodnie z art. 146a ustawy o VAT, wprowadzonym przez art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578) oraz zmienionym przez art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726) i obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. – w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy pod poz. 182, bez względu na symbol PKWiU, wymieniono usługi kulturalne i rozrywkowe – wyłącznie w zakresie wstępu:

  1. na widowiska artystyczne, włączając przedstawienia cyrkowe,
  2. do obiektów kulturalnych.

Należy ponadto zauważyć, że zgodnie z objaśnieniami do załącznika nr 3 ustawy o VAT wykaz towarów i usług objętych tym załącznikiem nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka 8%.

Na mocy obowiązującego od dnia 01 stycznia 2011r. art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT, ustawodawca zwolnił od podatku usługi kulturalne świadczone przez:

  1. podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną,
  2. indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Jednocześnie w art. 43 ust. 19 ustawy o VAT określone zostały usługi wyłączone z ww. zwolnienie m.in. w pkt 2 lit. a) wskazano usługi wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego. Z powyższych przepisów wynika zatem, iż usługi kulturalne w zakresie wstępu na widowiska artystyczne (tj. spektakle, koncerty, przedstawienia itp.) zostały od dnia 01 stycznia 2011r. objęte obniżoną do wysokości 8% stawką podatku VAT.

Należy zaznaczyć, że pojęcie „wstępu” rozumiane jako prawo do wejścia na dane widowisko artystyczne (spektakl teatralny) wiąże się ze sprzedażą biletów, karnetów itp.

Ze zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, iż Wnioskodawca będący teatrem dokonuje sprzedaży ryczałtowej spektakli kontrahentom, którzy na własny rachunek dokonują sprzedaży biletów na te spektakle.

W związku z tym, że świadczenie usług kulturalnych i rozrywkowych, wyłącznie w zakresie wstępu (sprzedaży biletów), od dnia 1 stycznia 2011 r. podlega opodatkowaniu według stawki 8% – zgodnie z art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT, jako czynność wymieniona w poz. 182 załącznika nr 3 do ustawy, ustalić należy czy Wnioskodawca w przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym świadczy usługę, o której mowa jest w poz. 182 ww. załącznika.

Jak wynika ze zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku, Wnioskodawca dokonuje sprzedaży ryczałtowej spektakli kontrahentom, którzy na własny rachunek dokonują sprzedaży biletów na te spektakle. Wnioskodawca nie dokonuje zatem sprzedaży biletów wstępu na spektakle, a co za tym idzie nie świadczy usługi o której jest mowa w poz. 182 załącznika nr 3 do ustawy o VAT. Należy bowiem zauważyć, że wynagrodzenie należne Wnioskodawcy w postaci ryczałtu (rozumiane jako kwota o ustalonej z góry wysokości) nie stanowi opłaty za wstęp na widowisko artystyczne, gdyż taką opłatę pobiera kontrahent w związku ze sprzedażą biletów. Wobec powyższego, do usługi świadczonej przez Wnioskodawcę (teatr) na rzecz kontrahenta nie będzie miała zastosowania obniżona stawka w wysokości 8%.

Stanowisko Wnioskodawcy jest zatem nieprawidłowe.

Wskazać jednocześnie należy, iż podstawowa stawka podatku od towarów i usług wynosi 23%, przy czym zwolnienie od podatku VAT o charakterze przedmiotowym dot. usług kulturalnych przy spełnieniu przesłanek podmiotowych odnoszących się do usługodawcy zostało określone w ww. art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT. Należy zauważyć, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii dotyczącej zastosowania zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT w odniesieniu do opisanych we wniosku usług polegających na sprzedaży spektaklu kontrahentowi, gdyż kwestia ta nie była przedmiotem zapytania Wnioskodawcy, jak też brak jest własnego stanowiska w tej sprawie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj