Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1-443-347/11-4/JL
z 30 maja 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1-443-347/11-4/JL
Data
2011.05.30



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
usługi kulturalne
zwolnienie


Istota interpretacji
Usługi polegające na wykonywaniu utworów muzycznych innych twórców oraz prowadzeniu tradycyjnych zabaw weselnych stworzonych przez innych twórców i artystów tj. np. oczepin mają niewątpliwie związek z kulturą.



Wniosek ORD-IN 222 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 22.02.2011r. (data wpływu 25.02.2011r.) – uzupełnionym w dniu 23.05.2011r. na wezwanie Organu z dnia 12.05.2011r. - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25.02.2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych usług.

Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 19.05.2011r. (data wpływu 23.05.2011r.) będącym uzupełnieniem wniosku na wezwanie Organu z dnia 12.05.2011r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca wykonuje usługi muzyczne polegające na obsłudze muzycznej imprez poprzez wykonywanie utworów muzycznych innych twórców, jak też organizację tradycyjnych zabaw weselnych. Do końca 2010 roku usługi te były sklasyfikowane w PKWiU pod numerem 92.31 i wyszczególnione w załączniku nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług - usługi kulturalne zwolnione z VAT. Po nowelizacji ustawy od stycznia 2011r. usługi kulturalne zostały dopisane do art. 43 ustawy o VAT świadczone przez Twórców i Artystów w rozumieniu Ustawy o Prawie Autorskim.

Ponadto w uzupełnieniu do wniosku Wnioskujący wskazał, iż nie jest instytucją o charakterze kulturalnym. Wnioskodawca nie jest wpisany do rejestru instytucji kultury. Wnioskodawca stwierdził również, iż obsługa muzyczna imprez poprzez wykonywanie utworów innych twórców wypełnia definicję artystycznego wykonania zawartą w art. 85 ust. 2 ustawy z dnia 4 luty 1994 o prawie autorskim i prawach pokrewnych – Wnioskodawca jest wokalistą i instrumentalistą. Usługa organizacji zabaw weselnych polega na przeprowadzaniu zabaw towarzyskich stworzonych przez innych twórców i artystów, np. organizacja zabaw oczepinowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie – sformułowane w uzupełnieniu wniosku.

Czy usługi świadczone przez Wnioskodawcę pozostają od 01.01.2011r. nadal zwolnione z podatku VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy świadczone usługi podlegają pod definicję Artysty Wykonawcy w rozumieniu Ustawy o prawie autorskim i są nadal zwolnione z VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej „ustawą o VAT”, opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Stosownie do art. 5a ustawy o VAT, obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r., towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r., zwalnia się od podatku usługi kulturalne świadczone przez:

  1. podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną,
  2. indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

W analizowanej sprawie zwrócić uwagę należy na cel zwolnień przewidzianych w art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT. Brzmienie tego przepisu wskazuje, że ze zwolnienia od podatku korzystać mogą usługi kulturalne oraz dostawa towarów ściśle z tymi usługami związana. Jednakże, usługi te – aby mogły korzystać ze zwolnienia – świadczone muszą być przez specyficzne podmioty. Polski prawodawca określił te podmioty, wymieniając je w art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT, jako: podmioty prawa publicznego; podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym; wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej; indywidualni twórcy i artyści wykonawcy, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzani w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Ustawa o VAT nie zawiera definicji usług kulturalnych, jednak należy uznać, że usługą taką będzie usługa związana z kulturą, a z uwagi na brak definicji kultury w prawie podatkowym odnieść się trzeba do znaczenia słownikowego, mając na uwadze charakter, jaki ma spełniać ta definicja w tym przypadku. Właściwym więc wydaje się przyjęcie, że kultura to ogół wytworów i osiągnięć z dziedziny sztuki, funkcjonujących w postaci np. dzieł artystycznych, związanymi z twórczością artystyczną (np. o charakterze literackim, naukowym, plastycznym, muzycznym).

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskujący wskazał, że nie jest instytucją o charakterze kulturalnym i nie jest wpisany do rejestru instytucji kultury. W konsekwencji w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy o VAT.

Z art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy o VAT wynika jednak, iż zwolnieniu z podatku VAT podlegają usługi kulturalne świadczone przez artystów wykonawców. Ustawa o VAT nie zawiera definicji artysty wykonawcy, a Ustawodawca w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy o VAT odsyła w tym zakresie do przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

Ustawa z dnia 04.02.1994r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. nr 60, poz. 631 t.j.) również nie definiuje wprost artysty wykonawcy, jednak w myśl art. 85 ust. 2 tej ustawy, artystycznymi wykonaniami, w rozumieniu ust. 1, są w szczególności: działania aktorów, recytatorów, dyrygentów, instrumentalistów, wokalistów, tancerzy i mimów oraz innych osób w sposób twórczy przyczyniających się do powstania wykonania.

Na podstawie powyższego przepisu należy zatem uznać, że artystą wykonawcą jest osoba wykonująca utwór artystyczny autorstwa innej osoby (twórcy), przy czym wykonanie to może nastąpić poprzez różne środki wyrazu tj.: rola aktorska, recytowanie, dyrygentura, gra na instrumentach muzycznych, śpiew, taniec, pantomima i inne.

Należy podkreślić, że pojęcia używane do oznaczenia zwolnień, o których mowa w art. 43 ustawy o VAT, należy interpretować ściśle, zważywszy, że zwolnienia te stanowią odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatek VAT pobierany jest od każdej usługi świadczonej odpłatnie przez podatnika.

Zatem artystą wykonawcą jest tylko i wyłącznie osoba opisana powyżej - osoba wykonująca utwór artystyczny o różnym charakterze autorstwa innej osoby (twórcy).

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca wykonuje usługi muzyczne polegające na obsłudze muzycznej imprez m.in. poprzez wykonywanie utworów muzycznych innych twórców. Wnioskodawca wskazuje, iż jest wokalistą i instrumentalistą, a obsługa muzyczna imprez poprzez wykonywanie przez Wnioskodawcę utworów innych twórców wypełnia definicję artystycznego wykonania zawartą w art. 85 ust. 2 ustawy z dnia 4 luty 1994r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wnioskodawca zajmuje się również organizacją tradycyjnych zabaw weselnych. Usługa organizacji zabaw weselnych polega na przeprowadzaniu zabaw towarzyskich stworzonych przez innych twórców i artystów, np. organizacja zabaw oczepinowych.

Zestawiając powołane przepisy z okolicznościami faktycznymi przedstawionymi we wniosku należy stwierdzić, że usługi polegające na wykonywaniu utworów muzycznych innych twórców oraz prowadzeniu tradycyjnych zabaw weselnych stworzonych przez innych twórców i artystów tj. np. oczepin mają niewątpliwie związek z kulturą rozumianą jako ogół wytworów i osiągnięć z dziedziny sztuki, funkcjonujących w tym przypadku w postaci utworów muzycznych oraz zapisanych w tradycji weselnej zabaw oczepinowych. Należy więc uznać, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi, o których mowa we wniosku są usługami kulturalnymi, o których mowa w cyt. art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT.

Ponadto stwierdzić należy, że w zakresie usług opisanych we wniosku, tzn. w zakresie, w jakim Wnioskodawca wykonuje utwory muzyczne innych twórców oraz prowadzi zabawy towarzyskie stworzone przez innych twórców i artystów, jest on artystą wykonawcą, o którym mowa w cyt. art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy o VAT.

Świadczone przez Wnioskodawcę usługi kulturalne, o których mowa we wniosku są zatem zwolnione od podatku VAT na podstawie tego przepisu.

Stanowisko Wnioskodawcy należało zatem uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj